Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  281 29355
jeg har lenge gått og lurt på hvorfor mærkeklær er kult.
det er egentlig helt idiotisk att feks. en genser som står DC på skal være kult og koster 1000 kroner. hvorfor er det så dyrt med disse klærne?
hvorfor syns alle det er kult?
Ha er din mening om merkeklær?
Sist endret av Fatso; 9. juni 2010 kl. 17:07.
http://surf.transworld.net/files/2009/03/16/72500.jpg
Se det fra en annen side, hva gjør denne stygg?
Det er kult fordi andre syns det er kult. Og med andre mener jeg premissleverandørene i de ulike ungdomsmiljøene.

Og hvorfor syns de det er kult? Fordi reklamen forteller dem at det er kult eller fordi de får tøyet gratis for å vise andre at det er kult...
jeg har faktisk aldri kjøpt et klesplagg selv, kun en t-skjorte fra stryn leirskole. Og jeg er 13år
Sist endret av Avatar; 9. juni 2010 kl. 17:09.
Fatso's Avatar
Trådstarter
den er ikke stygg nei men det er liksom vanlige klær som er like kule.
Samme grunn som at det er kult å ha sjeldne ting?
Hvorfor er det fett å ha første nummer av Donald Duck?
Hvorfor er det glamorøst med gull og diamanter?

Fordi det finnes få av dem, og merkeklær markedsfører seg som plagg det finnes få av, og prises høyere pga. det.
Noen ganger har man til og med "limited" kolleksjoner hvor det bare blir produsert f.eks. 5.000 plagg.
Vet ikke jeg. Synes merkeklærne er ganske så mye kulere når det gjelder utsenet tho
dette ligger vel ganske greit i ordet? at det eksklusivt? altså at det ekskluderer en hvis menge av befolkningen, som pga økonomi eller andre årsaker ikke har muligheter til å handle disse klærne.. slik har det vel alltid vært? og vil alltid være..
Ofte er det slik at det er lagt mer arbeid i designet, om det er hvordan det er sydd eller motivet som er trykt på plagget.

Men så en t-skjort i dag, av merket "björgvin", helt enkelt gul t-skjorte med logoen i hvit trykt oppå. Ikke noe jeg ville svidd av 399,- for.

Men f.eks denne
http://store.iheartdropdead.com/shopimages/products/normal/W:A24.jpg
Er verdt prisen
Merkeklær = kvalitet i de aller fleste tilfeller.

De holder lenger og ser bra ut. Hvordan folk er det som står bak fordommene mot merkeklær? Ekstremt mye hat mot fks Ed Hardy av en eller annen grunn. Hva kommer dette av?

Personlig kjøper jeg ikke merkeklær fordi det er merkeklær, men fordi det er noe ekslusivt over de og de ser anderledes ut. Man kjøper også en fet bil fordi man vil skille seg litt ut i folkemengden.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Ja for eksempel Bjørn Borg Boksere der står det bare bjørn borg på strikket hvorfor skal det være så kult!
Er da ikke så få antall ? Det blir laget noe tøy som noen "forbilder" blir betalt for å gå med og vips så går et par til kjente med det og vips går alle med det.
Som f.eks som jeg har fått med meg noen av de siste tingene
Lindeberg & Bjørn Borg (spess disse bokser shortsene.)
Jeg har selv aldri traktet noe særllig etter merkeklær, og aldri har jeg egentlig følt noe press til å bruke merkeklær heller. (Kanskje jeg bare er heldig?). Jeg bruker klær jeg synes er fine eller kule, uavhengi av merke. De er kanskje ikke av de billigste man finner, ligger på mellom 300-600 for en genser eller bukse som oftest. Noe jeg synes kvalitetstøy er verd.

