Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  225 30444
Føler meg så jævla egoistisk når familie og noen typer venner hører at jeg ikke vil ta vaksinen. Jeg er jo veldig klar over at jeg burde ta den i "solidaritet" osv. men jeg har ingen egeninteresse om ta denne vaksinen. Tvert imot.

Poenget mitt: Som den heldige jævelen jeg er som er født i Norge, burde jeg ta vaksinen bare for å være grei? Føler meg rebelsk og en del av meg føler seg litt utenfor til en grad, egoistisk..

Det ligger også en liten skam i dette føler jeg, som at jeg er en QAnon-Trump tilhenger hvis nye folk på vorsj snakker om vaksine etc.

Er det greit å være egoistisk i sånne debatter uten noen "vanntette argumenter" eller er jeg bare en liten rebell?
Har ikke tatt den jeg heller og familie sender linker og avisutklipp hver uke om hvor viktig det er å ta den. Kjenner presset fra familie og kolleger men ikke fra venner i det minste
Nå vet ikke jeg hvor du plasserer deg selv politisk, men det er jo faktisk mulig å være kritisk til hvordan korona er blitt håndtert, og til og med være skeptisk til vaksiner, selv om en plasserer seg selv på venstresiden.

Men jeg ser absolutt at en kan bli satt i bås med qanon og lignende.

Hva med å bare dra en liten løgn når du snakker med nye folk om dette, for og ikke gjøre vorset til et polarisert woke vs Trump-supporter politisk spill.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hvor du plasserer deg selv politisk, men det er jo faktisk mulig å være kritisk til hvordan korona er blitt håndtert, og til og med være skeptisk til vaksiner, selv om en plasserer seg selv på venstresiden.

Men jeg ser absolutt at en kan bli satt i bås med qanon og lignende.

Hva med å bare dra en liten løgn når du snakker med nye folk om dette, for og ikke gjøre vorset til et polarisert woke vs Trump-supporter politisk spill.
Vis hele sitatet...
Joa ser poenget ditt, men har ingenting vondt å si om hvordan Norge har løst det. Hadde nok ikke løyet om det, kanskje med litt promille. Men selve "tabu'en" skulle ideelt sett blitt fjernet for min del. At vi bare alle kan akseptere at det finnes noen merkelige skruer som av en aller annen merkelig grunn ikke vil ta vaksinen. Men igjen, egoistisk.
Er det egeoistisk og ikke bli vaksinert av noe en ikke vil bli vaksinert av?

Du skal absolutt ha respekt for at du ikke ønsker å lyve om det. Du tar en del av kampen for de som ikke orker. Takk.
Nå har ikke akkurat folk blitt uglesett fordi ikke vil ta vaksine her i Norge.
Det er de som har spredd feilaktig informasjon som har fått gjennomgå. Å det burde det.
Hva er dine argumenter for å droppe vaksinen?
Din kropp, ditt valg. Det er min tanke ihvertfall.
Ja, det er egoistisk. Det er lov å være egoistisk, men man må jo erkjenne at man da setter sine egne (statistisk sett ganske ubegrunnede) bekymringer og eventuell politisk motivert trass over den felles innsatsen som må til for å få samfunnet tilbake til normalen. Det er ikke slik at alle vi som vaksinerer oss føler oss 100% trygge på det heller. Vi vet også at det er en viss risiko forbundet med nye vaksiner, men vi velger allikevel å være lagspillere, fordi vi vet at statistikken langt på vei er på vår side. Om det er greit eller ikke blir opp til hver enkelt å mene noe om, men det er klart det ikke akkurat er noe pluss i boka å være en av de som på svært tynt grunnlag velger å ikke hjelp til.

Synes i hvert fall ikke noe synd på dere for at dere føler på presset. Sikkert ubehagelig, men sånn er det å være med i en stamme. Om man velger å sette egne behov foran fellesskapet, så får man føle litt på skammen, hvis man har noe skam da. Det er ikke akkurat voldsomme reaksjoner dere blir utsatt for.
Sist endret av mentalmelt; 29. september 2021 kl. 04:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Føler meg så jævla egoistisk når familie og noen typer venner hører at jeg ikke vil ta vaksinen. Jeg er jo veldig klar over at jeg burde ta den i "solidaritet" osv. men jeg har ingen egeninteresse om ta denne vaksinen. Tvert imot.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du burde gjøre det i solidaritet, men vil ikke fordi du ikke har noen egeninteresse? Og så føler du deg egoistisk? Ja, det er jo definisjonen på et egoistisk valg, slik du selv legger det frem. Det er helt lov å være egoistisk, men da må du kanskje leve med å føle deg nettopp egoistisk.

Poenget mitt: Som den heldige jævelen jeg er som er født i Norge, burde jeg ta vaksinen bare for å være grei? Føler meg rebelsk og en del av meg føler seg litt utenfor til en grad, egoistisk..
Vis hele sitatet...
Ja, du burde det. Grunnen til at du greier deg fint uten er jo at vi andre gjør det. Men det er helt frivillig, så du må ikke gjøre det bare fordi du burde.

Det ligger også en liten skam i dette føler jeg, som at jeg er en QAnon-Trump tilhenger hvis nye folk på vorsj snakker om vaksine etc.
Vis hele sitatet...
Skamfølelsen er et signal om at du ikke oppfører deg i tråd med det bildet du ønsker å ha av deg selv. Så får du gjøre hva du vil med den informasjonen.

Er det greit å være egoistisk i sånne debatter uten noen "vanntette argumenter" eller er jeg bare en liten rebell?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om rebell er et godt ord. Hadde du gjør det i opposisjon mot ett eller annet du trodde på, for eksempel at du var motstander av vaksinering, så hadde jeg kalt deg det. For meg høres det ut som om du synes det er flott at resten av samfunnet vaksinerer seg sånn at du slipper å gjøre det. Egoistisk er et mer dekkende ord for den beslutningen.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 08:47.
Det er ikke lett å ta egne valg uten å få andres merkelapper og forsøk på diktering av valg opp i trynet.

Jeg har aldri følt meg som en del av samfunnet her, så for meg var det også lett å tenke slik. Men jeg var mer villig til å leve som en eremitt og unngå folk.

