Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 8928
Dette er en ting jeg har tenkt på ganske lenge. Jeg har røykt hasj i 5-6 år nå og egentlig ganske store mengder i lange perioder. Jeg har jobb, kjæreste som ikke drikker engang(aner ingenting) og bor i en normal familie.
Jeg har stort sett holdt meg til hasjen (dvs jeg har prøvd andre ting i enkelttilfeller) og kan til et viss nivå gjøre alt som jeg gjør om jeg ikke har røykt uten at noen merker det(f.eks kjøre bil). Min personlige oppfatning er at man faktisk blir smartere av å røyke hasj på en måte og på en annen måte ikke. Og da tenker jeg at om man holder mengden til et moderat nivå, lever livet som man ellers ville gjort og husker de tingene som faktisk stemmer og kombinerer disse med tankene man vanligvis har når man ikke har røykt. Da tenker jeg på ting som man vanligvis ikke tenker på - tanker på et veldig dypt nivå. Jeg lurer på om en forutsetning er at man faktisk er en smart person i utgangspunktet og har en ganske god kontroll på hva man tenker ut som faktisk stemmer. Jeg ser på meg selv som en relativt smart person.
Det er som om man kan se ting fra flere sider og få en bedre forståelse for ting.
Det høres kanskje rart ut, men jeg har planlagt flere ting(ting som krever, som jeg aldri hadde trodd jeg kom til å få til) i hodet til den minste detalj - fra mange utenkelige vinkler, langt frem i tid og alle ting har skjedd akkurat slik som jeg tenkte det i utgangspunktet langt tilbake. Dette har gitt meg en enorm kontroll og jeg mener selv jeg er utrolig flink å lese andre mennesker.
Har tatt feil på noen ting som jeg har vært overbevist om, men det er få i forhold til det motsatte. Jeg tenker veldig mye og kan bli lett stresset, men kan også gå inn i en tilstand med ekstrem konsentrasjon. Jeg syns det føles som om tiden går saktere, får med meg mange detaljer man vanligvis ikke tenker på og har muligheten til å forandre dem - som om det er underbevisstheten. Jeg tenker også mye større enn før, planlegger laangt frem i tid.

Denne posten var egentlig mye lengre, men føler det ble litt for "sykt".
Det er vanskelig å forklare dette - det ligger i hodet. Er det noen som har noen tanker om dette?
Du må iallefall lære deg og formatere tekst, det der var vanskelig og lese!

Men nei du blir ikke "smartere" av hasj. Du ser kansje ting fra en litt annen side en normalt. Akkurat det skiller seg derimot ikke fra de fleste andre rusmidler.

Jeg har selv hatt en periode med dagrøyking som gikk over 2 år. Og jeg kan si ganske sikkert at jeg ikke ble noe smartere av det.
“What hashish gives with one hand
it takes away with the other;
that is to say, it gives power of
imagination and takes away
the ability to profit by it.”
Charles Baudelaire (1860)
..Det er ikke hasj som gjør deg smart..? Hvis du faktisk tror du blir smartere når du røyker, så ville jeg tatt en LANG pause, om jeg var deg..
Edit: det kisen over meg poster. Den quoten er virkelig spot on.
Sist endret av random42099; 16. mars 2011 kl. 22:05.
Trådstarter
32 3
Hehe, var det ditt lille stikk mot meg? Men greit, jeg ser den.

For å legge til: UiB har forsket på dette og kommet frem til det samme. Det skulle egentlig stå i posten. Så da spør jeg deg, vil du si din oppfatning alene overgår en forskning? Jeg sier ikke dette gjelder alle(no offence)

Andre innspill?
Har ikke akkurat røyk mye. Men i den perioden hvor jeg røyka en del over 4-5 uker følte jeg virkelig at korttidshukommelsen gikk i dass. Men på en annen side så så jeg ting på en helt annen måte i flere uker, hadde ikke akkurat sagt at det gjorde meg smartere. Men var litt morsomt å gå rundt å tenke på en annerledes måte etterpå en stund. Forandring fryder
Sist endret av Vekst; 16. mars 2011 kl. 22:11.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Hehe, var det ditt lille stikk mot meg? Men greit, jeg ser den.

