Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2996
Hei!
Kunne virkelig trengt noen råd ang edderkopper.
Dem dukker opp i tide og utide i leiligheten min og jeg som da har et forbi for disse ekle krypene er det litt leit å måtte låse meg inne på et rom helt til kjæresten kommer til utsetning. Prøvde et tappert forsøk i sta med å ta den selv da kjæresten er på jobb, men det gikk ikke så bra da jeg greide å knekke kosten tvert av.

Har prøvd å googlet det, men har ikke funnet så mye brae tips.
Noen som vet om noe som funker for å holde dem unda?

Tusen takk for alt av tips, det setter jeg stor pris på!
katta mi tar de fleste hos oss

står noen bra tips her og: http://freak.no/forum/showthread.php?t=106136
Få deg en katt.
Trådstarter
Ah, kanskje ikke så dum ide. Katta som bor hos svigermor mi spiser alt av insekter.
Godt tips!
Kan anbefale Trinol 810 Insektsmiddel.
Litt dyrt med meget effektift
Kan anbefale kognitiv adferdsterapi/eksponeringsterapi. Veldig effektivt mot fobier, som du kan få under kontroll og bli kvitt i løpet av noen få terapitimer.
Sist endret av Bolverk; 29. oktober 2012 kl. 10:56.
Trådstarter
Sitat av skepsis Vis innlegg
katta mi tar de fleste hos oss

står noen bra tips her og: http://freak.no/forum/showthread.php?t=106136
Vis hele sitatet...
Kan dessverre ikke lese tipsene der, da folk har postet bilder av disse krypene på siden.

Tørr rett og slett ikke skrålle ned på siden.
Har også vært mye plaget med edderkopper i leiligheta, sørger for å vaske OFTE (ikke bare støvtørking, fram med bøtte og vann) og ha det rent hele tiden, plutselig mye mindre edderkopper. Og ser jeg en av dem, knuser jeg trynet deres.

Har selv edderkoppskrekk, men må ta livet av dem om jeg ser en, hvis ikke kan jeg ikke oppholde meg i rommet den er i.
Trådstarter
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Har også vært mye plaget med edderkopper i leiligheta, sørger for å vaske OFTE (ikke bare støvtørking, fram med bøtte og vann) og ha det rent hele tiden, plutselig mye mindre edderkopper. Og ser jeg en av dem, knuser jeg trynet deres.

Har selv edderkoppskrekk, men må ta livet av dem om jeg ser en, hvis ikke kan jeg ikke oppholde meg i rommet den er i.
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn jeg har det selv, om ikke kjæresten min dreper den tørr jeg ikke være der. Har nå begynt å se på at han dreper dem, da han er fæl til å si at han har tatt den når den faktisk bare har stukket av.

Huff er rett og slett vondt og slitsomt å gå rundt å være redd heletiden for at dem skal dukke opp.
Sitat av Frktm Vis innlegg
Hei!
Kunne virkelig trengt noen råd ang edderkopper.
Dem dukker opp i tide og utide i leiligheten min og jeg som da har et forbi for disse ekle krypene er det litt leit å måtte låse meg inne på et rom helt til kjæresten kommer til utsetning. Prøvde et tappert forsøk i sta med å ta den selv da kjæresten er på jobb, men det gikk ikke så bra da jeg greide å knekke kosten tvert av.

Har prøvd å googlet det, men har ikke funnet så mye brae tips.
Noen som vet om noe som funker for å holde dem unda?

Tusen takk for alt av tips, det setter jeg stor pris på!
Vis hele sitatet...
Edderkopper er ikke insekter og vil i mange tilfeller ikke reagere på insekmidler - det avhenger av arten og middelet. Jeg skjønner at du ikke selv har mulighet til å artsbestemme dem, men kan du f.eks på kjæresten din til å poste et bilde av en av dem? Gjerne sammen med en mynt eller linjal eller noe, slik at det er lett å få en idé om størrelsen - dersom det er mulig å vite hva slags edderkopp det er snakk om, så er det lettere å finne ut hvorfor den kommer og hva du må gjøre for å bli kvitt den - ett eller annet må det jo være med leiligheten din siden de kommer inn hele tiden. Har ikke satt meg inn i postemekanismene her, men tror det er mulig å legge inn bildet som en spoiler, slik at du ikke får sett det med mindre dy klikker på en knapp.