Pga jobben der jeg omgår endel folk valgte jeg til slutt å ta vaksinen. Men respekterer de som ikke vil, hvem vet hva end-gamen med vaksinene blir ? Og det kan ingen shame deg fra å tenke på.

If its going down i am going down
Er selv fullvaksinert. Ikke at jeg var så vanvittig gira på det selv, men som mentalmelt sa: være en lagspiller.

Som med andre sykdommer har man personer som ikke kan ta vaksine av ulike fysiologiske grunner, og det at vi andre beskytter oss hjelper til slik at de også kal være en del av samfunnet vårt.

Du må tåle at andre er uenig med ditt valg i denne saken som i andre saker.

Hva er argumentene dine for å ikke ta vaksinen?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nå har ikke akkurat folk blitt uglesett fordi ikke vil ta vaksine her i Norge.
Det er de som har spredd feilaktig informasjon som har fått gjennomgå. Å det burde det.
Vis hele sitatet...
Uansett ser det ut til at de har funnet ut at vaksinen varer knapt 6-7 måneder, og da er den svært redusert. Så, hva blir det neste de finner ut om denne vaksineringa?
Skal man da få enda flere.....som virker i noen måneder, og hva kan resultatene bli med alle disse "stikkene? Degraderer det, det normale imunforsvaret, mon tro? Full åpning, land etter land......så viser det seg at vaksinen har liten effekt totalt sett. Ja,ja, den som lever får nok svaret.
Ombestemte meg idag, ingen vaksine denne gangen.
Jeg og noen nærmeste venner ønsket ikke å ta vaksinen(de har enda ikke tatt den). Det var ikke før etter at jeg fikk corona med kraftige symptomer og havnet på 10 dagers karantene hotell at jeg snudde om. Jeg har gått fra å ikke være interessert i å ta den til å faktisk glede meg til å ta vaksinen.

Jeg unner ingen å gå igjennom det jeg gikk gjennom, så derfor sier jeg nå til mine kompiser(som fortsatt ikke vil ta den), at de burde ta den.

Men jeg respekterer fortsatt valget de sitt om å ikke ta den, og har ikke planer om å spørre mer eller mase mer. Selv om de ikke velger å ta den, så håper jeg fortsatt ikke de får corona og går igjennom det samme som jeg gikk igjennom.

Din kropp, ditt valg.
Sist endret av random512377; 29. september 2021 kl. 10:30.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Joa ser poenget ditt, men har ingenting vondt å si om hvordan Norge har løst det. Hadde nok ikke løyet om det, kanskje med litt promille. Men selve "tabu'en" skulle ideelt sett blitt fjernet for min del. At vi bare alle kan akseptere at det finnes noen merkelige skruer som av en aller annen merkelig grunn ikke vil ta vaksinen. Men igjen, egoistisk.
Vis hele sitatet...
Hør på magefølelsen din. Hva de sier til deg har ingenting p si
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Jeg og noen nærmeste venner ønsket ikke å ta vaksinen(de har enda ikke tatt den). Det var ikke før etter at jeg fikk corona med kraftige symptomer og havnet på 10 dagers karantene hotell at jeg snudde om. Jeg har gått fra å ikke være interessert i å ta den til å faktisk glede meg til å ta vaksinen.

Jeg unner ingen å gå igjennom det jeg gikk gjennom, så derfor sier jeg nå til mine kompiser(som fortsatt ikke vil ta den), at de burde ta den.

Men jeg respekterer fortsatt valget de sitt om å ikke ta den, og har ikke planer om å spørre mer eller mase mer. Selv om de ikke velger å ta den, så håper jeg fortsatt ikke de får corona og går igjennom det samme som jeg gikk igjennom.

Din kropp, ditt valg.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å ta vaksine hvis du har hatt korona allerede?
Sitat av *pi Vis innlegg
Skamfølelsen er et signal om at du ikke oppfører deg i tråd med det bildet du ønsker å ha av deg selv. Så får du gjøre hva du vil med den informasjonen.
Vis hele sitatet...
Nja...

Skamfølelsen ligger vel mest i å bli sammenlignet med kokohøyre eller å bli ansett som et udyr av folk som aldri vil se det holistiske bildet for at jeg ikke vil vaksinere meg. Helheten er stor, intrikat og kanskje noe sår. Så om noen skal få alle grunnene og hele historien, blir det både personlig og langt.

Jeg personlig ble ganske skeptisk til håndteringen av pandemien når jeg hørte Skravleklassen episoden med den norske legen som var kritisk til graden av smittevern regler. Tror jeg hørte den rundt høsten ifjor. Såvidt jeg husker hadde den ligget ute noen måneder når jeg hørte den.

Etter det fikk vi en rekke kontrabeskjeder, ny lockdown og ytterligere polarisering i sosiale medier. Samtidig som vi så at en rekke unge mennesker døde av sykdommen i blant annet India.

Jeg tviler på at det kun gjelder Norge, men det er absolutt et stort men etter at det blir nevnt at vaksinen er frivillig.

Jeg er ganske langt ute på den norske venstresiden.

Inntil videre har jeg ikke tatt den, og jeg ønsker inntil videre ikke å ta den.

Men det er jo ikke lett. Jeg undres jo. Men hva faen! Jeg har jo alltid vært en grubler som overtenker i det uendelige.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er ikke egoistisk å ikke ta vaksine, det er idiotisk. Fra et egoistisk perspektiv så er det jo helt klart bedre for et individ å ta vaksinen enn å ikke ta den. De som ikke tar vaksinen burde jo gjøre litt selvransakelse på hvordan de har kommet til den konklusjonen.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Nja...

Skamfølelsen ligger vel mest i å bli sammenlignet med kokohøyre eller å bli ansett som et udyr av folk som aldri vil se det holistiske bildet for at jeg ikke vil vaksinere meg. Helheten er stor, intrikat og kanskje noe sår. Så om noen skal få alle grunnene og hele historien, blir det både personlig og langt.

Jeg personlig ble ganske skeptisk til håndteringen av pandemien når jeg hørte Skravleklassen episoden med den norske legen som var kritisk til graden av smittevern regler. Tror jeg hørte den rundt høsten ifjor. Såvidt jeg husker hadde den ligget ute noen måneder når jeg hørte den.