For å legge til: UiB har forsket på dette og kommet frem til det samme. Det skulle egentlig stå i posten. Så da spør jeg deg, vil du si din oppfatning alene overgår en forskning? Jeg sier ikke dette gjelder alle(no offence)

Andre innspill?
Vis hele sitatet...
Var det meg du siktet til?

Og du må nesten vise til noen kilder når du kommer med slike påstander. Altså den aktuelle rapporten UiB har utarbeidet.

At man kan bevise at enkelte kognitive egenskaper endrer seg under påvirkning av hasj vet jeg, men at du blir smartere er og trekke det vel langt. Du må nesten også definere hva du mener med "smartere" for og få en skikkelig diskusjon rundt dette.

Sagt på en annen måte. Det er en grunn til at det ikke er en gjeng stonere som jobber med kuren for kreft.

Men nei det var ikke noe stikk til deg
Nei, du blir ikkje smartare av det — men det er kjent at hyppig bruk fører til ein trur ein er sers klok, jau mest ein slags kritisk elite som ser gjennom illusjonane til «flokken». I psykiatrien kallar ein såleis for «elitistisk narsissisme».
Trådstarter
32 3
Var til Murloc. Jeg skulle elsket å vist deg den, men jeg jeg vet ikke om den ligger på nett. Det stod i et "UiB-blad".
Jeg er enig med deg når du sier at jeg må forklare hva jeg mener med smartere, men slike ting er ikke veldig lett å forklare. Det er gjerne ikke en konkret ting, men mange ting totalt. Mulig dette er pga. mer tenking...
Sitat av uppdali Vis innlegg
Nei, du blir ikkje smartare av det — men det er kjent at hyppig bruk fører til ein trur ein er sers klok, jau mest ein slags kritisk elite som ser gjennom illusjonane til «flokken». I psykiatrien kallar ein såleis for «elitistisk narsissisme».
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder fra psykiatrien siden det er kjent som du sier? Jeg tror nemlig dette bare er de mest hardbarka stonerne som får slike komplekser.

Du blir ikke smart av hasj, ihvertfall ikke min definisjon på smart. Men det kan være nyttig å lære seg å tenke utenfor boksen, og få litt andre perspektiver på livet til tider.
Trådstarter
32 3
Omaha: Jeg mener kanskje at om man ser ting fra en annen side og klarer å bruke disse tankene til noe så vil dette gjøre deg smartere eller "smartere". Kommer an på tankene og personen. Dette er over lang tid. Forbruket må ikke være for stort eller for ofte og gjerne at man fortsetter tankene når man ikke er påvirket. Og for å gjenta: Jeg er ikke spesielt "ute" når jeg har røykt. Jeg klarer å være "normal" og gjøre det jeg ellers gjør.
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 22:37.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg tror nemlig dette bare er de mest hardbarka stonerne som får slike komplekser.
Vis hele sitatet...
Nei. Definer hardbarket i så fall..

Til trådstarter så kommer man aldri til å bli smartere av å røyke hasj. Det at du i det hele tatt spørr deg selv om det er mulig betyr vel at du bør roe ned røykingen..

Etter min mening blir du dummere på alle mulige måter, bortsett fra at evnen til å filosofere blir noe "bedre" om man vil kalle det det.

