Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5372
Nokia6310i
14 0
Hei. Mista lappen 02 sept 2017 for promillekjøring. Hadde 1,2 i promille. Fikk 3 uker fengsel, 35k i bot og to år uten lappen. I mars i fjor kjørte jeg bil uten lappen. Fikk ikke lengere sperrefrist, men vandelskontroll vedrørende førerkort ville ikke bli godkjent før 1 år etter siste straffbare forhold. Ettersom det snart er mars har jeg tatt opp tråden, fiksa teori prøve osv. Jeg får ikke til og søke før den gitte dato, og det er greit.

Men jeg leser mye her inne om folk som får avvist denne pga rus og edruelighet, og att folk må levere urinprøver o.l i lengere perioder. Vil dette komme og slå meg i bakhodet også? jeg har aldri hatt noe med politiet og gjort ift alkohol/bråk på byen/overstadig beruselse verken før eller etter jeg promillekjørte.

håper på noen vet litt mere konkret og forstår spørsmålet mitt.
Levering av urinprøver over lengre tid er et ruspolitisk virkemiddel forbeholdt cannabis brukere.
Du er trygg og kan drikke så ofte du vil.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Gjelder det alkohol eller hasj? de regner iallefall om thc verdiene i blodet til promille, så er ikke så lett å vite utifra kun det.

jeg ble tatt med samme promille som deg men det var omregnet fra thc og jeg fikk mye mildere straff og slapp å sone. dette synes jeg var en kjipt straff assa..
Sist endret av Absurd; 14. februar 2020 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nokia6310i
Trådstarter
14 0
Sitat av Absurd Vis innlegg
Gjelder det alkohol eller hasj? de regner iallefall om thc verdiene i blodet til promille, så er ikke så lett å vite utifra kun det.

jeg ble tatt med samme promille som deg men det var omregnet fra thc og jeg fikk mye mildere straff og slapp å sone. dette synes jeg var en kjipt straff assa..
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvilken straff du fikk?
Sitat av shalif Vis innlegg
Levering av urinprøver over lengre tid er et ruspolitisk virkemiddel forbeholdt cannabis brukere.
Du er trygg og kan drikke så ofte du vil.
Vis hele sitatet...


Ikke forbeholdt kun cannabis-brukere.


TS er forøvrig trygg uansett i dette tilfellet.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
fikk ca samme som deg bare at jeg fikk ubetydelig ubetinget.. litt mindre bot også.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
De kan kreve noe som heter peth for at du må vise edruelighet i henhold til alkohol, men bare hvis de mistenket at du er alkoholavhengig.

Hvorfor noen her tror at det kun gjelder cannabis syns jeg er jævlig rart. Folk mister ofte lappen hvis de ofte ender opp på fyllearresten. En fyr mistet lappen fordi han fikk mye naboklager på festing. Edruelighet er edruelighet.
Sitat av shalif Vis innlegg
Levering av urinprøver over lengre tid er et ruspolitisk virkemiddel forbeholdt cannabis brukere.
Du er trygg og kan drikke så ofte du vil.
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. Dette brukes svært ofte ved alkohol, typisk 2 år med urinprøver, minimum 6mnd rene prøver før du kan få lappen på prøvetid og stikkprøver deretter. Vanligvis PETH-prøver.
Nokia6310i
Trådstarter
14 0
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Nei, det stemmer ikke. Dette brukes svært ofte ved alkohol, typisk 2 år med urinprøver, minimum 6mnd rene prøver før du kan få lappen på prøvetid og stikkprøver deretter. Vanligvis PETH-prøver.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg deg rett, så utøves det du nevner på folk som blir mistenkt for alkoholavhenighet?
Sitat av sties Vis innlegg
Forstår jeg deg rett, så utøves det du nevner på folk som blir mistenkt for alkoholavhenighet?
Vis hele sitatet...
Ja, og mistanke er en høyst subjektiv ting. Opplevd at folk har måttet levere prøver i flere m0neder etter en gang fyllekjøring. Blir du tatt 2 ganger er du nesten alltid dømt til å levere prøver, noe jeg synes er helt rimelig.
Nokia6310i
Trådstarter
14 0
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ja, og mistanke er en høyst subjektiv ting. Opplevd at folk har måttet levere prøver i flere m0neder etter en gang fyllekjøring. Blir du tatt 2 ganger er du nesten alltid dømt til å levere prøver, noe jeg synes er helt rimelig.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men da er dette noe de gir deg beskjed om, ønsker jeg og tro?

2.5 år uten lappen, fengsel osv, er jo en form for straff... men for min del, synes jeg selv det som tok hardest var bota, og jeg tror det kunne hatt en fin/bedre virkning på engangstilfeller der folk blir tatt for promillekjøring og hatt en mye høyere bøtesats. Klart for pengesterke folk er jo det piece of cake, men for oss vanlige dødelige er det noe man merker lenge. De fleste som ikke jobber som sjåfør, klarer og omstille seg og reise kolektivt, sykle osv. For min del tok jeg ut ferie de 3 ukene jeg måtte sone....enkelt... hadde soningsperiodene vært på 2-3 mnd hadde det vært mye vanskeligere for meg, og man måtte slitt hardt for og ivareta både jobb og familie... Med det mener jeg for mitt tilfelle, og straffeutmåling.