Etter det fikk vi en rekke kontrabeskjeder, ny lockdown og ytterligere polarisering i sosiale medier. Samtidig som vi så at en rekke unge mennesker døde av sykdommen i blant annet India.

Jeg tviler på at det kun gjelder Norge, men det er absolutt et stort men etter at det blir nevnt at vaksinen er frivillig.

Jeg er ganske langt ute på den norske venstresiden.

Inntil videre har jeg ikke tatt den, og jeg ønsker inntil videre ikke å ta den.

Men det er jo ikke lett. Jeg undres jo. Men hva faen! Jeg har jo alltid vært en grubler som overtenker i det uendelige.
Vis hele sitatet...
Gi oss dine beste grunner da til hvorfor du ikke vil ta vaksinen
Sitat av perchri Vis innlegg
Degraderer det, det normale imunforsvaret, mon tro?
Vis hele sitatet...
Denne bekymringen viser litt manglende forståelse for hva immunforsvaret er/gjør. En vaksine gir ikke en falsk immunrespons, det fremkaller en helt ekte, vanlig immunrespons. Det er nettopp det normale immunforsvaret som sørger for immunitet etter en vaksine, nøyaktig sånn det ville gjort hvis det ble smittet av viruset. Du bare slipper den sykdomsfremkallende delen av viruset. Vaksineeffekten er altså ikke et alternativ til en normal immunreaksjon det ER en normal immunreaksjon.

Ellers er det jo sånn at ingen kjenner fremtiden, hverken for vaksiner eller sykdommer. Vi tar våre valg basert på den informasjonen vi har, og den er alltid ufullstendig. Det er den når du velger å sette deg i bilen om morgenen eller gifte deg eller svinge til høyre i stedet for til venstre. Eller å stå i ro. Det å ikke ta et valg, er også å ta et valg. Det føles kanskje tryggere å ikke gjøre noe enn å gjøre noe aktivt, som å ta vaksine. Men det er like mye et valg å la være, og kan like mye få konsekvenser.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Det er ikke egoistisk å ikke ta vaksine, det er idiotisk. Fra et egoistisk perspektiv så er det jo helt klart bedre for et individ å ta vaksinen enn å ikke ta den.
Vis hele sitatet...
Ikke forutsatt at alle andre tar den. Det er aller tryggest å la være dersom andre sørger for flokkimmunitet. Å agitere imot at andre skal ta vaksine, DET er idiotisk. Det tryggeste er å agitere for vaksine, også la være å ta den selv. I alle fall om ikke integritet er en faktor i ligningen.

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Skamfølelsen ligger vel mest i å bli sammenlignet med kokohøyre eller å bli ansett som et udyr av folk som aldri vil se det holistiske bildet for at jeg ikke vil vaksinere meg. Helheten er stor, intrikat og kanskje noe sår. Så om noen skal få alle grunnene og hele historien, blir det både personlig og langt.
Vis hele sitatet...
Det er en helt annen historie enn i åpningsinnlegget. Jeg kan ha stor forståelse for at folk har grunner til å ikke ta vaksinen, selv om de kan være irrasjonelle. Noen har for eksempel ekstrem angst mot ting som ikke er farlige, og det respekterer jeg. Noen har en sykdoms- eller familiehistorie som gir dem grunn til å frykte vaksiner mer enn andre. Jeg respekterer også at du ikke vil fortelle grunnene dine. Det du sa derimot, var at du ikke hadde gode grunner, utover at det ikke var i din egeninteresse å bidra solidarisk. Det er en egoistisk holdning.

Uansett gode eller dårlige grunner er jeg 100% for at du velger selv. Du er derimot ikke fritatt fra at andre mener noe om valget ditt. Hvis du velger det, får du stå for det.

Jeg personlig ble ganske skeptisk til håndteringen av pandemien når jeg hørte Skravleklassen episoden med den norske legen som var kritisk til graden av smittevern regler. Tror jeg hørte den rundt høsten ifjor. Såvidt jeg husker hadde den ligget ute noen måneder når jeg hørte den.

Etter det fikk vi en rekke kontrabeskjeder, ny lockdown og ytterligere polarisering i sosiale medier. Samtidig som vi så at en rekke unge mennesker døde av sykdommen i blant annet India.
Vis hele sitatet...
Jeg har også vært kritisk til deler av håndteringen, men det betyr ikke at jeg opponerer mot alt. Vaksiner er jo nettopp det som befrir oss fra dette kontrollregimet. Alternativet til flokkimmunitet er evige koronatiltak, og flokkimmunitet uten vaksiner betyr at mange stryker med.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 12:47.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke forutsatt at alle andre tar den. Det er aller tryggest å la være dersom andre sørger for flokkimmunitet. Å agitere imot at andre skal ta vaksine, DET er idiotisk. Det tryggeste er å agitere for vaksine, også la være å ta den selv. I alle fall om ikke integritet er en faktor i ligningen.
Vis hele sitatet...
Man må fortsatt vente på at flokkimmuniteten blir et faktum. Hvilken risiko som er størst (komplikasjon i forbindelse med vaksine kontra det å bli smittet før flokkimmunitet i Norge er et faktum) har jeg ikke gjort meg opp noen mening rundt.

Jeg lener meg nok likevel mot at det er tryggere å ta vaksinen, både i sammenheng med sykdommen i dag og varianter som vil oppstå. Man kan i det minste anta noe beskyttelse fra nye varianter med vaksine. At flokkimmunitet i Norge er på vei er greit, men på verdensbasis er vi fortsatt langt unna.

Både egoist og idiot synes altså å være beskrivende. En rebell er trådstarter i hvert fall ikke.
Sitat av Synderen Vis innlegg
De som ikke tar vaksinen burde jo gjøre litt selvransakelse på hvordan de har kommet til den konklusjonen.
Vis hele sitatet...
Alvorlige bivirkninger som er raportert.
Sist endret av Bobben79; 29. september 2021 kl. 13:48. Grunn: Tyrkleif
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Hva er vitsen med å ta vaksine hvis du har hatt korona allerede?
Vis hele sitatet...
Du er ikke immun for alltid selv om du har hatt corona engang, du kan få det igjen senere.