Kutt ut hasjen en stund så tipper jeg du får et annet synspunkt på det. Er dog skeptisk til at du greier å gå noe særlig lenge uten et eneste trekk. Men dette er bare min mening
Sist endret av enanthate; 16. mars 2011 kl. 22:39. Grunn: skriveleif
Trådstarter
32 3
enanthate: Jeg har gått lenge uten og røyker langt fra like mye som før.
Jeg syns faktisk det er mer rart at du er så bombesikker på at det er umulig. Mye kan spille inn her: oppvekst, venner, familie, personlighet, miljø osv... jeg er langt ifra den "typiske" røykeren(for å kalle det det) og lever heller ikke slik.
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 22:43.
Vil ikke si du blir smartere, følte det i starten. eneste positive virkningen jeg har hatt som jeg er stolt av er at jeg har kutta ut alkoholen, men nå også hasj/weed'n for en stund om ikke for godt. Har hatt en 1,5 års periode med dagsrøyking 2-3g på bong og nå merker jeg godt at jeg henger etter folk på min alder som har jobb, ferdig med utdaninnga og lærling, tatt opp lån og kjøpt seg leiligheter osv.. ikke fett, først når jeg nykter'a noen mndter siden jeg innså at jeg henger LANGT etter. og det er ikke noe spesielt kult kan jeg si deg.

MEN, det er en STOR forskjell på bruk og misrbruk ! ihvertfall etter min erfaring.
Trådstarter
32 3
Skaug: Etter langvarig bruk skjønner jeg godt hva du mener, men jeg mener fortsatt at det er mulig.

Det som kanskje er problemet er hva jeg definerer som smartere(og om dere andre ser på det som det samme). Jeg kan rett og slett ikke forklare dette på en god måte. Eller om dette er indirekte det skjer for meg.
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 22:52.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
enanthate: Jeg har gått lenge uten og røyker langt fra like mye som før.
Jeg syns faktisk det er mer rart at du er så bombesikker på at det er umulig. Mye kan spille inn her: oppvekst, venner, familie, personlighet, miljø osv... jeg er langt ifra den "typiske" røykeren(for å kalle det det) og lever heller ikke slik.
Vis hele sitatet...
Kjekk detalj å få med Skjønner hva du mener med tenkingen og at ting er lettere å finne ut til tider, men det gjelder igjen filosofering som jeg mener blir sterkt forsterket av hasj. Mulig pga konsentrasjonen blir bedre?

Oppvekst og alt det der har en innvirkning på hvor smart man er, men tviler på at det har noen innvirkning på hvordan hasjen forandrer deg, for å si det sånn.

At hasjen i seg selv gjør deg smartere tviler jeg sterkt på, og miljø/etc har nok ingenting å si akkurat der.

Det at jeg er skråsikker på det jeg sier kommer av personlig erfaring, og at hasj som kjent har den effekten på mennesker at man blir generelt treigere i skallen. Men igjen, dette er bare min mening.
Trådstarter
32 3
enanthate: Kjekk detalj å få med Skjønner hva du mener med tenkingen og at ting er lettere å finne ut til tider, men det gjelder igjen filosofering som jeg mener blir sterkt forsterket av hasj. Mulig pga konsentrasjonen blir bedre?


Sier du ikke selv her at man indirekte blir "smartere" av hasj? Vet ikke om smartere er mest korrekt ord, men jeg ser det slik.
Og så kommer det an på hvor "god" man er(som igjen kanskje kan ha noe med intelligensen fra før av??) til å gjøre dette(jeg prøver ikke å fremheve meg selv her)
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 22:59.
Jeg finner at hasj rus spesielt i store doser over lang tid uten stopp kan gi deg veldig dype perspektiver på, philosofi og phsycologi.
Mulig at droget har hjulpet deg å bli mer filosofisk, senket filtrene og økt evnene til å diskutere fornuftig mer med deg sjøl og andre. Og at du i så tilfelle har blitt bedre kjent med og trives mer med deg sjøl. Isåfall lever du kanskje smartere, men sannsynligvis vil (såkalt) målbar iq være den samme. Men dette var bare en løs teori sent på kvelden
Trådstarter
32 3
han romlingen: jeg har opplevd dette selv og måtte ta det rolig. Men dette er ikke hovedsakelig det jeg mener.

Pidget: Mulig du har rett. IQ'en ser jeg ikke på som høyere. Det er mulig jeg mener det sosiale eller hvordan man gjør en ting. Planer, ideer som man aldri ellers ville tenkt på - som fører til at man blir "smartere" etter min mening. Potensialet blir større???
Men det er dette jeg vil diskutere med dere...