Videre merker jeg at min lillebror som er en "tween" (under i alderen 10 til 13/14) er mye mer fokusert på merkeklær, og mindre på hvordan tøyet faktisk ser ut så lenge det har riktig merke. Ut i fra det jeg husker fra kurset jeg hadde i markedsføring er dette en ny gruppe skapt av media. Media tar i bruk ungenes usikkerhet og ungenes frykt for å ikke være en av gjengen - og skaper en situasjon hvor folk får en illusjon om at hvis du bruker bestemte klesmerker blir du automatisk kul og en del av gjengen. Dette ser ut til å fungere utrolig bra på unger, hvor man rissikerer å bli utestengt og eller mobbet fordi man har feil merker på klærene. Foreleseren vår sa og at denne effekten fra media avtok når forbrukerene ble eldre. Og at statistikker viser at de på rundt 12-13 år er de som er mest fokusert på merkeklær, mens statistikkene viser at det er mange færre som er like fokusertp å merkeklær i en alder av rundt 16-18 år i dagens samfunn. Selv om det alltid er enkelte grupper hvor det er fokus på det.

Hvorfor? Kort fortelt, fordi media har gjort det slik.

Selv deler jeg det inn i 3 grupper:
Merkeklær
Kvalitetsklær
Billigklær

Ja merkeklær er ofte og kvalitetsklær, men det trenger ikke være de dyreste merkene for å være kvalitet. Jeg har finner masse tøy på Jack & Jones og H&M som har god kvalitet og som jeg synes er kule, mens som koster langt mindre enn DC og SWAG.
Sist endret av etse; 9. juni 2010 kl. 17:19.
Sitat av Source Vis innlegg
.......Man kjøper også en fet bil fordi man vil skille seg litt ut i folkemengden.
Vis hele sitatet...

Men har man en fet bil blir det også kalt en penisforlenger..
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Men har man en fet bil blir det også kalt en penisforlenger..
Vis hele sitatet...
- Som regel av folk som er sjalu. Alle vet det innerst inne.
Det må også taes med at i gamledager var mange av de store motehusene kjent for kvalitet. Selv om dette ikke nødvendigvis gjennspeiles i dagens produkter, kan de holde en høy pris frodi de enda har det gode ryktet og tilstrekkelig med "fame"

Personlig er jeg opptatt av mote, men kjøper heller en fet bukse fra H&M enn en tacky refleksvestjakke fra D&G.
Det verste er at noen går med merkeklær som ikke er noe fine i det hele tatt bare fordi det er merkeklær. Personlig er jeg mot merkeklær det bare er en logo på. Andre merkeklær kan være kule, men du får jo like kule klær som ikke er merkeklær.
Det som er litt morsomt er at man ser akkurat de samme prikklike plaggene på Carlings, Jack og Cubus. Forskjellen= Dyrt, billigere og billigst. Men ting som kan variere er som noen har sagt ovenfor at sømmene er annerledes, og dermed passformen. Men det er som regel like materialer. T-skjorter fra Jack kan vaskes 15 ganger før de blir gråere og krymper. Mens Cubus T-skjorter som er 2 år gamle kan jeg bruke enda
Fatso's Avatar
Trådstarter
jeg har en kompis han har en blå t skjorte det står swag i hvitt på den t-skjorten er jo kjmpestygg men alle synest den er kul
Sitat av Source Vis innlegg
Merkeklær = kvalitet i de aller fleste tilfeller.

De holder lenger og ser bra ut. Hvordan folk er det som står bak fordommene mot merkeklær? Ekstremt mye hat mot fks Ed Hardy av en eller annen grunn. Hva kommer dette av?

Personlig kjøper jeg ikke merkeklær fordi det er merkeklær, men fordi det er noe ekslusivt over de og de ser anderledes ut. Man kjøper også en fet bil fordi man vil skille seg litt ut i folkemengden.
Vis hele sitatet...
Holder lengre ja. WESC T-Shorta mi blei nuppete og stygg etter 1 vask på like mye som det sto at den kunne bli vasket i.
Merkeklær er som helt vanlige klær, kan være litt bedre design i merkeklærne tho.
Sitat av Source Vis innlegg
- Som regel av folk som er sjalu. Alle vet det innerst inne.
Vis hele sitatet...
nåja, jeg tror det er langt fra sannheten. Jeg tror en stor andel av de (slike som meg) mener det rett og slett bare er en penisforlenger, uten å være sjalu. Jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe en skikkelig det bil uansett om jeg hadde mye penger av mange grunner. Både fordi jeg egentlig ikke er interesert i biler og fordi jeg annser det som idiotisk sløsing av penger. Jeg har aldri sett nytten av å kjøpe en bil til 800.000,- når jeg kan få en bil som gjør samme nytten til halve prisen.