Men det positive for min del er at jeg nå kun trenger en vaksine fremfor 2 for å bli full vaksinert.
Hvorfor gidder du å si det til dem? Du skylder ingen innsikt eller forklaring for dine egne valg. Hadde selv bare jattet med og gått videre i livet.



Tok den selv, og når en har vært "tett på" nok så endrer en syn på å gå fra "unødvendig" til "ja takk".

En skal ikke bli guilt trippet til noe som helst. Folk som har sterke og høylydte meninger har generelt lite peiling og burde roe seg, om dem så er for eller i mot.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Føler meg så jævla egoistisk når familie og noen typer venner hører at jeg ikke vil ta vaksinen. Jeg er jo veldig klar over at jeg burde ta den i "solidaritet" osv. men jeg har ingen egeninteresse om ta denne vaksinen. Tvert imot.

Poenget mitt: Som den heldige jævelen jeg er som er født i Norge, burde jeg ta vaksinen bare for å være grei? Føler meg rebelsk og en del av meg føler seg litt utenfor til en grad, egoistisk..

Det ligger også en liten skam i dette føler jeg, som at jeg er en QAnon-Trump tilhenger hvis nye folk på vorsj snakker om vaksine etc.

Er det greit å være egoistisk i sånne debatter uten noen "vanntette argumenter" eller er jeg bare en liten rebell?
Vis hele sitatet...
Det er "greit" å være egoistisk i den forstanden at det er helt naturlig, helt lov, og ingen kan tvinge deg til noe annet. Det er også helt påregnelig, forståelig og velbegrunnet at folk og samfunn liker egoisme dårlig. Som borger drar du nytte av samfunnet, og samfunnet forventer at du yter noe tilbake.

Vaksinenekt er imidlertid ikke bare egoistisk, det er også ignorant, trassig, antisosialt (skadelig overfor samfunnet) og rett og slett ikke veldig smart. Dette er også kvaliteter som fort blir upopulære, igjen av helt innlysende gode årsaker.

Å ta vaksinen er svært trygt, og dessuten tålelig lettvint. Staten syr puter under armene på oss for å kunne tilby den, og den er beviselig til enorm nytte både for individer og samfunnet. Ved å nekte vaksine, bidrar du sannsynligvis til å spre viruset, inkludert å smitte personer med potensielt alvorlige/dødelige følger.

Du føler enkelt og greit på stigmaet ved å ha en mening samfunnet liker ganske dårlig - fordi det er en dårlig mening. Det er ikke alltid feil å gå mot strømmen, men det er absolutt ikke noe mål i seg selv, og, som du sier: du har ikke egentlig noen grunn. Preget av trassalder blir litt dårlig stil, selv når man ikke står i en verdensomspennende pandemi som dreper millioner av mennesker.

Når det er sagt: kudos for å kalle en spade en spade. Mange ville rasjonalisert dette til helvete og hjem før de lot seg selv innse at grunnen er "Nei, vil ikke".
Personlig er jeg ingen generell motstander av vaksiner, men jeg har og fremdeles meldt pass å kjent presset på kroppen fra andre og samfunnet der mektige krefter som prøver å presse frem nettopp vaksine tvang. For min del er et av hovedargumentene for å enda ikke ta denne vaksinen basert på hva jeg bevitnet rundt svineinfluensavaksinen. Og selv om det finnes nyanser hvor det og kommer mye genuin medisin fra legemiddelselskapene er det og en råtten industri jeg ikke ser noen god grunn til å ha blind tilgitt til til tross for hva uavhengig forskning eventuelt måtte sie. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å avente en eksperimentell vaksine. Samtidig så synest jeg alle som velger å ta vaksinen skal ha like mye respekt.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Ikke forutsatt at alle andre tar den. Det er aller tryggest å la være dersom andre sørger for flokkimmunitet. Å agitere imot at andre skal ta vaksine, DET er idiotisk. Det tryggeste er å agitere for vaksine, også la være å ta den selv. I alle fall om ikke integritet er en faktor i ligningen.
Vis hele sitatet...
Mullah summerer fordelene i henhold til sykdommen bra, men det er jo også friheten det gir. Jeg kan reise til andre land som krever vaksinepass, det er for meg også verdt noe.

Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Alvorlige bivirkninger som er raportert.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at alle dise argumentene bygger på faktafeil og dårlig forståelse, og at du kanskje bør undersøke *hvordan* du finner de argumentene passende når det finnes så mye dokumentasjon på hvor trygge vaksinene er.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Man må fortsatt vente på at flokkimmuniteten blir et faktum. Hvilken risiko som er størst (komplikasjon i forbindelse med vaksine kontra det å bli smittet før flokkimmunitet i Norge er et faktum) har jeg ikke gjort meg opp noen mening rundt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Jeg tror premisset om at alle andre (eller mange nok) tar vaksinen er litt usikkert, og særlig om du tenker åreise utenlands som Synderen nevner. Poenget mitt ar egentlig bare at det finnes rasjonelle resonnementer for nekte å ta vaksine, men de er egoistiske. Så man er enten irrasjonell/ignorant, eller egoist, eller begge deler. Jeg tror mange egentlig har mest egoistiske motiver, og prøver å rasjonalisere dem bort med at det er usikkert. Har sånn sett mer sansen for TS i åpningsinnlegget som bare innrømmer at han ikke gidder fordi han ikke anser det som i hans interesse, gitt at han er heldig og bor i Norge (der andre tar seg av problemet).

Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Alvorlige bivirkninger som er raportert.
Vis hele sitatet...
Men du må jo sammenligne med alternativet. Hva er risikoen med å ikke vaksinere seg? Det er også et valg med potensielle konsekvenser.

