Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2175
Hei.

Ser at det florerer en advarsel mot et OL-relatert virus.
Det står der at dette viruset kan brenne harddisken. Jeg har hørt flere historier opp gjennom årene om slike virus, men har aldri sett beviser for dette.

Så. Hva kan EGENTLIG dette viruset gjøre med maskinen. Og finnes det noe virus som bokstavelig talt kan ødelegge en harddisk fullstendig? Da mener jeg fysisk. Kan ikke skjønne hvordan dette skal være mulig.
http://www.hoax-slayer.com/invitatio...rus-hoax.shtml

Virker som det er et "falskt" virus.
Sist endret av 10100; 5. august 2012 kl. 23:37.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
Sitat av 10100 Vis innlegg
http://www.hoax-slayer.com/invitatio...rus-hoax.shtml

Virker som det er et "falskt" virus.
Vis hele sitatet...
Ok. Kan Hoax-slayer.com regnes som en sikker kilde?
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Ok. Kan Hoax-slayer.com regnes som en sikker kilde?
Vis hele sitatet...
Det er jeg ikke helt sikker på, men onkelen min (super it-geek) bruker den siden. Han sendte meg faktisk den artikkelen. Jeg regner det som en sikker kilde.
Nei, et virus kan ikke brenne et harddisk.
Det eneste et virus kan gjøre er software relatert, ikke fysisk.
Sist endret av Spelly; 5. august 2012 kl. 23:51.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Nei, et virus kan ikke brenne et harddisk.
Vis hele sitatet...
I gamle dager kunne virus gjøre mye rart, gjøre maskiner ganske ubrukelige hardwaremessig.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
I gamle dager kunne virus gjøre mye rart, gjøre maskiner ganske ubrukelige hardwaremessig.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg ikke på, men i motsetning til dagens maskiner - tviler jeg på at de hadde (i mangel på bedre ord) "grenser" for hvor høy temp gpu, cpu etc kunne bli før maskinen slår seg av, slik som dagens maskiner?. Dersom dagens maskiner ikke hadde hatt slike "sperrer" kunne et virus i teorien ødelagt hardware i en maskin.
Sist endret av Spelly; 6. august 2012 kl. 00:01.
Konsulenten
Fuzzybossen's Avatar
Trådstarter
At man kan bruke varmen til å ødelegge maskinen hadde jeg ikke tenkt over. Ville det da vært mulig å fått i stand et virus som hindrer denne målingen, slik at høy temperatur ødelegger CPU og/eller GPU? (Hardisken kan vi vel utelukke muligheten for fysiske skader via virus?!)
Var det ikke Tsjernobyl viruset som i sjeldne tilfeller kunne skrive søppel til BIOS og dermed gjøre maskinen ubrukelig?
Sitat av LoOzR Vis innlegg
Var det ikke Tsjernobyl viruset som i sjeldne tilfeller kunne skrive søppel til BIOS og dermed gjøre maskinen ubrukelig?
Vis hele sitatet...
Tsjernobyl-viruset, kalt CIH 1.2 overskriver BIOSen din og overskriver hele harddisken din med random data.

MAO ganske ubrukelig, men mulig å fikse igjen.

EDIT: Dette gjelder Windows 95/98, ikke moderne datasystemer.
Sist endret av AmundK; 6. august 2012 kl. 00:10.
Denne "virusadvarselen" er helt lik en jeg leste for mange år siden, bare at de har satt inn det med London-OL, så du har nok ikke mye å bekymre deg for
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av AmundK Vis innlegg
Tsjernobyl-viruset, kalt CIH 1.2 overskriver BIOSen din og overskriver hele harddisken din med random data.

MAO ganske ubrukelig, men mulig å fikse igjen.

EDIT: Dette gjelder Windows 95/98, ikke moderne datasystemer.
Vis hele sitatet...
Mulig å fikse og fikse fru blom, i gamle dager fantes ikke double-bank BIOSer og man hadde heller ikke rescuemodes for BIOS, har selv byttet PROM-brikken på et par gamle Pentium \ 486 maskiner etter korrupt BIOS, var gøy å sende mail til taiwan på midten av 90tallet..
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
At man kan bruke varmen til å ødelegge maskinen hadde jeg ikke tenkt over. Ville det da vært mulig å fått i stand et virus som hindrer denne målingen, slik at høy temperatur ødelegger CPU og/eller GPU? (Hardisken kan vi vel utelukke muligheten for fysiske skader via virus?!)
Vis hele sitatet...
Det går nok ikke å fjerne disse sperrene via software. Tror det er sperrer i form av fysiske komponenter som måler tempraturen og kutter strømtilførselen om tempraturen blir for høy, ikke noe som er styrt fra OS'et.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hardisken kan vi vel utelukke muligheten for fysiske skader via virus?!
Vis hele sitatet...
Tja, varmer man platene opp til over 60 grader begynner de å utvide seg. I Windows vil det føre til en stk effektiv blåskjerm og mulig skadet data når lesehodene ikke lenger finner ting der de skal være.

