Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 12689
Så det er et oppslag i VG sin nett-avis. Der forteller de at Politiet sine spanere har fulgt etter personer som har kjøpt diverse gartnerutstyr som kan brukes til å produsere Cannabis. Hva tenker dere om dette?

Personlig synes jeg det er spesielt å bruke krefter på dette og det ikke burde vært en prioritert sak i Norge idag. Veldig spesielt. Ellers er denne tråden ment litt som en heads up! Kanskje nettbutikk er best after-all.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10107103
Grand Masseuse
Avion's Avatar
Spaning er og forblir lavmål fra politiet sin side, da de heller kunne ha brukt tiden sin fornuftig på noe verre enn Cannabis relaterte saker. Det er i alle fall min mening. Om man gror seg en plante her og der så skjønner jeg ikke hvorfor i all verden det skal ta så på vei. Jeez. Jeg sier som det alltid er blitt sagt; Jeg tror det blir lovlig snart, jeg!
Game disconnected
pokemon's Avatar
Kan ikke skjønne at politiet får lov til å holde på sånn! selgerne kan jo ikke bestemme hva slags planter kundene gror ved hjelp av utstyret.
Forbud mot å selge lamper? Hjemmel til å forfølge personer som kjøper lamper?

Noen som vet hvilken butikk det er snakk om? Mistenker at det er Scorpius sin growshop?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Noen som vet hvilken butikk det er snakk om? Mistenker at det er Scorpius sin growshop?
Vis hele sitatet...
Hmm, kan det være cropshop? den er iallefall borte vekk fra internett
Sist endret av Novice; 6. februar 2013 kl. 23:40.
LATTERLIG!

Nå mener politiet at det også er ulovlig å selge utstyr som kan brukes til narkotikadyrking.
Vis hele sitatet...
Da må jo egentlig hver eneste butikk i Norge som selger blomsterpotter stenges.
Hvis det er cropshop så må jeg innrømme at jeg er litt fornærmet av at de ikke besøkte meg Jeg kan da like godt som andre starte en cannabis plantasje...
Eller kanskje det var derfor de kom, også bare løy de om grunnen til at de var her


I artikkelen står det: Ved å slå til mot butikken håper politiet å prøve jussen og skape rettspraksis.
Er det ikke noen andres jobb å skape lover?
Eller sjekker de ut om de ikke kan utvide en lov som allerede finnes?
Jeg forsto ikke helt hva det betydde..

Sitat av random_kid Vis innlegg
Da må jo egentlig hver eneste butikk i Norge som selger blomsterpotter stenges.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de tenkte på de nærings blandingene som er for cannabis.. Da skulle de jo stengt plantasjen også...
Og hvis ikke så er det ikke potter vi skal uroe oss for, det er vannet jeg er redd de skal komme og ta fra oss
Sist endret av Novice; 6. februar 2013 kl. 23:59.
Har mistet troen på menneskeheten for lenge siden, så det kom ikke som noe stort sjokk.
jøss og dette bruker politiet penger fra det lille budsjettet dem har, snakk om dårlig prioritering.. noen burde få sparken!

Eller er dette nok en gang noe dem gjør for å justere opp oppklarings prosenten? siden dem hele tiden skal ta " kjeltringer " nederst på lista som også er lette å ta
Sitat av Novice Vis innlegg
Hmm, kan det være cropshop? den er iallefall borte vekk fra internett
Vis hele sitatet...
Det er Cropshop (ligger i Oslo gate)
Dette er bare en indikator på at man må være ekstra forsiktig. Ikke ta det ille opp hvis man drar til utlandet for å kjøpe utstyret stitt. Ta mange stikkveier osv. Hvor dumme er folk egentlig? De trenger jo ikke følge deg hjem heller, de kan bare ta skiltnr på bilen din så er du et "kjent fjes" for dem. Ihvertfall bileieren, og da er jo den personen involvert på en eller annen måte.

At folk handler der og kjører rett hjem, hvis de driver plantasje, er for meg stor indikasjon på dumskap.

Politiet er opptatt av resultater og å ta 10 plantasjer er resultater for dem ... Sånn er realiteten.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dette er bare en indikator på at man må være ekstra forsiktig. Ikke ta det ille opp hvis man drar til utlandet for å kjøpe utstyret stitt. Ta mange stikkveier osv. Hvor dumme er folk egentlig? De trenger jo ikke følge deg hjem heller, de kan bare ta skiltnr på bilen din så er du et "kjent fjes" for dem. Ihvertfall bileieren, og da er jo den personen involvert på en eller annen måte.