Sitat av pipestilk Vis innlegg
Personlig er jeg ingen generell motstander av vaksiner, men jeg har og fremdeles meldt pass å kjent presset på kroppen fra andre og samfunnet der mektige krefter som prøver å presse frem nettopp vaksine tvang.
Vis hele sitatet...
Hva legger du i at mektige krefter prøver å presse frem vaksinetvang? Kan du nevne et eksempel på dette? Mener du det at folk er uenig i valget ditt? Jeg har tilgode å se en mektig kraft ta til orde for tvang.
Hvis du føler deg så egoistisk og blablabla så er det jo ingen som kommer til å ta en stikk-kontroll hvis du sier at du har tatt vaksinen, hvis det er følelsen i seg selv du sliter med så må du nesten finne ut hvordan du kan slå deg til ro med din egen avgjørelse.
De som sier du burde skamme deg for at du velger å ikke ta er bare sauene i flokken som prøver å lage noe lyd. Skam deg heller for at DU tar vaksinen for DU føler presset fra folket rundt deg. Så dette gruppepresset komme milevis vekke, helt idiotisk.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva legger du i at mektige krefter prøver å presse frem vaksinetvang? Kan du nevne et eksempel på dette? Mener du det at folk er uenig i valget ditt? Jeg har tilgode å se en mektig kraft ta til orde for tvang.
Vis hele sitatet...
Satt litt konspiratorisk light på spissen. Men det er enormt mye penger i denne pandemien for de som lever av vaksiner. Vaksinepasset vil jeg si er indirekte tvang. Det er klart at en del av talsmennene for dette har konfliktinteresser. Men nå har vi sluppet billig unna til nå i Norge, men mange ønsker tilstander som nord-korea velkommen.
Sist endret av BomberMan; 29. september 2021 kl. 17:10. Grunn: bbcode fix
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Satt litt konspiratorisk light på spissen. Men det er enormt mye penger i denne pandemien for de som lever av vaksiner. Vaksinepasset vil jeg si er indirekte tvang. Det er klart at en del av talsmennene for dette har konfliktinteresser. Men nå har vi sluppet billig unna til nå i Norge, men mange ønsker tilstander som nord-korea velkommen.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke litt satt på spissen, det er standard offermentalitet fra den kanten. Hvis noen er uenig med deg, og kanskje til og med har en moralsk innvendig, så er man plutselig et kneblet ytringsoffer som lever under et tvangsdiktatur. Skjerpings.

Koronapasset gjelder utenlandsreiser. Andre land har allerede rett til å nekte deg innreise for mindre grunner enn det. Det kan vi endelig være imot hvis vi vil, men det ikke en nasjonal bestemmelse. Hadde du trengt vaksine pass for å gå på jobb, kafé, butikk, frisør osv så ville jeg vært enig med deg. Restriksjoner med arrangementer, karantene osv er midlertidige. At Bent står på TV og ber deg vaksinere deg er ikke tvang.

Jeg spør igjen: Hvem vil ha Nord-Koreatilstander? Jeg har også ytringsfrihet, og rett til å mislike dine ytringer og handlinger. Det er sånn det funker i et demokrati.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 17:12.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Satt litt konspiratorisk light på spissen. Men det er enormt mye penger i denne pandemien for de som lever av vaksiner. Vaksinepasset vil jeg si er indirekte tvang. Det er klart at en del av talsmennene for dette har konfliktinteresser. Men nå har vi sluppet billig unna til nå i Norge, men mange ønsker tilstander som nord-korea velkommen.
Vis hele sitatet...
Hvem er disse folkene som har konfliktinteresser med å innføre vaksinepass, og hva er konfliktinteressene?. Så godt som all næringsvirksomhet man har vil jo ikke ha noe slikt, for dem er det jo bare et hinder.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei, det er ikke litt satt på spissen, det er standard offermentalitet fra den kanten. Hvis noen er uenig med deg, og kanskje til og med har en moralsk innvendig, så er man plutselig et kneblet ytringsoffer som lever under et tvangsdiktatur. Skjerpings.

Koronapasset gjelder utenlandsreiser. Andre land har allerede rett til å nekte deg innreise for mindre grunner enn det. Det kan vi endelig være imot hvis vi vil, men det ikke en nasjonal bestemmelse. Hadde du trengt vaksine pass for å gå på jobb, kafé, butikk, frisør osv så ville jeg vært enig med deg. Restriksjoner med arrangementer, karantene osv er midlertidige. At Bent står på TV og ber deg vaksinere deg er ikke tvang.

Jeg spør igjen: Hvem vil ha Nord-Koreatilstander? Jeg har også ytringsfrihet, og rett til å mislike dine ytringer og handlinger. Det er sånn det funker i et demokrati.
Vis hele sitatet...

I flere land er passet innført bare man skal på en fotballkamp, utesteder osv. Og om enkelte ville fått viljen sin hadde det nok blitt samme tendensen i norge. Ellers har jeg ikke nevnt noe om at det er blitt et Nord-Korea her i landet, men brukt en spissformulering om at det finnes krefter som har det som sin våteste drøm. Det har vært relativt åpent debatert det med vaksineplikt, det med å gi konsekvenser til de som velger bort vaksinen. Folk i enkelte land har mistet jobbene sine dersom de ikke lot seg vaksinere. Er det lov om helsepersonell her til lands har latt seg vente med vaksinen?

Jovist har vi en pandemi som potensielt kan få alvorlige utfall. Og jeg forstår at det må restriksjoner til. Men det går en hårfin grense som kan tøyest langt innenforbi andre arenaer dersom majoriteten tillater seg å være såpass autoritetstro de tilsynelatende kan vise seg å være(noe som er en annen diskusjon om konformitet).


Ellers har jeg vel ikke argumentert mot din ytringsfrihet. Jeg har selv respekt for de som velger å ta vaksinen, og mulig jeg tar den selv når jeg ser resultatet av potensielle fremtids bivirkninger. Det jeg sitter på en følelse av er at det på ene siden sitter såkalt "transhumanistiske scientister", og på den andre siden sølvfoliehatt konspinisser. Det er den klassiske polariseringen i denne debatten som i alle andre diskusjoner. Samtidig så føles det som at kritiske røster med et vitenskapelig fundament blir underkommunisert i mediene. "Big Corp" har advarsler over alt, på FB, YouTube over hele internett så ikke "feil informasjon" skal nå ut til massene.

Uten at jeg aner, så sitter jeg med en følelse av at ikke hele sannheten blir representert. Det er høyst dokumenterbart at den samme industrien som lager vaksinene er bøtelagt for fantasiliarder før. De benytter seg av PR-byrå, ghost writers og alt for å promotere enkelte produkter. Samtidig så har man uavhengige forskere og institusjoner som tar dette seriøst.

