Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2657
Hei!

Jeg har en hviterussisk kjæreste som skal komme til Norge. Han sendte inn visumsøknaden sin i slutten av februar måned. Vi fikk beskjed fra den norske ambassaden om at UDI skulle videre behandle søknaden.... Og der har den stått... Helt siden tidlig mars.

Det har gått over to måneder siden UDI mottok saken og vi har enda -null- oppdatering i saken. Når vi logger inn i søknadsportalen dems står det "ferdig utfylt", noe som har vekket litt øyenbryn hos meg, da det står videre instrukser rundt "hva du må gjøre videre" osv, som inkluderer at vi må levere søknad hos ambassade... Noe vi allerede har gjort...

Når vi ringer UDI sier du "jo da, saken din er i kø". Jeg ringte sist forrige uke, og fikk da beskjed om å slutte å ringe da det ikke vil gi raskere behandling samt skaper mer kø.

Jeg ringte dem et par dager 28 april, som var den gangen de sist oppdaterte informasjon om behandlingstid, som enda sier at sakene skal behandles innen 45 dager. Jeg fikk da beskjed "vi vet at det står på sidene våres, men slik er det ikke i praksis". Hva er vits med å skrive at det var nylig oppdatert da, hvis informasjonen er feil?

Ref https://www.udi.no/ord-og-begreper/ventetid/#link-2319

Jeg fikk også beskjed om å slutte å ringe, samt fikk null vider garantier for hva som skjer videre.


*Altså:*

Ja, jeg *vet* at det er krig i Europa, og at UDI sikkert har det veldig travelt her om dagen. Likevel synes jeg det er vanskelig å bli satteton hold tilsynletande for evig og alltid, med -null- informasjon på UDIs sider som gir meg noe videre informasjon. UDIs sider antyder at behandlingstid er "som normalt", telefonene til UDI har tilsynelatende kun 2-3 ansatte (nevnes når man står i kø), jeg får beskjed om at informasjon på UDIs sider er feil, men bes likevel om å ikke kontakte den eneste kanalen som tilsynelatende har oppdatert informasjon.


Jeg skriver her til dels for å ventilere, men også for eventuelle muligheten for at noen andre her inne på freak sitter i en tilsvarende situasjon som kan meddele noe fra sin side også.


Det er fortvilende å sitte helt hjelpeløs uten noe dato eller informasjon å forholde seg til, når kjæresten befinner seg i et slikt land.... Hver dag som går er en ekstra dag der han og andre i der landet kan bli videre frihetsberøvet....
Hva slags søknad er det ?
Jeg vet ikke hva du søker, men fra den første søknaden tok det 2 år før min bedre halvdel fikk lov til å flytte til Norge. Må bare vente, dessverre. Det er absolutt ingenting du kan gjøre.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hva slags søknad er det ?
Vis hele sitatet...
Vanlig besøksvisum på 90 dager
Det UDI må vudere er nok risiko for at han ikke drar hjem etter besøket. Så viktig å dokumentere jobb / skole / annen tilknytning til Hviterussland. Noe dere sikkert har gjort da.
Søknad om oppholdstillatelse og arbeidstillatelse kan ta et år eller mer ut fra hva jeg har hørt av venner som har vært gjennom det. Hvis det er vanskelig å få besøksvisum i mellomtiden er det kanskje en løsning å komme hit på ferie enn så lenge.
Sitat av vacant Vis innlegg
Søknad om oppholdstillatelse og arbeidstillatelse kan ta et år eller mer ut fra hva jeg har hørt av venner som har vært gjennom det. Hvis det er vanskelig å få besøksvisum i mellomtiden er det kanskje en løsning å komme hit på ferie enn så lenge.
Vis hele sitatet...

det er ikke mulig, desverre.
https://www.udi.no/skal-soke/besok-og-visum/?c=blr
▼ ... noen uker senere ... ▼
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ulig-situasjon

Leser nå dette.....
Såååå UDI sitter å ruger russiske/hviterussiske saker som effektivt er "fryst".... Det er en ting å gjøre dette, men hvorfor -LYVE- om det? Det er klart å tydelig at vi ikke er de eneste som er stuck i limbo her!

Er Norges stat virkelig slik, at man skal late som at man er solidarisk og medmenneskelig, mens bak kulissene sitter man og stapper kjepp i tannhjulene? Jeg trodde slik tilhørte stater som f.eks Russland jeg....
Kjedelig, men kanskje litt forståelig sånn det er nå.
Kan dere ikke dra å besøke hverandre i et annet land ?
Sitat av dggr Vis innlegg
Kjedelig, men kanskje litt forståelig sånn det er nå.
Kan dere ikke dra å besøke hverandre i et annet land ?
Vis hele sitatet...
Problematisk fordi jeg er sykemeldt. Men jeg kan vel sjekke opp med jobb og nav om det lar seg gjøre..