Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1864
Hei, lurte på om det er noen alkoholikere-ex alkisser her som klarer å ha kontroll når dere drikker lett øl (2.5%) har gått 7 uker uten alko og tenkte teste noen lett øl for å se om jeg tåler det, eller er det kun en dårlig unnskylding til å drikke og dømt til å gå galt? Vil gjerne høre noen erfaringer
Vanskelig å si. Personlig mener jeg eneste kuren mot avhengighet er å ta kontroll å ikke slutte helt. Da unngår du bare problemet men man må nok holde seg unna ei stund før man prøver til. Jeg tror nok du prøver å lure deg selv med å drikke lett-øl desverre.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Hei, lurte på om det er noen alkoholikere-ex alkisser her som klarer å ha kontroll når dere drikker lett øl (2.5%) har gått 7 uker uten alko og tenkte teste noen lett øl for å se om jeg tåler det, eller er det kun en dårlig unnskylding til å drikke og dømt til å gå galt? Vil gjerne høre noen erfaringer
Vis hele sitatet...
Det går galt... Ikke test det. Hvis du går i terapi i ett år og jobber med deg selv for å løse problemet som førte til at du misbrukte alkohol i utgangspunktet, så kan du prøve, ikke før!

Suget/lysten forsvinner gradvis etter 3 måneder btw , så bare stå på!
Ikke prøv. Sjansen er alt for stor til å havne rett utpå igjen.
Styr unna for enhver pris.
Hvis du absolutt skal så burde du vel gå for alkoholfritt.
Vil tro at til og med alkoholfritt vil trigge deg til å ta dårlige valg.
Kjenner alkoholikere som har forsøkt etter mange års avhold å ta seg en øl, bare for å finne ut at det ikke var verdt risikoen.

Men, du må gjøre som du vil. Muligheten til å ruse seg er alltid til stede.
Husker du la ut en del om at du ikke hadde det så veldig enkelt for en tid tilbake, så det er kanskje verdt å tenke på hvordan det var da og om det vil være verdt å leke med ilden igjen. I tillegg til å vurdere om den motstanden du eventuelt kjenner på nå er verre enn den du hadde når du var i aktiv rus
Jeg brukte å kjøpe lett øl ett par siden,greit jeg fikk i meg mindre alkohol,men jeg blanda med opiater,Benzo,lyrica-egentlig alt av downere for å få riktig effekt.

Men det her gjelder jo ikke deg om du ikke har kontakt med ulovlig rus fra før av,så kan jo egentlig bare ignorere innlegget mitt.Men du skal stå på om du har alkohol problemer å sksl kurere det med lett øl alene..må helle inn på litersvis fort som faen.

Men,lett øl kan hjelpe psykisk...samt kanskje en ørliten effekt
Sist endret av JayHova; 15. desember 2023 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det funker ikke. Jeg får tenning av Hansa Radler. Hilsen alkoholiker.
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Da leker man med ilden. En avhengig hjerne vil overtale deg fra totalavhold, til lettøl, så vanlig øl igjen. At du i det hele tatt tenker på "omveier"/alternativer for å drikke er et faresignal jeg tenker du bør være oppmerksom på. My 2 cents...
Ikke gjør det! Jeg har vært godt over gjennomsnittet tørst, en dag bare la jeg det på hylla. Jeg hadde rett og slett ikke lyst til å drikke noe lenger, ei heller noe lyst på alkoholrusen. 4mnd etter "slutt", kjøpte jeg et batteri med Carlsberg på butikken, bare for å lure meg selv egentlig, for å se hvordan smaken var.. Det var ikke noe godt i det hele tatt, men tvang det i meg. Jeg hadde ingen problemer med å holde oppe disse månedene, men etter den sekseren og forferdelig fyllesjuke dagen etter, så hadde jeg trøbbel i flere dager med alkoholsug. Det er den "sprekken" jeg har hatt på litt over ett år, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme igjen da det var veldig tunge dager etterpå.
Sist endret av FarmerJoe; 17. desember 2023 kl. 16:35.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ikke gjør det! Jeg har vært godt over gjennomsnittet tørst, en dag bare la jeg det på hylla. Jeg hadde rett og slett ikke lyst til å drikke noe lenger, ei heller noe lyst på alkoholrusen. 4mnd etter "slutt", kjøpte jeg et batteri med Carlsberg på butikken, bare for å lure meg selv egentlig, for å se hvordan smaken var.. Det var ikke noe godt i det hele tatt, men tvang det i meg. Jeg hadde ingen problemer med å holde oppe disse månedene, men etter den sekseren og forferdelig fyllesjuke dagen etter, så hadde jeg trøbbel i flere dager med alkoholsug. Det er den "sprekken" jeg har hatt på litt over ett år, og jeg kommer ikke til å gjøre det samme igjen da det var veldig tunge dager etterpå.
Vis hele sitatet...
hadde 12 lett øl, sa til meg selv jeg skulle ta det rolig ente med å drikke 4 av dem på under timen og chasa promillen. Ble jævlig dårlig i magen av så mye væske på kort tid så jeg innså det ikke var verdt det og helte ut resten. Så sitter her 2 dager senere og føler meg fin, fikk en lærepenge ut av det. var som å drikke 2 vanlig øl bare så jeg ble ikke noe syk etterpå så alkosuget var ikke der dagen derpå. Trives som edru, bare jævlig tungt å holde seg unna alle gutta som fortsatt fester, spesielt i jule tider.
Sist endret av YoungAlkis; 18. desember 2023 kl. 01:35.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hansa Null er ganske god!

Jeg drikker tidvis den istedenfor div andre ølsorter.
Anonym bruker
"Klok Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hansa 0 er knallgod. Men hvis man sliter med alkohol så er det beste la være tilogmed alkoholfrie øl.
Jeg har fått full tenning av det før og endt på en smell. Og kjenner til flere som har samme erfaring.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
hadde 12 lett øl, sa til meg selv jeg skulle ta det rolig ente med å drikke 4 av dem på under timen og chasa promillen. Ble jævlig dårlig i magen av så mye væske på kort tid så jeg innså det ikke var verdt det og helte ut resten. Så sitter her 2 dager senere og føler meg fin, fikk en lærepenge ut av det. var som å drikke 2 vanlig øl bare så jeg ble ikke noe syk etterpå så alkosuget var ikke der dagen derpå. Trives som edru, bare jævlig tungt å holde seg unna alle gutta som fortsatt fester, spesielt i jule tider.
Vis hele sitatet...
Hadde mye samme opplevelsen da jeg slutta å drikke. Lett-øl var bare en unnskyldning og en forsmak.

Hvis du absolutt skal prøve å få et akseptabelt forhold til alkohol så må du i hvert fall vente noen år. Det mønsteret sitter i ryggmargen og er slett ikke borte etter noen uker.

Gatulerer med 7 uker! Ikke la deg påvirke av at de rundt deg drikker, du tåler det ikke og det må du bare akseptere på en eller annen måte.

Selv prøver jeg å leve etter regelen om at det kun er lov til å drikke når en absolutt ikke vil drikke. Da unngår jeg både å drikke når jeg ikke burde og når jeg ikke vil