Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2706
Har en del overtid på jobben, dagene varierer fra 10 timer til 14 timers arbeid, og kontrakten min sier at alt over 7,5 timer arbeid er overtid. Tar alltid lunsj i 12 tiden, er det som passer best for bedriften.
Men etter de 7,5 arbeids timene er fullført, jobber jo vi ofte mye lenger. Har aldri tatt lunsj etter dette og bare jobbet fort slik at vi kan gå hjem.
Spørsmålet er da, kan jeg føre opp en ekstra halvtime på overtiden, siden jeg ikke brukte denne til å ta lunsj, og istedet bare jobbet? Alle har betalt lunsj i overtiden ifølge arbeidsmiljø loven.
Har igrunn ikke mulighet til å ta den pausen heller, ingen andre gjør det heller og det er ikke sett så positivt på når vi gjør det.
Der jeg jobber er det som oftest pizza som blir fortært når vi tikker inn på overtid. Betalt av bedriften.

Hvordan klarer du å jobbe opptil 14 timer på en vanlig lunsj? Hvilken type jobb er det?
Jepp, det er vanlig med betalt matpause når man jobber overtid.

Det er ikke lov med planlagt overtid ifølge arbeidsmiljøloven, og da er det heller ikke forventet at man har med ekstra mat hjemmefra. Derfor er det naturlig at bedriften stiller med mat.

Hos oss er det en halvtime (med lønn) hvis man jobber mer enn 3 timer ekstra. Bestiller mat på bedriften eller tar med kvittering.
Limited edition
Moff's Avatar
Men for å svare på spørsmålet, så kan du nok ikke føre opp en halvtime ekstra overtid, fordi det er ditt valg om du bruker en halvtime på å jobbe eller om du krever å få ta en halvtime betalt pause. Altså, om du jobber 14 klokketimer i løpet av en dag, så skal du ha betalt 100% for 7,5 timer, og deretter 100% + overtid (hva nå enn satsene deres er for dette) i 6 timer. Du kan da kreve å få 30 minutter pause i løpet av disse 6 timene, med mat betalt av bedriften. Du kan derimot ikke droppe ekstra lunsj for så å skrive opp 6,5 timer overtid.

Jeg ville heller pratet med sjefen og prøvd å få tilrettelagt arbeidsoppgavene slik at det er mulig å ta pause.
Slik du beskriver ditt arbeid med overtid så bryter bedriften §10-6-4 som omfatter hvor mye overtid du kan jobbe.

§10-6-4 Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.
Vis hele sitatet...
Vider i §10-9-2 får du betalt for 30 min pause når arbeidet ditt overskrider 2 timer av normalt arbeid, denne tiden blir ikke regnet inn i den totale tiden overtid, men du får betalt pause.

§10-9-2 Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.
Vis hele sitatet...
Du bør først sjekke om det er noe tariffavtale i bedriften for overtid og pause, finnes ikke dette bør du kontakte arbeidstilsynet for å melde i fra om overdreven bruk av overtid.
Sitat av plohg Vis innlegg
Jepp, det er vanlig med betalt matpause når man jobber overtid.

Det er ikke lov med planlagt overtid ifølge arbeidsmiljøloven, og da er det heller ikke forventet at man har med ekstra mat hjemmefra. Derfor er det naturlig at bedriften stiller med mat.

Hos oss er det en halvtime (med lønn) hvis man jobber mer enn 3 timer ekstra. Bestiller mat på bedriften eller tar med kvittering.
Vis hele sitatet...
Jobber som dekkomlegger, og er snakk om sesong tidene at det blir veldig mye overtid. Vi søker alltid om å kunne overstige overtids timene og får alltid ja, noe jeg er glad for.
Men finner ingenting på lovdata om at bedrifter SKAL dekke mat ved overtid, og skjønner meg ikke på det med betalt lunsj. Slik jeg har forstått må man jobbe om noe må gjøres når man har betalt lunsj ved overtid. Og det er absolutt alltid noe å gjøre her.

Og hvordan jeg klarer å jobbe hele dagen på 1 lunsj som en spurte om lenger oppe, gikk ned 10/15 kill forrige sesong, og opp igjen i jula😅😅 :haha:
Hvis du jobber 5 timer overtid og du har betalt lunch, så blir det 5 timer til utbetaling om du dropper å ta de 30 min i matpause.
Du kan ikke føre opp de 30 min på slutten av dagen, slik at det blir 5.5t overtid.
Man har kun rett på mat ved overtid om det står i tariff
Jeg fører opp den halvtimen med pause og får overtid for den, vist det haster så mye at jeg ser at jeg ikke rekker og spise. Pleier da og skrive for exe
0700 1500
1500 1900
Og så skriver jeg bare jobbet i pause +30min 50% får alltid dette betalt og skjønner ikke hvorfor ikke alle andre gjør det. Det er jo en betalt pause.