Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 7198
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Heisan

Har en liten beef med lærer og naturfagsboka mi.
I boka mi står det:
Mange blir psykisk avhengie av stoffer som hasj og marihuana. det vil si at de som prøver disse stoffene, får en sterk lyst til å prøve dem igjen.
Denne ruslysten blir sterkere etter lengre tids bruk, og vil for noen føre til at de begynner med små kriminelle handlinger for og skaffe penger til stoff.
Det kan bety at de begynner som lommetyv og ender som innbrudstyv eller raner. Kriminalitet hører desverre altfor ofte sammen med stoffmisbruk.

På meg virker tekseten ganske provoserende fordi at jeg kjenner ikke en stoner som har gjort seg til kjeltring for å få seg en 5'er, derimot speedfreaks, men det står det ikke et ord om i boka.

Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg vil ikke si at jeg har vært psykisk avhenging. Men har brukt det til å slappe av etter jobb. og ettersom jeg jobber hver dag så blir det en vane som er vond å vende

Jeg har ikke gjort noe som jeg ser som kriminelt. (innbrudd, ran, tyveri ect.) men jeg har solg shitten, som per definisjon er i mot norsk lov.

Nei ikke på grunn av marihuana men fordi jeg har kompiser og gamle dealere som stikker det i trynet mitt, og skryter det opp i skyene til jeg faktisk går til steget å prøve dritten. Men det er igjen et godt argument for legalisering av hasj... Hadde det vært lovlig, hadde det aldri blitt til at jeg hadde prøvd speed (som forøvrig er noe dritt) fordi jeg ikke trenger å gå i "miliøet" for å få tak i ei bønne
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei. Har alltid hatt kjempekontroll på weedbruken min. Synes ikke det er hverken gøy eller digg å være rusa på weed mer enn 2-3 dager i strekk. Bortsett fra festivaler da jeg kan røyke weed som det er sigaretter, men da har jeg også hatt pause på mange mnd etterpå.
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei.
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Har aldri hatt langtidsbruk av weed, så har derfor ikke fått noen trang til sterkere stoffer pga dette. For min del er cannabis-rusen så spesiell at ingen andre rusmidler jeg har vært borti har kunnet ligne egenskapene. Derfor blir det litt teit å ville ha noe sterkere, da rusen blir totalt forskjellig.
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
- Nei, ikke overhodet ikke.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
- Ja, så dyrt og avhengig skapende hasj er, så... Nei.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
- Nei, men jeg har lyst til å utforske div, psykedelika som sopp eller salvia. Men kan ikke se at det er noe "sterkere" rusmiddel. Ville heller tro du sikter til heroin/speed o.l.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
- Ja til en viss grad

Har du gjort noe kriminelt for å skaffe penger til hasj/marihuana?
- Njet

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
- Njet
Sitat av Djiises Vis innlegg
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg blir ekstremt "mettet" de gangene jeg bruker cannabis. Det er kun på festival at jeg har røyket flere dager i strekk, men da har jeg som moret hatt lange pauser i etterkant. Til daglig har jeg aldri røyket to dager på rad en gang, og har aldri kjent noe "sug" etter mer.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei. Med et så beskjedent forbruk som jeg har hatt, har det aldri vært noe problem å "skaffe penger". Jeg har vært i fast jobb siden jeg fullførte videregående, og da har man vel alltid en hundrelapp eller to til overs?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
I likhet med moret har jeg aldri hatt noe langtidsbruk. Jeg har heller ikke brukt "sterkere" stoffer i noen utstrakt grad, selv om jeg er nyskjerrig av natur og synes alle rusmidler er fascinerende.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Liker det jeg ser, blir muligens en liten skole oppgave om temaet og responsen jeg fikk på posten min
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
- Jeg har aldri vært desperat etter weed når jeg er tom som jeg var med feks sigaretter, men har jo tenkt at røykings hadde vært sykt digg når jeg ikke har hatt det. Noen ganger tenker jeg mer på det enn andre ganger, men avhengig er et ganske sterkt ord her. Tenker ofte at jeg har lyst på en kald cola også.

Har du gjort noe kriminelt for å skaffe penger til hasj/marihuana?
- Nei.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
- Nei, men Dr. Fungitumb sa mye smart her så jeg sier de samme smarte tingene han sa.
I rekken av påstander omkring cannanis syns jeg vitterlig ikke at noen disse var så ille.