Det samme gjelder f.eks. bukser. Jeg ser ikke helt nytten av å kjøpe en pepe-bukse til 1.200,- når jeg kan få en bukse jeg synes er cirka like kul og av god kvalitet til 500-600,-
Sitat av WriteXRiot Vis innlegg
Holder lengre ja. WESC T-Shorta mi blei nuppete og stygg etter 1 vask på like mye som det sto at den kunne bli vasket i.
Vis hele sitatet...
WESC er jo ikke akkurat "merkeklær", da. Det er i alle fall ikke den betydningen jeg legger i ordet. Men, tidene forandrer seg
Det er den store "Flokk mentaliteten" som driver de fleste mennesker. Dette er nødvendigvis forsterket av media som mater i oss hva som er riktig, kult og akkseptabelt. Folk dømmer personer som er annerledes, dette gjelder ikke bare ungdomer, men også arbeidslivet, eller hvilke som helst sosiale kretser. Kjøper du merke klær har du bevis for at du har brukt mye penger på disse klærne. Det har ingenting med kvalitet å gjøre, men hva som er populært.
Personlig mener jeg at de fleste merkeklærene er både meningsløse, og ofte forferdelig stygge... dette kan ha med min preferanser for vel... annerledes ting... Men jeg klarer ikke å ta en person seriøst når man ser Bjørn Borg logoen stikke opp av buksa.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Ofte er det slik at det er lagt mer arbeid i designet, om det er hvordan det er sydd eller motivet som er trykt på plagget.

Men så en t-skjort i dag, av merket "björgvin", helt enkelt gul t-skjorte med logoen i hvit trykt oppå. Ikke noe jeg ville svidd av 399,- for.

Men f.eks denne
http://store.iheartdropdead.com/shopimages/products/normal/W:A24.jpg
Er verdt prisen
Vis hele sitatet...
hvor får man kjøpt sånn ?
Folk kjøper merkeklær for å vise at de har mye penger, slik at folk vil gidde å henge med dem.
Å si at man kjøper merkeklær fordi "det ser annerledes ut" eller fordi "det er få som har det", er som å gå med hakekors på armen for å få respekt fra jøder.

Også, når det gjelder kvalitet, så får du kjøpt masse klær med god holdbarhet på loppemarked. Du svir av maks 50 kroner på en bukse, men neida, folk er for fisefine.

Merkeklær har bedre kvalitet? Pisspreik.
Mye av poenget med merkeklær er at man skal vise andre at man har penger nok til å "kaste det bort" på klær.

Mye av filosofien bak dette ligger i at i storbyer, spesielt i utlandet, er det viktig for "mannen i gata" å skille seg fra uteliggere og andre "fattige" folkegrupper.

Derfor kjøper han klær som utrykker at han har mye penger, at han ikke er ute etter å rane, tigge, eller stjele. Nettop fordi han ikke trenger å gjøre det.

Men i Norge, spesielt hvis du bor på et sted hvor de fleste, om ikke alle, har god råd og greit med penger, så er vel grunnen til at folk kjøper merkeklær fordi de vil være "classy" og ele(Gant)e.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Mange påstår att merkeklær er deillig og gå med
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Merkeklær har bedre kvalitet? Pisspreik.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om det? Du har jo tydeligvis aldri rørt et merkeplagg i hele ditt liv ifølge inntrykket jeg får av innlegget ditt.

Prøv det. You wont regret it.
Sist endret av Source; 9. juni 2010 kl. 17:34.
Stor forskjell på merkeklær. Disse DC og WESC klærne er det lite unikt med og kvaliteten er så som så. De lever på merkenavn alene. Andre merker er godt kjent for å ha god kvalitet og passform og kjøper du disse er du nesten garantert et godt produkt, f.eks Levi's Jeans (trenger ikke være urimelig dyrt for å være merke), Ermenegildo Zegna dresser etc.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Merkeklær har bedre kvalitet? Pisspreik.
Vis hele sitatet...
Per idag har du tildels rett, i mange tilfeller har dyre "merkeklæ" mindre god kvalitet, mens billigere klær kan være vel så gode.

