Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 8994
Jeg har hele livet vært litt rund, men aldri så overvektig at jeg ikke kunne bøyd meg eller gått til butikken uten å bli annpusten. Har egentlig et rimelig usunt kosthold hvor det kan bli pizza hver uke, og flere storplater med sjokolader i uka. Drikker kun Pepsi Max så slipper en del kalorier der.

Det har faktisk tatt meg utrolig lang tid å innse dette, men jeg spiser ikke nødvendigvis junkfood og godteri fordi det bare er godt, men også fordi det gjør meg søvnig. Og søvn er noe jeg har slitt med hele livet. Det kan ta meg 2 timer fra jeg legger meg i sengen til jeg faktisk sovner. Og når jeg sovner, våkner jeg ekstremt lett. Det er nok at en bil kjører forbi huset eller at det knirker når noen går over golvet i naborommet.

Jeg har med andre et veldig dårlig sovehjerte og det er svært sjelden jeg faktisk føler meg helt uthvilt. Jeg har en teori om at all den fete maten bidrar til å gjøre meg slapp og søvnig, noe som har gjort meg avhengig. Jeg sovner mye lettere og sover bedre når jeg er stappmett på usunn mat.

Spesielt når jeg kommer hjem fra jobb etter 8 timer så er jeg NØDT å ha en "powernap" på 3 timer for å føle meg uthvilt, ellers så blir jeg helt slapp og trøtt. Derfor bruker det å hjelpe å stappe i seg junkfood slik at man nesten kjenner blodårene tette seg og hjerterytmen senkes.

Har aldri prøvd sovemedisin, men vurderer nå å teste det ut kun for å se hvordan det påvirker meg og om jeg føler meg mer uthvilt om dagene. Er det flere som har samme vaner som meg, eller har merket hvordan maten bidrar til å sovne lettere?
Det er jo ikke rart du sliter med å få sove om natten når du sover 3 timer på ettermiddagen. En ettermiddagslur kan være fint, men du trenger ikke sove så lenge at du våker opp og føler deg helt uthvilt. Det er kveld, og du skal legge deg om ikke mange timer. Det holder med en liten høneblund, du trenger ikke en halv natts søvn.
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er jo ikke rart du sliter med å få sove om natten når du sover 3 timer på ettermiddagen. En ettermiddagslur kan være fint, men du trenger ikke sove så lenge at du våker opp og føler deg helt uthvilt. Det er kveld, og du skal legge deg om ikke mange timer. Det holder med en liten høneblund, du trenger ikke en halv natts søvn.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Uten de 2-3 timene på ettermiddagen fungerer jeg rett og slett ikke resten av kvelden. Så jo, jeg trenger dem. Rett og slett fordi jeg våkner og sovner flere ganger iløpet av èn natt.

Når jeg kommer hjem fra jobb kl. 16 har jeg null energi i tillegg til å være trøtt. Om jeg skulle vært våken til kl. 12 om kvelden så vil jeg være zombie og helt ødelagt i 8 timer. Problemet mitt er rett og slett søvnproblemer, ikke at jeg sover på ettermiddagen. Som sagt skal jeg prøve meg på sovemedisin for å se om jeg sovner lettere og sover bedre (tyngre).
Jeg vil anbefale deg å legge om på kostholdet ditt å begynne å trene - da vil du trolig ikke trenge kjemisk hjelp for å sove i det hele tatt. Livsstil henger godt sammen med søvnkvalitet. Ellers vil jeg anbefale deg å dra til legen, slik at du kan få utredet eventuelle problemer. Det du beskriver kan være eksempelvis søvnapne, eller noe annet som forstyrrer søvnen.
Sist endret av Relevant; 9. mai 2016 kl. 16:58.
Tror mentamelt mener at det ikke er så fryktelig rart om du sover dårlig på natta når du sover 3 timer på dagen.. Jeg har store problemer med søvn bare jeg tar meg en time på øyet etter jobb...
Eller så har kosthold og aktivitet mye og si, jeg sover aldri så godt som etter en fysisk krevende dag.
Sist endret av Putresopp; 9. mai 2016 kl. 16:58.
Hvis du legger deg litt tidligere enn kl 12 på kvelden, prøver å sove kun på natta? jobb deg igjennom en liten periode hvor du er trøtt på ettermiddagen, det vil kanskje gå over hvis du endrer på søvnmønsteret ditt. Sliter du med og få sove, legg deg kl 10 så sovner du hvertfall ikke så sent.

Hva gjør du på ettermiddagen når du kommer hjem hvis du ikke sover? setter deg foran tven, eller går du ut og holder deg i aktivitet, trener eller gjør andre ting som holder kroppen i gang?
Ingenting som er så godt som dagslys for å holde en våken
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Du tar feil. Uten de 2-3 timene på ettermiddagen fungerer jeg rett og slett ikke resten av kvelden. Så jo, jeg trenger dem. Rett og slett fordi jeg våkner og sovner flere ganger iløpet av èn natt.
Vis hele sitatet...
En skulle jo tro det var ganske opplagt, men:

1: Kutt ut dagsovingen. Du er trøtt på ettermiddagen fordi du sov lite og dårlig, men du sover naturligvis lite og dårlig når du sover nesten en halv natts søvn på ettermiddagen. Du må bryte ut av denne onde sirkelen, selv om det går på bekostning av noen kvelder i overgangsperioden.

