Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2964
Hei kjære Freakere.

Jeg har søkt på gamle tråder men uten hell, jeg lurer på sikkerheten av å skrive om f.eks. ulovlige ting her.
Vet det er veldig mye rundt på forumet som er i gråsonen.
Hva slags beskyttelse har anonymiteten her? Beklager om dere blir oppgitt av en newb som spør dumme spørsmål.
Jeg har i mange år fått hjelp av nFF når jeg har søkt på google osv, så jeg tenkte å sette meg litt mer inn i systemet.

Med vennlig hilsen,
coreguy
Du har bare anonymitet ovenfor andre brukere og lesere her på forumet, så lenge du ikke poster detaljert informasjon om deg selv, eller informasjon som kan lede til deg. Men du har der i mot ingen anonymitet når det kommer til politiet, ved en rettslig kjennelse, så er både freakforum pålagt og villig til å levere ut sporbar informasjon på deg.

Første du bør gjøre er å lese freakforum sine regler. Du har ingen anledning til å diskutere ting her som bryter med norsk lov.

Jeg tar meg friheten til å sitere freakforums regel nr 7.

Sitat av Regler freakforum
Følg Norsk lov.
Som et norsk nettsted er vi underlagt norsk lov, men brukere står selv juridisk ansvarlige for deres innlegg. Innlegg eller emner som strider mot norsk lov vil bli fjernet når de oppdages. Piratkopiering, selv om det ofte er sosialt akseptert i IT-miljøer, er fremdeles ulovlig og har ingenting her å gjøre.
Vis hele sitatet...
EDIT: Hvis du ønsker større anonymitet her på freakforum, så må du ordne det selv i form av VPN eller TOR.
Sist endret av 0xFF; 14. mars 2016 kl. 16:27.
Trådstarter
27 0
Og evt. hvordan en kan forsterke det med vpn osv.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har bare anonymitet ovenfor andre brukere og lesere her på forumet, så lenge du ikke poster detaljert informasjon om deg selv, eller informasjon som kan lede til deg. Men du har der i mot ingen anonymitet når det kommer til politiet, ved en rettslig kjennelse, så er både freakforum pålagt og villig til å levere ut sporbar informasjon på deg.

Første du bør gjøre er å lese freakforum sine regler. Du har ingen anledning til å diskutere ting her som bryter med norsk lov.

Jeg tar meg friheten til å sitere freakforums regel nr 7.



EDIT: Hvis du ønsker større anonymitet her på freakforum, så må du ordne det selv i form av VPN eller TOR.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Men hvis så mange åpenbart folk her er knyttet til f.eks. narkotika. Hvorfor krever ikke politiet sporbar informasjon på de ymse brukerne her, som helt sikkert ville gitt de fangst?
Sist endret av coreguy; 14. mars 2016 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av coreguy Vis innlegg
Og evt. hvordan en kan forsterke det med vpn osv.



Takk for svar. Men hvis så mange åpenbart folk her er knyttet til f.eks. narkotika. Hvorfor krever ikke politiet sporbar informasjon på de ymse brukerne her, som helt sikkert ville gitt de fangst?
Vis hele sitatet...
Svært få som skriver om alvorlig kriminalitet og bekjenner seg forhold på det, så sånn sett blir det bare gjettelek for politi.
En anna ting er ressurser. Kan liksom ikke sette masse ressurser på fisketur heller, for å si det sånn...