Det holder å lese litt her på forumet så ser man mennesker som får problemer med psykisk avhengighet av cannabisbruk. Å Gå ut i fra at dette også har en sammenheng med langvarig bruk er etter min mening heller ikke så kontroversielt.

Kriminalitet som knyttes direkte til cannabisbruk er nok ikke på langt nært så vanlig som ved bruk av andre rusmidler, men å tro at det ikke forekommer i "noen" tilfeller er nok ganske naivt.
Du tar ikke feil Halalgeir. Klart det forekommer at folk blir avhengig og kriminell pga cannabis.

Davy Wathne er avhengig av Coca-Cola, men jeg velger å tro at problemet ligger med Davy om du skjønner
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
I rekken av påstander omkring cannanis syns jeg vitterlig ikke at noen disse var så ille.

Det holder å lese litt her på forumet så ser man mennesker som får problemer med psykisk avhengighet av cannabisbruk. Å Gå ut i fra at dette også har en sammenheng med langvarig bruk er etter min mening heller ikke så kontroversielt.

Kriminalitet som knyttes direkte til cannabisbruk er nok ikke på langt nært så vanlig som ved bruk av andre rusmidler, men å tro at det ikke forekommer i "noen" tilfeller er nok ganske naivt.
Vis hele sitatet...
Ser den, men i boka mi står at det at kriminalitet er direkte knyttet til hasj og får det til framstå som et fyfy som du ikke må prøve så framst du ikke vil bli kriminell, så klart blir du kriminell, men ikke sånn at du springer å raner postbanken.

Så klart skal vi lære på skolen at dop er farlig og vilke veier man havner på når man har havnet i miljøet.
Mener det blir feil å lære 16åringen at hasj er roten til alt, da kunne de heller utdypet litt mer om andre stoffer.
Det eneste ulovlige jeg har gjort etter jeg starta å røyke cannabis, er å røyke det.
Sist endret av Aaatcho; 13. april 2011 kl. 11:27.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Ser den, men i boka mi står at det at kriminalitet er direkte knyttet til hasj og får det til framstå som et fyfy som du ikke må prøve så framst du ikke vil bli kriminell, så klart blir du kriminell, men ikke sånn at du springer å raner postbanken.

Så klart skal vi lære på skolen at dop er farlig og vilke veier man havner på når man har havnet i miljøet.
.
Vis hele sitatet...
Det å bruke cannabis er jo kriminelt. Både kjøp og bruk er jo en kriminell handling. MEN:
Det omsettes dop for mange milliarder i Norge hvert år, og det er en veldig liten prosentandel av dette som faktisk er penger som kommer fra innbrudd, ran, prositusjon eller whatever skolebøkene vil at du skal tro. Som regel kommer pengene som blir brukt til dopkjøp fra lønnet arbeid, aksjespekulasjoner eller noen ganger lånekassen De aller fleste dop-brukere er vanlige personer som ikke er kriminelle på noen andre måter enn dopbruk og en eller annen trafikkforseelse.
Desverre er det slik at akkurat narkotikaundervisningen i skolen dreier som om de illeste tilfellene, og aldri "normalt" bruk.

Mener det blir feil å lære 16åringen at hasj er roten til alt, da kunne de heller utdypet litt mer om andre stoffer
Vis hele sitatet...
Jeg kan også legge til at jeg er veldig enig med deg på dette punktet. Det hadde vært mye bedre om narkotikaundervisningen i skolen kanskje handlet mer om virkining på både sinn og kropp, opprinnelse, bruk, kjemi, og slike ting enn å kun konsentrere seg rundt avhengighet og kriminelle handlinger. Jeg tror at dette kanskje hadde ført til litt mer forståelse rundt stoffbruk.
Husker jo selv denne delen av naturfaget selv. Vi skulle skrive litt om 3 ulike droger. Og i oppgaven ba de spesielt etter avhengighetspotensiale og bivirkinger.