Dette er ikek gjort over dagen. Man tenker mer og finner ut ting som over tid vil gi deg mye mer informasjon enn om man aldri hadde hatt disse tankene...
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 23:05.
Jeg har fått mye innsikt i mitt eget liv gjennom å filosofere i den sinnstilstanden cannabis setter meg i.
Samfunnet i dag bryr seg dessverre ikke så mye om filosofi har jeg inntrykk av, så den lærdommen jeg har fått er ikke noe jeg kan ta med meg på jobb å tjene penger på akkurat.
Men jeg mener jeg lever et bedre liv på grunn av det, og det er jo utelukkende positivt.

Var det kanskje noe sånt du tenkte på peder1234?
Ikke skolesmart men livssmart hvis du skjønner hva jeg mener :P
Trådstarter
32 3
Hovedsakelig finner jeg ut av ting når jeg ikke har røykt. Men tankemønsteret minner og jeg tror jeg aldri hadde tenkt så mye om jeg aldri hadde røykt i utgangspunktet.
Jeg kan forstå hva trådstarter mener.

Cannabisrus KAN ha en effekt av at man føler en økt konsentrasjon, om man i utganspunktet har interresse for hva man driver med/tenker på. Det kan også føre til bedre fantasi. Jeg kan også kjenne meg igjen i trådstarters beskrivelse om å tenke dypere. CAnnabis KAN gi følelsen av en lettere meditativ tilstand hvor dypere tanker er mere nærliggende.

Fra før i tida husker jeg at jeg har skrevet brev under påvirkning av cannabis. Når jeg har lest gjennom dette i ettertid har det slått meg at jeg har ordlagt og beskrevet mine tanker og følelser svært bra og presist - bedre enn jeg kanskje ville gjort uten påvirkning.

Nå til dags røyker jeg cannabis meget sjeldent. I den tiden jeg røyket mere jevnlig merket jeg dog at jeg bare ble slapp, giddalaus og lite kreativ. Jeg har en bror som røyker mere jevnlig - lever et oppegående liv, er sjef for en sykehusavdeling og ellers synes å fungere utmerket (uten noensomhelst form for stonersyndrom) selv om han liker å røyke jevnlig.

Jeg skal ikke utelukke muligheten for at cannabis KAN harmonisere ganske greit med noen mennsker - uten at dem trenger å havne i stonerfella. KANSKJE kan det til og med gjøre en litt "smartere" - i form av mere kreativ, meditativ sinnstemning og bedre fantasi.

Personlig stiller jeg meg helhjertet bak sitatet Myor2mac, det er nok dette som gjelder for folk flest (hvertfall når det kommer til jevnlig røyking):

“What hashish gives with one hand
it takes away with the other;
that is to say, it gives power of
imagination and takes away
the ability to profit by it.”
Trådstarter
32 3
harald25: Jeg tror du er inne på noe. Har veldig lyst å si at det er det jeg hovedsakelig mener, men det er såpass masse at jeg ikke vil gi et klart svar.
Sitat av han romlingen Vis innlegg
Jeg finner at hasj rus spesielt i store doser over lang tid uten stopp kan gi deg veldig dype perspektiver på, philosofi og phsycologi.
Vis hele sitatet...
Mulig du trenger og kutte hasjen og lære deg norsk først. Jeg mener det ikke som et troll innlegg. Men filosofi og psykologi er ikke spesielt vanskelige ord og stave i norsk språk.

Og slik jeg tolker det du sier så tolker jeg det dithen at du mener at et endret tankesett/væremåte representerer dype perspektiver.

For du kan nemlig snakke med hvem som helst som driver med filosofi eller psykologi på et høyt nivå. Og jeg tror du vil finne ut at disse ikke røyker daglig, eller i det hele tatt.

Unntak finnes naturlig vis. Men jeg tror ikke det er hasjen som har gjort dem til viktige personer i sitt fagfelt. Jeg vil kansje gå så langt som å påstå at den viktigste egenskapen en filosof har er og se på livet og andre spørsmål uten påvirkning av rus.

