Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3821
Hei! Jeg er en jente som har lyst til å jobbe innen data og programmering. Jeg har helst lyst til å gå en linje som gir tittelen dataingeniør, hvilke linjer gir det?

Jeg har hørt at jeg burde gå på NTNU og vurderer å dra dit eller Oslo som andrevalg.

Er det vanskeligere å få jobb om jeg er jente enn en gutt?

Hvis du har gått på en slik linje, hvor mye hadde du i snitt da du kom ut fra videregående?
Hvis du vil ha "tittelen" så går du Ingeniørfag Data på en eller annen høgskole, ellers så hardu Informatikk på NTNU eller UiO som også er bra linjer.
Det er absolutt ikke vanskeligere å få jobb som jente.
Jeg hadde vel rundt 5 i snitt
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Så bra! Dataingeniører (og relaterte yrker) står sterkt nå fremover, og jeg storkoser meg som en ingeniør innenfor IT selv

Meg bekjent har ikke UiO fag/program som nødvendigvis gir deg dataingeniør og siving., men jeg er veldig godt fornøyd med fagmiljøet her. På NTNU har man denne linjen som jeg har hørt mye godt om fra venner og bekjente. Men jeg vil bare få det sagt at jeg ikke nødvendigvis mener at det å ta spesifikt dataingeniør er nødvendig, og at du gjerne bør sette deg ned og se på hva de forskjellige linjene tilbyr av både fag og frihet.

Basert på hva jeg har hørt og sett i Oslo har ikke jenter større problemer med å bli ansatt enn gutter med samme/omtrentlig samme faglige grunnlag.

Jeg gikk inn med "relativt dårlig snitt" (~4.5), men sitter nå kun med gode karakterer og jobb, så jeg storkoser meg med informatikk. Synes også at hverdagen på universitetet er betydelig bedre enn VGS etc., så bare gled deg.

Send gjerne spørsmål om du lurer på noe angående informatikk ved UiO

EDIT: bare for å få det på det klare: jeg har hørt mye godt om forgjengeren til linjen ovenfor. Men så langt jeg vet har de ikke endret det så utrolig mye.
Sist endret av Freddy_fred5; 26. januar 2019 kl. 15:47.
Siden det ikke virker som om du har 100% kontroll over hva som tilbys ved hvilke universiteter og hva som skiller linjene vil jeg anbefale å se litt mer på hva de har å tilby, for det er veldig mye som faller under kategorien "studere data og programmering", og ikke bare blindt velge ei linje som heter 'dataingeniør'. For eksempel er kybernetikk og robotikk er veldig i vinden om dagen, og begge universiteter har solide linjer for dette. Bemerk også du får tittelen sivilingeniør på svært mange linjer ved NTNU - deriblandt kybernetikk.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hvis du har både R1 og R2 kan du ta de aller fleste linjene både ved NTNU og UiO.

UiO har blant annet en linje som heter "Programmering og Systemarkitektur" hvor du ikke trenger R2
Hvilke karakterer i R1/R2 samt fysikk 1 ville dere som har ingeniørutdanning anbefalt å hatt på forkant av man begynner på studiet?
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Hvilke karakterer i R1/R2 samt fysikk 1 ville dere som har ingeniørutdanning anbefalt å hatt på forkant av man begynner på studiet?
Vis hele sitatet...
For din egen del gode karakter eller god forståelse for fagene. Du slipper ikke unna mer matte og fysikk som bygger videre.. Med mindte du er begavet er det tungt å skulle ta igjen tapte forkunnskaper samtidig som du skal jobbe med andre linjefag. Med fare for at noen studier kan variere skal du ha mer matte (1 og 2) samt fysikk tilsammen 30 studiepoeng for en bachelor. Vil du søke master/siving må du også ha matte 3, typisk valgfag siste året bachelor.

Og ikke minst at du trenger disse kunnskapene i andre fag på ingeniør. Akkurat data kan sikkert andre svare bedre men matte og fysikk er fellesfag.
Sist endret av Dough; 27. januar 2019 kl. 17:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
https://www.hvl.no/data

På Høyskolen på Vestlandet kan du også gå Dataingeniør. Ordinær kvote, 46.1. Førstegangsvitnemål 36.5.