At folk handler der og kjører rett hjem, hvis de driver plantasje, er for meg stor indikasjon på dumskap.

Politiet er opptatt av resultater og å ta 10 plantasjer er resultater for dem ... Sånn er realiteten.
Vis hele sitatet...
Veldig viktig poeng. Husker Barry Cooper pratet mye om dette i Volume 2: Never Get Raided. Der nevner han også flere forskjellige løsninger på varmeproblemer, og måter å kamuflere growen på.

PS. Den ligger på YouTube / Bukta
Sist endret av Screwdriver; 7. februar 2013 kl. 00:29.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Veldig viktig poeng. Husker Barry Cooper pratet mye om dette i Volume 2: Never Get Raided. Der nevner han også flere forskjellige løsninger på varmeproblemer, og måter å kamuflere growen på.

PS. Den ligger på YouTube / Bukta
Vis hele sitatet...
Hva med politiet\infrarødt kamera\helikopter? Med dette ser de igjennom husene og det detekterer store varmeutslag. En liten vekst i et skap tror jeg de skal ha problemer med å oppdage, men i et rom for seg selv vil jeg vel tro de kan oppdage. Men tror det er mest laget for å ta store plantasjer i egne hus for seg selv. Noen ideer?
Sitat av Novice Vis innlegg

I artikkelen står det: Ved å slå til mot butikken håper politiet å prøve jussen og skape rettspraksis.
Er det ikke noen andres jobb å skape lover?
Eller sjekker de ut om de ikke kan utvide en lov som allerede finnes?
Jeg forsto ikke helt hva det betydde..
Vis hele sitatet...
Ikke bare lovene men også hva som har blitt gjort i lignende saker før blir brukt i rettsalen. Dvs at dersom de vinner saken, så kan de utvide praksisen med å dra inn folk som mistenkes for å selge utstyr som primært skal brukes til dyrking.

Jeg trodde det var primært høyesterett som kunne ha "veiledende" dommer, hvor dommen skal stå som eksempel til hva som skal praktiseres videre. Men etter litt lesing på Wikipedia

Sitat av Wikipedia
Ulovfestet rett er gjeldende rett som ikke er lovfestet. Til forskjell fra skrevne rettsregler som vedtas av kompetent myndighet gjennom formelle prosedyrer, skapes den ulovfestede retten gjennom praksis, dels gjennom avgjørelser fra domstolene, men også gjennom sedvanerett.

Ulovfestet rett skapes av domstolene gjennom rettskapende virksomhet. Domstolene avsier i enkelte tilfelle dommer som bygger på rettsregler som ikke er lovfestet. En enkelt dom er sjeldent tilstrekkelig til å etablere ulovfestet rett, selv om utviklingen oftere viser dommer som skaper selvstendig ny rett.
Vis hele sitatet...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dette er bare en indikator på at man må være ekstra forsiktig.
Vis hele sitatet...
Spør du meg er det en indikator på at Politiet begynner å ta seg skumle friheter som de egentlig ikke burde ta.. Hva er det neste? At de sporer opp og arresterer folk som skriver at de dyrker/røyker på freak?
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Har mistet troen på menneskeheten for lenge siden, så det kom ikke som noe stort sjokk.
Vis hele sitatet...
Tar det du sier uten en klype salt.

Derfor syntes jeg det er på tide å stumpe jointen for godt siden synet ditt på menneskeheten avgjøres av politiets holdninger til en plante som man kan ruse seg på. Cannabis er kos, men det finnes viktigere ting man kan velge å henge seg opp i.

Så lenge cannabis er ulovlig klandrer jeg ikke politiet helt for å gjøre livet en smule mer utrygg for dyrkere og brukere generelt Det er jo ikke et nytt fenomen at prioriteringene kunne vært annerledes. En fin ting for mange er å lære seg å akseptere lovene som de er med mindre man faktisk kjemper for å forandre de.

Selv har jeg troen på at vi mennesker er tilpasningsdyktige
Nei greit nok med brukere og dyrkere, men hva med de som driver butikk og selger utstyr for dyrking av forskjellig art. Finnes det noen som helst hjemmel for å ydmyke disse og frarøve dem deres frihet? Dette er et massivt overtramp og det er helt sykt at dette er lov. Er vel bare å legge ned felleskjøpet, matvarebutikker, alle de som selger ting det potensielt kan lages ulovligheter av.