Jeg sier ikke at rus ikke kan gi noen andre perspektiver på ting. Men at man skal behøve å missbruke et rusmiddel for og få dette tankesettet mener jeg er bak mål.
Trådstarter
32 3
Bearass: Interessant. Jeg mener man kan utvikle de tingene du sier til at det fører til noe positivt.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Det er mulig jeg mener det sosiale eller hvordan man gjør en ting. Planer, ideer som man aldri ellers ville tenkt på - som fører til at man blir "smartere" etter min mening. Potensialet blir større???
Men det er dette jeg vil diskutere med dere...

Dette er ikek gjort over dagen. Man tenker mer og finner ut ting som over tid vil gi deg mye mer informasjon enn om man aldri hadde hatt disse tankene...
Vis hele sitatet...
Definitivt, jeg vil ikke si det gjør deg rett fram smartere men, tanke gangen man opplever er definitivt en plus.

Det er vansklig å beskrive det men jeg opplever det som om du for et fule perspektiv på alle teorier og sammenhenger å det gir deg en mulighet til å reversere logikken i ting. Som åpenbart er en positiv ting vis du skal løse problemer.

En stoner ikke bare sløv kan man si.

Sitat av murloc Vis innlegg
Mulig du trenger og kutte hasjen og lære deg norsk først. Jeg mener det ikke som et troll innlegg. Men filosofi og psykologi er ikke spesielt vanskelige ord og stave i norsk språk.

Og slik jeg tolker det du sier så tolker jeg det dithen at du mener at et endret tankesett/væremåte representerer dype perspektiver.

For du kan nemlig snakke med hvem som helst som driver med filosofi eller psykologi på et høyt nivå. Og jeg tror du vil finne ut at disse ikke røyker daglig, eller i det hele tatt.

Unntak finnes naturlig vis. Men jeg tror ikke det er hasjen som har gjort dem til viktige personer i sitt fagfelt. Jeg vil kansje gå så langt som å påstå at den viktigste egenskapen en filosof har er og se på livet og andre spørsmål uten påvirkning av rus.

Jeg sier ikke at rus ikke kan gi noen andre perspektiver på ting. Men at man skal behøve å missbruke et rusmiddel for og få dette tankesettet mener jeg er bak mål.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg suger til å stave osv osv men du skjønner hva jeg skriver ja? det er det som er viktig hehe
Trådstarter
32 3
han romlingen: jeg elsket det første du sa. Korrekt. Og jeg mener man kan forbedre denne egenskapen og bruke den til sin fordel.
Man kan skjønne sammenhengene mye bedre og deretter ta det valget som fører til det du vil oppnå(forenklet sagt). Istedenfor at det blir dine følelser, personlige meninger eller automatiserte handlinger man gjør uten at man tenker over det.
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 23:25.
Som de fleste andre har påpekt, vil jeg si at man ikke blir smartere av hasj, om man med smart mener intelligent, altså evnen til å tilegne seg kunnskap i noen særlig grad, snarere tvert imot ved et høyt forbruk.
Men utifra egne erfaringer og inntrykk av andres opplevelser, vil jeg si at man uten tvil kan bli mer reflektert, og dermed virke "smart".
Men igjen, dette tror jeg avhenger av at man klarer å begrense bruken, det er ikke tvil om at mange røyker mer enn hjernen har godt av.
Trådstarter
32 3
Men utifra egne erfaringer og inntrykk av andres opplevelser, vil jeg si at man uten tvil kan bli mer reflektert, og dermed virke "smart".

g4ndj1: det vil jeg si, etter min mening, at kommer helt an på personen. Er dette en idiot som skal virke smart så går det selvfølgelig ikke, men er dette virkelig smart(etter nøye gjennomtenking mens man ikke har røykt, hvis man da husker tankene man fikk mens man hadde røykt) så vil det jo indirekte gjøre deg "smartere". Eller?
Sist endret av peder1234; 16. mars 2011 kl. 23:30.
jeg har også røykt hasj en del år, og ett eksempel på dette med å være smart(ere) når man røyker hasj er som følger:

første året mitt på videregående (allmennfag), røyka jeg hele tia utenom i skoletia. bare etter skolen og kvelden etc. det halvåret gikk sånn helt ok, strøyk i matte, men den så jeg komme uansett, ettersom jeg ikke er så flink i matte.

