Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4012
Beklager om denne tråden ble opprettet i feil forum, bare flytt på den om den er kommet feil.

Heisann Freaks,

Skal snart få tilsendt legejournalen min fra legekontoret og lurte i den anledning på om det er mulig å få fjernet diverse innlegg som er notert ned i journalen? Det som skal slettes er ikke feilskrevet men ting jeg angrer litt på at jeg har fortalt til lege og fått på papiret da jeg trodde at dette kun ble holdt i dialogen mellom meg og fastlege og ikke skrevet ned.
Får du den tilsendt på en CD? Det fikk jeg da je byttet fastlege for snart tre år siden. Jeg fikk også hele den fysiske journalen,litt av en bunke etter 27 år hos samme lege. Siden jeg ikke har nok kunnskap om data så leverte jeg cd'n, men beholdt papirjournalen. Både den gamle og den nye fastlegen bruker infodock, tror det skrives sånn, kanskje noen med de riktige kunnskapene kan manipulere en CD? Dersom alt er på papir er det vel mulig at noe kan forsvinne.
Klem fra Betty
Ble litt nysgjerrig på dette. Jobber på institutt for samfunnsmedisin på NTNU, så skal spørre lunsjbordet imorgen.
Jeg glemte å skrive at jeg hadde passord og journal ID, så teoretisk sett kunne jeg gått inn på min journal og slettet eller endret noe.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Får du den tilsendt på en CD? Det fikk jeg da je byttet fastlege for snart tre år siden. Jeg fikk også hele den fysiske journalen,litt av en bunke etter 27 år hos samme lege. Siden jeg ikke har nok kunnskap om data så leverte jeg cd'n, men beholdt papirjournalen. Både den gamle og den nye fastlegen bruker infodock, tror det skrives sånn, kanskje noen med de riktige kunnskapene kan manipulere en CD? Dersom alt er på papir er det vel mulig at noe kan forsvinne.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Denne blir skrevet ut og levert til meg i fysisk form. Jeg vil tro at det å "manipulere" CD'en er bortkastet tid da de har lagret denne informasjonen på et stort nettverk og ikke på en CD(er).

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ble litt nysgjerrig på dette. Jobber på institutt for samfunnsmedisin på NTNU, så skal spørre lunsjbordet imorgen.
Vis hele sitatet...
Fantastiskt, gleder meg på svar. Takk for bryderiet =)
Det er mulig at mine journal opplysninger fremdeles finnes i den gamle fastlegens system, men at de lagres på et stort nettverk har jeg liten tro på. Nå skal alle få kjernejournal, så etterhvert blir viktige relevant informasjon om oss lagret der.
Klem fra Betty
Unlicensed Surgeon
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Denne blir skrevet ut og levert til meg i fysisk form. Jeg vil tro at det å "manipulere" CD'en er bortkastet tid da de har lagret denne informasjonen på et stort nettverk og ikke på en CD(er).
Vis hele sitatet...
Det vanligste programmet de bruker er Infodoc Plenario -> Dette lagrer alt på en lokal MsSQL server som sannsynligvis står på et bakrom på legekontoret. Når jornalen skal overføres fra et Infodoc system til et annet tror jeg faktisk det vanligste er å overføre dataene i fysisk form.

Fant en kilde fra 2013 som tyder på det samme: Når en pasient skifter fastlege, må journalen sendes over som en bunke papirer.
Det finnes enkelte unntak.- Dersom pasientens tidligere fastlege bruker Infodoc, slik som vårt legekontor gjør, kan filen pakkes og krypteres slik at vi kan få den på CD og legge den inn i systemet vårt, sier Hjertholm.
Vis hele sitatet...
Helse Norge kan ikke sies å være det mest avanserte i verden :P

Dersom det nye legekontoret skal ha CD-en av deg for å importere journalen er det teoretisk mulig å manipulere det. Det store spørsmålet er om det kryptert, og hvordan type data det er. Det er dessverre jeg ikke sikker på.
Sist endret av dafog; 10. desember 2015 kl. 11:04.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Beklager om denne tråden ble opprettet i feil forum, bare flytt på den om den er kommet feil.