Og gud forby elkjøp, er nesten ikke kjøpt en pc der som i etterkant har vært brukt til å lase ned ulovlig materiale.
Det er vel ikke snakk om Plantasjen? Faen, det er jo den eneste søndagsåpne growshoppen. Hva skal jeg da gjøre når jeg på en søndag går tom for blomsterpotter og jord til opiumsvalmuene mine?
Sist endret av caperno; 7. februar 2013 kl. 01:38.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Spør du meg er det en indikator på at Politiet begynner å ta seg skumle friheter som de egentlig ikke burde ta.. Hva er det neste? At de sporer opp og arresterer folk som skriver at de dyrker/røyker på freak?
Vis hele sitatet...
Helt enig med Juicekongen i dette..
Det er jo lov å være litt forsiktig.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Spør du meg er det en indikator på at Politiet begynner å ta seg skumle friheter som de egentlig ikke burde ta.. Hva er det neste? At de sporer opp og arresterer folk som skriver at de dyrker/røyker på freak?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest her at administrasjonen her på forumet ikke gir ut ip-adresser. Dette tar jeg med en klype salt, fordi det er straffbart å holde tilbake informasjon som kan føre til oppklaring av forbrytelser.

Jeg har ikke peil på data eller internett, men jeg tror politiet finner ut hvor dataen/nettverket ditt holder til om de virkelig vil. Med eller uten tillatelse fra noen.

Regner med at dette innlegget forsvinner ila 3 minutter.
Sist endret av Taurean; 7. februar 2013 kl. 03:42.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har lest her at administrasjonen her på forumet ikke gir ut ip-adresser. Dette tar jeg med en klype salt, fordi det er straffbart å holde tilbake informasjon som kan føre til oppklaring av forbrytelser.

Jeg har ikke peil på data eller internett, men jeg tror politiet finner ut hvor dataen/nettverket ditt holder til om de virkelig vil. Med eller uten tillatelse fra noen.

Regner med at dette innlegget forsvinner ila 3 minutter.
Vis hele sitatet...
nso har gjort det klart at han leverer ut info om Politiet kommer med de rette papirene.
Sist endret av anonym70908; 7. februar 2013 kl. 03:45. Grunn: skriveleif
Ja der kan du se.
Sitat av Arkanor Vis innlegg
nso har gjort det klart at han leverer ut info om Politiet kommer med de rette papirene.
Vis hele sitatet...
Har ikke dette skjedd sånn en gang? Han duden som ble litt lite hypotetisk om et væpnet ran?
Sitat av nikita Vis innlegg
Har ikke dette skjedd sånn en gang? Han duden som ble litt lite hypotetisk om et væpnet ran?
Vis hele sitatet...
Det stemmer værtfall at det har skjedd en gang, nøyaktig hvorfor kan jeg ikke si sikkert, men det ringer en bjelle ved det du sier.
valar morghulis
skralle's Avatar
Politiet mener at lamper, plantenæring og liknende nesten utelukkende brukes til cannabisdyrking? Det finnes faktisk ganske mange mennesker som dyrker grønnsaker og blomster i sine egne hjem. Jeg kan aldri tenke meg at en domstol vil slå fast at salg av dyrkeutstyr faller inn under narkotilovgivningen. Politiet opererer her etter eget forgodtbefinnende, og sjikanerer dermed lovlydige borgere.
Herregud, dere trenger en realitetsjekk.

Selvfølgelig skal det være ulovlig å selge dyrkeutstyr hvis det markedsføres som cannabis utstyr.
De fleste av dere ville nok reagert annerledes hadde det vært ett kurs for å få perfekte lysforhold når man lager voldtektsvideoer som ble lagt ned. (jeg sammenligner ikke disse 2 lovbruddene, det er kun ett eksempel!)

Cannabis dyrking er ulovlig, hvis markedsføringen rettes mot dette og selger vet/burde vite hva utstyret brukes til så er det klart at det bør få konsekvenser.

Sitat av skralle Vis innlegg
Politiet mener at lamper, plantenæring og liknende nesten utelukkende brukes til cannabisdyrking? Det finnes faktisk ganske mange mennesker som dyrker grønnsaker og blomster i sine egne hjem. Jeg kan aldri tenke meg at en domstol vil slå fast at salg av dyrkeutstyr faller inn under narkotilovgivningen. Politiet opererer her etter eget forgodtbefinnende, og sjikanerer dermed lovlydige borgere.
Vis hele sitatet...
Hvis dette gjelder en butikk som aktivt narkedsfører og legger til rette for ett lovbrudd er det klart at politiet må gjøre noe.
Og driver du med tomatdyrking handler du mest sansynlig ikke utstyret ditt hos hasj-heroin-plantasjeskuret.com men hos plantasjen eller lignende.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med politiet\infrarødt kamera\helikopter? Med dette ser de igjennom husene og det detekterer store varmeutslag. En liten vekst i et skap tror jeg de skal ha problemer med å oppdage, men i et rom for seg selv vil jeg vel tro de kan oppdage. Men tror det er mest laget for å ta store plantasjer i egne hus for seg selv. Noen ideer?
Vis hele sitatet...
De kan ikke se gjennom vegger på hus, ei heller vinduer, men de kan se etter såkalte "hotspots" som kan virke mistenkelige.
F.eks. om det kommer ut betydelige mengder varme fra en vanlig lufteventil.
Jo hvitere varmesignaturen blir på måleren (ved bruk av FLIR), desto varmere er det.
På denne måten kan man se om det er vanlig utlufting eller om det er unormalt varmt.