andre halvåret røyka jeg i skoletia også. før skolen, i friminuttene Osv. det halvåret gikk jeg opp i 4 fag, men strøyk fortsatt i matte. jeg mente bestemt at jeg ble smartere av hasjen, fordi dette umulig kunne gjøres i nykter tilstand, og var helt i hundre (den gang, vel og merke...) og mente jo at dette var skikkelig medisin som fikk meg til å kunne konse og fokusere. hvem vet hvor bra (eventuelt bedre) det hadde gått dersom jeg ikke hadde rusa meg ??? det finner jeg aldri ut av, men det hadde vært kjekt å visst. da hadde jeg nok fått meg en skikkelig oppvekker tror jeg.
Da har vi forskjellige definisjoner av smart.
Hvis du mener reflektert, altså fremmer synspunkter og meninger som det åpenbart ligger en del tanker bak, så ja, jeg mener hasj kan gjøre deg smartere.
Hvis du som meg mener smart er det samme som intelligent, altså evne til å kjapt komme frem til løsninger eller tilegne deg ny kunnskap, så nei, jeg mener ikke hasj gjør deg smartere.
Trådstarter
32 3
Pilli: Det er jeg klar over at man ikke kan vite.
Men når jeg helt klart merker at jeg tenker mye mer enn før jeg begynte å røyke og samtidig har disse tankene ført til positive ting så er jeg ganske sikker når det gjelder meg.
Men dette igjen er jo individuelt, noen fungerer jo bra på cannabis, mens de fleste kan nok være enige om at majoriteten av vanerøykere ikke gjør det?
Trådstarter
32 3
g4ndj1: Jeg mener ikke at dersom man skal lese en bok så vil man bedre klare å huske dette. Jeg mener at dersom man leser en bok og klarer å ta ut hovedpunktene(som jeg mener jeg klarer) i tillegg til å få mange tanker jeg ellers aldri ville hatt med problemstillinger og løsninger i samme emnet i tillegg. Og om den ekstra informasjonen faktisk gjør slik at du gjør en ting annerledes(=bedre) enn du ville gjort hvis du ikke røykte. Da vil jeg si det har gjort deg smartere.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
ordene du leter etter er "mer kreativ".

kreativ er ikke det samme som smart.
Trådstarter
32 3
Det er individuelt ja, men jeg ville vite om det er andre som ser hva jeg mener.
Kan forstå hva du mener trådstarter, det finnes folk som liker å sitte i sofaen og se på tv dagen lang i hasjrus, jeg var vel mer av typen som fant tyngre lesestoff og researching utrolig spennende under thc rus, evnen til å ta det til seg har jo alltid vært der, så det har på ingen måter gjort meg dummere, men heller stikk motsatt.
Det blir en slags smak & behag sak, jeg har i hvertfall lest meg utrolig mye opp til et "kanskje" mer lærerikt nivå enn å bare sitte å glo på TV'en i de gylne glansdagene.

Nå er det jo ikke sånn at du blir direkte smart av hasj, men hva du tar til deg under rusen kan muligens spille en faktor av et nytt tankemønster/læremønster, og selv uten rusen vil lærdommen sitte, vel det gjør den i hvertfall hos meg.
Det er jo helt klart at om du ikke klarer å slutte å røyke, så må du snu det til en positiv ting. Tror ikke det er noe annet enn det. Dersom du ikke er enig i den, så kan du jo lure på om du har blitt såpass dum at du ikke klarer å se dine egne feil, og dermed ser deg selv som smart.
Trådstarter
32 3
somnium: Nei, jeg er ikke spesielt kreativ. Er ikke dette jeg mener.
Det er også noe med at du f.eks. sier et ord: "kreativ" så kan dette være en av mange tanker man har. Man kombinerer dem og tenker ut nye ting som man "legger på" det man allerede vet(muligens jævlig vanskelig forklart).
Sitat av murloc Vis innlegg
Mulig du trenger og kutte hasjen og lære deg norsk først. Jeg mener det ikke som et troll innlegg. Men filosofi og psykologi er ikke spesielt vanskelige ord og stave i norsk språk.
Vis hele sitatet...
Gjeva du var litt meir tolerant mot kisen. Dette er kje ein tråd om rettskriving heller. Du gjer for resten eit lass med feil sjølv, til dømes «troll innlegg», «ord og stave», «og kutte», «naturleg vis», «missbruke».