2: Kutt ned på kaffe, te, cola/pepsi og andre koffeinholdige drikker.

3: Bruk ørepropper når du sover.

Om du har fulgt dette slavisk over en periode på noen måneder og det ikke fungerer, så kan du ta kontakt med lege for utredning.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
Om jeg skulle vært våken til kl. 12 om kvelden så vil jeg være zombie og helt ødelagt i 8 timer.
Vis hele sitatet...
Så legg deg klokken 10 i stedet, da. Hvorfor skal du absolutt være våken til 12?
3 timer powernap? Tenkt på at du kanskje spiser fordi du er glad i å sove? Halvparten av trening er å gi hodet noe å være aktiv med, og du høres ut som du kjeder ræven av deg.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Dårlig søvn kan dessuten føre til sug etter fet mat og junk. Raskt opp og raskt ned er fasit med slik mat. Spis sunnere og få litt mer aktivitet og dagslys.
Du nevner også at du drikker kun Pepsi max, hvor ofte/mye drikker du det?
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Du tar feil. Uten de 2-3 timene på ettermiddagen fungerer jeg rett og slett ikke resten av kvelden. Så jo, jeg trenger dem. Rett og slett fordi jeg våkner og sovner flere ganger iløpet av èn natt.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med fungerer ikke? Jeg sov ofte på sofaen etter jobb en periode. Det føltes som om jeg trengte det fordi jeg var så sliten. Etter luren var jeg stort sett bare mer trøtt fordi jeg sov for lenge. Deretter brukte jeg lang tid på å våkne opp, og var ikke "helt våken" før godt utpå kvelden. Å forvente å skulle få sove godt igjen like etter det er jo ikke realistisk, så resultatet blir at man sitter oppe utover natten. Dette fører til en kort natt og en trøtt morgendag, sliten etter jobb og enda mer soving på ettermiddagen.

Men det finnes andre måter å våkne opp på. En kjapp lur og litt fysisk aktivitet for eksempel. Å ikke sitte trøtt i sofaen og synes synd på seg selv mens man trøstespiser junk, men heller tvinge kroppen til å gire opp igjen. Lett trening (ikke for hard, det virker motsatt) fungerer stimulerende, og varer i flere timer etter selve treningen. Når man så blir trøtt er det en salig og naturlig trøtthet.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
Når jeg kommer hjem fra jobb kl. 16 har jeg null energi i tillegg til å være trøtt. Om jeg skulle vært våken til kl. 12 om kvelden så vil jeg være zombie og helt ødelagt i 8 timer.
Vis hele sitatet...
Så ta deg en powernap, men ikke i 3 timer.

Sitat av Molekyl Vis innlegg
Problemet mitt er rett og slett søvnproblemer, ikke at jeg sover på ettermiddagen.
Vis hele sitatet...
Komisk setning =). At du sover 3 timer på dagen er jo en del av søvnproblemet ditt. Det og matvanene dine er garantert medvirkende faktorer.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2016 kl. 17:56.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Å ikke sitte trøtt i sofaen og synes synd på seg selv mens man trøstespiser junk, men heller tvinge kroppen til å gire opp igjen.
Vis hele sitatet...
Akkurat den der tar du tilbake. Jeg er en alkis men klarer å skrive og snakke for meg. Hvis du hadde sagt det samme til meg, om meg og mine øl og sofaen, hadde du fått høre det, virkelig høre det. Jeg skjønner nå at de som sliter med vekt og spise problemer kanskje har en større skam å lide med enn hva jeg har med alkohol. Jeg lærte noe. Det gikk opp for meg. De holder alltid kjeft når de kritiseres og sier aldri imot. Helvete det tok mange år men når jeg tenker på det må stigmaet være enormt.

Bare kommer seg opp av sofaen og gjøre noe? Ikke bare sitte der og syns synd på seg selv? Det er fornærmende og du trekker den tilbake. Jeg må tenke på denne. Jeg har sagt det lenge men jeg har aldri virkelig tenkt over det. Vi er alle på samme lag for faen.

Men takk for at du fikk det til å gå opp for meg. De som spiser lider like mye som jeg som er alkis eller de jeg kjenner som er narkiser.
Sist endret av jacksonv; 9. mai 2016 kl. 18:18.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Akkurat den der tar du tilbake. Jeg er en alkis men klarer å skrive og snakke for meg. Hvis du hadde sagt det samme til meg, om meg og mine øl og sofaen, hadde du fått høre det, virkelig høre det. Jeg skjønner nå at de som sliter med vekt og spise problemer kanskje har en større skam å lide med enn hva jeg har med alkohol. Jeg lærte noe. Det gikk opp for meg. De holder alltid kjeft når de kritiseres og sier aldri imot. Helvete det tok mange år men når jeg tenker på det må stigmaet være enormt.

Bare kommer seg opp av sofaen og gjøre noe? Ikke bare sitte der og syns synd på seg selv? Det er fornærmende og du trekker den tilbake. Jeg må tenke på denne. Jeg har sagt det lenge men jeg har aldri virkelig tenkt over det. Vi er alle på samme lag for faen.