Sitat av Synderen Vis innlegg
Hvem er disse folkene som har konfliktinteresser med å innføre vaksinepass, og hva er konfliktinteressene?. Så godt som all næringsvirksomhet man har vil jo ikke ha noe slikt, for dem er det jo bare et hinder.
Vis hele sitatet...
Espen Nakstad f.eks har tyvedoblet omsetningen til til sin private virksomhet . Legemiddelindustrien er vel den mektigste etter olje, før våpen om ikke jeg tar feil. Har man masse penger og er kynisk så er våpenindustrien under en krig, eller legemdillelfirma som f.eks piffer en god aksjeinvistering under en pandemi.
Sist endret av pipestilk; 29. september 2021 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pipestilk Vis innlegg
I flere land er passet innført bare man skal på en fotballkamp, utesteder osv.
Vis hele sitatet...
Og grunnen er opplagt: dei har hatt alvorlege problem med låg oppslutning rundt vaksinen av ymse årsaker, og har difor ikkje greid å få ned sjukdomstala. Det er vaksinevegring som fører til slike tiltak.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Og om enkelte ville fått viljen sin hadde det nok blitt samme tendensen i norge.
Vis hele sitatet...
Kven er dei enkelte? Og gitt at du innrømmer at det er eit mindretal, som enkelte må tolkast som, så er det vel ikkje stort problem? Det er heilt sikkert enkelte i Noreg som meiner unionsoppløysinga i 1905 var feil, og vil ha tilbake unionen...
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jovist har vi en pandemi som potensielt kan få alvorlige utfall. Og jeg forstår at det må restriksjoner til. Men det går en hårfin grense som kan tøyest langt innenforbi andre arenaer dersom majoriteten tillater seg å være såpass autoritetstro de tilsynelatende kan vise seg å være(noe som er en annen diskusjon om konformitet).
Vis hele sitatet...
Konformitet og tillit til myndigheitene er det som har gjort at Noreg i stor grad har komt svært godt gjennom situasjonen. Det har vore veldig lite tvangstiltak samanlikna med mange andre land, og veldig mykje anbefalingar. Med unntak av Oslo har det ikkje vore langsiktige totale nedstengingar i landet. Det har vi unngått fordi folk stortsett har helde seg til anbefalingane, og då treng ein ikkje bruke forbod for å oppnå ting.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Ellers har jeg vel ikke argumentert mot din ytringsfrihet. Jeg har selv respekt for de som velger å ta vaksinen, og mulig jeg tar den selv når jeg ser resultatet av potensielle fremtids bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Kva biverknader av vaksiner er det som melder seg på lang sikt ser du for deg? Vi har vaksinert i eit drøyt år med mRNA-vaksinene no, og så langt har vi ikkje oppdaga ting som kjem lenge i etterkant.

I tillegg er det svært ofte slik at bivirkningene frå vaksinen og kan komme frå viruset - ofte i større omfang. Igjen; ekspertar som har brukt årevis på å forske systematisk på vaksiner anbefaler unisont vaksiner. Kva grunnlag har du for å overprøve dei? Det er rimeleg arrogant standpunkt.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det jeg sitter på en følelse av er at det på ene siden sitter såkalt "transhumanistiske scientister", og på den andre siden sølvfoliehatt konspinisser.
Vis hele sitatet...
Vel, ja?
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Samtidig så føles det som at kritiske røster med et vitenskapelig fundament blir underkommunisert i mediene.
Vis hele sitatet...
Kva vitenskapleg funderte syn er det som har vorte underkommunisert i denne konkrete saka?
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Uten at jeg aner, så sitter jeg med en følelse av at ikke hele sannheten blir representert. Det er høyst dokumenterbart at den samme industrien som lager vaksinene er bøtelagt for fantasiliarder før.
Vis hele sitatet...
At legemiddelbransjen har sine svin på skogen vil ikkje sei at moderne medisin ikkje fungerer. Kort sagt har vi omfattande dokumentasjon på at vaksinene fungerer og har langt færre skadevirkninger enn covid.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Samtidig så har man uavhengige forskere og institusjoner som tar dette seriøst.
Vis hele sitatet...
Jepp, og mange av dei jobbar i dei ulike landa sine smittevernsmyndigheiter. Merk at dei nær sagt unisont seier at vaksiner funker.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Espen Nakstad f.eks har tyvedoblet omsetningen til til sin private virksomhet .
Vis hele sitatet...
No er det relativt lettbeint formulering av eit litt meir komplekst eigarskap, men for all del; nyansar er jo ikkje di sterke sak.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Legemiddelindustrien er vel den mektigste etter olje, før våpen om ikke jeg tar feil. Har man masse penger og er kynisk så er våpenindustrien under en krig, eller legemdillelfirma som f.eks piffer en god aksjeinvistering under en pandemi.
Vis hele sitatet...
Det er meir eller mindre meiningslaus metrikk. Det den fortel er at folk er villige til å betale for å overleve, og det ... sjokkerer vel knapt nokon? I tillegg er det svært teknologitung og gjennomregulert industri, som gjer at det koster alvorlege mengder penger å utvikle nye ting, fordi alt skal dokumenterast gjennom eit relativt rigid system.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og grunnen er opplagt: dei har hatt alvorlege problem med låg oppslutning rundt vaksinen av ymse årsaker, og har difor ikkje greid å få ned sjukdomstala. Det er vaksinevegring som fører til slike tiltak.

Kven er dei enkelte? Og gitt at du innrømmer at det er eit mindretal, som enkelte må tolkast som, så er det vel ikkje stort problem? Det er heilt sikkert enkelte i Noreg som meiner unionsoppløysinga i 1905 var feil, og vil ha tilbake unionen...

Konformitet og tillit til myndigheitene er det som har gjort at Noreg i stor grad har komt svært godt gjennom situasjonen. Det har vore veldig lite tvangstiltak samanlikna med mange andre land, og veldig mykje anbefalingar. Med unntak av Oslo har det ikkje vore langsiktige totale nedstengingar i landet. Det har vi unngått fordi folk stortsett har helde seg til anbefalingane, og då treng ein ikkje bruke forbod for å oppnå ting.