En teoretisk mulighet ville være å kjøre inn en feil firmware på enheter i maskinen, men siden alle bruker forskjellige måter til slikt er det vanskelig å få en god treffrate. En av de mer effektive jeg har hørt om gikk heller på å satse på at sluttbrukere ikke hadde endret default passord på router og gikk i router og endret DNS til noe annet. Malware selvfølgelig, de som laget det ønsket å tjene penger.

Det er også verdt å nevne at det nesten ikke lenger er virus der ute som er beregnet på ødeleggelse av datasystemer. Nå er det trojanere og malware som gjelder.
Sist endret av meitemark; 6. august 2012 kl. 01:16.
Hvor har vi hørt denne før?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er også verdt å nevne at det nesten ikke lenger er virus der ute som er beregnet på ødeleggelse av datasystemer. Nå er det trojanere og malware som gjelder.
Vis hele sitatet...
Jah, ikke bland typer malware med hva dem gjør. Virus og malware er det "samme". Å kategorisere malware i det hele tatt er dumt da de ofte rører mange fler enn bare en kategori.

Tja, varmer man platene opp til over 60 grader begynner de å utvide seg. I Windows vil det føre til en stk effektiv blåskjerm og mulig skadet data når lesehodene ikke lenger finner ting der de skal være.
Vis hele sitatet...
Kilde? Ser logikken din men fakta viser noe annet
(Harddisker skal fint tåle å bli brukt rundt 60C. Tror du skal opp til over 80C før du faktisk skal merke noe som helst.)

Uansett, svaret til Fuzzybossen, tviler på at du vil greie å få en harddisk til å brenne omså du prøver.

At man kan bruke varmen til å ødelegge maskinen hadde jeg ikke tenkt over. Ville det da vært mulig å fått i stand et virus som hindrer denne målingen, slik at høy temperatur ødelegger CPU og/eller GPU? (Hardisken kan vi vel utelukke muligheten for fysiske skader via virus?!)
Vis hele sitatet...
Dette er firmware relatert. Å tukle rundt med det er mulig men nei, alt for kjett og vanskelig å gjøre og du må lage titalls hundre forskjellige typer av samme malware for at du faktisk skal greie å gjøre noen som helst skade.

~ Dual1ty
Sist endret av Dual1ty; 6. august 2012 kl. 11:36.
Sitat av Dual1ty Vis innlegg
Jah, ikke bland typer malware med hva dem gjør. Virus og malware er det "samme". Å kategorisere malware i det hele tatt er dumt da de ofte rører mange fler enn bare en kategori.
Vis hele sitatet...
Med virus tenker jeg egentlig mest på selvspredene typer som er laget for ødeleggelse eller skryt. Malware er uønsket programvare der noen ønsker å tjene penger på deg.

Ja, begge passer fint inn under malware.


Sitat av Dual1ty Vis innlegg
Kilde? Ser logikken din men fakta viser noe annet
(Harddisker skal fint tåle å bli brukt rundt 60C. Tror du skal opp til over 80C før du faktisk skal merke noe som helst.)
Vis hele sitatet...
Kilden vil være plenty med uttesting på egne maskiner. Ikke akkurat planlagt. Dette var riktignok 3,5"/7200rpm disker, jeg vet at 2,5"/5400rpm takler varme litt bedre.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Med virus tenker jeg egentlig mest på selvspredene typer som er laget for ødeleggelse eller skryt. Malware er uønsket programvare der noen ønsker å tjene penger på deg.

Ja, begge passer fint inn under malware.



Kilden vil være plenty med uttesting på egne maskiner. Ikke akkurat planlagt. Dette var riktignok 3,5"/7200rpm disker, jeg vet at 2,5"/5400rpm takler varme litt bedre.
Vis hele sitatet...
Malware (Malicious Software) er per dags dato navnet på all skadelig programvare, derav trojanere, worms, rootkits, scareware, viruser m.m.

Virus eller worms er definert som malware som kopierer seg selv og infiserer andre dataer.

~ Practical Malware Analysis, Michael Sikorski, Andrew Hoing, Februar 2012.
(Shit jeg har kilder fra bøker.. Jeg må ha såååå riktig )

Definisjoner er nå morsomme

Det du har opplevd kan godt stemme.

~ Dual1ty