Hvis du spoler litt tilbake og ser på hvordan mange av de store klesmerkene og motehusene ble store, da vil du se at de var kjent for godt design og god kvalitet.
Jeg har mye merkekler, men jeg har jo ikke kjøpt det pga merket, helt enkelt du kjøper jo det du liker og som oftest har de faktisk kulere kler på butikker som selger merkevarer enn på cubus syntes jeg da.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Stor forskjell på merkeklær. Disse DC og WESC klærne er det lite unikt med og kvaliteten er så som så. De lever på merkenavn alene. Andre merker er godt kjent for å ha god kvalitet og passform og kjøper du disse er du nesten garantert et godt produkt, f.eks Levi's Jeans (trenger ikke være urimelig dyrt for å være merke), Ermenegildo Zegna dresser etc.
Vis hele sitatet...
Men jeg tror ikke du kommer til å få noe spesielt dårligere kvalitet om du kjøper klær som ikke er merkeklær. Jeg har ivertfall ikke fått noe problemer med det. Samtidig så vil jeg påstå at det ikke er kvaliteten folk flest vurderer når de kjøper merkeklær
Sitat av Source Vis innlegg
Hva vet du om det? Du har jo tydeligvis aldri rørt et merkeplagg i hele ditt liv ifølge inntrykket jeg får av innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Skal jeg liksom føle skam over det?
Jeg vet alt om det. Jeg har kjøpt mye "dritt", og det holder som bare det.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Jeg har også en del merkeklær men jeg sjønner ikke vitsen:P
Synes forøvrig det er ganske forbausende at media har klart å overbevise folk om at "OnePiece" er kult.

Noe har gått fryktelig galt en eller annen plass.
Merkeklær ser som regel bedre ut enn andre klær. De har et finere snitt, kulere detaljer, finere fargekomposisjon og bedre kvalitet. Enkelt og greit. Dette høres beklagelig nok ganske klysete ut, men whatever: om du er en måsadott som ikke ser forskjell på en Lada og en Ferrari så skal jeg la være å kritisere ditt uanstedig pengebruk på Turbo og en million Wonderbaum, men da vil jeg gjerne få lov til å kle meg i det jeg vil uten at folk insinuerer at jeg er en idiot som kaster bort penger på klær.
Jævla overklassedrittsekk.
''Onepiece'' Er en like stor tragedie i dette århundret som Hitler var i det forrige.
Fatso's Avatar
Trådstarter
Onepiece er noe stort tull att det går ann
OnePiece er grisete, stygt og hemma!
Onepiece er helt genialt! Hvordan i helvete har de klart å gjøre denne Laban-drakten så populær, når den ser så jævlig ut?!? Markedsføring på høyt nivå spør meg. Samme med Uggs. Ser jo ikke ut, men de selges jo i bøtter og spann!
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Hva i alle dager har teletubbydrakten med merkeklær å gjøre?

La meg snu problemstillingen litt; skader det noen av dere at folk bruker penger på merkeklær? Eller på Apple sine produkter, drittmusikk, hus og hytte, datamaskiner, svindyre hodetelefoner eller mobiltelefoner? Hva gjør det så fælt og grusomt at folk bruker penger på ting dere ikke nødvendigvis er interessert i?
Sist endret av Taake; 9. juni 2010 kl. 17:57.
Man blir jo såklart sjalu, eller?
Sist endret av Aaatcho; 9. juni 2010 kl. 18:01.
Dette bunner vel også ut i å ville vise mennesker rundt seg sin suksess, og er ikke det storveis, da?
Sist endret av Franklin; 9. juni 2010 kl. 18:02.
Sitat av Taake Vis innlegg
Hva i alle dager har teletubbydrakten med merkeklær å gjøre?