De gutta som driver med hardcore ting er heller ikke dumme nok til å skrive noe som inkriminerer brukerne sine her på freak...
Og gjør dem det, så skal det nok mye til for at en tilfeldig politimann ser posten, tar den seriøst og velger å følge opp på den...
Sitat av coreguy Vis innlegg
Takk for svar. Men hvis så mange åpenbart folk her er knyttet til f.eks. narkotika. Hvorfor krever ikke politiet sporbar informasjon på de ymse brukerne her, som helt sikkert ville gitt de fangst?
Vis hele sitatet...
Det er nok flere grunner til det. Men først å fremst så handler de fleste tilfelle om små saker som politiet ikke gidder å bruke ressurser på. Men såvidt meg bekjent så har det vært flere saker opp igjennom tiden her på freakforum, der politiet har fått utlevert informasjon.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
De gutta som driver med hardcore ting er heller ikke dumme nok til å skrive noe som inkriminerer brukerne sine her på freak...
Og gjør dem det, så skal det nok mye til for at en tilfeldig politimann ser posten, tar den seriøst og velger å følge opp på den...
Vis hele sitatet...
Det er ingen hemmelighet at politiet aktivt snoker her inne. Så sjansen for at en politimann skal lese innleggene her inne, er nok mye større en du tror.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Du har ingen anledning til å diskutere ting her som bryter med norsk lov.
Vis hele sitatet...
For nyansere litt: Man kan selvsagt diskutere ting her som er ulovlig. Grensen går ved å bruke forumet til å planlegge eller utføre forbrytelser.
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2016 kl. 16:47.
La oss si at du begår en type kriminalitet som du har rådført deg om via dette forumet, og blir arrestert. Da er det ingen problem for politiet og hente ut den informasjonen og knytte den til datamaskinen din f.eks.
Trådstarter
27 0
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Og gjør dem det, så skal det nok mye til for at en tilfeldig politimann ser posten, tar den seriøst og velger å følge opp på den...
Vis hele sitatet...
I og med at dette forumet er veldig populært/kjent, og veldig mye på kanten diskusjoner så vil jeg ikke tro at det er små sjanser for at en "tilfeldig" politimann surfer litt.

Jeg har ved flere anledninger lest trådene til folk som åpenbart er i narkotikamiljøet, og som også spør på forumet om hjelp om hva de skal gjøre når snuten kommer på razzia osv. Det kan vel bli brukt mot den mistenkte?

Det er klart at snuten ikke har så fryktelig mye ressurser, men hvis det er så lett for politiet å bare få utlevert informasjon av nFF så ser jeg ikke hvorfor det skulle være ekstremt ressurskrevende.
Sitat av coreguy Vis innlegg
I og med at dette forumet er veldig populært/kjent, og veldig mye på kanten diskusjoner så vil jeg ikke tro at det er små sjanser for at en "tilfeldig" politimann surfer litt.

Jeg har ved flere anledninger lest trådene til folk som åpenbart er i narkotikamiljøet, og som også spør på forumet om hjelp om hva de skal gjøre når snuten kommer på razzia osv. Det kan vel bli brukt mot den mistenkte?

Det er klart at snuten ikke har så fryktelig mye ressurser, men hvis det er så lett for politiet å bare få utlevert informasjon av nFF så ser jeg ikke hvorfor det skulle være ekstremt ressurskrevende.
Vis hele sitatet...

Ordet "rettslig kjennelse" er mer styr en du tydeligvis tror. Og når dem omsider får den innvilget og får ip'en til mistenkte, så må internett tilbyderen og ha en rettslig kjennelse. Deretter må de bevise att du har gjort det du har skrevet.


Mao. litt ressurskrevende.
Sist endret av Mozzie; 14. mars 2016 kl. 17:15.
Sitat av coreguy Vis innlegg
Jeg har ved flere anledninger lest trådene til folk som åpenbart er i narkotikamiljøet, og som også spør på forumet om hjelp om hva de skal gjøre når snuten kommer på razzia osv. Det kan vel bli brukt mot den mistenkte?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det kunnes brukes mot den mistenkte? Hvis du har mistanke om at du får razzia har du all rett til å rydde opp i leiligheten hjemme og høre med andre på freak om tips for å redusere faren for straff. Samme med trådene om avhør. Selv om du har brutt loven kan du spørre andre om hvordan du skal oppføre deg overfor politiet i avhør for å redusere faren for straff.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Hvorfor skulle det kunnes brukes mot den mistenkte? Hvis du har mistanke om at du får razzia har du all rett til å rydde opp i leiligheten hjemme og høre med andre på freak om tips for å redusere faren for straff.
Vis hele sitatet...
Så klart kan politiet legge fram eit foruminnlegg frå vedkommande der ber om råd for å rydde før razzia. Det vil på ingen måte vere eit bevis i seg sjølv, men kan støtte opp om politiet sin argumentasjon i retten.
Trådstarter
27 0
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så klart kan politiet legge fram eit foruminnlegg frå vedkommande der ber om råd for å rydde før razzia. Det vil på ingen måte vere eit bevis i seg sjølv, men kan støtte opp om politiet sin argumentasjon i retten.
Vis hele sitatet...
Også forskjellige figurer her som snakker om sine horekjøp, kan virkelig ikke evt. slike uttalelser bli sett på som bevis ("tilståelse")?