Får man et mistenkelig utslag av varme kan politiet sjekke opp hvem som bor der og hvordan rullebladet til vedkommende er for å finne ut om det kan være noen ledetråder:

" Å jøsses! Vi har visst med en hasjsprøytenarkotikamisbruker å gjøre her! Dette må vi granske nærmere, det er nemlig bra for potensen min. "

Sjekk ut Never Get Raided for å få en dypere innføring av hvordan FLIR fungerer.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Herregud, dere trenger en realitetsjekk.

Selvfølgelig skal det være ulovlig å selge dyrkeutstyr hvis det markedsføres som cannabis utstyr.
De fleste av dere ville nok reagert annerledes hadde det vært ett kurs for å få perfekte lysforhold når man lager voldtektsvideoer som ble lagt ned. (jeg sammenligner ikke disse 2 lovbruddene, det er kun ett eksempel!)

Cannabis dyrking er ulovlig, hvis markedsføringen rettes mot dette og selger vet/burde vite hva utstyret brukes til så er det klart at det bør få konsekvenser.



Hvis dette gjelder en butikk som aktivt narkedsfører og legger til rette for ett lovbrudd er det klart at politiet må gjøre noe.
Og driver du med tomatdyrking handler du mest sansynlig ikke utstyret ditt hos hasj-heroin-plantasjeskuret.com men hos plantasjen eller lignende.
Vis hele sitatet...
Det er svært lite av det som selges som markedsføres som "cannabis utstyr".

Jeg forstår ingenting av den sammenligningen du trekker.

Jeg er enig i at politiet treffer der det har mest virkning ved å ta de som selger utstyr. Men da syns jeg de kan begynne med de som innfører hardere stoffer og voldtektsforbrytere, istedenfor å begynne med det som er mindre skadeutgivende i samfunnet.

Plantasjen selger ikke dyrke lamper, reflektorer eller mye av det andre som er nødvendig. Bare jord og sånt.
Sist endret av Taurean; 7. februar 2013 kl. 08:08.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med politiet\infrarødt kamera\helikopter? Med dette ser de igjennom husene og det detekterer store varmeutslag. En liten vekst i et skap tror jeg de skal ha problemer med å oppdage, men i et rom for seg selv vil jeg vel tro de kan oppdage. Men tror det er mest laget for å ta store plantasjer i egne hus for seg selv. Noen ideer?
Vis hele sitatet...

Infrarødt brukes alt i USA, så er nok ikke lenge til også norsk snut bruker det.
Du kan jo bare grave deg ned under jorden og dyrke der. En god meter eller to med jord på toppen av plantasjen din så vil nok det blir vanskelig. Bruker du godt med isolering i tak og vegger gjerne etter vår nye passivhus standard så er det nok umulig å se via infrarødt.


Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Spør du meg er det en indikator på at Politiet begynner å ta seg skumle friheter som de egentlig ikke burde ta.. Hva er det neste? At de sporer opp og arresterer folk som skriver at de dyrker/røyker på freak?
Vis hele sitatet...

At politiet overvåker freak.no må en nesten ta for gitt. Det eksisterer helt sikkert en hel del profiler og fake brukere som politi og som spaner og snoker på freak. Skal ikke se bort ifra at innlegg på freak alt har vært årsak eller medvirkende årsak til at noen er busta.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg har lest her at administrasjonen her på forumet ikke gir ut ip-adresser. Dette tar jeg med en klype salt, fordi det er straffbart å holde tilbake informasjon som kan føre til oppklaring av forbrytelser.

Jeg har ikke peil på data eller internett, men jeg tror politiet finner ut hvor dataen/nettverket ditt holder til om de virkelig vil. Med eller uten tillatelse fra noen.