Kva biverknader av vaksiner er det som melder seg på lang sikt ser du for deg? Vi har vaksinert i eit drøyt år med mRNA-vaksinene no, og så langt har vi ikkje oppdaga ting som kjem lenge i etterkant.

I tillegg er det svært ofte slik at bivirkningene frå vaksinen og kan komme frå viruset - ofte i større omfang. Igjen; ekspertar som har brukt årevis på å forske systematisk på vaksiner anbefaler unisont vaksiner. Kva grunnlag har du for å overprøve dei? Det er rimeleg arrogant standpunkt.

Vel, ja?

Kva vitenskapleg funderte syn er det som har vorte underkommunisert i denne konkrete saka?

At legemiddelbransjen har sine svin på skogen vil ikkje sei at moderne medisin ikkje fungerer. Kort sagt har vi omfattande dokumentasjon på at vaksinene fungerer og har langt færre skadevirkninger enn covid.

Jepp, og mange av dei jobbar i dei ulike landa sine smittevernsmyndigheiter. Merk at dei nær sagt unisont seier at vaksiner funker.

No er det relativt lettbeint formulering av eit litt meir komplekst eigarskap, men for all del; nyansar er jo ikkje di sterke sak.


Det er meir eller mindre meiningslaus metrikk. Det den fortel er at folk er villige til å betale for å overleve, og det ... sjokkerer vel knapt nokon? I tillegg er det svært teknologitung og gjennomregulert industri, som gjer at det koster alvorlege mengder penger å utvikle nye ting, fordi alt skal dokumenterast gjennom eit relativt rigid system.
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme jeg blir litt lett utmattet av alle spørsmålene dine gode mann. Jeg kommer gjerne tilbake til diskusjonen, men jeg er ikke i humør til det nå. Ikke engasjerer temaet så veldig heller for å være helt ærlig. Pandemien har jeg som mange andre fått opp i halsen. Og det er egentlig ganske klassisk at med en gang man begir seg ut i en av disse diskusjonene rundt tematikken havner man i en retorisk hengemyr.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
I flere land er passet innført bare man skal på en fotballkamp, utesteder osv. Og om enkelte ville fått viljen sin hadde det nok blitt samme tendensen i Norge.
Vis hele sitatet...
Jada, og noen land har dødsstraff for homofili og nekter jenter å sykle. Om enkelte hadde fått viljen sin så hadde det sikkert vært sånn i Norge også. Det vi diskuterer her er dette presset du har kjent på kroppen, fra mektige krefter som prøver å presse frem vaksinetvang. For å sitere deg igjen:

Sitat av pipestilk Vis innlegg
jeg har og fremdeles meldt pass å kjent presset på kroppen fra andre og samfunnet der mektige krefter som prøver å presse frem nettopp vaksine tvang.
Vis hele sitatet...
Og for å spørre igjen: Kan du fortelle meg hva eller hvem disse sterke kreftene er, og hvordan de presser deg? Jeg regner med at det ikke bare er det at folk er uenig med deg.

Ellers har jeg ikke nevnt noe om at det er blitt et Nord-Korea her i landet, men brukt en spissformulering om at det finnes krefter som har det som sin våteste drøm.
Vis hele sitatet...
Ja, folk drømmer mye rart. Er det mektige krefter som målbærer disse drømmene? Er dette et press du føler på kroppen?

Det har vært relativt åpent debatert det med vaksineplikt, det med å gi konsekvenser til de som velger bort vaksinen.
Vis hele sitatet...
Det har vært sagt helt entydig fra starten av at tvangsvaksinering er uaktuelt. Det har ikke vært noen usikkerhet rundt det.

Folk i enkelte land har mistet jobbene sine dersom de ikke lot seg vaksinere. Er det lov om helsepersonell her til lands har latt seg vente med vaksinen?
Vis hele sitatet...
Du føler ikke på kroppen hva som skjer i enkelte land. Når det gjelder helsepersonell, så synes jeg det er rimelig at de forholder seg til forskningsbasert medisin. Det tror jeg du også innerst inne er enig i. Eller synes du det skal være valgfritt for kirurgen å vaske hendene eller om kreftlegen behandler deg med cellegift eller urtete? Tror vi holder oss til vitenskapelige rutiner på sykehusene, altså. Hvis, man ikke stoler på medisinsk forskning så er man nok på feil hylle der.

Jovist har vi en pandemi som potensielt kan få alvorlige utfall. Og jeg forstår at det må restriksjoner til. Men det går en hårfin grense som kan tøyest langt innenforbi andre arenaer dersom majoriteten tillater seg å være såpass autoritetstro de tilsynelatende kan vise seg å være(noe som er en annen diskusjon om konformitet).
Vis hele sitatet...
Spørs hvilken autoritet det er snakk om. Jeg tar ikke vaksine fordi Erna som autoritet sier det, men fordi jeg anser vitenskaplig forskning som en autoritet på dette området. Har du et bedre forslag til hvem man burde høre på? Er Kari Jaquesson eller Lysglimt Johansen troverdige autoriteter her? Et eller annet sted må du få informasjonen fra for å ta et valg, dette er jo ikke ting du kan gjøre din egen research på. Hvem stoler du "blindt" på?

Ellers har jeg vel ikke argumentert mot din ytringsfrihet.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg bare lurer på om det presset du føler fra mektige krefter er folk som er uenig med deg, sånne som meg. Jeg venter fortsatt på svar på det.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 19:44.
Det er ikke egoistisk å frastå vaksine, men så lenge du ikke er barn så er det å ta vaksinen et godt personlig medisinsk valg. Legger man på det positive at man slipper en del restriksjoner samt at man bidrar til dugnaden om å senke spredningshastigheten, så blir det et ganske enkelt valg. Så lenge man ikke har ekstrem sprøyte skrekk eller lignende burde man bare gå og gjøre seg ferdig med det.


Skal man se litt bredere på det og ta noen kule sammenligninger kan man si f.eks:
Det er mer "egoistisk" å være fullvaksinert med mange unike sosiale kontakter enn det er å være uvaksinert med få sosiale kontakter.
For personer i målgruppen "ung og frisk" vil det å spise 10% sunnere i hverdagen gi en mye større økning i forventet levealder enn økningen som kommer av å ta covid vaksine.