Litt slik som når lillebror kom på besøk til Oslo og vi gikk rundt i gatene. Han er 15 år og har akkurat lært om dop i skolen. Så går vi forbi plata og han utbryter "Æsj, sjekk de narkisene da! Vet de ikke at det er skadelig? Vi må passe oss så vi ikke blir ranet"(ikke helt ordrett men ruffly budskapet), jeg klarte ikke å gjøre noe annet enn å smekke han i bakhodet og be han skjerpe seg.
I mine øyne hadde samfunnet hatt godt av andre holdninger enn slik min lillebror har. Og jeg er overbevist om at akkurat denne mentaliteten kommer fra klasserommet da vi i hjembygda ikke har åpent narkomane, og i hjemmet er aldri narkotikabruk et samtaleemne.
For meg var alkohol et mye kraftigere "gateway drug" enn alkohol. Jeg hadde aldri gått på cannabis hadde det ikke vært for alkohol, så i så fall vil jeg si det samme om alkohol. Har aldri vært frista til å gå videre på noe annet, og jeg har aldri gjort meg kriminell for en spliff. Jeg vil dog påstå at jeg har vært psykisk avhengig. Hadde så og si gratis tilgang, men slutta når "connection" ble kutta med "kilden", så jeg vet ikke hvor avhengig jeg var. Røyka vel fast i et år. Er mer avhengig av sukker, for å si det sånn.
Sist endret av connubialis; 13. april 2011 kl. 12:24.
En studie fra 2009 som omhandlet cannabis og kriminalitet knkluderte med følgene:

* For alle mulige typer forbrytelser under ett har cannabisbrukere fire ganger høyere sjanse (oddsrate) for å bli siktet for forbrytelser på et senere tidspunkt.
* Hvis man kun ser på narkotikarelatert kriminalitet, så har cannabisbrukerne sju ganger så høy sjanse for å bli siktet.
* Hvis man holder narkotikakriminalitet utenfor, har cannabisbrukere derimot ikke signifikant forskjellig sannsynlighet for senere siktelse for forbrytelser.
Vis hele sitatet...
Altså, med unntak av at de bryter loven med å være i besittelse av, samt noen ganger selger videre.. så er de ikkje mer kriminelle en vanlig..

Men i henhold til naturfagboken så har jo den på sett og vis rett da den ikkje definerer hvilken kriminalitet det er snakk om. Den som leser og tror på boken vil dog sitte igjen med eit meget feil bilde av cannabisbrukere enn hva som er reelt.
Plis folkens: ikke gjør dette til ENDA en legaliseringsdebatt!
studien er forøvrig gjort av Statens institutt for rusmiddelforskning.
http://www.sirus.no/Cannabis+and+crime.d25-SMdzWW2.ips

Så den blir det nok vanskelig for en lærer å deskreditere om han ikkje liker ditt syn på saken..
Syntes det som står i boken din stemmer ganske dårlig.
Selv ser jeg ikke på meg selv som psykisk avhenging, uansett om jeg gjerne tar noen puff hvis jeg får muligheten!

Sitat av Djiises Vis innlegg
Denne ruslysten blir sterkere etter lengre tids bruk, og vil for noen føre til at de begynner med små kriminelle handlinger for og skaffe penger til stoff.
Vis hele sitatet...
^Jeg reagerer sterkt på dette, etter som at jeg faktisk skaffet meg en godt betalt jobb for å kunne ha råd til det jeg ville ha, noe som er stikk i strid med det din bok tilsier. Det hjalp meg jo med å få huet ut av ræva og skaffe en jobb!
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana? NEI! Men har følt at det har vært greit å ha et gr eller to liggende i tilfelle jeg en gang vil få lyst på. Det er jo en psykisk ting da. Men blir skjeldent jeg gidder røyke.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana? Nei, ikke for å skaffe penger til hasj. Men har byttet en minstepakning sobril 15 mgs mot 5 gr hasj noen ganger, det er vel ikke "lovlig", men ikke kriminelt akkurat.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana? Nei, nei og nei Jeg har ruset(brukt) meg på sterkere ting ja, flunipam og andre benzo/hypnotika lenge før cannabis. Ritalin og amf etterpå, men det var ikke noe med hasj å gjøre (kan ikke sammenlignes, blir dritt fjern av hasj, disse "sterkere" merker jeg ikke rus av, og hasj dealerne er "all cannabis" ikke noe anna de selger)... Var vel fordi ei venninde var desperat etter stilnoct og jeg sa ja til å bytte mot ritalin. Noe som viste seg og være ganske OK for konsentrasjon og læringsevne. Og litt oxycontin jeg har kommet over, men det synes jeg heller ikke er like rusgivende som cannabis

Synes boka de heller burde skrevet om hvor jævlig mye mer alkohol er avhengighetsskapende! Det er mye værre en cannabis... og fører nok MER til bruk av annet enn cannabis gjør. Tror ikke noen begynner med cannabis før de har drukket alkohol.
Sitat av Cherie Vis innlegg
Synes boka de heller burde skrevet om hvor jævlig mye mer alkohol er avhengighetsskapende! Det er mye værre en cannabis... og fører nok MER til bruk av annet enn cannabis gjør. Tror ikke noen begynner med cannabis før de har drukket alkohol.
Vis hele sitatet...
At alkohol gjør det lettere for en person å prøve andre rusmidler enn cannabis gjør tror jeg ikke stemmer i det hele tatt. Bare tenk over hvor mange som drikker i dette landet her.

