Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 901
Hjeeeeelp! Det er en som prøver å hacke seg inn på alt jeg har, og jeg er ganske sikker på at jeg vet hvem det er. I en lengre periode har jeg fått beskjed om at noen har prøvd å endre passordene mine her og der, og jeg begynner virkelig å få nok. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å stoppe denne snokete personen.
Jeg fikk nettopp mail av Apple om at noen har prøvd å resette Apple passordet mitt! Hva skal dette bety? Jeg tror det er et passord jeg måtte opprette da jeg først fikk maccen, men er ikke helt sikker. Det kan vel ikke være passordet til brukerkontoen min?
Mailen er genuin (så vidt jeg kan se), og ble sendt til min private epostkonto som veldig få mennesker har adressen til og som ikke brukes til noen internettaktiviteter overhodet (hverken forum, eller nettbutikker), så det er definitivt noen som kjenner meg. Jeg har egentlig ingenting å skjule, men har jo enormt mye personlig informasjon og dokumenter på pcen som jeg ikke vil at andre skal lese, så dette går inn på meg.
Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, føler meg helt hjelpesløs.
Jeg vil virkelig vite hva jeg skal gjøre for å beskytte pcen. Finnes det noen gratis virusbeskyttere, eller programmer som kan oppdage og stoppe om noen prøver å komme seg inn på pcen?

Jeg har lenge hatt lyst å lære om pc-sikkerhet. Alt som har med hacking/cracking og programming å gjøre, men synes det er vanskelig å finne tutorials. Det meste jeg finner er programmer man kan laste ned som "hacker" for deg, men det er ikke helt det jeg er ute etter. Jeg vil vite hvordan det fungerer. Har prøvd å finne noen som kan lære meg, men føler meg totalt idiot siden jeg må ha ting inn med teskje - og folk gidder ikke forklare hver eneste lille detalj.
Men det viktigste nå er at ingen kommer seg inn på pcen min, så i mellomtiden er det noen som har noen enkle løsninger?
Jeg fikk mailen av Apple nettopp, og skiftet umiddelbart passordet til eposten min, men føler meg ikke akkurat trygg på at dette hjelper.
Begynn med å skifte passordene dine. Ta med store og småbokstaver og noen tall inni mellom. Bare ved å gjøre det har du nok hindret videre "hærverk".

Så må du sørge for at Windows brannmuren står på. Du kan høyne sikkerhetsnivået på denne via kontrollpanelet.

Der har du i allefall en start.
Begynn med å skifte passordene dine. Ta med store og småbokstaver og noen tall inni mellom. Bare ved å gjøre det har du nok hindret videre "hærverk".

Så må du sørge for at Windows brannmuren står på. Du kan høyne sikkerhetsnivået på denne via kontrollpanelet.

Der har du i allefall en start.
Takk for tips. Har allerede skiftet passord, men har mac så får ikke skrudd opp noe brannmur her.
Sitat av metaforisk Vis innlegg
Takk for tips. Har allerede skiftet passord, men har mac så får ikke skrudd opp noe brannmur her.
Vis hele sitatet...
Beklager. Så ikke at du hadde MAC.. Den har jeg ikke så god greie på. Men MAC har også brannmur, så sjekk at den er aktivert.

Det finnes også tredjeparts brannmur til MAC som "Waterroof" som du finner her.
Sist endret av Fuzzybossen; 14. august 2012 kl. 05:36.
Antivirus til MAC?
Kan også velge høyest mulig kryptering på router og skifte passord på den også.
Skal vi bli enda mer paranoide kan du be foreldre/søsken scanne etter virus på deres pcer.
Kan også anbefale og kryptere sensitiv info du har.
formater pcn din etter som det er stor kjanse for at du har blitt infisert av noe malware. så bytter du passord på mailn din, husk og bytte passord etter du har formatert.

om du ikke kan formatere så anbefaler jeg deg og scanne igjenom hele disken din med malwarebytes og se om du finner noe med den også bytter du passord på mailn din
At noen prøver å resette apple-passordet ditt betyr at det er en person som kjenner svarene på de "hemmelige" spørsmålene dine og E-postadressen din. Det vedkommende derimot mangler er passordet ditt. Selvfølgelig ville jeg gått frem og skiftet passord over alt likevel, men ville og endret de "hemmelige" spørsmålene og svarene. Eventuelt brukt en annen e-post knyttet til kontoene.