Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7032
Har nå et par Klipsch RF-82 Mk1 høytalere i stuen, med en 8 tommers sub som står bak/vedsidenav sofaen og en senterhøytaler.

Lurer på å gå til innkjøp av nye høytalere som for eksempel Klipsch RP-280F med en ny sub(den gamle subben begynner å dra på åra). Kjører dette med en Onkyo reciever som er fra 2016, litt usikker på hvor mange watt den tar per kanal men den er på 650 watt totalt. Har også lyst til å bytte ut senterhøytaleren min med en klipsch typ RP-440C.

Har dette noe for seg eller vil jeg ikke merke stor forksjell? Har ikke så veldig god peiling på lyd, men er veldig glad i et godt anlegg og godt tv for å få skikkelig "Kino" følelse i stuen når jeg ser film eller hvis jeg skal høre på musikk

Takk for svar på forhånd. God jul
Sist endret av Isrsxd; 26. desember 2019 kl. 17:49.
Hvor mye penger vil du bruke?
kikka på dette tilbudet her nå blant annet; https://www.komplett.no/product/1149...-premiere-par#

Også kanskje denne
https://www.komplett.no/product/8394...nterhoeyttaler

Vet ikke om jeg trenger noen sterkere reciever enn det jeg har, ettersom jeg ikke bruker alle kanalene går vel det som er til "overs" til de jeg faktisk bruker?

Så havner vel mellom 10-20 læks en plass, pluss jeg skal kjøpe TV men det er ikke noe jeg lurer på hva jeg trenger
Det er jo en god pakke det da. Men du burde ha effektforsterker på frontene så du kan få utnytta de 100%
Hva er det og hva koster noe sånt? Hva slags utstyr og slikt trenger jeg da i tillegg til recieveren? Jeg er ganske så grønn på dette området som du sikkert skjønner��
Sist endret av Isrsxd; 26. desember 2019 kl. 19:45.
Har du pre-out på onkyoen ? I så tilfelle kan du koble til effektforsterker. Koster typisk fra 2k til en bil om en ønsker det.
Sitat av rfa Vis innlegg
Har du pre-out på onkyoen ? I så tilfelle kan du koble til effektforsterker. Koster typisk fra 2k til en bil om en ønsker det.
Vis hele sitatet...
så jeg vil ikke få 100% effekt av høytalerene uten, men hvor mange % av det vil jeg mangle om jeg ikke kjøper en slik effekt forsterker?

Skal ned og ta en kikk på recieveren etterpå se hvilken modell det er.
For min del hadde jeg ikke tatt problemene på forskudd og heller sett om ting funker som du vil først

Sub har uansett egen forsterker og det er der størsteparten av behovet er.
Nei du får aldri 650W til front. 650/kanaler•2 er bok mer riktig. I ett surroundoppsett er det aldri full pupp på alle kanaler. Derfor kan de oppgi sånt meningsløst svada.
Uvaksinert 👍
Det er jo samme følsomhet på de du har og de nye, så lydstyrken vil bli som før. Forskjellen her er vel litt dypere bass på de nye. Det du vil merke er nok suben. Og den har jo mye å si på kino følelsen. Jeg ville heller bare kjøpt en god senter og god sub, tror man skal ha en rimelig god forsterker for å høre forskjell på de front du har i dag og de nye.
Sitat av daffe Vis innlegg
Det er jo samme følsomhet på de du har og de nye, så lydstyrken vil bli som før. Forskjellen her er vel litt dypere bass på de nye. Det du vil merke er nok suben. Og den har jo mye å si på kino følelsen. Jeg ville heller bare kjøpt en god senter og god sub, tror man skal ha en rimelig god forsterker for å høre forskjell på de front du har i dag og de nye.
Vis hele sitatet...
så noe som denne subben;
https://www.komplett.no/product/8290...2sw-subwoofer#

Denne som senterhøytaler
https://www.komplett.no/product/8394...440c-premiere-

Vil hjelpe mer enn nok? jeg er ikke veldig kresen på lyd, men merker at de høytalerne jeg har nå spiller bare klarere og drøyere jo høyere jeg skrur volumet, som jeg sjeldent kan gjøre pga madammen flyr i taket.
Jeg har forresten en 600W Onkyo TX-RZ710