OT: Jeg røyket cannabis 2 år før jeg begynte å drikke. Før jeg begynte med sigaretter også når jeg tenker meg om...
Har røyka ganske tett nå i rundt to år, å gjøre meg til en kjeltring for å få den rusen har aldri falt meg inn i det hele tatt.
Det virka kanskje litt overdrevent å komme med slike påstander.
Men det er ikke lenge siden søstra mi "lærte" om det på skolen, hvor denne personen som hadde peiling på rusmidler advarte de mot det og sa at de som røyker hasj ser rosa elefanter.

Hu lo seg ihjel når hu fortalte meg om det :P
Nå driver ikke jeg på med det lengere, men jeg sir det sånn som jeg følte det.

Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Nja til en hvis grad, hadde ikke abstinenser, men følte at jeg måtte ha det for å slappe av, og mye av tiden dreide seg rundt det, og jeg mistet venner pga. det.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Tja, har solgt sterkere saker for andre for å få penger som har gått med til å skaffe mere.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Nei men fikk opp øynene mere for andre ting å nyskjerrigheten økte for å prøve andre sterkere ting.
De har no oppdarte seg på emne om cannabis altså.. For mange år siden når jeg gikk på ungdomsskolen stod det i naturfagsboken at når man var påvirket av hasj kunne man ofte tro man kunne fly og flere hadde hoppet utfor broer og lignende og så klart endt med døden.

Setter litt spørsmålstegn til hvorfor dem lærer ungdommene direkte løgn. Og hvem som står bak dette her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen har kommet med løgner om cannabis helt siden begynnelsen av 1900 tallet.. Hva er agendaen deres?
Sist endret av Naturgrønn; 13. april 2011 kl. 15:02.
Sitat av pedagogen Vis innlegg
At alkohol gjør det lettere for en person å prøve andre rusmidler enn cannabis gjør tror jeg ikke stemmer i det hele tatt. Bare tenk over hvor mange som drikker i dette landet her.

OT: Jeg røyket cannabis 2 år før jeg begynte å drikke. Før jeg begynte med sigaretter også når jeg tenker meg om...
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke som alle andre da.
Så klart prøver de ALLER FLESTE alkohol før Cannabis.
Å kalle cannabis "gateway drug" er feil, det er alkohol heller. Det er som regel på fest hvor alkohol er inntatt du tar dine første trekk med hasj eller stripen amfetemin eller kokain. Så klart er det mange som kun drikker alkohol, men de fleste er nok innom den først.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor noen har kommet med løgner om cannabis helt siden begynnelsen av 1900 tallet.. Hva er agendaen deres?
Vis hele sitatet...
Tja, skulle nesten tro det var dealere som satte ut ryktene. Hvis det fantes cannabis som kunne få deg til å kunne fly, om så bare i ditt eget hode, ville i alle fall jeg stillt meg i kø for å prøve
Forbudet er utarbeidet av kapitalistiske og rasistiske årsaker. Mange Mexicanere røyket Cannabis, og for å få "noe å ta dem på", så forbød de helvetesdopet, Cannabis. Så har vi jo tekstilindustrien, tobakksindustrien og papirindustrien som alle muligens hadde noe å tape dersom Cannabis forble lovlig. Intens lobbyisme og propagandabruk har siden hjulpet med å opprettholdt forbudet.
Sist endret av caperno; 13. april 2011 kl. 15:25.
Selv om man føle en avhengighetseffekt etter langtidsbruk. Så klarer man lett og slutte med cannabis.! man svetter litt første natta, men man merker ingen "fysiske" abstinenser! men såklart mennesker som lett blir avhengig (sånn generelt) kan finne det og slutte med cannabis mer vanskelig!
Sitat av caperno Vis innlegg
Forbudet er utarbeidet av kapitalistiske og rasistiske årsaker. Mange Mexicanere røyket Cannabis, og for å få "noe å ta dem på", så forbød de helvetesdopet, Cannabis. Så har vi jo tekstilindustrien, tobakksindustrien og papirindustrien som alle muligens hadde noe å tape dersom Cannabis forble lovlig. Intens lobbyisme og propagandabruk har siden hjulpet med å opprettholdt forbudet.
Vis hele sitatet...
ja i begynnelsen på 1900 tallet var hele USA drevet av korrupsjon.