Men takk for at du fikk det til å gå opp for meg. De som spiser lider like mye som jeg som er alkis eller de jeg kjenner som er narkiser.
Vis hele sitatet...
Var jo bare et hendig triks/tips for å unngå å sovne og prøve å få søvnkvaliteten på rett kjøl igjen. Det var nok garantert ikke frekt ment.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Akkurat den der tar du tilbake. Jeg er en alkis men klarer å skrive og snakke for meg. Hvis du hadde sagt det samme til meg, om meg og mine øl og sofaen, hadde du fått høre det, virkelig høre det. Jeg skjønner nå at de som sliter med vekt og spise problemer kanskje har en større skam å lide med enn hva jeg har med alkohol. Jeg lærte noe. Det gikk opp for meg. De holder alltid kjeft når de kritiseres og sier aldri imot. Helvete det tok mange år men når jeg tenker på det må stigmaet være enormt.

Bare kommer seg opp av sofaen og gjøre noe? Ikke bare sitte der og syns synd på seg selv? Det er fornærmende og du trekker den tilbake. Jeg må tenke på denne. Jeg har sagt det lenge men jeg har aldri virkelig tenkt over det. Vi er alle på samme lag for faen.

Men takk for at du fikk det til å gå opp for meg. De som spiser lider like mye som jeg som er alkis eller de jeg kjenner som er narkiser.
Vis hele sitatet...
Som man sier i Forsvaret: synd, trist, leit. Det er faktisk så enkelt, og så vanskelig - og liker du ikke å høre det så er det ditt problem.

Det er ikke slik at man skal pakkes inn i puter å bare få høre hvor flink man er, slik fungerer det rett og slett ikke.

TS: Er overvektig, sover bort halve formiddagen å sover lite om natta. TS innser ikke at TS har et livstilsproblem, hvor mest sansynelig mengden fysisk aktivitet er en direkte årsak til sitt søvnproblem.

Hvis man trener litt, så blir man faktisk trøtt - så enkelt er det, hvis ikke så får man bevege seg litt mer. Sover man godt, reduseres matlysten også så da får man slått to fluer i en smekk
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Drikker kun Pepsi Max
Vis hele sitatet...

Hjelpe meg. du drikker KUN Pepsi Max?
Sitat av Relevant Vis innlegg
Var jo bare et hendig triks/tips for å unngå å sovne og prøve å få søvnkvaliteten på rett kjøl igjen. Det var nok garantert ikke frekt ment.
Vis hele sitatet...
Jeg er begynt å tenke på at vi alkiser og narkiser har glemt våre brødre og søstre med andre problemer. De bærer skammen sin utenpå i langt større grad, og vi alle avser dem eller i værste fall gjør narr av dem. Mens de sikkert lider av samme greie. Jeg har begynt å tenke på det og jeg for en skammer meg. Vi får tilbud og sympati slengt etter oss men det gjør ikke de. Jeg kan ikke forklare det men noe er feil her, og jeg liker det ikke. Men kilden til lidelsene er sikkert de samme. Kjedsomhet, inaktivitet og inaksept.

At det gikk opp for meg idag etter tiår med tenkning sier sitt. Mentalmelt er fin, ikke noe ond om han. Men jeg føler skam og vil gjøre noe med det. Først skal jeg begynne å smile til store kvinner og snakke til store menn.

For filosofisk? Det er sånn jeg fungerer.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Akkurat den der tar du tilbake. (...)
Vis hele sitatet...
Hva er det du vrøvler om? Ta det tilbake? Det er gode råd basert på personlige erfaringer med dårlige vaner. Det ligger ikke noe mer fornærmelser der enn du klarer å fantasere fram selv.
Sitat av Marori Vis innlegg

Hjelpe meg. du drikker KUN Pepsi Max?
Vis hele sitatet...
Om TS drikker mye pepsi max kan jo dette også være en medvirkende årsak. En halvliter pepsi max inneholder ca 100mg koffein. Dette er en kopp kaffe. Drikker man mye koffein kan man bli søvnløs, og en blir enklere trøtt grunnet forhøyet adenosinproduksjon. Kan jo være en medvirkende årsak til søvnproblemene.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er gode råd basert på personlige erfaringer med dårlige vaner.
Vis hele sitatet...
Og det er poenget mitt. Du hadde aldri bedt en alkis eller en narkis om å komme seg opp av sofaen for å gjøre noe med samme tone. Den er forbeholdt overvektige. Men vi lider alle sammen med forskjellig manifestasjoner av lignende lidelser. Jeg er ikke en sjw for all del da de krever aksept for noe de ikke syns er ett problem. Jeg vil si det er ett problem på lik linje med mitt alkoholproblem. Mens jeg får råd og kan finne støtteorganisasjoner, det samme med mine junkie brødre. Hva finnes det for overvektige.