Sitat av Dough Vis innlegg
Nei du får aldri 650W til front. 650/kanaler•2 er bok mer riktig. I ett surroundoppsett er det aldri full pupp på alle kanaler. Derfor kan de oppgi sånt meningsløst svada.
Vis hele sitatet...
Det der skjønnte jeg ikke, kan du forklare det litt annderledes?
Sist endret av Isrsxd; 27. desember 2019 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Ja, jeg ville gjort det der. Og heller spart penger og kjøpt en knallgod forsterker hvis du skal ha maks ut av høytalerene. Husk at med den følsomheten som er på klipsch så trenger du ikke mange watt. Du vil kunne få utrolig bra og mye lyd med en god forsterker med lite watt.
Sist endret av daffe; 27. desember 2019 kl. 08:05.
Sitat av daffe Vis innlegg
Ja, jeg ville gjort det der. Og heller spart penger og kjøpt en knallgod forsterker hvis du skal ha maks ut av høytalerene. Husk at med den følsomheten som er på klipsch så trenger du ikke mange watt. Du vil kunne få utrolig bra og mye lyd med en god forsterker med lite watt.
Vis hele sitatet...
Okey, da lander jeg nok på den løsningen inntil videre.
Har noen forslag til god reciever som jeg kan kikke litt på lenger frem i tid?
Har akuratt bestillt meg en LG 55" 4K OLED-TV C9 OLED55C9, knallgod tv, så trenger en reciever som støtter alt av HDR og dolby atmos og kjo og hei, samtidig som den gir god lyd til høytaler oppsettet mitt.
Har lest at onkyo spesielt går bra sammen med klipsch høytalere, stemmer det?
Rf7 mk2 og en stor parasound eller halo hadde vært fint og ha i hus

Her får du mye reciver for pengene, hadde gamle modellen (1030) før jeg oppgraderte til cx-a5100 og mx-a5000

https://www.komplett.no/product/1145...80-av-receiver
Sist endret av gotta_love_dmt; 27. desember 2019 kl. 15:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lyd er nærmest håpløst å gi tips om eller få tips om. Fordi vi oppfatter lyd så forskjellig og vektlegger forskjellige kriterier. Noen ønsker max bass hele veien og har det nærmest som eneste faktor. Andre søker andre ting. Tror du bare skal forsøke å lytte på det du ønsker deg. Ta en tur til forhandler og spør evt. om du kan deponere på høyttalerne. Slik at du får det med deg hjem og kan teste det side om side med det du har nå.

Oppgraderinger kan ofte vise seg å være en kostbar vei, og noen ganger så blir det slik at en oppgradering vil avsløre andre "problemer" i kjeden. Som gjør at du kommer til å ende opp med nye kostnader ganske snart, feks til effektforsterker etc.

Tenk gjennom bruken, hva er viktigst og hva bruker du mest tid på. Film eller musikk? Kan du velge andre kilder for bedre lyd? Feks spotify over youtube, Blue Ray over streaming, Tidal over spotify. Personlig skulle det vært temmelig dramatisk forskjell i lyden for at jeg hadde oppgradert. En sliter jo ikke ut høyttalere liksom. Ja kanskje bortsett fra om man er uheldig å ha høyttalere med "skum" oppheng som kan bli fysisk endret over tid og kan bidra til degradering av elementenes bevegelighet. Men det gjelder jo ikke for deg og dine Klipsch.