For du kan nemlig snakke med hvem som helst som driver med filosofi eller psykologi på et høyt nivå. Og jeg tror du vil finne ut at disse ikke røyker daglig, eller i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det er ganske vanskeleg å uttale seg om nett det der, for di det er ein sosial stigma ved bruken og derfor vanskeleg å få vita stort om dét. Men eg trur det kan vera rett lell — det kan ikkje vera mange dagsbrukarar som klarar fullt arbeidskøyr, utan nokre få.
Trådstarter
32 3
Jeg ser at du kan tenke slik du gjør byp4ss. Er ikke lett når du aldri har truffet meg og ikke opplevd det samme som meg. For de aller fleste vil jeg si det er en negativ ting, men jeg mener jeg får positive ting ut av det.
Når jeg skrev posten antok jeg at det var flere som hadde lignende opplevelser og kunne ha en diskusjon rundt det. Nå ble det mer om det er mulig eller ikke eller om det er smart eller "smart".
Jeg skjønner jo hva du mener, vi er nok bare uenige i definisjonene.
Jeg liker godt å ta meg en joint innimellom å dra på tur i hodet gjennom hele universet og komme ut igjen på andre siden som en forandret mann.
I hasjrus kan jeg filosofere i mange timer, og komme frem til tanker og ideer jeg ikke i min villeste fantasi hadde kommet på nykter.
Noen ganger kan jeg komme frem til livsforandrende synspunkter, som jeg mener har gjort meg til en bedre person.
Jeg har utviklet en enorm empati, noe som jeg var nærmest blottet for før jeg begynte å røyke hasj.
Tanker som man har hatt, men aldri tatt tak i, kan man bli tvunget til å ta stilling til.
Som da jeg for et par måneder siden sluttet å røyke sigaretter, cold turkey, etter å ha røykt 20 om dagen i 10 år, fordi det plutselig gikk opp for meg hvor meningsløst det er å kaste bort tid, penger og helse på å pumpe gift inn i kroppen.

Men jeg har ikke blitt smartere.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
..Det er ikke hasj som gjør deg smart..? Hvis du faktisk tror du blir smartere når du røyker, så ville jeg tatt en LANG pause, om jeg var deg..
Edit: det kisen over meg poster. Den quoten er virkelig spot on.
Vis hele sitatet...
vell.. det er flere forskninger. Faktisk utallige forskninger som beviser at THC setter deg i flere deler av hjernen ved hyppig bruk. Som du sikkert forstår, gjør ikke det deg smartere.

Sitat av peder1234 Vis innlegg
Jeg ser at du kan tenke slik du gjør byp4ss. Er ikke lett når du aldri har truffet meg og ikke opplevd det samme som meg. For de aller fleste vil jeg si det er en negativ ting, men jeg mener jeg får positive ting ut av det.
Når jeg skrev posten antok jeg at det var flere som hadde lignende opplevelser og kunne ha en diskusjon rundt det. Nå ble det mer om det er mulig eller ikke eller om det er smart eller "smart".
Vis hele sitatet...
jeg har absolutt følt det samme som deg. Jeg røyket mye tidligere, ikke over like lang tid, heldigvis. Hadde vel nesten overbevist meg selv om at jeg hadde godt av å røyke. Well, så kommer man ut av det, og ser hvor mye læringsevnen var svekket. store hull i flere fag som er vanskelige å få fylt. Man blir ikke inteligent av å røyke. Erfaringer som kansje følger med derimot, kan man selvsagt lære enormt mye av. Noe jeg gjorde.
Sist endret av random42099; 16. mars 2011 kl. 23:51.
Trådstarter
32 3
g4ndj1: Men vi kan i alle fall ikke si at det er umulig selv om du ikke hadde det slik.

