Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1494
Kjære med-freakere.

Jeg har vært involvert i en straffesak som er blitt omtalt i mediene. Jeg har helst ikke lyst til at alle skal få lese om saken min. I artiklene er det informasjon om meg som kan bekrefte for andre folk hva jeg har gjort osv. Dette vil jeg helst unngå.

Lurer derfor på om det er mulig å fjerne nyhets artikler på noen måte. Har vært i kontakt med redaktørene for de ulike nyhetssidene på nett, men de har vært lite samarbeidsvillige.

Finnes det noen måter å ordne dette på?

Takker for svar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det finst ikkje. Om du meiner framstillinga er gal så kan du sjølvsagt påpeike det - og om redaktøren ikkje vil lytte kan du klage saka inn for pfu.

http://presse.no/pfu/
Trådstarter
Vet dere hvor lang tid det kan ta hos dem? PFU altså.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av madano Vis innlegg
Vet dere hvor lang tid det kan ta hos dem? PFU altså.
Vis hele sitatet...
3-4 månader ifølge det eg lenka til... Men du vil ikkje vinne fram om problemet ditt er at saka er omtalt. Det må vere kritikkverdig omtale før du vinn fram.
Hvis du har en advokat vil jeg tro den raskeste måten er å få vedkommende til å rette henstillinger til retten om begrenset innsyn for pressen.

Ikke at jeg vet hva du går igjennom eller har vært med på, men prøv å husk at i dagens medievirkelighet er det inn det ene øret og ut det andre for folk flest ... alle har nok med sitt og er sikkert ikke så engasjert i dine greier som du føler eller tror at de er.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Selv om mediene skal ha skrevet noe riv ruskende galt så betyr ikke det nødvendigvis at de må fjerne det hvis de blir felt av PFU. De vil sannsynligvis bare skrive et dementi. Normal saksgang er 3-4 måneder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
Hvis du har en advokat vil jeg tro den raskeste måten er å få vedkommende til å rette henstillinger til retten om begrenset innsyn for pressen.
Vis hele sitatet...
Kan du utdjupe grunnlaget for at det skal vere farbar veg? For det første er det for seint når rettssaka er over, for det andre skal det meir til enn at det er ubehageleg for deg å få stengte dører.

Viare så er ikkje det at saka går for lukka dører til hinder for at pressa kan skrive om saka. Vi har ikkje sensur i Noreg.
@slashdot: Jeg vet at det er noe som heter beskyttelse mot tap av borgerlig aktelse, altså at retten er pliktig til å vurdere om opplysninger er til unødig last for den det gjelder. Men hvordan det foregår i praksis vet jeg ikke, annet enn at jeg vil tro en advokat er rette kanal for å svare på det. Jeg synser altså, men tar det ikke ut av løse luften.
Sitat av Lotuspotus Vis innlegg
@slashdot: Jeg vet at det er noe som heter beskyttelse mot tap av borgerlig aktelse, altså at retten er pliktig til å vurdere om opplysninger er til unødig last for den det gjelder. Men hvordan det foregår i praksis vet jeg ikke, annet enn at jeg vil tro en advokat er rette kanal for å svare på det. Jeg synser altså, men tar det ikke ut av løse luften.
Vis hele sitatet...
Tap av borgerlig aktelse har med forklaring og og vern mot selviinnkriminering.

Jeg vil anta at det er helt innafor å skrive om straffesaker i media. Det at et knippe mennesker kan identifisere vedkommende dersom de vet om saken, er ikke noen saklig grunn til å la være å skrive om den.

Jeg syns at norske medier er forholdsvis flinke til å omtale straffesaker i generiske ordelag kontra gapestokkulturen man har i andre land vi liker å sammenlikne oss med.
@bronsky, enig med deg i det, men dette blir jo rimelig generelt i og med at vi ikke vet hva det er snakk om. Vi har jo dessverre noen eksempler på at folk har blitt hengt ut i pressen på en måte som fremstår urimelig, og hvor folk har fått oppreisning i ettertid. Var det meg ville jeg uansett spurt advokaten min. Det burde jo være forsøket verdt. Ikke for å få fjernet noe som allerede er publisert, selvsagt, men av alle grep å gjøre bør jo det være det mest nærliggende.
Du har en sak hos PFU hvis, og bare hvis, mediene har forbrutt seg mot vær varsom-plakaten. Er du usikker på om de har gjort det, så har de mest sannsynlig ikke gjort det, fordi mediene her i Norge er egentlig ganske påpasselige på det punktet. Det skal også mye til for å bli felt. Hvis det mediene skriver om saken din er sant, så har de trolig sitt på det tørre.

Men hvem som har rett og hvem som tar feil er i den store sammenhengen er ikke så viktig i dette tilfellet siden det du ønker er mindre omtale. Lager du bråk, så er det garantert at saken din vil få mer eksponering: Det kalles streisandeffekten.
Rettsreferater og domfellelser er i utgangspunktet offentlige, og tilgjengelige for alle som gidder å ta turen på tinghuset. Det er også et moment som gjør det svært vanskelig å vinne frem med et krav om å få fjernet nyhetsartikler som omtaler saken.
Det er også en avveining av dine ønsker og behov sett opp mot allmennheten, informasjon du ikke ønsker at andre skal få kan være nettopp den informasjonen andre ønsker.

Så vidt jeg husker har det tidligere vært en lignende sak, der en kvinne ønsket å få fjernet artikler om hennes deltagelse i Paradise Hotel el, siden det skapte utfordringer i hennes "nye liv". Svaret var ganske enkelt at hun måtte leve med sin fortid og de valgene hun hadde gjort.
Du kan ha bedre hell med å få navnet ditt fjernet fra søkemotorene. Her kan du ta i bruk "Retten til å bli glemt" som ble introdusert for Norge i fjor en gang.

Her kan du finne mer informasjon. Merk deg at de ulike søkemotorene har ganske strenge retningslinjer, og du kan risikere å få avslag hvis saken ikke oppfyller alle vilkårene.