Det jeg prøver å si er at jeg plutselig fant ut at mitt alkoholproblem er mer likt problemene til overvektige, mens de latteliggjøres, hånes og ties ved narr. Noe jeg burde skjønt for lenge siden. Det var aldri et angrep mentalmelt, jeg bare tenker høyt.
jacksonv: Nå handler jo ikke denne tråden om en syk person som søker hjelp. Det er en tilsynelatende helt normal fyr med dårlige vaner. Jeg tar ikke automatisk utgangspunkt i at folk bør behandles som psykiatriske pasienter fordi de har et problem.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2016 kl. 19:07.
Ok, så du sover 3 timer på dagen, legger deg kl 12, og de fleste som er hjemme fra jobb 16 jobber da 8-15.30 eller noe rundt der. Med to timers innsovingsfase er du da sovende 02.00 og må opp en gang mellom 06.00 og 07.00. Dette gir deg 3+4 eller 3+5 timer med søvn, altså 7-8 timer søvn per døgn, som er helt normalt. Det som er unormalt er at du posjonerer det utover. Å våkne lett er heller ikke noe spesielt, jeg trener 4-7 ganger i uken og spiser sunt og våkner lett som bare det, sånn er det bare.

Min strategi hver gang jeg vil ha døgnet mitt i en eller annen rytme er at jeg tar en helvetesdag eller to hvor jeg er halvdød og holder meg våken, for så å havne i rytmen. Dropp å sove etter jobb og når du er halvveis i koma kl. 9-10 så legger du deg og står opp til vanlig tid dagen etter. Dropp alt av koffeinholdige varer etter 16.00 og mat generelt etter 20.00 så skal du se at du sovner som en stein og gjør det til en naturlig rytme innen en uke eller så.

Det er jo å anbefale å innta noe annen mat samt å trene også, men du kan helt fint få en fin døgnrytme ved å bare innse at det ikke er noe spesielt med deg utover at du velger å dele opp søvnen din, som er lite heldig mtp. de forskjellige søvnfasene.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Tok meg alltid noen timer med søvn etter skolen siden jeg var HELT DØD etter skole og det ble til at jeg ikke klarte å gjøre noe utenom å såve siden jeg hadde så lite energi. Dette første til slik som du har det at det bare blir noen få timer hver natt.

Så fra en som har vært der, kutt ut såvinga på dagtid, jeg vet det er ganske så vanskelig, men du må bare torturere deg gjennom det. Heng med noen venner eller gå på trening etter skole/jobb, om du sitter deg foran pc'en når du kommer hjem blir det bare vanskeligere. Etter en stund vil det gå seg til og du vil få mer energi overall. Du kan også kutte ned på kaffe om morgenen om du drikker det tidlig på dagen, det stjeler så mye mer energi i renter enn du får der og da.
Sist endret av ArtOfHacking; 9. mai 2016 kl. 19:27.
Det hjelper ekstremt å gå seg en tur i dagslys når ettermiddagen kommer krypende på og en blir trøtt. Dagslyset destruerer søvnhormonet melatonin som gjør en trøtt, og det øker forbrenningen, skiller ut dopamin, serotonin og noradrenalin som alle hjelper for å holde en våken. Det som er så bra, er at man setter kroppen sin i et høyere phase, da forbrenningen øker vil den også forbli økt resten av dagen, du vil være mer opplagt. Kroppen tilpasser seg en våken og aktiv tilstand.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
jacksonv: Nå handler jo ikke denne tråden om en syk person som søker hjelp. Det er en tilsynelatende helt normal fyr med dårlige vaner. Jeg tar ikke automatisk utgangspunkt i at folk bør behandles som psykiatriske pasienter fordi de har et problem.
Vis hele sitatet...

Det er rett men du sa "Å ikke sitte trøtt i sofaen og synes synd på seg selv mens man trøstespiser junk, men heller tvinge kroppen til å gire opp igjen."

Hvis du ikke vet, det er synes synd på seg selv del av setningen jeg reagerer på.

Ser du for deg at du sier det samme til meg, en annen alkis, eller en heroinavhengig? Nei. Du sier ikke i en tråd til tøffetom at han bare burde ta seg sammen og slutte å sutre som en liten jente (selv om det er sant). Nei, men, fordi han er overvektig og vil miste noen kilo tar du, og jeg, og alle andre, den tonen, og der har vi alle trådd feil i mine øyne. De med vekt problemer burde være i samme båt som oss (våg deg). Og de ties i hjel og gjøres narr av og sliter en langt værre hverdags stigma enn jeg som alkis gjør.

Ser du nå hva jeg sier?

Jeg vil tenke annerledes. Men siden avhengigheten for dem dreier seg om noe vi alle gjør så kan alle skrike. Men det betyr ikke at situasjonen ikke er like kritisk.
Sist endret av jacksonv; 9. mai 2016 kl. 19:34.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ok, så du sover 3 timer på dagen, legger deg kl 12, og de fleste som er hjemme fra jobb 16 jobber da 8-15.30 eller noe rundt der. Med to timers innsovingsfase er du da sovende 02.00 og må opp en gang mellom 06.00 og 07.00. Dette gir deg 3+4 eller 3+5 timer med søvn, altså 7-8 timer søvn per døgn, som er helt normalt. Det som er unormalt er at du posjonerer det utover. Å våkne lett er heller ikke noe spesielt, jeg trener 4-7 ganger i uken og spiser sunt og våkner lett som bare det, sånn er det bare.