Poenget med disse utsagnene er at å ta vaksinen er ikke liv eller død. Det går greit med samfunnet og det går greit med deg(hvis du er ung og frisk) selv om du ikke vaksinerer deg. Noe som selvsagt må sies også er at flokkimmunitet ikke er oppnåelig med dagens vaksine og det er usikkerhet om det er oppnåelig gjennom naturlig smitte. Vaksinen handler om å senke spredningshastighet og å forbedre prognose ved covidsmitte, ikke å få covid til å magisk forsvinne.
Sist endret av cesece; 29. september 2021 kl. 19:46.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Pandemien har jeg som mange andre fått opp i halsen.
Vis hele sitatet...
Flaks at vi andre har sørget for å avslutte den for deg da. Du behøver ikke takke

Og det er egentlig ganske klassisk at med en gang man begir seg ut i en av disse diskusjonene rundt tematikken havner man i en retorisk hengemyr.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ganske klassisk at når man ikke har gode argumenter for synes sitt så blir man sittende litt fast i en hengemyr. Slitsomt.
Sist endret av *pi; 29. september 2021 kl. 19:49.
Sitat av *pi Vis innlegg

Skamfølelsen er et signal om at du ikke oppfører deg i tråd med det bildet du ønsker å ha av deg selv. Så får du gjøre hva du vil med den informasjonen.

Selvfølgelig føler jeg skam om folk hadde sett på meg som en slik amerikaner jeg skildrer.


Jeg vet ikke om rebell er et godt ord. Hadde du gjør det i opposisjon mot ett eller annet du trodde på, for eksempel at du var motstander av vaksinering, så hadde jeg kalt deg det. For meg høres det ut som om du synes det er flott at resten av samfunnet vaksinerer seg sånn at du slipper å gjøre det. Egoistisk er et mer dekkende ord for den beslutningen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det bra for samfunnet at de fleste vaksinerer seg. Jeg er bare ikke en av de. Derfor er jeg egoistisk men det lever jeg med. Men jeg har ingen interesse for å være det. Sånn er verden blitt.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Selvsagt er det bra for samfunnet at de fleste vaksinerer seg. Jeg er bare ikke en av de. Derfor er jeg egoistisk men det lever jeg med. Men jeg har ingen interesse for å være det. Sånn er verden blitt.
Vis hele sitatet...
Du har jo tydeligvis en interesse i å være egoistisk, fordi du baserer deg jo ikke på hva som ville vært det altruistiske for storsamfunnet, nemlig å bare ta en forbanna vaksinen.
Jeg ender mine innspill her. Jeg vet at jeg drar samfunnet i feil retning ved å være egoistisk og jeg kan sikkert sammenlignes med viruset i menneske-form. Drep meg om du må.
Jeg vil faktisk påstå at sånne pester som meg er ekstra smittsomme i Norge, fordi Norge er for "snille." Hadde jeg bodd i Paris eller New-York hadde jeg mest sannsynlig tatt vaksinen, bare for å kunne opprettholde et slags sosialt liv. Tvinges det inn på en slik måte, er det begrenset hvor lenger du gidder å holde deg unna i mitt hode.

Takk for alle innspill, bare kjør debatt men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mer krefter på dette.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Jeg ender mine innspill her. Jeg vet at jeg drar samfunnet i feil retning ved å være egoistisk og jeg kan sikkert sammenlignes med viruset i menneske-form. Drep meg om du må.
Jeg vil faktisk påstå at sånne pester som meg er ekstra smittsomme i Norge, fordi Norge er for "snille." Hadde jeg bodd i Paris eller New-York hadde jeg mest sannsynlig tatt vaksinen, bare for å kunne opprettholde et slags sosialt liv. Tvinges det inn på en slik måte, er det begrenset hvor lenger du gidder å holde deg unna i mitt hode.

Takk for alle innspill, bare kjør debatt men jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mer krefter på dette.
Vis hele sitatet...
Ikke tro du er så forbanna spesiell. Bare enda en pseud som vil ha oppmerksomhet ved å opptre ignorant. Du drar ikke samfunnet i noen retning i denne saken, og er generelt bare unyttig, og det må du leve med at folk mener du er.

Edit: bare la meg presisere at det gjelder denne saken. Du kan helt fint være et ok menneske ellers.
Sist endret av Xasma; 29. september 2021 kl. 21:08.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Espen Nakstad f.eks har tyvedoblet omsetningen til til sin private virksomhet . Legemiddelindustrien er vel den mektigste etter olje, før våpen om ikke jeg tar feil. Har man masse penger og er kynisk så er våpenindustrien under en krig, eller legemdillelfirma som f.eks piffer en god aksjeinvistering under en pandemi.
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne sett noe andre eksempler, Nakstad "sitt" firma tjener vel bedre om vi ikke har vaksinepress.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Skulle gjerne sett noe andre eksempler, Nakstad "sitt" firma tjener vel bedre om vi ikke har vaksinepress.
Vis hele sitatet...
Generelt hele epidemien gjør en stor andel rike enda rikere.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...oronapandemien
Joda, men alt gjør de rike enda rikere.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Generelt hele epidemien gjør en stor andel rike enda rikere.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...oronapandemien
Vis hele sitatet...
Så har du ingen konkrete eksempler, bare "de rike", "eliten", "mørke krefter" etc. Igjen er det nok mange på den listen som skulle vært foruten restriksjoner.
Sitat av StoreFe Vis innlegg
Jeg ender mine innspill her. ,,,,,,
Vis hele sitatet...
Lurt av deg.

Gå og ta vaksinen nå. Bidra til at Norges befolkning overlever en dag til.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Lurt av deg.

Gå og ta vaksinen nå. Bidra til at Norges befolkning overlever en dag til.
Vis hele sitatet...
lol. Tror vi overlever fint med eller uten vaksine med en sånn puslingsykdom med over 90% overlevelsesrate.

Stort sett sveklinger, gamlinger, fleskeberg og krøplinger som stryker med av den. Svært lite tapt.

Naturlig seleskjon styrker befolkningen som den har gjort siden de første livsformene utviklet seg på denne måten.
Sist endret av Revbatim; 30. september 2021 kl. 00:25.