Heisann Freaks,

Skal snart få tilsendt legejournalen min fra legekontoret og lurte i den anledning på om det er mulig å få fjernet diverse innlegg som er notert ned i journalen? Det som skal slettes er ikke feilskrevet men ting jeg angrer litt på at jeg har fortalt til lege og fått på papiret da jeg trodde at dette kun ble holdt i dialogen mellom meg og fastlege og ikke skrevet ned.
Vis hele sitatet...
Hei

Greit, da har jeg spurt lunsjbordet vårt.

1. Kravet for at det skal slettes etter loven er 'føles belastende' (lenke). Det var usikkerhet rundt bordet hva faktisk rettspraksis var her, men det er definitivt en mulig vei å gå.
[Edit: leste lenka selv nå, tror den som fortalte meg dette overså en 'og' i den setninga. Ikke sikkert dette stemmer]

2. Til neste gang, det er helt greit å be fastlegen om at noe man er ukomfortabel med å dele ikke blir loggført. De fleste fastleger har opplevd den situasjonen og har forståelse for det.

3. Når det gjelder muligheten til å slette noe selv spørs det veldig på legekontroret. Legekontorene i Norge er privat drevne, og praksis varierer enormt mellom dem. Det varierer mao veldig hvilken informasjon som er elektronisk, hva som er på papir+elektronisk kopi og hva som kun er på papir. Når man skifter legekontor er det litt opp og ned om de deler informasjonen elektronisk eller på papir, men noen ganger vil man selv få papirene og få ansvar for å ta dem med selv. Du kan også trygt anta at det du får tilsendt når du ber om legejournalen din kun er kopier.

4. Det som er sikkert er at om du bytter legekontor, og ender opp med pasientjournalen din selv, er det du gir til neste kontoret det eneste de kommer til å vite om. Om du ikke etterlater deg åpenbare spor eller gir dem grunn til å mistenke noe når de fjerner noe kommer de etter all sannsynlighet ikke til oppdage det.



* Denne posten kommer med ingen garantier for at noe som helst som er skrevet her er korrekt, jeg er ikke utdannet lege og poster som privatperson.

Tillegg:
Leste lenka til loven selv nå. Ser ut som kravet er feilaktig/misvisende *og* føles belastende. Mulig at jeg ble feilinformert der. Er forskere og fastleger jeg sitter sammen med, ikke advokater

Jeg anbefaler uansett å bare ta en prat med fastlegen din om dette, og se om det er noe han kan gjøre. Det er mange leger som tar seg litt slingringsmonn om de mener det de gjør er til pasientens beste.
Sist endret av DumDiDum; 10. desember 2015 kl. 13:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har fått et godt og utfyllende svar fra DumDiDum, jeg kommer likevel med noen kommentarer. Nå har jeg kikket litt i den fysiske journalen min og der er det definitivt originaler. Epikriser fra sykehusinnleggelser og resultater av undersøkelser ligger nok lagret i sykehusets system, men legens egne journalnotater og interne lab.resultater finnes kun her. Den tidligere fastlegen min ville ikke sende journalen i posten, så jeg hentet den personlig slik at den ikke skulle bli borte, og personlige komme på avveier.
Klem fra Betty
Jobber med dette så tror jeg kan bidra litt.
Gjelder fastleger og spesialister dette.

Journalnotat leses hver dag og kan ikke redigeres etter det, for å fjerne ett notat etter at det er låst må man kontakte leverandør og gjøre dette via databasen.

Så er det skrevet så står det der, noen programmer har dog mulighet for eksplisitte notater. Disse kommer ikke frem på journalutskridt og kan kun leses av den som skrev dem.

