Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1139
Hei jeg tenker på å arrangere et lan til en del mennesker. Jeg er dekket i de fleste områder, men jeg sliter med en ting. Strøm. Jeg er temmelig sikker på at jeg vil ha tilgang på et 3fase strømstikk i nærheten og trenger å gjøre dette til 230V vanelig 1 fase, 3 kretser selfølgelig for å fordele strømbruken ut over fasene.

Det her er slik jeg tror det fungerer http://onlanub.com/images/3fase.png hvis du forestiller deg at det er en 3fase kabel, er det ikke slik det fungerer da? 230V imellom hver av fasene.

Uansett, hva heter et slikt apparat? Hvor kan jeg kjøpe det? Penger er ikke et problem av betydning.

FYSISKE LINKER OG SVAR BLIR GODT TATT IMOT.

TUSEN TAKK. NORSK FREAKFORUMERE ER BEST!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er vel lettest å ta kontakt med lokal elektriker eller elselskap, og høre om de er villig til å hjelpe til med sponsing av evt. el utstyr? Skal nok ikke se bortifra at det er beste løsning for deg
Nå er det faktisk slik at jeg har tenkt å kjøpe. Det er fordi dette ikke skal være et engangsarrangement. Prisen er egentlig ikke noe problem. HVIS NOEN KAN NAVNET på et slikt apparat blir jeg veldig glad. Hvis noen kan gi priser, etc vil jeg også bli veldig glad.
Tviler på at du har tenkt å kjøpe en transformatorstasjon. For vi snakker fort om 100.000kr.

Men snakk med strøm leverandøren, siden de svært ofte vil sponse slike opplegg. Kanskje du får leie stasjonen gratis og bare betaler for strømmen. Ikke så uanlig det.
Sist endret av clarionify; 3. september 2011 kl. 01:27.
Drev å slet med det samme selv. Måtte ha tak i en ''sentral''. Husker ikke navnet på sentralen, men den gjorde om 3-fasen til vanlig 2-fas. Hør om du kan kjøpe sånt hos ditt lokale el-firma. Jeg lånte i mitt tilfelle. Byggevareforretninger kan også ha slike. Hver sikker på at du får tak i en sentral som inntaket passer uttaket ditt på. Tror det kalles ''byggsentral''.

Edit: en sånn sentral trenger ikke å koste 100.000kr.
Sist endret av ballestank; 3. september 2011 kl. 01:35.
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-3-fase-230-V/
Der koster den 770kr. vil ikke en slik duge? 4 individuelle ut kretser med 16 amp sikring. 1,6 amp per pc ca 10 pc for hver krets. flink flipp sikring itillfelle problemer.
Sitat av Snuskungen Vis innlegg
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektr...-3-fase-230-V/
Der koster den 770kr. vil ikke en slik duge? 4 individuelle ut kretser med 16 amp sikring. 1,6 amp per pc ca 10 pc for hver krets. flink flipp sikring itillfelle problemer.
Vis hele sitatet...
Burde duge den der, kommer ann på hvor mye utstyr som sal kobles til Greit med den sikringa ja, fikk bruk for den en gang på lanet våres, veldig kjekk å ha.


Edit: Denne vil du få 32A ut av. Det er 2 sikringer på 16amp, altså 2 16ampers "kurser".
Sist endret av ballestank; 3. september 2011 kl. 02:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du treng ikkje noko apparat. Du kobler ei rekke på L1-L2, ei rekke på L1-L3, ei på L2-L3. Du vil då få I*sqrt(3)A tilgjengeleg på tofase. Om det er eit IT-system (blå kontakt) er fase-fase 230V. Har du TN/TT er Fase-N 230V, og du kopler i så fall ei rekke L1-N, ei L2-N, ei L3-N.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du treng ikkje noko apparat. Du kobler ei rekke på L1-L2, ei rekke på L1-L3, ei på L2-L3. Du vil då få I*sqrt(3)A tilgjengeleg på tofase. Om det er eit IT-system (blå kontakt) er fase-fase 230V. Har du TN/TT er Fase-N 230V, og du kopler i så fall ei rekke L1-N, ei L2-N, ei L3-N.
Vis hele sitatet...
Greit nok det me vil gjerne kjøpe med tanke på brannsikerhet etc så det ikke er så jevli shady :P
Leie et strømskap på ramirent? Det burde duge, ikke koster det så veldig mye heller.
Sitat av korgh Vis innlegg
Leie et strømskap på ramirent? Det burde duge, ikke koster det så veldig mye heller.
Vis hele sitatet...
This. Vi gjorde det når vi hadde eit stort lan på skulen. Dei er ofte villige til å sponse og.