Regner med at dette innlegget forsvinner ila 3 minutter.
Vis hele sitatet...
Garantert at freak gir ut IP adresser hver gang de får forespørsel. Eller sagt på en annen måte, straks politi har en rettskjennelse på at de skal ha IP adresse så må bare freak.no gjøre som politiet ber om. Så ja ta for gitt at all aktivitet på freak kan spores.

Sitat av Knask Vis innlegg
De kan ikke se gjennom vegger på hus, ei heller vinduer, men de kan se etter såkalte "hotspots" som kan virke mistenkelige.
F.eks. om det kommer ut betydelige mengder varme fra en vanlig lufteventil.
Jo hvitere varmesignaturen blir på måleren (ved bruk av FLIR), desto varmere er det.
På denne måten kan man se om det er vanlig utlufting eller om det er unormalt varmt.

Får man et mistenkelig utslag av varme kan politiet sjekke opp hvem som bor der og hvordan rullebladet til vedkommende er for å finne ut om det kan være noen ledetråder:

" Å jøsses! Vi har visst med en hasjsprøytenarkotikamisbruker å gjøre her! Dette må vi granske nærmere, det er nemlig bra for potensen min. "

Sjekk ut Never Get Raided for å få en dypere innføring av hvordan FLIR fungerer.
Vis hele sitatet...

Jo det er jo akkurat det infrarødt kamera gjør. De "ser" gjennom vegger, tak og vinduer. Fra lang avstand også. Feks helikopter. Også vet de som bruker slikt utstyr hva de skal se etter. Dvs at de skjønner raskt om de ser en vedfyrt ovn i et hus eller ett 45 kvm stort dyrkerom.

Men infrarødt kan en jo beskytte seg mot så det er jo egentlig ikke et problem.
Det som skremmer meg mest ved denne artikkelen er utsagnet "Vi mener dette er organisert kriminalitet", noe jeg mener er totalt på trynet. Om de prøver å fengsle folk for organisert kriminalitet når det kommer til cannabisdyrking, da er vi inne i en skummel trend. Jeg håper jeg slipper å se slike utalelser igjen, cannabisdyrking er stort sett den mest egoistiske hobbyen du kan ha mtp. privat growing (legg merke til at jeg nevner privat dyrking her, jeg snakker ikke om store growups...)
Viktig å følge med på denne saken, håper de blir frikjent. Under samme argumentasjonen fra politiets side ("og det må da også være ulovlig å medvirke til dette gjennom omfattende salg av produksjonsutstyr som vi har avdekket i denne saken") risikerer vi jo at det blir ulovlig å selge vanlig brukerutstyr (loom, vekt etc.).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Hvis dette gjelder en butikk som aktivt narkedsfører og legger til rette for ett lovbrudd er det klart at politiet må gjøre noe.
Og driver du med tomatdyrking handler du mest sansynlig ikke utstyret ditt hos hasj-heroin-plantasjeskuret.com men hos plantasjen eller lignende.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det om ting markedsføres som cannabisgroutstyr, men greia er at jeg har fremdeles ikke sett en eneste (seriøs) næringsprodusent som markedsfører produktet sitt som cannabisnæring, det samme går for lamper, kullfilter, telt.
Det eneste jeg kommer på i farta er kanskje noen få sære typer gromedium, som kokos etc.

Det er akkurat samme utstyr man trenger for å gro tomater som man trenger for cannabis (minus kullfilter selvfølgelig), og slikt utstyr fører ikke plantasjen.
Plantasjen er for folk i overgangsalderen som vil få seg en hagehobby, praktblomster og denslags, næringene, gromediumene som denne typen hagedrift trenger er noe helt annet enn frukt/grønnsaker/cannabis trenger.


Sitat av moret Vis innlegg
Det som skremmer meg mest ved denne artikkelen er utsagnet "Vi mener dette er organisert kriminalitet", noe jeg mener er totalt på trynet. Om de prøver å fengsle folk for organisert kriminalitet når det kommer til cannabisdyrking, da er vi inne i en skummel trend. Jeg håper jeg slipper å se slike utalelser igjen, cannabisdyrking er stort sett den mest egoistiske hobbyen du kan ha mtp. privat growing (legg merke til at jeg nevner privat dyrking her, jeg snakker ikke om store growups...)
Vis hele sitatet...
Det er dette som er det skremmende, folk leser jo avisen og har jo tiltro til hva en offentlig tjenesteman utaler seg om en slik sak.
Realiteten er at dette er så langt bort fra organisert kriminalitet som en kommer, ofte er det folk som ser seg lei av å kjøpe dritt fra dealere, og vil gro til seg selv.
Sitat av Knask Vis innlegg
De kan ikke se gjennom vegger på hus, ei heller vinduer, men de kan se etter såkalte "hotspots" som kan virke mistenkelige.
F.eks. om det kommer ut betydelige mengder varme fra en vanlig lufteventil.
Jo hvitere varmesignaturen blir på måleren (ved bruk av FLIR), desto varmere er det.
På denne måten kan man se om det er vanlig utlufting eller om det er unormalt varmt.

