Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4370
Hei alle sammen. Vært mye inne og lest på forumet her i flere år, men dette er min første tråd her inne.



Lett en del, men finner ikke noe som er direkte relevant for min situasjon.


Jeg mistet førerkortet for fyllekjøring september for 2 år siden, fikk 2 år uten lappen, 35000 i bot og 3 uker på vann og brød. Boten er betalt, soning er unnagjort, og det samme med tapstiden. Det som er det dumme her, er att jeg i mars i år tok meg en kjøretur med personbil.... Klarte selfølgelig og bli stoppet. Godtok forenklet forelegg for forholdet, og avga en kort forklaring på stedet. Fikk uken etterpå en bot på 8000, som jeg betalte med en gang, og det sto videre ingenting om videre sperrefrist og lignende.


Tok i Mai teoriprøve, og var klar for og søke om førerkort nå i august, samt bestille oppkjøring. Statens vegvesen sendte en vandelskontroll til politiet. Fikk etter 5 uker ett brev fra politiet der det sto att jeg fikk avslag. Dette begrunner de med kjøreturen min. Jeg har nå ikke "sperrefrist", men vandelen min blir ikke godkjent. I følge juristen som har med denne saken, vil jeg kunne erverve førerkort mars neste år, altså ett år etter kjøreturen min.


Jeg vet det går ant, (selv om det er lite sannsynlig og få gjennomslag) og søke om forkortet tapstid/sperrefrist. Er det noe jeg kan gjøre for og evnt kunne fått førerkort tidligere?


Tenkte og klage på vedtaket fra politiet, evnt få hjelp av en advokat, men i vedtaktet står det att behandlingstid for klager på slike tilfeller har en tidsramme på 4 til 6 mnd. Det vil for mitt tilfelle være like greit og spare de pengene da jeg alikavell kan erverve førerett i mars.



Jeg vet jeg har gjort noe dumt, og trenger ingen moralpreken. Det har jeg fått av mamma.


Håper noen innehar noe relevant.
Du kan søke om forkortet sperrefrist, men du skal være laget av gull og drite diamanter for at det går igjennom.

Klage kan du også, men det enkleste er nok å bite i det sure eplet.

mars er bare 5 1/2 måned til. Passe tid å spare opp litt kroner til bil.
Nokia6310i
Trådstarter
14 0
Er nok bare og vente ja. Har forøvrig hatt bil helt siden jeg mistet førerkortet. sikkert kjørt på den 25 000 km også , men tro meg, nå er den godt parkert :P
Er nok lurt å parkere den, så du ikke får enda lenger sperrefrist.
Du kan klage, men klagen går jo til politiet, så det skal en del til for at du blir hørt
Du kan leie ut bilen pr kilometer. Bare lag en enkel kontrakt. Der du tegner bilen opp med eventuelle skader. Krev et depositum på 10-15 tusen og si at leietaker bare signerer nederst. På papiret markerer du alle skader. Du kopierer dokumentet og gir en til leietaker. Og en beholder du selv.

Deretter signerer og leietaker på antall km totalt (ikke bli litt av å ta trip teller lengden) og så bli enig om en pris. Anbefaler 1-3 kr pr km og ingen dags avgifter. Bensin osv betaler vedkommende. Samme med bompenger.
Nokia6310i
Trådstarter
14 0
Har tenkt på det, men har egentlig landet mere på avgjørelsen om og selge den. eneste tingen er standardprobleme hos flere nå til dags - mere gjeld på bilen enn det den er verdt. Betaler 6000,- i mnd på den i lån, så om jeg fikk kvittet meg med den hadde jeg hadd gode muligheter til og spare mye penger hver mnd.