Min strategi hver gang jeg vil ha døgnet mitt i en eller annen rytme er at jeg tar en helvetesdag eller to hvor jeg er halvdød og holder meg våken, for så å havne i rytmen. Dropp å sove etter jobb og når du er halvveis i koma kl. 9-10 så legger du deg og står opp til vanlig tid dagen etter. Dropp alt av koffeinholdige varer etter 16.00 og mat generelt etter 20.00 så skal du se at du sovner som en stein og gjør det til en naturlig rytme innen en uke eller så.

Det er jo å anbefale å innta noe annen mat samt å trene også, men du kan helt fint få en fin døgnrytme ved å bare innse at det ikke er noe spesielt med deg utover at du velger å dele opp søvnen din, som er lite heldig mtp. de forskjellige søvnfasene.
Vis hele sitatet...
opp til et par hundre år siden (før industrielle rev) var det normen å sove i to sykluser. segmentert søvn eller noe sånt het det.

men ja du, dropp pepsi'n. legg om kostholdet. begynn å tren. start med en halvtimes gå/joggetur i skogen. frisk luft. og kutt ned 3timers "siestan" med en time, så to. så 2.5. ikke noe hokkus pokkus egentlig det handler om livsstil
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
opp til et par hundre år siden (før industrielle rev) var det normen å sove i to sykluser. segmentert søvn eller noe sånt het det.
Vis hele sitatet...
Joda - men at mennesker gjorde noe annet før betyr ikke at det var bedre. Uansett så har det en helt naturlig forklaring. Før var du avhengig av sollys for å gjøre mye arbeid så man var oppe veldig tidlig, (derfor vi har sommertid også) samt at de aller fleste jobbet med fysisk arbeid som krever mer søvn enn å sitte på et kontor.
Hei på deg! Har ikke lest alle innleggene her, men powernapen din kan du korte ned til 90 minutter mellom klokka halv 3-halv 6. Ikke lengre, da får du en god nap som gir energi og hvile samt ikke forskyver nattesøvn. En annen ting er å spise jevnt utover dagen, prøv med små endringer. F.eks. Spis mer frukt eller ett par never nøtter. Jeg opplever at fet fisk også gjør meg søvnig. Lag deg fiskemat, f.eks. Fiskegrateng med litt på siden ..
Mange gode svar her, den "powernappen" din hadde i allefall ikke jeg tålt, da hadde jeg aldri fått sovet til kvelden. Virker som du mer eller mindre har svaret på probleme dine selv siden du påpeker dem så godt og tydelig.

At du ligger våken opptil 2 timer før du får sove igjen på natten er ikke mye, er mange som gjør dette hver dag uten å måtta ta noen powernap, de fleste leger vil ikke gi deg noe for søvnen om du legger det frem på samme måte som for oss. Begynn med lett mosjonering selvom dette ikke hjelper en dritt de første ukene, men heller kommer med tiden. Og en skikkelig kraftig og solid sunn middag kan også gjøre deg sliten og trøtt på en god måte, så dropp pizzaen eller ring hellstrøm.

Skulle du være heldig å få et medikament for søvnen fungerer dette mest sansynlig bra en stund før du faller inn i akkurat samme problemstilling som du har nå
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Ser du for deg at du sier det samme til meg, en annen alkis, eller en heroinavhengig? Nei. Du sier ikke i en tråd til tøffetom at han bare burde ta seg sammen og slutte å sutre som en liten jente (selv om det er sant). Nei, men, fordi han er overvektig og vil miste noen kilo tar du, og jeg, og alle andre, den tonen, og der har vi alle trådd feil i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Det handler jo ikke om at han vil miste noen kilo. Det handler om søvnproblemer i relasjon til matvaner.


Sitat av jacksonv Vis innlegg

Ser du nå hva jeg sier?
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du fortsatt leser en fornærmelse inn i at jeg snakker om mine personlige erfaringer. "Å synes synd på seg selv" var ikke ment som en referanse til trådstarters vekt. Hvorfor i all verden skulle det være det? Det er bare følelsen man sitter med i sofaen når man har sovet for lite (eller for mye) og spist for mye junk. Det er en forferdelig kjip følelse. Snakker som sagt av personlig erfaring.

Trådstarter spør:
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Er det flere som har samme vaner som meg, eller har merket hvordan maten bidrar til å sovne lettere?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt ca. samme vaner i perioder. Junk og lange middagslurer gjør at man sover dårligere, ikke bedre. Umiddelbart kan det kanskje virke som om junk er sovemedisin, men på sikt bidrar det til en negativ sirkel ved å gi økt behov for hvile, noe som igjen fører til en ugunstig fragmentering av søvnrytmen som ikke er i sync med samfunnets krav og forventninger.

Er det ikke relevant nok for deg jacksonv, så må jeg bare beklage.
Sist endret av mentalmelt; 9. mai 2016 kl. 20:28.
Ærlig talt. Dette er putehjelp som jeg kaller det. Hvorfor spør du på freak om hjelp? Svaret er jo sabla enkelt. Slutt å spis junk food så ofte og slutt med de ettermiddagslurene på 3 timer.