La meg snu problemstillingen litt; skader det noen av dere at folk bruker penger på merkeklær? Eller på Apple sine produkter, drittmusikk, hus og hytte, datamaskiner, svindyre hodetelefoner eller mobiltelefoner? Hva gjør det så fælt og grusomt at folk bruker penger på ting dere ikke nødvendigvis er interessert i?
Vis hele sitatet...
Det skader ingen av oss (Dette er nødvendigvis uten å gå ned til diskusjonen om produksjon og andre lignende ting som ligger utenfor samtaleemnet) Men du må da inrømme at det er et fascinerende sosialantropologisk fenomen hvordan så mange mener at hvis du går med visse klær, så er det en stor del av sjansene dine for å bli akkseptert.
Sitat av WriteXRiot Vis innlegg
Holder lengre ja. WESC T-Shorta mi blei nuppete og stygg etter 1 vask på like mye som det sto at den kunne bli vasket i.
Merkeklær er som helt vanlige klær, kan være litt bedre design i merkeklærne tho.
Vis hele sitatet...
Hørt om å vrenge den før vask?


For øvrig synes jeg merkeklær er tull i de aller fleste tilfeller. T-skjorter som koster 400kr er litt merkelig, jeg kjøper 2pk. t-skjorter til 100kr på obs. Disse er fantastisk digg å gå i. Har prøvd mange "merke" varianter, som jeg synes var omtrent likedan kvalitet på.

Klær jeg ikke legger penger i: t-skjorter (billige kan være bra), sokker (taler for seg selv), shorts (H&M hadde fint utvalg i passe størrelse til en fin pris).

klær jeg bruker litt mer på:
Bukser fra jack&jones fordi de ser bra ut, tåler mye, har bra garanti, og passformen på bukser er veldig viktig da jeg i gjennomsnitt bruker en bukse i tre år. (600kr ca. 1 gang i året).
Klær som holder meg varm (genser[400kr 1 gang i året], jakke[1000kr sjelden], osv.).
Sko!: 1 par joggesko i året som jeg bruker hver dag til de slites ut 1000kr+
vintersko 1par pr. 4år.

Boksere, av den grunn at jeg liker at utstyret mitt henger pent på plass(passe stretchy, godt stoff og god passform.). I boksere så går det i bjørn borg, da jeg får slike til jul av familien og ønsker meg nye hvert år. De er forøvrig gode å gå i, og de er strengt tatt ikke mote? Prisen er jo ikke heelt off heller (300kr for 2 stk?).

Billig er stort sett også bra, og om det ikke er bra så har man ikke tapt så mye på det heller!
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Nå får dere roe dere ned her. Tror det er en veldig liten prosent som kjøper merkeklær for å få "respekt". Ikke nødvendigvis pga. kvaliteten på klærne heller, men designet, form, fargene, klessnittet etc. Varierer i stor grad fra prisklassene du ser i.

Ikke misforstå meg, sier ikke at H&M/andre litt billigere butikker bare leverer dritt, men la oss f.eks ta en Blazer, eller vest fra Dressmann, og sammenlikne den med en Blazer eller vest fra Bogart. Du vil se en grotesk forskjell i snittet, formen i seg selv og kvaliteten på designet på klesplaggene. Så klart vil du også finne mye kult på f.eks H&M, men har du pengene, og faktisk bryr deg om hva du går i (Noe jeg tviler på at de fleste her på forumet gjør), så betyr det ikke at du vil ha "respekt" hos vennene, eller tar det bare fordi det er kult, men fordi du bryr deg. Forøvrig ser mange på mote som en egen "hobby"/interesse, så ikke døm bare fordi de liker klær i steden for datamaskiner.
Sist endret av Johnny B; 9. juni 2010 kl. 18:07.
Hvorfor tviler du på at de fleste på forumet her bryr seg om hva de går i?
Det at noen ikke går i merkekler betyr ikke at de ikke bryr seg men kansje bare ikke har råd, du kan kle deg fint i kler fra h&m.
Sist endret av Aaatcho; 9. juni 2010 kl. 18:08.
Fikk nettopp hatmelding fra en freak her:
"Jævla måsadott!
Kos deg i den tilgrisa felleskjøpedrakten din, din bedritne taper!"


Grunnen til at jeg poster det er fordi det understreker poenget mitt godt.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Hvorfor tviler du på at de fleste på forumet her bryr seg om hva de går i?
Det at noen ikke går i merkekler betyr ikke at de ikke bryr seg men kansje bare ikke har råd, du kan kle deg fint i kler fra h&m.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han reffererer til en forhånds bestemt tanke om at mesteparten av menneskene her er nerder, som igjenn har en fordom mot seg at de har tankene sine helt andre steder en hvilke klær de går med.