Generelt er vel, som andre har påpekt, bra renhold det beste tipset mot alle former for småkryp og ubudne gjester i heimen.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:56.
De er ikke farlige. De er snille hjelpere som tar fluer, mygg og annet rask. Ta et glass over, stikk et tykt ark under og slipp den ut.
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Edderkopper er ikke insekter og vil i mange tilfeller ikke reagere på insekmidler - det avhenger av arten og middelet. Jeg skjønner at du ikke selv har mulighet til å artsbestemme dem, men kan du f.eks på kjæresten din til å poste et bilde av en av dem? Gjerne sammen med en mynt eller linjal eller noe, slik at det er lett å få en idé om størrelsen - dersom det er mulig å vite hva slags edderkopp det er snakk om, så er det lettere å finne ut hvorfor den kommer og hva du må gjøre for å bli kvitt den - ett eller annet må det jo være med leiligheten din siden de kommer inn hele tiden. Har ikke satt meg inn i postemekanismene her, men tror det er mulig å legge inn bildet som en spoiler, slik at du ikke får sett det med mindre dy klikker på en knapp.

Generelt er vel, som andre har påpekt, bra renhold det beste tipset mot alle former for småkryp og ubudne gjester i heimen.
Vis hele sitatet...
Den ser ut som en kongro/husedderkop el hva dem heter. Like stor som et kronestykke, noen litt større. Jeg bor jo i en kjeller leilighet, men har aldri bodd noen her føre meg og leiligheta er helt ny opppuset. Men er jo selvsagt et gammelt hus.

Vet den sikkert ikke virker så stor og skummel for folk som ikke er redd dem, men dem er ille store for meg.

Sitat av Taurean Vis innlegg
De er ikke farlige. De er snille hjelpere som tar fluer, mygg og annet rask. Ta et glass over, stikk et tykt ark under og slipp den ut.
Vis hele sitatet...
Fæle sellom dem ikke er farlige, aldri i livet om en edderkopp slipper levende ut fra mitt hus. vill heller ha fluer og mygg her en dem.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:56.
Sitat av redkite Vis innlegg
Kan anbefale Trinol 810 Insektsmiddel.
Litt dyrt med meget effektift
Vis hele sitatet...
Da har jeg spraya ned veggen med Trinol 810 å edderkoppene dør 1 etter 1!

Tusen takk
Sitat av Frktm Vis innlegg
Den ser ut som en kongro/husedderkop el hva dem heter. Like stor som et kronestykke, noen litt større. Jeg bor jo i en kjeller leilighet, men har aldri bodd noen her føre meg og leiligheta er helt ny opppuset. Men er jo selvsagt et gammelt hus.

Vet den sikkert ikke virker så stor og skummel for folk som ikke er redd dem, men dem er ille store for meg.



Fæle sellom dem ikke er farlige, aldri i livet om en edderkopp slipper levende ut fra mitt hus. vill heller ha fluer og mygg her en dem.
Vis hele sitatet...
Høres mer ut som kjelleredderkopp, Meta menardi. Vask godt på badet, og let spesielt etter eggsekker;
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Met...rdi_cocoon.jpg
(Bildet viser en silkesekk i fuktige omgivelser, ikke selve edderkoppen)
Dersom du finner slike, så bør du også sjekke kåken din for begynnende fuktskader. Edderkoppene er ikke et problem i seg selv, de er et symptom på problemer. Fjerne det egentlige problemet, og symptomene vil også bli borte.

Edit: obs! let på steder der du normalt ikke kikker, nedi sluk osv.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:33. Grunn: Glemte vesentlig detalj
axe + lighter.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Høres mer ut som kjelleredderkopp, Meta menardi. Vask godt på badet, og let spesielt etter eggsekker;
http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Met...rdi_cocoon.jpg
(Bildet viser en silkesekk i fuktige omgivelser, ikke selve edderkoppen)
Dersom du finner slike, så bør du også sjekke kåken din for begynnende fuktskader. Edderkoppene er ikke et problem i seg selv, de er et symptom på problemer. Fjerne det egentlige problemet, og symptomene vil også bli borte.

Edit: obs! let på steder der du normalt ikke kikker, nedi sluk osv.
Vis hele sitatet...
Takk for tips!
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:59.
Du bor i en kjellerleilighet, ja.. Da er de nok der grunnet et fuktig miljø, noe som er helt normalt i kjellerleiligheter. Ingenting å gjøre med dette, utenom midler og lignende. Kjellerleiligheter er noe forbanna dritt!
Sitat av Taurean Vis innlegg
De er ikke farlige. De er snille hjelpere som tar fluer, mygg og annet rask. Ta et glass over, stikk et tykt ark under og slipp den ut.
Vis hele sitatet...
Det har fint lite å si når man har fobi mot dem.

Selv bryr jeg meg ikke om levende edderkopper eller andre innsekter, men de døde takler jeg ikke i det hele tatt. Får helt noia. Kan i absoluttt verste krisetilfelle ta å blåse det døde dyret over på et ark og hive driten ut av vinduet, men det er så langt jeg går med døde innsekter.

Hadde ikke rørt på dem om jeg fikk en hundrings.

Men ja, poenget var: Logikk < fobier
Som Life Goes On sier, er edderkopper ofte et tegn på fuktig miljø. Mamma sjekket nettopp huset sitt for fukt siden det var edderkopper der, og sannelig var det fuktskader.