Dette regimet følger du i et halvår. Minimum. Case closed ( som oftest ). Åssen kan dette bli en tråd med over 28 svar når det kun finnes én fornuftig løsning?

Aller helst kan du begynne å trene ordentlig også. Du kan løpe gratis blant Trondheims gater.
Sist endret av Junpeicchi; 9. mai 2016 kl. 22:46.
Trådstarter
Ingen grunn til å hisse seg opp her.

Dessuten er jeg ikke bare slapp og trøtt etter jobb, men det verker i føttene, lårene og armene etter en dag på jobb. Det føles på samme måte som å gå rundt på et kjøpesenter i 8 timer for så å dra hjem, man er helt dau i føtter. Derfor hjelper det ofte å sove noen timer for å hvile musklene i kroppen.

Når det gjelder trening, så gikk jeg på treningsstudio i 6 måneder for drøyt 4 år siden. Trente 3-4 ganger i uken med styrketrening. Fikk resultater men det store problemet mitt var at jeg fikk helt gangsperre som kunne vare opptil èn uke etter hver treningsøkt. Gangsperra gikk heller ikke vekk iløpet av de 6 månedene, noe de i teorien skal siden jeg trente regelmessig. Det var et helvette å sovne med smerter i kroppen når man bare vridde litt på seg i senga. Så DET er bullshit at man sover bedre av trening. Kanskje noe genetisk feil med meg, men jeg blir aldri kvitt gangsperre.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
. Så DET er bullshit at man sover bedre av trening. Kanskje noe genetisk feil med meg, men jeg blir aldri kvitt gangsperre.
Vis hele sitatet...
Problemet er nok heller at du trente for hardt. En lett joggetur får opp energien i kroppen, og holder i massevis. Trener man for hardt blir man bare mer sliten, og på sikt kan man bli helt nedbrutt av det.
Sitat av Junpeicchi Vis innlegg
Åssen kan dette bli en tråd med over 28 svar når det kun finnes én fornuftig løsning?
Vis hele sitatet...
Det er fordi noen henger seg opp i alt annet enn hva trådstarter spør om. Som at enkelte ikke forstår hva som blir sagt når det er skrevet tre eller fire ganger.

Kunne slite med søvn tidligere, men jeg har kuttet ut mye drittmat dette halvåret og begynt å trene. Sover som en unge.

#gåidegsjæl
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Problemet er nok heller at du trente for hardt. En lett joggetur får opp energien i kroppen, og holder i massevis. Trener man for hardt blir man bare mer sliten, og på sikt kan man bli helt nedbrutt av det.
Vis hele sitatet...
En 20 minutters gåtur er også å anbefale. For en ute av form er det å jogge i 1 minutt nok til at en bryter seg etterpå.
Sist endret av Relevant; 10. mai 2016 kl. 01:34.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Ingen grunn til å hisse seg opp her.

Dessuten er jeg ikke bare slapp og trøtt etter jobb, men det verker i føttene, lårene og armene etter en dag på jobb. Det føles på samme måte som å gå rundt på et kjøpesenter i 8 timer for så å dra hjem, man er helt dau i føtter. Derfor hjelper det ofte å sove noen timer for å hvile musklene i kroppen.

Når det gjelder trening, så gikk jeg på treningsstudio i 6 måneder for drøyt 4 år siden. Trente 3-4 ganger i uken med styrketrening. Fikk resultater men det store problemet mitt var at jeg fikk helt gangsperre som kunne vare opptil èn uke etter hver treningsøkt. Gangsperra gikk heller ikke vekk iløpet av de 6 månedene, noe de i teorien skal siden jeg trente regelmessig. Det var et helvette å sovne med smerter i kroppen når man bare vridde litt på seg i senga. Så DET er bullshit at man sover bedre av trening. Kanskje noe genetisk feil med meg, men jeg blir aldri kvitt gangsperre.
Vis hele sitatet...
Kom igjen da, slutt nå å lure deg selv.

Det har ikke slått deg at du kanskje er hakket mer ute av form enn det du kanskje innser selv? Det forklarer hvorfor hele kroppen din verker etter jobb, rett og slett fordi den ikke har det overskuddet som skal til for å være i så "mye" aktivitet.

Kosthold, søvn og restitusjon går sammen som hånd i hanske, så det at du opplevde å være stiv kan rett og slett skyldes det. Eller at du er virkelig ut av trening, og da kan du fort forvente lengre tid før musklene dine får bygd seg opp.

Jeg kan dele en liten hemmelighet her i livet; ingenting er lett. Så ja, det gjør vondt så det er bare å bite det i seg og ikke gi seg.

Når det er sagt, det å trene styrke 3-4 ganger i uken for en utrent kropp er kanskje litt i overkant mye. Selv etter 6 mnd.

