Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3534
Hei, jeg har null peiling når det kommer til skatt å slikt, men i februar fikk jeg ny jobb hvor jeg gikk opp ca 40k i året før skatt, oppdaterte skattekorte mitt å da gikk jeg fra 28% skatt til 35%. Har ikke tenkt over det frem til folk kommenterte at det var mye, så kan det stemme at jeg må betale 35% på 490k lønn? Ugift, ingen barn,ingen formue å ikke bolig lån
Psykedelisk bakverk
Regner med du betaler etter tabell som andre, den satsen på 35% gjelder sekundærjobb, og er dermed
ikke hva du skatter i realiteten. Så lenge du oppgir rett inntekt trenger du sjelden tenke noe mer på det.
Sist endret av FlyvendeVaffel; 10. oktober 2020 kl. 15:41.
Når jeg endret lønnen på skatteetaten så ble det satt til 35% fast trekk, ikke tabell, det ser jeg også på lønnslippen at stemmer.
Da får du godt igjen på skatten hvert år da. Det er vel ok?
Det vet jeg ikke, derfår jeg spør, den ble satt automatisk til 35%, satt jeg inntekta til 450k ble den satt til 32% så er redd jeg ikke får noe igjen.

Må ha skjedd en feil i systemet deres eller noe da jeg skrev inn inntekt tidligere i år, nå logget jeg inn uten å endre noe så stod det plutselig 12% skatt, lar det bare stå på 35% ut året da så får jeg litt igjen på skatten
Sist endret av Sup3rn0va123; 10. oktober 2020 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om du ikke trenger pengene akkurat nå er det ikke krise. Skatten blir beregnet når du sender inn selvangivelsen hvert år. Har du betalt for mye før du da penger tilbake, og har du betalt for lite må du betale det som mangler.

Så om du ikke trenger pengene akkurat nå ville jeg ikke bekymret meg. Det vil løse seg. Du får uansett nytt skattekort neste år, og da får du nok tabell.
Skriv at du forventer å tjene mindre = mindre skattesats.

Det er smart så lenge du er klar over at regninga kommer til slutt.