Får man et mistenkelig utslag av varme kan politiet sjekke opp hvem som bor der og hvordan rullebladet til vedkommende er for å finne ut om det kan være noen ledetråder:

" Å jøsses! Vi har visst med en hasjsprøytenarkotikamisbruker å gjøre her! Dette må vi granske nærmere, det er nemlig bra for potensen min. "

Sjekk ut Never Get Raided for å få en dypere innføring av hvordan FLIR fungerer.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg er på tynn is nå, men i kjølevannet av 22. juli kom det vel greit fram at Norge kun har ett politihelikopter, og at det blir brukt svært lite? Jeg har vanskeligheter for å se for meg at politiet prioriterer å bruke helikopteret til å sjekke varmen i ventilasjonen på sivilie husstander i særlig stor grad. Isåfall vil det jo uansett i hovedsak kun være østlendinger som har noe å frykte?
Sist endret av Sjølvaste; 7. februar 2013 kl. 14:23.
Men husk vi har lange tradisjoner for kreativ bruk av lovtekster og ikke minst selektiv bruk av lover.
Leste for et par år siden siden noen artikler om hjemmebrent.

Dette her var på 80 og 90 tallet, og det var stor butikk å selge hjemmebrent. Og siden politiet sjeldent klarte å ta de som brente for salg gjorde de noe nytt. De tok arrest i kramkaren som solgte sukker. Seriøst. Flere butikker i trøndelag ble raidet av mengder med politi, de skulle ha lister over de som kjøpte sukker.
Og et par av de som drev normale dagligvarebutikker ble straffet fordi de ved salg hadde tilrettelagt for produksjon av hjemmebrent.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er svært lite av det som selges som markedsføres som "cannabis utstyr".

Jeg forstår ingenting av den sammenligningen du trekker.

Jeg er enig i at politiet treffer der det har mest virkning ved å ta de som selger utstyr. Men da syns jeg de kan begynne med de som innfører hardere stoffer og voldtektsforbrytere, istedenfor å begynne med det som er mindre skadeutgivende i samfunnet.

Plantasjen selger ikke dyrke lamper, reflektorer eller mye av det andre som er nødvendig. Bare jord og sånt.
Vis hele sitatet...
Vel, weedshop kan jo nevnes. Og politiet må sette ressurser på alle områder, både harde og myke stoffer. Når det kommer til cannabis så står det som oftest organiserte nettverk bak produksjon og innførsel som igjen _kan_ finansiere andre mer alvorlige samfunnsproblemer.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er svært lite av det som selges som markedsføres som "cannabis utstyr".
Vis hele sitatet...
Det markedsfører seg selv som cannabisutstyr fordi ingen andre bruker det i særlig grad.

Jeg forstår ingenting av den sammenligningen du trekker.
Vis hele sitatet...
Nei, men du forklarer det godt selv her.

Plantasjen selger ikke dyrke lamper, reflektorer eller mye av det andre som er nødvendig. Bare jord og sånt.
Vis hele sitatet...
Derfor. Grunnen til at de ikke selger dette på plantasjen er fordi vanlige folk ikke bruker det til å dyrke tomater og hva de måtte dyrke.

"Hei jeg skal ha noen vekstlamper, reflektorer, timere til de og ett hydroanlegg"

Hva tenker du når noen sier det?
Sitat av Herbman Vis innlegg
Der forteller de at Politiet sine spanere har fulgt etter personer som har kjøpt diverse gartnerutstyr som kan brukes til å produsere Cannabis.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare det saken er basert på. Leser du artikkelen vil du se at de har mer på denne butikken og kundene. Det er ikke slik at politiet bare har bestemt seg for å følge etter tilfeldige folk. Her har de sett at det er større fisk i vannet.
Sist endret av hemmeligegreier; 7. februar 2013 kl. 19:53.
Er nok mange som har handla på cropshop som sitter å ser ut av vinduet nå! Politiet fortsetter å bidra til at angst, depresjon og paranoia statistikken ligger på match prosent. Legemiddelindustrien jubler prozac til alle!
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det markedsfører seg selv som cannabisutstyr fordi ingen andre bruker det i særlig grad.

Nei, men du forklarer det godt selv her.

Derfor. Grunnen til at de ikke selger dette på plantasjen er fordi vanlige folk ikke bruker det til å dyrke tomater og hva de måtte dyrke.