Men at løgnene fortsatte fram til nå er jo helt sykt. Lærebøkene på skolen er jo faktabøker, så hvordan har dem klart å fylle dem opp med løgn?

Merkelige greier.
Sist endret av Naturgrønn; 13. april 2011 kl. 15:29.
læreren min fortalte meg at viss jeg noengang komm til og røyke cannabis så kom jeg til og sitte med heroinsprøyta i armen litt senere.

Bullshitt mener da jeg, OT:

Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Har noenganger tenkt litt mye på det og tenkt " Det hadde vææært sååå mye bedre med en joner akkurat nå" og kjent liksom at jeg har lyst på men aldri sånn helt desperat.

Har du gjort noe kriminelt for å skaffe penger til hasj/marihuana?
Nope Men de som får de er kriminelle. XD

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Har lovet meg selv at jeg aldri skal ta noe sterkere en cannabis/Alkohol grunnet jeg har sett noen venner gå til grunne pga beggynte med litt av hvert, vill ikke ende opp som dem. Så nei
Har du noen gang følt at du har vært psykisk avhengi av hasj/marihuana?
- Nei, tror ikke det er mulig. Jeg og en kompis røyka hverdag i tre år nå til jula som var, jeg sluttet pga noe dame greier. og hadde aldri noe trang for å røyke igjen.. første natta savnet jeg nattingsen, men det var bare tankegangen der og da. andre natten gikk det fint.
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana? Altså, definer kriminelt.. Det er kriminelt og kjøpe hasj/marihuana. Men nei uten om å faktisk ha kjøpt det har jeg ikke gjort noe kriminelt for å skaffe meg weed.
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
iløpet av de tre årene jeg røyket var det sterkeste jeg prøvde moushrooms i amsterdam.
Ingen har noen gang bevist at noe som helst er et gateway stoff. Hele gatewayteorien har et vitenskapelig problem(se Karl Popper). Man begynner med morsmelk og ettersom livet utspiller seg ender kanskje noen opp med øl, noen med cannabis, noen med heroin. Å foreslå at et stoff leder til et tyngre stoff pga. den naturlige ondskapen(lol) i stoffet blir for meg helt absurd. Hvis du henger i et miljø hvor flere stoffer brukes øker faren for å gå over til "slemmere" stoffer, men å forklare det ut ifra selve stoffet må en særdeles snever person ha gjort. For de som vil/har tid: http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=6376 <- artikkel vedrørende gateway potensialet for cannabis.

Nei
Nei
og nei
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De har no oppdarte seg på emne om cannabis altså.. For mange år siden når jeg gikk på ungdomsskolen stod det i naturfagsboken at når man var påvirket av hasj kunne man ofte tro man kunne fly og flere hadde hoppet utfor broer og lignende og så klart endt med døden.

Setter litt spørsmålstegn til hvorfor dem lærer ungdommene direkte løgn. Og hvem som står bak dette her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen har kommet med løgner om cannabis helt siden begynnelsen av 1900 tallet.. Hva er agendaen deres?
Vis hele sitatet...
Trodde man etter 60-70 tallet visste endel om cannabis etter den store flower power bølgen. Kanskje det var dem som blanda syre og cannabis som hoppet fra broene da og trodde de kunne fly. Ok, jeg har trodd mye rart på cannabis jeg og, men har alltid hatt i bakhodet at jeg er fjern og disse tingene jeg tenker er rusen. Som regel opplever jeg ikke noe virkelighetsfjernt, har bakkekontakt med andre ord. Hehe

Sitat av Shellshock Vis innlegg
Selv om man føle en avhengighetseffekt etter langtidsbruk. Så klarer man lett og slutte med cannabis.! man svetter litt første natta, men man merker ingen "fysiske" abstinenser! men såklart mennesker som lett blir avhengig (sånn generelt) kan finne det og slutte med cannabis mer vanskelig!
Vis hele sitatet...
Er vel helst det at ingen gidder å slutte med cannabis så lenge de ikke MÅ pga. graviditet, jobb osv.
"Flower power" bølgen hadde vel ganske mye med å gjøre at det ble ulovlig.
Dette var en gruppe freds elskende mennesker som så krigen i Vietnam for det den var og la ikke skjul på det.
Reagan administrasjonen så dette men kunne ikke akkuratt arrestere folk for å ytre sin mening. Så litt forenklet kan man si at "War on drugs" var et tiltak mot denne gruppen ettersom mange var brukere av cannabis.

