Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1993
Hei,

Vet noen om chilisauser uten salt, og kanskje i tillegg uten sukker?

Jeg vet ikke om jeg tenker riktig, men jeg har forstått det slik at saltbruk bør begrenses, men jeg ser at mange chilisauser har salt i seg, og mange har også sukker. Chili i seg selv er jo ikke usunt, men i planteform så føler jeg at man ikke får utnyttet alt "kruttet" i chilien før man svelger den, (og i tillegg får man gjerne en "nummer-to"-effekt når chilien skal ut av tarmsystemet). Finnes det altså mer eller mindre "rene" chilisauser?

R
https://www.lindastuhaug.no/2017/04/...s-uten-sukker/

Er dette kanskje noe du leter etter?

Edit: Leste feil, dette er uten sukker!! Jeg tror du må lage den selv ass, mby med litt tomater og basilikum?? Er ikke kokk bare 16 prøv og test litt selv
Sist endret av LiamQ_Q; 10. januar 2019 kl. 23:09.
Om jeg var deg ville jeg ikke tatt mengden salt og sukker i chilisaus så tungt, finn en som er sterk og som du liker smaken på så er du good to go.
En god hotsauce trenger du ikke så mye av for at det skal sette smak, alternativet er å gå for chilipulver, da er det minimalt med sukker og salt.
Enig med MeTheWall over her.
Du trenger absolutt ikke å bekymre deg for det i chillsaus. I så fall så finn deg en sterkere saus som du trenger mindre dråper av. Det er minimalt med salt og sukker du får se av sterke chilisauser.

Kan se andre veier av mindre saltforbruk.
Denne nettbutikken har jeg handlet fra noen ganger, og de har et godt utvalg sauser. Hver saus har ingrediensliste når du klikker inn på de. Jeg så kjapt på noen nå, og alle de har salt i seg. Men med tanke på hvor inn i helvete sterke enkelte av disse er får du ved en "fornuftig" dose ikke i deg noen betydelig mengde salt uansett. De har mange gode sauser som ikke føles ut som å helle smeltet metall i kjeften også! Varene sendes fra England, så fraktkostnadene er ikke akkurat avskrekkende heller.
Lykke til i jakten på tidenes flammefjert!
Trådstarter
87 5
Takk for svar. Ja, er nok lurt å satse på sterke sauser som man ikke trenger så mye av. Skal kanskje prøve å lage en selv. :-)
Dette er en saus som hører hjemme på alle asisiatiske kjøkken. Den med rosa kork er litt sterkere.
sriracha
Den innholdet litt salt og sukker da.

Hva legger du i sterk? Sterkt for en normann eller thai sterk?

Vil anbefale deg kjøpe chilli på innvandrer butikkene. Men de små typene. 1-2 av disse finhakket (ink frø) burde også gjøre jobben. Da er det litt en svak thai sterk. 2-4 er veldig sterk!

De kommer ferske i beger pakker inn med plastfolie. Er disse rakkerne jeg snakker om
Lag sjæl!

Ta en god neve habanero, og et par carolina reaper, en hvitløk, en halv løk eller så, en paprika om du føler for det, skjær alt i to, så hiver du på olje og salt og pepper, dropp saltet om du har noia for salt. Stapp det i ovnen på 200 grader og la det steke til det begynner å bli bra roasta og litt boblete og gyllent/svart på kantene.

Hiv det i ei kjele, dekk det med ca. 50/50 av vann og din favoritt eddik, men gjerne litt mer eddik enn vann. Kok opp og blend det ihop med en stavmikser, gjerne ikke blend det så jævlig hardt, fint med litt tekstur i sausen din. La skiten småkoke til du har en konsistens du er fornøyd med, men vær obs på at det 'settler' litt i flasken, altså blir enda litt tjukkere når det kjølnes. Når du er fornøyd hiver du i saften fra et par lime eller en sitron.

Husk å sterilisere alt av utstyr, altså kok alt av tenger og flasker, trakter osv i noen gode minutt.

Alt av mål er ikke så jævlig pisstrengt, er vanskelig å føkke opp noe med denne fremgangsmåten. Ikke vær redd for å bytte ut chili type eller å slenge i noe du tror funker. Bruk magefølelsen. En liten kjørv med ingefær er heller ikke å kimse av.

Husk at smaken utvikler seg over noen uker. De jeg har gjort med denne måten har vært rasendes gode med en gang, men blitt enda jævlig mye bedre etter noen uker når smakene har fått blitt litt kjent med hverandre. Holder en evighet i kjøleskap og.

Kos deg!
Sist endret av Lyra; 11. januar 2019 kl. 04:35.
Å tenke på et sunt kosthold og et begrenset inntak av sukker og salt er vel og bra, men det er da ikke i chilisausen man skal spare på dette! Så lenge chilisausen er hot og god kan den inneholde en liter palmeolje og kjønnshår fra tre ulike meksikanere for alt jeg bryr meg.
Sukker og salt har konserverende egenskaper.
Vil du ha en som sparker litt, men samtidig er fint balansert, prøv følgende:

10 bird's eye/piri piri med frø og hinner
7-8 fedd hvitløk
saften fra 4 hele lime
ca. 1 dl thailandsk fiskesaus ("Nam Pla")

Kjør alt i en blender. La den gjerne stå i kjøleskap fra noen timer til et døgn før bruk.

Denne er veldig god til sjømat, men funker også som kondiment i mange asiatiske retter.
For å beholde friskheten bør den ikke tilsettes før etter koking/steking.
Lagde min egen chillisaus da jeg ble lei av og lete etter et "rent" produkt uten salt, sukker og/eller hvitløk, brukte kun eddik og kan sende deg oppskriften om du er interessert, veldig enkelt og lage
Trådstarter
87 5
Sitat av freebird Vis innlegg
Lagde min egen chillisaus da jeg ble lei av og lete etter et "rent" produkt uten salt, sukker og/eller hvitløk, brukte kun eddik og kan sende deg oppskriften om du er interessert, veldig enkelt og lage
Vis hele sitatet...
Ja takk, gjerne. :-)