"Hei jeg skal ha noen vekstlamper, reflektorer, timere til de og ett hydroanlegg"

Hva tenker du når noen sier det?
Vis hele sitatet...
Det markedsfører seg selv kanskje subjektivt ja, men i en rettssak så må det være 100% tydelig på etiketten hvis det skal være fellende bevis. Hvis jeg forstår deg rett.

Du misforsto hva jeg mente - Jeg tenkte på det å trekke sammenligning mellom voldtektsforbrytere og cannabisdyrking.

Tror du ene og alene det er fordi folk dyrker cannabis at de ikke selger innendørs groutstyr på plantasjen? Vi lever i et fritt samfunn. Vi skal ikke behøve å føle oss som forbrytere når vi handler noe som selges lovlig. Det ligner på politistat, og det skal vi ikke ha noe av i et demokrati.

Da må politiet gå andre veien - Ta den som røyker eller selgeren, få opplysninger fra dem og ta dyrkeren.
Sist endret av Taurean; 8. februar 2013 kl. 00:36.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er ikke bare det saken er basert på. Leser du artikkelen vil du se at de har mer på denne butikken og kundene. Det er ikke slik at politiet bare har bestemt seg for å følge etter tilfeldige folk. Her har de sett at det er større fisk i vannet.
Vis hele sitatet...
Tror det bare var flaks at de fant en "større kvantum narkotika hjemme hos en av de som knyttes til butikken" jeg... Ser ikke noe annet i den artikelen som tyder på lovbrudd...

Og siden 1 av 8 er tatt med narkotika så betyr det 12,5%.. Gjennomsnittlig er det 15% av norges befolkning som innrømmer bruk av narkotika.. Da vil jeg påstå at det er få av disse "organiserte kriminelle" fra denne butikken som bruker narkotika, og hva kundene deres driver med syns jeg ikke de skal straffes for...

Hvordan denne gruppen kan klassifiseres som "større fisk" forstår jeg ikke...

Men, noen av produktene deres var jo delvis rettet mot cannabis... Er ikke så lett å se hva de har solgt nå som siden er nede, men her er det som står om man googler de
Vi har alt av armaturer, lys, pærer, jord, næring, pH, EC, Canna, Secret Jardin telt etc
Vis hele sitatet...
Canna næring er jo for cannabis, det er ikke så vanskelig å forstå... Men syns heller de kunne sluttet å selge enkelte produkter heller enn å få butikken stengt og bli behandlet som organiserte kriminelle..
Sist endret av Novice; 8. februar 2013 kl. 01:16. Grunn: Flau faktafeil :o
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror du ene og alene det er fordi folk dyrker cannabis at de ikke selger innendørs groutstyr på plantasjen?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror det har helt naturlige årsaker fordi det er ett altfor snevert marked og steder som plantasjen velger mer salgbare varer i sitt sortiment. Av samme grunn blir det åpenbart hva dette brukes til.
Ansatte burde ikke få noe straff, de kan ikke stå for noe andre har kjøpt lovlig der! Er dumt at de skal starte med artikler blabla organisert kriminalitet, hva blir det neste? Shangri La som selger piper til narko baroner?

Dette er grov trakassering som enda en gang understreker galskapen rund forbudet av cannabis! Det er snakk om lovlige butikker som selger utstyr til dyrking- neste blir vel plantasjen som legges ned.
Sitat av Wiiimp Vis innlegg
Ansatte burde ikke få noe straff, de kan ikke stå for noe andre har kjøpt lovlig der! Er dumt at de skal starte med artikler blabla organisert kriminalitet, hva blir det neste? Shangri La som selger piper til narko baroner?

Dette er grov trakassering som enda en gang understreker galskapen rund forbudet av cannabis! Det er snakk om lovlige butikker som selger utstyr til dyrking- neste blir vel plantasjen som legges ned.
Vis hele sitatet...
Ja som sagt så kan de faktisk dømmes for medvirkning eller tilrettelegging av kriminelle handlinger. Var det som skjedde med flere dagligvarebutikker i Trøndelag på 1990 tallet som solgte sukker til produsenter av hjemmebrent.
Det er ikke spesielt rart at bare 1% av lommetyverisaker i Oslo blir oppklart. Politiet er rett og slett så dårlige på jobben sin at de må gå etter liksomkriminelle for å faktisk få noen positive tall på statistikken sin. Eller prioriteres det bare helt feil?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er ikke spesielt rart at bare 1% av lommetyverisaker i Oslo blir oppklart. Politiet er rett og slett så dårlige på jobben sin at de må gå etter liksomkriminelle for å faktisk få noen positive tall på statistikken sin. Eller prioriteres det bare helt feil?
Vis hele sitatet...
Det burde være mulig å klare skille mellom cannabisplantasjer og det jeg antar du mener som liksomkriminelle, smådyrkere til eget bruk uten å være så forb hårsår?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10907603