Rett og slett rent politisk spill..
Sitat av Esnc Vis innlegg
"Flower power" bølgen hadde vel ganske mye med å gjøre at det ble ulovlig.
Dette var en gruppe freds elskende mennesker som så krigen i Vietnam for det den var og la ikke skjul på det.
Reagan administrasjonen så dette men kunne ikke akkuratt arrestere folk for å ytre sin mening. Så litt forenklet kan man si at "War on drugs" var et tiltak mot denne gruppen ettersom mange var brukere av cannabis.

Rett og slett rent politisk spill..
Vis hele sitatet...
Cannabis ble ulovlig lenge før Reagan kom til makta...
Sitat av caperno Vis innlegg
Cannabis ble ulovlig lenge før Reagan kom til makta...
Vis hele sitatet...
Ja, den første farsotten var vel når hemp begynte å bli en trussel for tømmer industrien..
Det var også mye rasistisk innspill i bilde men pengene lå ved tømmer industrien mener jeg :P
Men "war on drugs" var en gjennoppliving av dette og ble satset hardt på for å få vekk folkets oppmerksomhet fra det faktum at det beskyttet et dårlig diktatur mot kommunisme..
Sist endret av Esnc; 15. april 2011 kl. 00:45.
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?

Definitivt. Veldig, også.
Etter flere måneder til ett år med misbruk i form av å røyke daglig blir man svært desperat når man begynner å gå tom for stæsj. Ringer rundt til flere som kan hjelpe, og hvis ingen kan hjelpe prøver man å grave dypere etter nye kontakter. Helt despo.

Etter mange telefoner og mye frustrasjon, om man enda ikke har fått tak i mer gir man opp, og venter til dagen derpå med å stresse mer.

Litt vanskeligheter med å få sove er det eneste jeg personlig merket noe til,
i tillegg til det åpenlyse - lysten på å røyke mer.


Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?

Aldri. Tanken på å rane noe eller noen har heller aldri kommet over meg, men så hadde jeg alltid penger da jeg jobbet. Jeg vet av erfaring at de (noen få) uten penger kan ty til bøffing, og annen småkriminalitet. Dette er dog folk som er ute etter å ruse seg kun for å ruse seg, og ikke for å nyte Cannabis, der man velger å bruke piller i tillegg, evt. det som er tilgjengelig.


Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?


Aldri følt en trang i mine 10 år. Har utforsket sopp ved noen tilfeller, men det var aldri noe trang for å prøve noe annet enn andre varianter av Cannabis. Dessverre er det ikke lett å få tak i forskjellige varianter her til lands om ikke man bor i Oslo da. Altfor mange må nøye seg med den driten som blir kalt hasj her til lands, er man heldig kommer man over noe grønt uten navn. Uvitne dealere, overpris, hele greia er noe møkk. Men har til tross for dette aldri følt noe behov for å gå over til noe sterkere.
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?

Ja.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?

Solgt cannabis.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?

Ingen spesiell trang, men for min del ble jeg jo kjent med sterkere rusmiddler førdi cannabis er ulovlig og jeg var i miljøer hvor slikt var akseptert.
------------------------------------------------------------------------------

Dette kan skje med alle rusmiddler, jeg er ikke en steroetype. De ALLER fleste blir aldri avhengig av cannabis og de finner aldri på noe kriminelt for å skaffe seg det heller.

Nå røyker jeg sjeldet, kanskje 1 gang i måneden, og er på ingen måte avhengig av det eller føler noe særlig trang til det.
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
-Jeg har et veldig kontrolert bruk av cannabis, og jeg har aldri opplevd noen form for psykisk avhengighet.
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
-Nei, men jeg har måtte oppsøke "kriminelle" folk/miljøer for å få tak i det.
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
-Når jeg drikker alkohol får jeg ofte trangen til å fyre, men aldri motsatt.

Kort sagt:
Nei
Nei
Nei
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Bare ved medisinske behov.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Nei.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Selve bruken av cannabis har aldri gitt meg lyst til å prøve/bruke et annet stoff, tvert imot. Drikker tilogmed mindre når jeg røyker. Jeg har lyst til å prøve psykadeliske urter/sopper også, uavhengig om jeg røyker eller ikke.
Sist endret av Mexxy; 16. april 2011 kl. 09:11.
Sitat av Djiises Vis innlegg

Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...