Anbefaler deg å still deg foran et speil, og prøv å se på deg selv slik andre gjør; som en objektiv tredjepart. Ser du en person som bare sliter litt med søvnen, eller ligger det litt mer bak? Det er fort gjort å lure seg selv, og det er kanskje den værste fella man kan gå i
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg har en teori om at all den fete maten bidrar til å gjøre meg slapp og søvnig, noe som har gjort meg avhengig. Jeg sovner mye lettere og sover bedre når jeg er stappmett på usunn mat.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med at fet man gjør deg slapp, men det bør ikke nødvendigvis være usunn mat. Prøv å spis fet, men sunn mat som fisk, avokado, helmelk og cottage-cheese.
Har også lest at mandler enten inneholder eller hjelper kroppen med å produsere Melatonin. Om dette stemmer 100%, vet jeg ikke. Uansett så hjalp det meg mye med både innsovning og bedre søvnkvalitet.

Mye gode innlegg her. Bare å ta seg selv i nakken og følge noen av tipsene.

Denne tråden bør du kjekke ut! Den handler om søvnproblemer.
Sist endret av NinjaGeir; 10. mai 2016 kl. 13:37.
Har ikkje lest alle svar, men begynn å trene! Beste medisin mot søvnløshet som jeg har funnet.
Du trenger en powernap fordi du spiser dritt som slenger kroppen din i en berg&dalbane av sukkertopper og sukkerhål når du krasher.
Det finnes jo selvsagt medikament, men undvik den veien, synes jeg.

Begynn å ta en promenad til jobb, hvis det ikkje er milevis unna.
Kjøp hem frukt og nøtter isteden for sukker i ulike former og farger.

Att være avhengig av sukker er helt jævlig. Og att sluta med det kan være helt jævlig.
Jeg sier ikkje dette for å skremme deg på noe vis - bare for å gi en heads-up.

Spiste en (i min mening) helvetes massa godteri under en lang periode.
En liter brus om dagen, en pose chips eller smågodt og jobbet dessutom på ett konditori hvor jeg hver dag fick masse kaker og bakverk med meg hjem gratis.

Når jeg slutta gjorde jeg det "cold turkey", og følte meg som ett jævla roadkill i over en uke.
Ingen energi, hodepine, ingen søvn, irritabel.

Men det går over.
Det er ikkje metadon vi snakker om, men det kan bli en litt tøff periode, men det er så jævlig verdt det.

Lykke til!
Send meg en PM om det er noe jeg kan hjelpe med!
Angående sukker, er det å spise mye frukt rimelig dårlig. En banan kan inneholde bortimot 20% sukker eksempelvis, dette er det dobbelte av nesten all brus. Nesten all juice, selv av typen som ikke er tilsatt sukker holder seg på rundt 8-13% sukker, omtrent det samme som brus. Det er basicly en næringsrik brus. Sunt i små mengder, men ikke i store mengder. Husk på det. Jo søtere det smaker jo søtere er det antakeligvis.
Sist endret av Relevant; 10. mai 2016 kl. 15:15.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Fruktsukkeret du får i deg når du spiser frukt er i utgangspunktet ikke sunnere enn vanlig sukker, men frukten inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din kan dra nytte av.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
men frukten inneholder også en rekke vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber som kroppen din kan dra nytte av.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte det i posten min. Når man spiser en banan får en i seg mer good stuff en bad stuff, men når man spiser en klase om dagen får en raskt i seg et par hekto sukker. At noe er sunt i moderasjon betyr ikke at det er sunt i kvantum. Det var egentlig hele poenget mitt. Dette var fordi travaxa fortalte om alle problemene knyttet til sukker og sukkeravhengigheter, for å så anbefale å spise frukt. Ville bare påpeke sukkerinnholdet i frukt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg nevnte det i posten min. Når man spiser en banan får en i seg mer good stuff en bad stuff, men når man spiser en klase om dagen får en raskt i seg et par hekto sukker. At noe er sunt i moderasjon betyr ikke at det er sunt i kvantum. Det var egentlig hele poenget mitt. Dette var fordi travaxa fortalte om alle problemene knyttet til sukker og sukkeravhengigheter, for å så anbefale å spise frukt. Ville bare påpeke sukkerinnholdet i frukt.
Vis hele sitatet...
Skummet bare gjennom her. Var ikke en rettelse til deg Relevant. Alt handler om variasjon i kostholdet og nok aktivitet
Er det noen som har nevnt Obstructive Sleep Apnea?

Mannen er overvektig (viktigste risikofaktor), sover lett, og lider av søvnighet på dagen i tillegg (svært vanlige symptomer for søvnapne). Anbefaler t.s å dra til utredning for Søvnapne.
Sist endret av Bearass; 10. mai 2016 kl. 20:20.
Frankrikes Solkonge
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Drikker kun Pepsi Max så slipper en del kalorier der.
Vis hele sitatet...
Du slipper kanskje en del kalorier der, men å kun drikke lettbrus øker faktisk sjansene dine for å bli overvektig. Når du kun får i deg kunstig søtningsstoffer, så gjør du det rett og slett for vanskelig for din egen kropp å forbrenne sukker og du pådrar deg glukoseintoleranse. Da gjør du det mye lettere for deg selv å gå opp i vekt. Du øker også sjansene betraktelig for å få diabetes.