Her er ett ferskt eksempel på at cannabis ikke nødvendigvis er stuereint og liksomkriminelle. Hvordan tror du de 100 chihuahuaene har det på en låve i kuldegrader?
Sitat av Yalla Vis innlegg
Det burde være mulig å klare skille mellom cannabisplantasjer og det jeg antar du mener som liksomkriminelle, smådyrkere til eget bruk uten å være så forb hårsår?

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...gen/1.10907603

Her er ett ferskt eksempel på at cannabis ikke nødvendigvis er stuereint og liksomkriminelle. Hvordan tror du de 100 chihuahuaene har det på en låve i kuldegrader?
Vis hele sitatet...
Dette var jo en cannabis fabrikk(mer enn 1000planter)... Jeg tror de fleste av oss "legalister" forstår at om man har veldig mange planter og i tillegg driver med annen(og værre) kriminalitet så er det bra at politiet får tak i deg...

Det jeg tror PerPerPer mente var at Grethe Faremo krever at politiet skal fylle en kvote på hvor mange kriminelle som skal tas, og at politiet derfor tvinges til å jakte på "kriminelle", altså folk som dyrker til eget bruk eller bare har en klatt med narkotika i lomma....

Sitat av Novice Vis innlegg
Dette var jo en cannabis fabrikk(mer enn 1000planter)...
Vis hele sitatet...
Og her blandet jeg to artikkler som ikke hører sammen Det sto ikke noe om hvor mange planter som ble tatt i Enebakk(den med hundene), jeg trodde det var den samme som den i Fetsund...
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Politiet er rett og slett så dårlige på jobben sin at de må gå etter liksomkriminelle for å faktisk få noen positive tall på statistikken sin. Eller prioriteres det bare helt feil?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at politiet prioriterer feil og at innlegget ditt bærer et sort preg av en sippete holdning til en lov som ikke bestemmes av politiet. Med all respekt:

Jeg frykter at denne trenden vil føre til at "Sutring" blir ført opp som den neste falske bivirkningen som blir nevnt i sammenheng med cannabis-bruk.

Så kom igjen freaks! Få heller utløp for frustrasjonen gjennom å kjempe for saken som åpenbart står så sterkt i hjertene deres. Bruk heller kunnskapen om urettferdigheten til det gode i stedet for det unødvendige og barnslige.
Sist endret av Mofse; 10. februar 2013 kl. 23:02.
Sitat av Novice Vis innlegg
Dette var jo en cannabis fabrikk(mer enn 1000planter)... Jeg tror de fleste av oss "legalister" forstår at om man har veldig mange planter og i tillegg driver med annen(og værre) kriminalitet så er det bra at politiet får tak i deg...

Det jeg tror PerPerPer mente var at Grethe Faremo krever at politiet skal fylle en kvote på hvor mange kriminelle som skal tas, og at politiet derfor tvinges til å jakte på "kriminelle", altså folk som dyrker til eget bruk eller bare har en klatt med narkotika i lomma....



Og her blandet jeg to artikkler som ikke hører sammen Det sto ikke noe om hvor mange planter som ble tatt i Enebakk(den med hundene), jeg trodde det var den samme som den i Fetsund...
Vis hele sitatet...
Mulig det ble litt feil å sitere PerPerPer når jeg generelt viser til hele tråden og denne sutringen som går igjen. Artikkelen i vg fra Fetsund avviser også at de spaner på cropshopen for å ta dyrkere til eget bruk eller med en beis i lomma:

"I over ett år holdt politiets spanere fra avdelingen Spesielle operasjoner (SO) oppsyn med hvem som gikk inn og ut av en gartneributikk i Oslo sentrum. Med ett mål: Å avsløre storproduksjon av cannabis.

Når folk har kommet ut med nyinnkjøpte varer og pakket bilene har politiet i skjul fulgt etter.

- Ingen roseplantasjer

- Hvis dette utstyret hadde blitt brukt til roser hadde vi vel avdekket en og annen roseplantasje, men det har vi hittil ikke gjort, sier leder for etterforskningsavsnittet ved seksjonen for organisert kriminalitet (org. krim), Harald Bøhler, til VG."


-Er bare bytte ut roser med tomatene jeg brukte som eksempel over.