Ser det er mange som svarer nei på spørsmål 1 her. jeg stusser litt på om de lurer seg selv eller hva, men jeg skal ikke si at alle blir psykisk avhenig av cannabis. Men for min egen del, og de aller fleste stonere jeg kjenner, så er det et klart JA på dette spørsmålet.
Det gir til og med utslag i fysiske symptomer som uro, svette og søvnproblemer i godt over en uke etter siste inntak, iaf for meg og de fleste jeg kjenner irl. ser det er mange her på forumet som mener noe annet. de om det.

Gjort noe kriminelt for å få tak i penger til hasj? Må nok innrømme et Ja her og.


trang på sterkere stoffer? tanken har iallefall slått meg mer enn en gang i perioder med langvarig tørke på cannabis. og jeg har nok ved leilighet tatt noe valium eller lignende for å dempe det psykiske behovet etter cannabis.
det har dog aldri ført til noe utstrakt misbruk av andre stoffer.

ps: jeg har røykt siden 1996/97
Sist endret av technot; 16. april 2011 kl. 09:54.
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana? Nei, etter 3 år med cannabis i livet mitt, føler jeg meg mye mindre tiltrukket av det nå, enn hva jeg var det første året jeg brukte det f. eks. Bruken har ikke eskalert, men heller stabilisert seg på at jeg kanskje røyker et par ganger i uka, evt. ikke i det hele tatt. Syns ikke det er noe kult å røyke flere dager på rad, føler meg bare sløv av det. Så nei, bruken har faktisk gått ned med årene. Har også tatt et par relativt lange pauser fra det.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana? Nei, mulig jeg har solgt noe smått her og der, men bare til bekjente. Tjener pengene mine lovlig.

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana? Nei, det kan jeg ikke si. Jeg har hatt noen erfaringer med psykedelia, men har alltid vært fascinert av dette, så er nok neppe pga. cannabisen. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan cannabis, for en avslappet røyker som meg selv, skal kunne føre til en trang for andre stoffer. Poenget med avhengighet er jo at man blir avhengig av det spesifikke stoffets kjemiske sammensetning...
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 16. april 2011 kl. 11:22.
Vil bare si FLOTT du står opp for sannheten og går imot lærern og naturfagboka di. Mye vi blir lært i skoleverket er kun rein brainwashing, inkludert anti-hasj-propagandaen de kjører.
Sitat av Esnc Vis innlegg
Ja, den første farsotten var vel når hemp begynte å bli en trussel for tømmer industrien..
Det var også mye rasistisk innspill i bilde men pengene lå ved tømmer industrien mener jeg :P
Men "war on drugs" var en gjennoppliving av dette og ble satset hardt på for å få vekk folkets oppmerksomhet fra det faktum at det beskyttet et dårlig diktatur mot kommunisme..
Vis hele sitatet...
Dette gjer no ikkje mykje godt mot mytane om at hasjbrukarane er småparanoide og heile tidi pratar om konspirasjonsteoriar. Det er mesta sprøtt å hevde at tømmerindustrien ville cannabis til livs. Det er au merkeleg å hevde at Reagan(!) gjorde stoffet forbodi for å hemne seg på hippiane. Det var no hippiane som vart vaksne og stemde Reagan inn! Eg ser ikkje heilt kvar diktatur kjem inn heller. Eit dårleg diktatur er vel betre enn eit godt?
Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Njaa, njooo.

Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Var, per definisjon, kriminell før jeg begynte med hasj

Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
nei. selv om jeg har prøvd det mestee, handler vel mer om nyskjerrighet enn at jeg røyker banos fast.
1: absolutt
2: Mjaa..
3. Absolutt IKKE
Sitat av uppdali Vis innlegg
Dette gjer no ikkje mykje godt mot mytane om at hasjbrukarane er småparanoide og heile tidi pratar om konspirasjonsteoriar. Det er mesta sprøtt å hevde at tømmerindustrien ville cannabis til livs. Det er au merkeleg å hevde at Reagan(!) gjorde stoffet forbodi for å hemne seg på hippiane. Det var no hippiane som vart vaksne og stemde Reagan inn! Eg ser ikkje heilt kvar diktatur kjem inn heller. Eit dårleg diktatur er vel betre enn eit godt?
Vis hele sitatet...
At tømmer industrien spillte en stor rolle i politikken rundt industriel hamp er vel allmennkunnskap?
Visst jeg er helt på jordet vil jeg gjerne få høre hvordan det gikk for seg at Amerikas "cash crop number one" plutselig ble ulovlig..