Uavhengig av kjønn er det viktigste for jobb at du er flink, men mitt inntrykk er at det er mye velvilje mot kvinner i denne mannsdominerte bransjen. Jeg vet ikke om noen, hverken kvinner eller menn, som har gått Informatikk/Dataingeniør og som ikke har bra betalte jobber i dag.
Går nå andre semester på Programmering og Systemarkitektur ved UiO og har det kjempefint her. Den gir deg ingen ingeniør tittel såvidt jeg vet, men jeg hører rykter om at det er vanskelig å IKKE få seg jobb med denne utdanningen . Linja er også ganske generell i starten også har man en del valgfag etterhvert, så hvis man ikke er helt sikker på hva man vil spesialisere seg i med det første, så ville jeg anbefalt denne linjen.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Så bra! Dataingeniører (og relaterte yrker) står sterkt nå fremover, og jeg storkoser meg som en ingeniør innenfor IT selv

Meg bekjent har ikke UiO fag/program som nødvendigvis gir deg dataingeniør og siving., men jeg er veldig godt fornøyd med fagmiljøet her. På NTNU har man denne linjen som jeg har hørt mye godt om fra venner og bekjente. Men jeg vil bare få det sagt at jeg ikke nødvendigvis mener at det å ta spesifikt dataingeniør er nødvendig, og at du gjerne bør sette deg ned og se på hva de forskjellige linjene tilbyr av både fag og frihet.

Basert på hva jeg har hørt og sett i Oslo har ikke jenter større problemer med å bli ansatt enn gutter med samme/omtrentlig samme faglige grunnlag.

Jeg gikk inn med "relativt dårlig snitt" (~4.5), men sitter nå kun med gode karakterer og jobb, så jeg storkoser meg med informatikk. Synes også at hverdagen på universitetet er betydelig bedre enn VGS etc., så bare gled deg.

Send gjerne spørsmål om du lurer på noe angående informatikk ved UiO

EDIT: bare for å få det på det klare: jeg har hørt mye godt om forgjengeren til linjen ovenfor. Men så langt jeg vet har de ikke endret det så utrolig mye.
Vis hele sitatet...
tok du bachelor i dataingeniør eller master? er markedet enda godt for utdanningen og hvordan ser lønnen ut?
Sitat av hemmeliiiig123 Vis innlegg
tok du bachelor i dataingeniør eller master? er markedet enda godt for utdanningen og hvordan ser lønnen ut?
Vis hele sitatet...
Markedet er enda bra, uansett hvilken it-utdannelse du har.
Lønnen er også veldig god.
Kan være verdt å nevne at om det eneste du er ute etter er tittelen så er ikke "dataingeniør" beskyttet tittel (i motsetning til sivilingeniør) så i praksis så kan du kalle deg dataingeniør uansett hva du har gått.
Men de som tilbyr Bacheloren "Dataingeniør" har levert en Bachelor som fører til den beskytta tittelen "Høgskoleingeniør".. Så dersom du går rundt og kaller deg Dataingeniør uten å også være den beskytta tittelen Høgskoleingeniør så blir du ledd ut av de fleste jobbintervjuer..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Men de som tilbyr Bacheloren "Dataingeniør" har levert en Bachelor som fører til den beskytta tittelen "Høgskoleingeniør".. Så dersom du går rundt og kaller deg Dataingeniør uten å også være den beskytta tittelen Høgskoleingeniør så blir du ledd ut av de fleste jobbintervjuer..
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ikke noen av de som intervjuer hverken bryr seg om eller har begrep om. Jeg kan i alle fall si at hverken jeg eller mine kollegaer har reagert på hva folk kaller seg selv, og jeg har ikke tall på hvor mange jeg har intervjuet til ingeniørstillinger i løpet av min karriere.

Det som betyr noe er formelle krav, utdanning (har utdanningen noelunde riktig fag for stillingen?), arbeidserfaring og hvorvidt vedkommende ser ut til å kunne være en god match.
Men kan du si at noen faktisk har troppet opp med "Dataingeniør" på CVen uten å ha tertiær utdanning? Hvis du må endre premisset for å komme med motargument så sier det vel alt..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Men kan du si at noen faktisk har troppet opp med "Dataingeniør" på CVen uten å ha tertiær utdanning? Hvis du må endre premisset for å komme med motargument så sier det vel alt..
Vis hele sitatet...
Nå skjønner jeg ikke, endret jeg premisset? Snakket du ikke om hva man kalte seg selv under et jobbintervju?

Jeg kan ikke huske å ha sett noen skrive "Dataingeniør" på CV-en sin noen gang. Jeg har intervjuet mange som har jobbet i staten som har vært ansatt som avdelingsingeniør, overingeniør, senioringeniør eller sjefingeniør, men jeg har aldri sett dataingeniør. Det er kanskje ikke en typisk arbeidstittel, og under utdanning fører man jo gjerne graden man har tatt, så jeg vet ikke helt om det er så mange som har det på CV-en sin.

Jeg bryr meg ærlig talt veldig lite om hva folk kaller seg selv, det viktigste er hva de kan. Men går du rundt med den teite NTH-ringen kommer vi til å le av deg etter intervjuet