Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5284
Jeg prøvde amfetamin første gang for rundt 15/20 år siden. Etter flere reale nedturer lovte jeg meg selv å aldri bruke stoffet igjen. Det gikk fint til jeg traff min ekskjæreste for to år siden... Til alt overmål gjorde jeg speed-comeback rett i blodåra – dog brukte vi ikke stoffet så mange ganger og jeg kjenner heldigvis ikke noe sug etter pumpa. På egenhånd bruker jeg ikke sprøyter til amfetamin, og bruker det bare i ny og ne. Ei heller hekta på noe annet.

Så til saken; når amfetamin-turen er ferdig føler jeg meg som regel bedre psykisk enn før. Jeg kjenner selvfølgelig på den litt kjipe følelsen av å komme ned og jeg kan få nerver under turen (overjustering og urutinert??), men når jeg har lagt meg og stått opp igjen så er hodet mitt mer «på hugget». Jeg føler meg generelt bedre, min sosiale angst blir mindre, jeg får økt tiltakslyst og bortsett fra at utskeielsen synes og føles fysisk på kroppen har jeg det altså på mange måter bedre. Dette sitter gjerne flere dager.

Universitet i Uppsala publiserte i sommer en studie som viste at sosial angst (kan) skyldes for høye serotoninnivåer. Altså motsatt av antagelsen som blant annet produksjon av SSRI bygger på. Om vi kan stole på det svenske forsøket aner ikke jeg. Selv har jeg vært innom flere SSRI’er pga mine problemer (som jeg ikke skal bruke tid på her), men jeg har mislikt det veldig.

Min famlende lille hypotese er at amfetaminturen reduserer serotonin-nivåene mine (og balanserer forholdet til dopamin). Dette er bare en tanke, og jeg har et par andre hypoteser til hvorfor jeg opplever dette etter amfetamintur. Jeg synes likevel det er interessant å høre om det finnes noen som opplever det på samme måte?? Eller om noen av smartingene kan fortelle meg at jeg er way off.
I følge tripsit så er en av de mulige ettereffektene afterglow og det du beskriver kan minne om afterglowen folk opplever på MDMA. Nå går vel sistnevnte litt hardere ut over serotonin-nivåene enn amfetamin men kan jo også være årsaken til at du "bare" oplever den i flere dager mens mange rapporterer en afterglow fra MDMA som varer i en uke eller to. Bare synsing fra min side men uansett veldig interessant.
Har det på samme måten, men det er alltid etter å ha fått litt søvn samt mat i kroppen. Alltid tenkt at det er pga jeg fremdeles har en liten konsentrasjon av amf i blodet.
Jeg opplever også dette. Selv om jeg har brukt ekstremt lave doser (i 20-30 mg-sjiktet) administrert oralt og med lange pauser mellom hver gang. Effektene i de påfølgende dagene kan minne om de man ser etter ketamin og MXE. Som regel markant hevet stemningsleie, økt motivasjon og tiltakslyst, redusert selvbevissthet og generell optimisme.

Jeg har ikke noe tro på serotoninhypotesen din, dog. Selv tror jeg det er langt mer sammensatte effekter som ligger til grunne, mediert av aktivering av komplekse molekylære baner og endringer i genuttrykk. Uten at jeg kan spekulere i en konkret mekanisme, gjør jeg en akademisk gjetning på at ettergløden skyldes en generell økning i nevral plastisitet i kjølvannet av amfetamin-administrering (kanskje igjennom en molekylær bane som regulerer uttrykk av BDNF mRNA).
Jeg vil tro det er som olavchen sier; at du fortsatt har det i kroppen. Jeg brukte amfetamin i noen år, og hver gang jeg prøvde gå av hjemme på egenhånd klarte jeg meg som regel til andre eller tredje dagen før jeg måtte ha en justering for å klare og komme meg opp og ut så jeg fikk hentet metadonen min på apoteket.
TS; for det første er jeg misunnelig.

For det andre så er det helt umulig å si noe uten å vite noe om dosene.

Jeg har sett det før, når jeg har vært med damer som har skutt (*barf*); skikkelig fin i formen etter å ha sovet. Skjer sikkert med menn og, men jeg har ikke pysjamasparty med folk som snorker.

Det har dog blitt tydelig at det bare er effekten som fortsatt henger i. Høres gjerne rart ut, at man skal sove da i det hele tatt, men det blir av og til sånn.

Det er derfor nødvendig å vite tidsrom og dosering.

Selv har jeg forøvrig ofte det slik at jeg kan føle meg crapp - total utmattelse og være full i speed, og så etter bare en time på puten er tilbake på toppen av haugen.

Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Jeg opplever også dette. Selv om jeg har brukt ekstremt lave doser (i 20-30 mg-sjiktet) administrert oralt og med lange pauser mellom hver gang. Effektene i de påfølgende dagene kan minne om de man ser etter ketamin og MXE. Som regel markant hevet stemningsleie, økt motivasjon og tiltakslyst, redusert selvbevissthet og generell optimisme.

Jeg har ikke noe tro på serotoninhypotesen din, dog. Selv tror jeg det er langt mer sammensatte effekter som ligger til grunne, mediert av aktivering av komplekse molekylære baner og endringer i genuttrykk. Uten at jeg kan spekulere i en konkret mekanisme, gjør jeg en akademisk gjetning på at ettergløden skyldes en generell økning i nevral plastisitet i kjølvannet av amfetamin-administrering (kanskje igjennom en molekylær bane som regulerer uttrykk av BDNF mRNA).
Vis hele sitatet...
20-30 mg, flere dager etter, og så bred effekt?

....Det kalles placebo
Det er ikke noe å bli misunnelig på da jeg som regel ikke klarer å holde på/(oppnå go-feelingen (king of the world..). Tror kanskje jeg kjører meg rett inn i steinalderen. Kåtheten er det sjeldent lite å si på.

Dosering: Det er ikke så mange sessions jeg har hatt over flere dager, men jeg/vi har gjerne hoppa over en natt eller to når vi først er igang. Ikke noe mer. Jeg har kanskje begynt med et gram i døgnet (gjerne noe mer) og så har det eskalert derfra. ROA: plugging (merker lite av det i motsetning til deg Tom. Vurderer å prøve et klyster først?) Varene har vært ok, så dette tilsier vel at det jeg har opplevd er en fortsatt konsentrasjon av amf i blodet. Ofte har vi/jeg endt med etterhvert å snorte, og altfor ofte. Noob. Det blir til at jeg føler jeg trenger det ganske ofte for å ikke bli shaky. Synes bare det har vært rart at jeg har fått sove..

Jeg er usikker på om jeg tåler mye eller lite. Eventuelt om jeg drar doserer meg rett forbi "optimal sone". Når jeg skjøt ble de andre overraska over hvor mye jeg tålte (gjaldt også minus). Men kanskje jeg bare pumpa meg så full av speed at jeg ble stein. Et par ganger har jeg opplevd go-formen med bare et par striper. Skulle min toleranse av kaffe vært en benchmark så burde jeg egentlig redusere dosene mine drastisk. Igjen kan jo alt dette henge sammen med dagsform, generell velvære, set og setting.

Så jeg sliter altså med å optimalisere formen. Blir ofte skvetten, loka og små-paranoid etter en halv dag eller mindre. Kanskje fordi jeg ikke har fylt på med næring eller fordi serotonin-/dopaminlagrene er tomme eller fordi jeg har overdone it.

Samtidig så er det dette med at jeg føler hue blir nullstilt etter en tur og at dette varer lengre enn varene skulle vært i kroppen, selv om det skulle vært meth. Problemet er om man blir altfor fysisk sliten. Da orker man ikke å få noe ut av den effekten.

Uansett, det høres ut som dere har rett. Kult å få deres vurderinger. Freak er faen meg siden sin...

Amygdaloid: ditt resonnement gikk over hodet på meg, men det ække din feil. Angående det du sier om ketamin - hvor store doser har du tatt for å få de effektene du nevner i de påfølgende dagene. Er det k-hole eller kun lette doser. Eventuelt har du en link til en side som tar opp dette med ettereffekt av Ketamin? (medisinering med ketamin)
Skinny But Dangerous
SkinnyPIMP's Avatar
Sitat av BlueAngel Vis innlegg
Samtidig så er det dette med at jeg føler hue blir nullstilt etter en tur og at dette varer lengre enn varene skulle vært i kroppen
Vis hele sitatet...
Hehehe, kjenner meg godt igjen. Den effekten varer fortsatt for meg etter en del bruk de siste 2 årene

Du må (burde) spise!! Det er som regel forskjellen på om man føler seg bra eller om man bare føler seg crap.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

20-30 mg, flere dager etter, og så bred effekt?

....Det kalles placebo
Vis hele sitatet...
Jeg tillater meg å tvile. Placeboeffekten er gjerne noe man snakker om i tilfeller hvor man forventer en eller annen effekt. Jeg hadde overhodet ingen forventninger til positiv effekt i kjølvannet av min flørt med amfetamin i studieøyemed. Jeg forventet ikke å føle noen ettereffekter i det hele tatt, gitt de konservative doseringene. I begynnelsen så jeg heller ikke sammenhengen mellom effektene på stemningsleie og amfetaminbruken; jeg tenkte rett og slett bare at jeg var heldig med dagsformen. Men etter noen ganger ble jeg mønsteret bevisst.

Og det er da ikke så pussig? Internettet florerer av lignende anekdoter.