Reagan satt ved makta 66-75 så her tar du rett og slett helt feil..

Diktaturet jeg sikter til er Vietnam.
Heller ingen suksess akkuratt..
Sist endret av Esnc; 17. april 2011 kl. 19:47.
Sitat av Esnc Vis innlegg
At tømmer industrien spillte en stor rolle i politikken rundt industriel hamp er vel allmennkunnskap?
Vis hele sitatet...
Ikkje akkurat.

Visst jeg er helt på jordet vil jeg gjerne få høre hvordan det gikk for seg at Amerikas "cash crop number one" plutselig ble ulovlig.
Vis hele sitatet...
Då treng du ei kjelde for at hampen var så verdifull ei plante i amerikanske økonomien.

Reagan satt ved makta 66-75 så her tar du rett og slett helt feil.
Vis hele sitatet...
Han var president frå 1981 åt 1989. På 60- og 70-talet var dei amerikanske presidentane Kennedy, Johnson, Nixon, Ford og Carter. Du kan vel amerikansk historie?

Diktaturet jeg sikter til er Vietnam. Heller ingen suksess akkuratt..
Vis hele sitatet...
Det var diktatur på båe sidor. Amerikanarane gav sytten om det var eit diktatur dei stødde eller ikkje. Dei såg på det kommunistiske alternativet som langt verre.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Ikkje akkurat.



Då treng du ei kjelde for at hampen var så verdifull ei plante i amerikanske økonomien.


Han var president frå 1981 åt 1989. På 60- og 70-talet var dei amerikanske presidentane Kennedy, Johnson, Nixon, Ford og Carter. Du kan vel amerikansk historie?



Det var diktatur på båe sidor. Amerikanarane gav sytten om det var eit diktatur dei stødde eller ikkje. Dei såg på det kommunistiske alternativet som langt verre.
Vis hele sitatet...
Hamp ble mindre lønnsomt etter at slaveri ble avskaffet, men etter mye teknologisk nyskaping kunne man igjen lønnsomt høste og prossesere hamp som på flere områder var et overlegent produkt til treverk.

Du har helt rett.. Reagan var guvenør i den perioden jeg nevnte. Fint at du retter meg.

At Amerikanerene ikke brydde seg om hvem de støttet, bare det var imot kommunister er jo litt av poenget jeg prøvde å få frem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Djiises Vis innlegg
Heisan

Har en liten beef med lærer og naturfagsboka mi.
I boka mi står det:
Mange blir psykisk avhengie av stoffer som hasj og marihuana. det vil si at de som prøver disse stoffene, får en sterk lyst til å prøve dem igjen.
Denne ruslysten blir sterkere etter lengre tids bruk, og vil for noen føre til at de begynner med små kriminelle handlinger for og skaffe penger til stoff.
Det kan bety at de begynner som lommetyv og ender som innbrudstyv eller raner. Kriminalitet hører desverre altfor ofte sammen med stoffmisbruk.

På meg virker tekseten ganske provoserende fordi at jeg kjenner ikke en stoner som har gjort seg til kjeltring for å få seg en 5'er, derimot speedfreaks, men det står det ikke et ord om i boka.

Har du noen gang følt at du har vert psykisk avhengi av hasj/marihuana?
Har du gjort noe kriminelt for å sakffe penger til hasj/marihuana?
Har du følt noen trang til å ruse deg på sterkere rusmidler eller langtids bruk av hasj/marihuana?
Vis hele sitatet...
Dette er ren skremselspropaganda, og kan enkelt motbevises av myndighetenes egen statistikk (tilgjengelig fra SIRUS) og FN sin (tilgjengelig fra UNODC). De aller fleste som bruker narkotika får ingen problemer, og i den grad det lille mindretallet som får det begår kriminelle handlinger er det stort sett fordi stoffene er kriminalisert. Anbefaler deg å lese boken Drug War Politics på University of California Press, det er sjokkerende lesning. Det hele startet som en rasistisk hysteribølge. Forbudet har ingen ting med stoffenes egenskaper å gjøre, det hele er en pervertert selvoppfyllende profeti, og vi har løyet til oss selv så lenge at vi tror på det.