Så ett godt råd til alle er å spørre om legen kan la være og journalføres ting som du ikke vil ha i journal. Men husk at legen er pliktig til å journalføres ting som kan ha betydning for din helse. Høres rart ut, men de er det.
Presiserer at det er gamle notater jeg snakker om, håndskrevet med kulepenn, før data ble vanlig.
Nå lurer jeg på om jeg skal makulere hele papirbunken, hvorfor bør jeg samle på den?
Min nye lege var kun interessert i cdn.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 10. desember 2015 kl. 15:07.
Du kan be legen din til å slette sensetive innhold. Det har jeg greid, men det spørs hva du vil ha slettet?
Foreslår du skriver et brev til legen og evt. leverer det på legekontoret. Skriv noe ala følgende "Angående videresending av mine journalopplysninger. Jeg ber dere utelate å videresende opplysninger om meg angående x i journalnotat datert xx.xx.xx til legesenter y jfr. helsepersonelloven
Mvh.
SoppVandrerne"

Du har full rett til å nekte at helsepersonell videresender taushetsbelagte opplysninger om deg.

Mvh.
Sitat av Thror Vis innlegg
Foreslår du skriver et brev til legen og evt. leverer det på legekontoret. Skriv noe ala følgende "Angående videresending av mine journalopplysninger. Jeg ber dere utelate å videresende opplysninger om meg angående x i journalnotat datert xx.xx.xx til legesenter y jfr. helsepersonelloven
Mvh.
SoppVandrerne"

Du har full rett til å nekte at helsepersonell videresender taushetsbelagte opplysninger om deg.

Mvh.
Vis hele sitatet...
Har ikke full rett, taushetsplikten er ikke heldekkende. Skriver TS et slikt brev til legen vil det bli vanskelig om legen sier nei. Han vil da bli svært skeptisk om TS mister noe av informasjonen.
Regner med dette er angående rus el. og det skal vanskelig argumenteres at det er nødvendig informasjon for å kunne gi forsvarlig helsehjelp fra neste fastlege.

edit:
Hadde jeg fått en slik beskjed fra en pasient hadde jeg fjernet ønsket informasjon.
Sist endret av Thror; 10. desember 2015 kl. 18:15.
Sitat av Thror Vis innlegg
Regner med dette er angående rus el. og det skal vanskelig argumenteres at det er nødvendig informasjon for å kunne gi forsvarlig helsehjelp fra neste fastlege.

edit:
Hadde jeg fått en slik beskjed fra en pasient hadde jeg fjernet ønsket informasjon.
Vis hele sitatet...
Men rus kam ha mye og si foren peronshelse. Og fremdeles er det legen som skal avgjøre ikke du som privatperson.

Og det er ikke bare bare og slette. De fleste leverandører tar seg betalt for dette.langt mer enn de 50-90 lkr egene tar for skrive den ut til deg.

Men helsedirektoratet har satt igang prosjekt nå for at journaler skal kunne sendes over helsenett. Så i løpet av ett års tid så får du ikke lenger journalen i papir eller CD eller noe annet.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hei

Greit, da har jeg spurt lunsjbordet vårt.

