Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1211
Hei!

Kjenner noen folk som muligens trenger overspenningsvern.
Saken er som følger;
Modemer som internettleverandøren levert har dødd ut 5 ganger. Samtlige ganger har de, når mine bekjente har snakket med de, skyldt på lynnedslag. Ihvertfall èn av gangene har det ikke vært lynnedslag i området. Likevel er det mistenkelig at 5 forskjellige modem skal dø ut på relativt kort tid (Ca 1 år). Vurderer derfor å gi et lite overspenningsvern i gave, så kan de eventuelt kontre med dette dersom dette skal være unnskyldningen til neste gang.

Har noen av dere eventuelt andre anbefalinger/forklaringer på hvordan et modem kan dø ut såpass mange manger? Modemet har blitt byttet ut for hver gang, og de har blitt fakturert for et par av de.

All tilbakemelding tas i mot med takk!
Et overspenningsvern som de selger i butikker (typisk finværn) Hjelper svært lite,og kan være med på å forverre skadene om det ikke er installert et grovvern i sikringsskapet.
Sitat av Remien Vis innlegg
Et overspenningsvern som de selger i butikker (typisk finværn) Hjelper svært lite,og kan være med på å forverre skadene om det ikke er installert et grovvern i sikringsskapet.
Vis hele sitatet...
Det er tull. Ett finvern fungerer fint til hva det er laget til. Og det er ingen kommunikasjon mellom finvernet og overspenningsvernet i sikringskapet, men en kombinasjon av begge deler er fin beskyttelse.

En av to ting. Enten har de en jordfeil som knekker routeren fordi fin elektronikk ikke liker ustabil stømforsyning. En annen ting kan være at strøleverandøren ikke er helt stabil. Strømavbrudd dreper mer elektronik en overspenning vil jeg tro.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Det er tull. Ett finvern fungerer fint til hva det er laget til. Og det er ingen kommunikasjon mellom finvernet og overspenningsvernet i sikringskapet, men en kombinasjon av begge deler er fin beskyttelse.
Vis hele sitatet...
Nå snakker ikke jeg om kommunikasjon mellom vernene, men hva et primærvern og et sekundærvern er bygget for. Strøm tar alltid letteste vei mot jord, og uten et primærvern i sikrinsskapet, vil overspenningen gå rett til sekundervernet (og sånn sett lede overspenningene mot det utstyret du vil beskytte). Et sekundervern sin jobb er å ta opp de resterende overspenningene i boligen din som primærvernet ikke slipper igjennom.
Ridder av 1. klasse
Tror dere snakker om to forskjellige ting nå.

Ut i fra min erfaring kan finvern ofte lage mer problemer enn det hadde blitt uten... men det er når vi snakker 230V.

Et overspenningsvern/finvern på telelinjen kan der i mot være en god løsning, hvis problemet er at modemet dør.
Sist endret av Mchjort; 3. januar 2014 kl. 22:23.