Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1233
Hei, jeg har solgt en bil som det viser seg at kilometerstanden er tuklet med. Jeg kjøpte bilen sånn, og har ingen kontrakt med tidligere eier. Men personen jeg nå har solgt bilen til har funnet ut av dette og vil heve kjøpet, og krever også jeg skal legge ut for utgifter han har hatt. Omregistrering av bilen (kr.3588,-) og utgifter til nye dekk (kr. 9406) er det han krever i første omgang. Bilen ble solgt uten sommerdekk. Det er 4 måneder siden han kjøpte bilen, og jeg har nå fått brev av hans advokat om heving av kjøpet.

Er det sånn at jeg skal stå ansvarlig, jeg visste ikke at kilometeren var tuklet med og solgte bilen som den var.

Noen som har peiling?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1: Kor alvorlig er det? Om den viser 10000km feil på ein bil som har gått 300kkm er det neppe grunn til heving. Er det 150kkm feil på ein bil som har gått 200kkm er det antakeleg trygt innanfor 'svindel'. Det må vere vesentleg mangel før det er snakk om heving. Meir relevante tiltak i situasjonen er gjerne prisavslag, og ikkje heving. Du kan finne ut kva tilsvarande biler går for, og tilby mellomlegget som minneleg løysing.

2: Ja, du er ansvarleg. Du kan jo sjølvsagt gå på forrige ledd og kreve heving der, gitt at det er under to år sidan om det var eit kjøp etter kjøpslova.
Trådstarter
bilen har kjørt ca 160 000 km mer, så ja er nok alvorlig. Men skal jeg betale for utgifter han har hatt i forbindelse med bilen også? Bilen ble solgt for 70 000kr. Jeg solgte bilen ganske billig fordi jeg skulle på ferie. Tilsvarende biler med den km stand som det skulle vært er på finn for rundt 20 000kr mindre. Jeg skal vel ha noe jeg også, da kjøper har hatt bilen i 4 måneder og brukt den. Den må vel være i samme stand som da jeg solgte den også?