Det er jo ikke et dårlig sett du har idag. Så kanskje like greit å bare beholde de? Evt bytte kun sub om du føler du trenger mer i det laveste registret?
Sist endret av _abc_; 27. desember 2019 kl. 17:30.
Den pakken du har sett på der hadde jeg gått for om jeg var i dine sko med det oppsettet du har nå men jeg hadde absolutt spandert på en effektforsterker slik at høyttalerene får den effekten de fortjener for når man skal kombinere høyttalere og forsterker skal man altid, udiskuterbart ha mer forsterkerkraft en høyttalerene klarer for å forsikre seg om at høyttalerene alltid forsynes med rene sinuskurver uansett volum og optimalisere levetid på coilene i elementene
Sist endret av freebird; 27. desember 2019 kl. 23:29.
Etter noen flittige barnefingre med sans for runde knotter sprengte mine gamle rf-62 slo jeg til på et tilbud og kjøpte klipsch RP-280F. Hadde kun en Marantz sr5012 til å drive dem. Lyden var fin men visste jo at jeg langt ifra utnyttet de nye høyttalernes kapasitet. Så gikk til innkjøp av en Anthem pva2 effektforsterker. 14 lapper, men duverden for en forskjell Fyldigere lydbilde, mer kontroll samt mer volum uten tegn til forvregning. Så vil absolutt anbefale Anthem om du vil ha rimelig high end
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vet ikke om penga er brent penger alt og bestilling plassert men om det hjelper så kan du kanskje vurdere å oppgradere eksisterende høyttalere? Det var endel som drev med dette tidligere, fremfor å stadig kjøpe nytt. Avstivning av kabinett kan forsøkes om det ikke er på plass, aldri tittet inn i kabinettet på Klipsch RF-82 Mk1 så kjenner ikke til hvor dødt kabinettene er.

Kanskje kan du oppgradere filter eller tilogmed elementer?

Eller gå mer radikalt til verks og bygge om kabinettet fullstendig? Kanskje endre hele konseptet og gå fra porta kasser til transmisjons kasser? Du får enn mer stabil kurve på frekvensen og kan tune lengde på tunnelen etter ønsket hz. Som bieffekt får du jo et totalt dødt og stivt kabinett helt uten uønskede resonansser. Ps, det samme kan du gjøre med eksisterende subwoofer.....kan bli ekstremt bra resultat.
Sist endret av _abc_; 9. januar 2020 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vet ikke om penga er brent penger alt og bestilling plassert men om det hjelper så kan du kanskje vurdere å oppgradere eksisterende høyttalere? Det var endel som drev med dette tidligere, fremfor å stadig kjøpe nytt. Avstivning av kabinett kan forsøkes om det ikke er på plass, aldri tittet inn i kabinettet på Klipsch RF-82 Mk1 så kjenner ikke til hvor dødt kabinettene er.

Kanskje kan du oppgradere filter eller tilogmed elementer?

Eller gå mer radikalt til verks og bygge om kabinettet fullstendig? Kanskje endre hele konseptet og gå fra porta kasser til transmisjons kasser? Du får enn mer stabil kurve på frekvensen og kan tune lengde på tunnelen etter ønsket hz. Som bieffekt får du jo et totalt dødt og stivt kabinett helt uten uønskede resonansser. Ps, det samme kan du gjøre med eksisterende subwoofer.....kan bli ekstremt bra resultat.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være spydig mot ts eller noe men ut ifra denne tråden tror jeg ikke ts skal begynne å fikkle med høyttalerene han har, dette du beskriver krever en del kunnskap
Ja det meste krever kunnskap. Men kunnskap idag er i stor grad gratis og tilgjengelig så at noe krever kunnskap bør ikke sette en stopper for å forsøke nye ting. Gevinsten blir jo både økonomisk i form av å spare penger på å ikke kjøpe relativt kostbare saker en gang til, samt gleden å forsøke og mestre nye ting, praktisk læring ved å gjennomføre noe slikt om en ikke er er "nevenyttig" eller håndverker fra før.

Å bytte et filter, spole eller stive av et kabinett det vil alle kunne klare et bare litt googling. Høyttalere er jo ikke svært kompliserte, rent mekanisk eller fysisk. Og litt lodding eller å bygge et filter eller lage en spole kan alle klare uten særlig stor innsats og uten særlig mye googling eller leting. Ofte er det ikke top-of-the-line komponenter som er brukt i filtre, og gevinsten av å oppgradere delefilteret vil være lett å høre. Stive, døde og ikke-reflekterende kabinetter koster langt mer å bygge, de veier ofte langt mer og dermed kompliseres shipping og logistikk og ikke minst prisen. Så her er også et felt produsentene ofte tar snarveier som en kan hente stor gevinst ved å oppgradere. Og om ikke en full ombygging av kasse er ønskelig, så vil kanskje ekstra dempemateriale eller bare en simpel avstiver inn i kassen være nok til å få stor nok forbedring av lyden til at en fortsatt ønsker å ha samme høyttaler.

