Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1886
Sikkerhetsklarert
Tenkte jeg skulle lage et booking system for firmabilene vi har på jobben.
-Jeg vil ha mulighet til å velge hvem av de 2 bilene jeg vil booke.
-Mulighet til å se "kalenderen" for hver bil både frem og tilbake i tid.
-Trenger ikke en fancy "date picker" det holder med en dropdown for dag,mnd og år.

Jeg er rimelig fersk på pgp/mysql, så jeg klarer ikke helt å tenke meg frem til en mest mulig logisk db struktur..
Hvordan høres dette ut:

En tabel den har følgende felt: id, regnr, starttid, slutttid, sjåfør.

forklaring:
id: greit å ha et tall på hver rad har jeg lært.
regnr: for å adskille de 2 bilene. Mulig dette feltet kunne vært sløyfet og heller hatt en tabell for hver bil..? tips?
starttid: når reserveringen begynner
sluttid: når den ender
sjåfør: hvem som har brukt bilen, verdien til dette feltet er planlagt å komme fra Session, da jeg påsikt vil ha innlogging.

I utganspunktet er det ikke kodingen jeg vil ha hjelp til, det skal jeg nok klare selv, jeg trenger kun en vurdering på strukturen.. ser den grei ut? Ville du gjort det annerledes? Spesielt med tanke på et felt for hvilken bil, eller om jeg skal ha en tabell for hver bil..

Edit: kom på at det hadde vært fint å kunne slått opp på en gitt dato og så sjekke om bilen er ledig. Hadde også vært greit å hatt en slags kontroll på at de ikke blir dobbeltbooket.. Men dette krever nok en fullverdig kalender funksjon, ikke en "tekstbasert" som jeg hadde planer om..
Sist endret av Pjukern; 24. september 2007 kl. 22:34.
Vi tar det i morgen.
Har en ide til hvordan du bør sette opp tabellene.
hva er pgp og hva har det med MySQL og gjøre?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
pgp skal være PHP og Mysql og PHP er som mann og kvinne, de passer sammen. You see?
http://norskwebforum.no/pastebin/9593-nei

Her har du en begynnelse.. Har mistet db strukturen, men tror ikke den skal være tung å finne tilbake til med dato mnd år

Lykke til
Dersom dere har f.eks Outlook og exchange på jobb er det bare å lage reservasjonsbruker i outlook, her kan man bare velge å sette av tid på bilen f.eks, fungerte fint i min gamle jobb med to biler.
min er nok ikke den beste, men hvis du legger inn startdato og ant dager den skal vare viser den det... Takler også nye år og nye mnd (eks leie fra 31 juli til 3 aug) bare å bla i vei :P Og bruk css til å endre str osv
Sist endret av nukleuz; 25. september 2007 kl. 03:47.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA
Dersom dere har f.eks Outlook og exchange på jobb er det bare å lage reservasjonsbruker i outlook, her kan man bare velge å sette av tid på bilen f.eks, fungerte fint i min gamle jobb med to biler.
Vis hele sitatet...
Outlook og exchange har vi, men jeg vil ha det webbasert Da kan vi sjekke det på farten, uten å måtte dra opp vpn mot jobb osv.

Evelen2, pgp har jeg ikke skrevet noe sted.. MySQL er vel noe av den mest brukte webbaserte databasen

nuckleuz: takk for bidraget, skal ta en nærmere kikk på det utpå dagen. Så kjapt på det nå, men det var bare en kalender klasse, den hadde ikke mulighet for å "reservere" en resurs?
Sist endret av Pjukern; 25. september 2007 kl. 08:09.
Sitat av Pjukern
Evelen2, pgp har jeg ikke skrevet noe sted.. MySQL er vel noe av den mest brukte webbaserte databasen
Vis hele sitatet...
Sitat av Pjukern
Jeg er rimelig fersk på pgp/mysql, så jeg klarer ikke helt å tenke meg frem til en mest mulig logisk db struktur..
Hvordan høres dette ut:
Vis hele sitatet...
Rett skal være rett, men han burde ha skjønt at du mente php.

Edit: Bold for syns skyld
Sist endret av SteInMetz; 25. september 2007 kl. 08:21.
Sitat av Pjukern
Outlook og exchange har vi, men jeg vil ha det webbasert Da kan vi sjekke det på farten, uten å måtte dra opp vpn mot jobb osv.
Vis hele sitatet...
Hva med Outlook Webaccess da?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Php Fusion og awEventCalendar 0.7.0
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av jonarnev
Hva med Outlook Webaccess da?
Vis hele sitatet...
Hehe fortsatt uaktuelt, jeg vil lage dette i php/mysql.

Sitat av Alphanio
Php Fusion og awEventCalendar 0.7.0
Vis hele sitatet...
Vil lage selv
Sist endret av Pjukern; 25. september 2007 kl. 08:57.
En enkel måte å gjøre sql'en på
Du lager 3 tabeller: eks
Bil
i_bilnr number- primærnøkkel
a_regnr varchar2(7) (plass til 7 tegn dersom det kun er norske skilter)
a_merke varchar2(200)
(Her kan du legge til flere kolonner dersom de finner det hensiktsmessig)

Bruker/Navneregister
i_navnenr number- primærnøkkel
a_fornavn varchar2(40)
a_etternavn varchar2(40)
a_adresse varchar2(50)
a_tlf_mobil varchar2(12)
(her kan du legge til flere kolonner med personopplysninger hvis du trenger det f.eks stilling, da kanskje mot en egen stillingstabell)


Historikk
i_historikknr number primærnøkkel
d_start date
d_slutt date
a_regnr kobling mot tabellen Bil
i_navnenr kobling mot tabellen Bruker/Navneregister
Sist endret av migthy; 25. september 2007 kl. 10:00.