Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4587
Hei!
Til nyttår har jeg tatt bilder av meg selv hver dag i 10 år, og jeg tenkte det derfor er på tide å lage en timelapse!

Selve timelapsen skal jeg fint få til å lage, det er bare ett lite problem: Ansiktet er ikke nøyaktig på samme sted på de ~3650 bildene. Resultatet er derfor at det blir ekstra slitsomt å se på, da øyne/nese/munn hopper litt frem og tilbake. Jeg søker en lur møte å få fiksert dette på.

Jeg har søkt litt, og funnet blant annet sider som denne og denne. Dette handler jo noe om tematikken (i hvert fall ansiktsgjenkjenning, så måtte man skrevet kode som sentrerte og beskjærte) - problemet er imidlertid at selv om jeg er nokså teknisk av meg, blir dette en del hakk over kunnskapsnivået mitt.

Hvis det for eksempel finnes et program man kan markere øyne/nese/munn på og som deretter automatisk beskjærer bildet korrekt, er jeg ikke fremmed for å manuelt markere flere tusen bilder. Problemet er at jeg ikke har funnet noe slikt programvare ennå. Noen tips? Eventuelt noen andre ideer?
Sist endret av zorro; 9. desember 2018 kl. 13:49.
Det finnes mange programmer og program-plugins for å stabilisere video, så jeg anbefaler å lage videoen først og kjøre den gjennom et slikt filter etterpå. De pleier å ha valg for hvordan ev. beskjæring skal skje.
Edit: hvis bakgrunnen varierer mye, kanskje du må bruke en som lar deg velge område eller objekt å basere stabiliseringen rundt.
Sist endret av GalFisk; 9. desember 2018 kl. 14:01.
Si ifra når du har lagt den ut. Kult å se sånne ting
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Det finnes mange programmer og program-plugins for å stabilisere video, så jeg anbefaler å lage videoen først og kjøre den gjennom et slikt filter etterpå. De pleier å ha valg for hvordan ev. beskjæring skal skje.
Edit: hvis bakgrunnen varierer mye, kanskje du må bruke en som lar deg velge område eller objekt å basere stabiliseringen rundt.
Vis hele sitatet...
Det var et godt tips! Har ikke tenkt på muligheten for å lage video først og deretter prøve å sentrere - alltid tenkt jeg måtte få ordnet bildene først og lage video deretter. Skal absolutt teste dette.

Sitat av ronniba Vis innlegg
Si ifra når du har lagt den ut. Kult å se sånne ting
Vis hele sitatet...
Kan gjøre det

---
Tar ellers imot flere ideer på hvordan dette kan gjøres lettest mulig
Hvis du har litt programmeringserfaring bør dette kunne løses relativt enkelt. Kjapp googling ga meg denne guiden som lokaliserer ansikter vha, OpenCV og Python. Da gjenstår det bare crop og resize for å få til det du er ute etter.
Og dersom du ikke har programmeringserfaring eller ork, så ser denne her ut til å gjøre det du ønsker.

FaceAlign
Time Lapse angivelig laget med FaceAlign
Sist endret av NAPse; 11. desember 2018 kl. 21:37.