Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 834
Hei,

Vi har en lang prisliste på jobben, som vi må endre litt på. Også lurer jeg på om dere kan en hurtigfunksjon for å gjøre dette?

Vi har en kolonner med flere hundre rader.
I hver rad står det et artikkelnummer og navn på produkt.
F. eks: |100.360 kraftig saks|

Artikkelnummeret er alltid som gitt over xxx.xxx.

Det jeg ønsker å gjøre er å fjerne alt bak artikkelnummeret, slik at det står alene igjen i hver rad.
Slik: |100.360|

Kan noen her en slik hurtigfunksjon?

Takker for innspill, flytt tråden om den er feilplassert.
Hvis artikkelnummeret alltid er angitt som xxx.xxx som du sier, slik at du kan forutsette at det alltid er 7 tegn langt, kan du bruke

=DELTEKST(M12;1;7)

hvor M12 er cella hvor artikkelnummer + tekst står
Du kan bruke VBA. Om du vil gjøre det "manuelt", kan du bruke funksjonen =LEFT().

Om jeg antar at du har artikkelnumrene og navnet i kolonne A, og at de starter på A1. Da kan du bare gå til neste ledige kolonne (f.eks F1), og skrive inn "=LEFT(A1,7)". Om du så "drar det feltet nedover, vil formelen endre seg underveis, til =LEFT(A2,7), =LEFT(A3,)............ Da drar du den bare nedover. Det burde være unnagjort på noen minutter.
Ja, det er alltid 7 tegn langt.
Skal teste ut dette nå. Takker!

Wow, nå sparte dere meg for mye tid, evig takknemlig!
Sist endret av Yayoisking; 17. oktober 2014 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.