Å bygge om kabinettene til feks en transmisjonshøyttaler vil kreve dypere kunnskap, men den kunnskapen er fritt tilgjengelig for alle så med mindre det er snakk om fysiske handikap så bør det være mulig å komme i mål for enhver.

Tenker det er bedre å legge litt innsats i å lære selv framfor å stadig måtte oppgradere fordi det kommer bedre løsninger, eller nye modeller. Ofte er det kanskje også slik at selv om du legger i ennå mer penger neste gang du kjøper nye hifi greier så er det ikke sikkert kostnaden du betalte for din oppgradering reflekterer prisen produsenten har lagt i innmaten. Det er mange ledd som skal tjene penger på høyttalere. Så her er det mye å spare og mye å høste for de som orker å gjøre jobben selv. Ikke minst vil du få langt bedre lyd, renere lyd, mer klarhet og noe en ofte merker at det enklere å skille instrumenter, plutselig hører du feks instrumenter du ikke viste var i en bestemt låt, eller du hører nye overtoner eller at fravær av kasseflex, uønskede resonanser eller at en mer jevn frekvenskurve avslører nye ting å glede seg over i kjente låter el favorittmusikken, filmen etc.

En enklere løsning som ikke krever veldig innsats er jo å finne et bra sett av selvbygg-høyttalere. Da er valgene tatt for komponenter, det følger gjerne med forslag til kabinett med tegninger og mål, filtrene er gjerne ferdig loddet evt. så står det hvordan de skal monteres og loddes. Og når kabinettet lages av en selv så kan en selv sørge for god demping, bygge så kompliserte og velfungerende avstivningskonstruksjoner en klarer å få til som sikrer mot fleksing og bidrar positivt til god lyd. En får garantert bedre lyd for pengene om en bygger selv fordi da er det ikke om å gjøre å spare hver krone og øre slik som produsentene ofte må når de skal produsere store serier. Både høyttalerelementer, delefilter, kabler, tilkoblinger og kabinett blir hver for seg av langt høyere kvalitet og det vil påvirke lyden.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2020 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Kjøpte meg centerhøytaleren og 12"subben. Rister en god del mer her i huset kan en si både i det lavere siktet og den virker mer følsom for lav bass eller hva jeg skal kalle det. Nå har jeg ikke tenkt til å begynne å skru og ordne med høyttalerne da tiden ikke strekker til for å lære seg et nytt fag som har så mange elementer og forholde seg til, har nok med full jobb og oppussing av hus og diverse annet, men takk for at du tok deg tid til å forklare litt uansett. Det er jo den kino følelsen jeg er på jakt etter, masse trøkk men selv ikke på så høy lyd. Vurderer også å få meg et par høyttalere bak så jeg får surround også. Dette med effektforsterker vil det gi merkbar forskjell på lyd på "lavt" volum også når jeg bare ser film for eksempel? Eller bare når jeg skal dra på med høy lyd på musikk? Vil jo ha et "fyldig" lydbilde om jeg skal kalle det det, både høyt og lavt.
Skjønner ikke stort av de utallige innstillingene som er på den recieveren, så er sikkert noe som kan stilles på der også..mye gresk?
Er et alternativ å kjøpe en sprekere reciever for å få bedre lyd eller holder den jeg har uansett?(Evt kjøpe effektforsterker bare?) Har en eldre utgave Onkyo reciever som er på 750w og syntes den trøkka mye bedre i lyden, den jeg har nå er jo på 600w men den takler jo 4k, det gjør ikke den gamle.
Tusen takk for alle innspill hittil uansett, helt supert ��
Sist endret av Isrsxd; 12. januar 2020 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.