Det beste du kan gjøre for bedre søvn er å få litt mer mosjon. Start enkelt og begynn å gå i trapper i stedet for å ta heisen. Kutt ut brusen, og drikk heller vann. Du kan heller kjøpe deg sukkerfri saft hvis du trenger litt smak, da kutter du fortsatt ned på aspartaminntaket OG du får i deg mer vann.

Begynn og planlegg hva du skal spise uke for uke. På den måten handler du den ene dagen i uka, og du unngår å kjøpe ekstra sjokolade og godterier. Jeg synes kylling 3 dager i uka, fisk/sjømat 2 dager og en dag med rødt kjøtt fungerer bra. Da spiser du både variert og sunt.

Godt tips jeg har fått: Ikke kutt ut, men kutt ned. Spis sjokolade, men ta deg kun en liten plate en gang i uken eller hver andre uke. Ta deg en brus i ny og ne. Kos deg med en øl i sommervarmen. Alt med måte, sier de!

Dette er hva jeg begynte med i starten av februar da jeg veide 92 kg. Pr dags dato ligger jeg på 84kg. Jeg sover bedre og føler meg mer tilfreds med hvordan jeg ser ut.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Er det noen som har nevnt Obstructive Sleep Apnea?
Vis hele sitatet...
Jeg, men bra du tok det opp.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Du slipper kanskje en del kalorier der, men å kun drikke lettbrus øker faktisk sjansene dine for å bli overvektig.
Vis hele sitatet...
Dersom det konsumeres i store mengder, vil jeg tro at sukkerinnholdet i vanlig brus heller ville overveie den glukoseintoleransen som intreffer. Det beste er selvfølgelig å følge ordtaket: alt i moderasjon. (moderat).
Få litt orden på matvanene så skal jeg love deg at du får energi nok til å droppe de 3 timene etter jobb og kan legge deg trøtt til kvelds.

Eller så hadde jeg tatt en tur til legen.
Sist endret av Odd; 11. mai 2016 kl. 11:36.
Er blitt sagt mange ganger, men det virker som om livsstilen er litt gåen. Som mentalmelt(og flere andre sa), så burde du legge deg tidligere, kutte junk og få inn litt mer fysisk aktivitet. Har selvfølgelig hatt dager hvor jeg er helt utmattet når jeg kommer hjem, men det er bedre å holde ut(og kanskje lide litt?) enn å ødelegge mer.

Funker ikke det som er skrevet i tråden, så er nok en tur til legen som er svaret. Jeg vet at visse ting kan være tungt også, men da gjelder det bare å holde tunga rett i munn og gjøre ditt beste.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom det konsumeres i store mengder, vil jeg tro at sukkerinnholdet i vanlig brus heller ville overveie den glukoseintoleransen som intreffer. Det beste er selvfølgelig å følge ordtaket: alt i moderasjon. (moderat).
Vis hele sitatet...
Problemet her er jo at mange er såpass avhengige av brus at det er lite sannsynlig at de verken blir å klare å kutte ned eller kutte det ut noensinne. Selv om lettbrus kanskje ikke er det beste alternativet så ville jeg anbefalt det fremfor sukkerbrus om man drikker det hver eneste dag og målet er å gå ned i vekt.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Problemet her er jo at mange er såpass avhengige av brus at det er lite sannsynlig at de verken blir å klare å kutte ned eller kutte det ut noensinne. Selv om lettbrus kanskje ikke er det beste alternativet så ville jeg anbefalt det fremfor sukkerbrus om man drikker det hver eneste dag og målet er å gå ned i vekt.
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det jeg skriver, om en kronglete formulert.
Ja, maten bidrar til at du sovner lettere. Iallefall hvis den er proppa av karbo, som junk food alltid er.
Børge Fagerli har en interessant artikkel kalt "Biorytme-dietten". Raskt oppsummert så bør man legge hoveddelen av karbohydratene til kvelden, da det vil påvirke hormoner, restitusjon og søvn i en positiv retning.
Den gamle "karbo før sengs gjør deg fet"-myten holder ikke vann.

Uansett, som sikkert nevnt tidligere. Få deg en ordentlig spiseplan, begynn å tren litt. Det bør ikke være så jævlig mye til å begynne med, men bare å komme igang gjør deg maks motivert, og så bare baller det seg på.

Det virker som du skjønner dette selv. Er dette en livsstil du virkelig vil fortsette å ha i mange år fremover?
Og vi ønsker lykketil!
Sist endret av ID-Brikke; 13. mai 2016 kl. 01:27.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Som mange i tråden har påpekt så er den 3-timers "middagsluren" unødvendig lang. Vi er jo vanedyr av natur. Når du da har gjort det til rutine, vil jo den indre klokken venne seg til søvn på den tiden av døgnet. Dette kombinert med mye Pepsi Max og koffeininntak er nok den store synderen her. Det har vel ikke kommet frem hvor mye Max du drikker, men en boks inneholder 69mg koffein. Ville kuttet ned på lettbrusen, og heller prøvd å drikke vann etter klokken 18 f.eks. Selv drikker jeg mye kaffe, men har kanskje søvnproblemer maks en natt i måneden. Det varierer veldig fra person til person, men kjenner til situasjoner der folk ikke rører kaffe etter at de har kommet hjem fra jobb, fordi det går utover søvnen om natten.