Jeg forstår for øvrig at å bruke ressurser på å sette igang et rettssirkus med etterforskning og full rulle for alle internettbrukere som skriver slikt ikke er realistisk.
Sitat av coreguy Vis innlegg
Også forskjellige figurer her som snakker om sine horekjøp, kan virkelig ikke evt. slike uttalelser bli sett på som bevis ("tilståelse")?

Jeg forstår for øvrig at å bruke ressurser på å sette igang et rettssirkus med etterforskning og full rulle for alle internettbrukere som skriver slikt ikke er realistisk.
Vis hele sitatet...

Det at noen skriver at de har kjøpt feks horer betyr jo ikke at de faktisk har gjort det. Og politiet må jo ha beviser før tiltale og dom. Hvordan skal de finne beviser på at horekjøp har forekommet? Neppe betalt horene med kort. Tenker at det ville vært kjempeforskjell på antall domfelte og antall domsfrafellelser om polti skulle brukt random forum uttalelser.
En forumpost er i beste fall indisier. Si at noen skaffer seg tilgang til kontoen din, f.eks en bror eller søster. Da kan det jo være tenkelig at det er de som har skrevet noe, selv om ip'en kan spores til din husstand eller pc. Det er vanskelig å bevise forbi en hver tvil at en forumpost er skrevet av en og samme person. Men samtidig er det tilfeller på rettsaker i Norge som er basert på indisier med fellende dom. Her er nok alvorlighet et nøkkelord.
Er greit å skrive at du skriver om en hypotetisk situasjon eller beskriver andre sine situasjoner for å få det litt unna deg selv.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er greit å skrive at du skriver om en hypotetisk situasjon eller beskriver andre sine situasjoner for å få det litt unna deg selv.
Vis hele sitatet...
Joda, slikt ser vi ofte, og som regel feiler de skikkelig. Seriøst, hvis du ikke våger å si at det er deg som skal gjøre/har gjort det, så kan man likegodt la være å poste. Tydeligvis lærer ikke ungdommen å skrive skikkelig i tredje person.

Nå har det skjedd EN eneste gang at politiet har spurt etter info herfra, og det var etter at en tulling la ut bilder og tekst om containeren med fyrverkeri han hadde brutt opp og stjålet fra. Såvidt jeg husker fra den historien, så hadde de (politiet) nok til å ta personen, de ville bare ha alle bevis de kunne få tak i.

Internett er stort og greit, det kommer ikke mye mer informasjon enn hva du selv legger ut, selv om det du kanskje tror er uten informasjon, kan være en gullgruve for de som har litt erfaring i å spore folk.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg er jo en av dem som i flere år har vært relativ åpen her på forumet om hva jeg foretar meg på fritiden.

Min tanke har alltid vært at de har utallige andre og enklere fremgangsmåter for å "ta meg" enn å overvåke meg på freak.

Et annet poeng er at politiet har mer enn nok å gjøre om dagen til at de trenger å lete etter småkriminelle på nettet...

Mulig jeg er helt på jordet, og at de bare sitter å venter på neste bilde for å bygge saken sin. I såfall så var det morro så lenge det varte og det var hyggelig å bli kjent med dere alle.