1. Kravet for at det skal slettes etter loven er 'føles belastende' (lenke). Det var usikkerhet rundt bordet hva faktisk rettspraksis var her, men det er definitivt en mulig vei å gå.
[Edit: leste lenka selv nå, tror den som fortalte meg dette overså en 'og' i den setninga. Ikke sikkert dette stemmer
Vis hele sitatet...
Takk for at du orket å ta opp dette, setter pris på det =) Det er nok kortet hvor jeg tar opp at det føles "belastende" jeg kommer til å spille på, da det i bunn og grunn er dette som får meg til å ville ha disse notatene fjernet, dog jeg kan ikke si at det er spesielt belastende men tenker heller med på fremtiden og om jeg i noen som helst situasjon må vise legejournal eller at denne blir skjekket. Sjangsen for det er jo svært liten, men det kan jo være ett eller annet jobb/forsikrings -relatert.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
4. Det som er sikkert er at om du bytter legekontor, og ender opp med pasientjournalen din selv, er det du gir til neste kontoret det eneste de kommer til å vite om. Om du ikke etterlater deg åpenbare spor eller gir dem grunn til å mistenke noe når de fjerner noe kommer de etter all sannsynlighet ikke til oppdage det.
Vis hele sitatet...
Dette er jo forsåvidt veldig greit egentlig, iallefall om man føler på at det er noe som står i journalen man ikke føler seg helt komfortabel med. Ville det smarteste da være å skrive ut en ny journal som er identisk til den orginale hvor man utelatter nevnte opplysninger eller er det nok med å stryke over disse med tusj og si at du selv føler at informasjonen er urelevant og "belastende" til det nye kontoret? Da noen kanskje kan missforstå problemstillingen min så vil jeg bare klargjøre at jeg ikke skal bytte legekontor men vil bare ha fjernet noe fra journalen, dette spørsmålet kommer kun av ren nysgjerrighet.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg anbefaler uansett å bare ta en prat med fastlegen din om dette, og se om det er noe han kan gjøre. Det er mange leger som tar seg litt slingringsmonn om de mener det de gjør er til pasientens beste.
Vis hele sitatet...
Dette er hva jeg i utgangspunket tenkte å gjøre, men min fastlege er detsverre langtidssykmeldt grunnet kreft, så jeg ble sittende med en vikar som svarte (Når jeg ba ham skrive ut journalen min) at det var noen "nyanser", som han så fint ordsatte seg, fra lovverket som tilsa at han ikke kunne skrive ut journalen til meg men at han selv måtte sitte sammen med meg og lese igjennom. Jeg skjønnte jo raskt at han sikkert ikke hadde fått en slik forespørsel før og sa til ham at dette er personlige notater tatt fra min egen beskrivelse på mine egne opplevelser, så dette mente jeg at han skulle snakke med de i administrasjonen om, noe han gjorde etterfulgt at han sa at det var null problem Hyggelig kar, bare litt usikker på akkurat dette tenker jeg.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Men helsedirektoratet har satt igang prosjekt nå for at journaler skal kunne sendes over helsenett.
Vis hele sitatet...
Jeg vet om flere som bruker helsenett men har aldri tenkt tanken å spørre om akkurat dette når det kommer til å lese sin egen legejournal. Jeg har selv tenkt tanken på å ordne meg med denne løsningen, men har ikke sett nødvendigheten på det egentlig. Kan man se hele sin journal på dette systemet inkl. notater fra operasjoner o.l.?

Litt OT; Jeg var og oppererte fingeren i fjor-sommer da jeg på tiden hadde rotet meg borti blå valium. Jeg var så bortreist at jeg inntok flere av disse i samme kvantum som jeg gjorde til vanlig før jeg skulle legges i narkose, og ble fortalt i ettertid av en person som står meg nærme at legen kom ut til nevnt person under operasjonen og spurte litt forskjellige spørsmål som om jeg bare hadde drukket noen pils før jeg kom (Noe jeg tydeligvis hadde sagt til legene). Personen som var med meg sa så at h*n ikke visste noe annet enn hva jeg sa til legene (Personen visste ikke at jeg var borti blå) og lurte på hvorfor de stilte disse spørsmålene. Da kom det frem at jeg hadde vært livløs en liten stund og av den grunn ville de bare forsikre seg om alkohol-inntaket stemte før de fortsatte operasjonen, noe de gjorde. Når jeg var hos vikar-legen og spurte om legejournalen min spurte jeg om det var skrevet noe om nettopp denne situasjonen på operasjons/fremmedsykehus(?) -notatene. Dette sa vikaren at det ikke var, og jeg ble heller aldri informert om dette når jeg var ferdig med operasjonen. Det må vell være noen form for reglemang for at pasienten må få slike opplysninger? Syns det hele høres litt rart ut, men dette er en person som står meg veldig nært og aldri ville funnet på å dikte opp noe slikt.
Sist endret av SoppVandreren; 10. desember 2015 kl. 22:13.