epicsnusbox: okey, men hva hvis jeg sier at det ikke er alle som kommer(like lett?) i de forskjellige delene av hjernen? En som er mangelfull på et sted som hasjen gir deg "tilgang" til og ikke får utviklet seg på de stedene. Eller at man tidligere kommer på et sted hvis man røyker og får utviklet den delen tidligere = potensielt større informasjon senere på samme tidspunkt om man aldri hadde røykt? Dette blir litt sykt forklart, men er jo ikke enkelt.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
g4ndj1: Men vi kan i alle fall ikke si at det er umulig selv om du ikke hadde det slik.

epicsnusbox: okey, men hva hvis jeg sier at det ikke er alle som kommer(like lett?) i de forskjellige delene av hjernen? En som er mangelfull på et sted som hasjen gir deg "tilgang" til og ikke får utviklet seg på de stedene. Eller at man tidligere kommer på et sted hvis man røyker og får utviklet den delen tidligere = potensielt større informasjon senere på samme tidspunkt om man aldri hadde røykt? Dette blir litt sykt forklart, men er jo ikke enkelt.
Vis hele sitatet...
nå vet jeg ikke helt om jeg forstår deg, eller om du har misforstått meg.. Det har seg altså slik at det er noen steder i hjernen det setter seg tettere enn andre, om jeg ikke husker helt feil, that is. THC lageret i hjernen, og resten av kroppen bygger seg bare opp ved fortsatt bruk av stoffet, og synker gradvis etter en slutt. Så det er ingen permanente skader (påvist), eller noe som utvikler seg "av seg selv"
Trådstarter
32 3
epicsnusbox: Man vil bli dårligere i noe og få noe annet. Om man da klarer å bruke den mengden som gjør slik at man får det vanlige(skole i ditt eksempel) så vil man ha mer enn om man kun hadde skole.
Jeg sier ikke at dette er slik fortsatt, men at jeg kan ha den tankegangen på grunn av tidligere røyking og nå utvikler det videre i nyktern tilstand

Tar kvelden. Jeg nådde ikke frem her som jeg ønsket:P
Sitat av peder1234 Vis innlegg
epicsnusbox: Man vil bli dårligere i noe og få noe annet. Om man da klarer å bruke den mengden som gjør slik at man får det vanlige(skole i ditt eksempel) så vil man ha mer enn om man kun hadde skole.
Jeg sier ikke at dette er slik fortsatt, men at jeg kan ha den tankegangen på grunn av tidligere røyking og nå utvikler det videre i nyktern tilstand
Vis hele sitatet...
igjen som jeg sier om disse lagrene i hjernen da. Det setter seg for eksempel rundt den delen som har med korttidhukommelse å gjøre. Så det skal være ganske skjeldent bruk for at det ikke skal bygges opp noe lager (uansett blir det jo liggende i noen dager-1uke) - Og, som du skjønner er det ikke lett å lære, huske noe etter 1 år, hvis du glemmer det iløpet av.. si 1 døgn.
Sjønner hvor du vil jeg Peder1234, og jeg henger meg på!
Nå har ikke jeg lest igjennom tråden, meen, word.

Du blir ikke smartere i den forstand med at du blir proff i matte, forstår alt innen historie, teknologi og denslags,
men du blir smartere i den forstand at du har bedre kontroll over deg selv, du blir mye mer bevisst på dine valg og hvordan du behandler dine medmennesker. Du blir et "varmere" og mer forståelsesfullt menneske, og utifra der vil jeg si det blir mye enklere å "forutse" logikken i ting som kommer til å sje, netopp pga du til en viss grad er mer bevisst over visse ting en andre er.
Trådstarter
32 3
in space: konge, da sover jeg godt i dag også.

Og til han som sa dette med fugleperspektiv, du er veldig veldig inne på noe her. Trenger egentlig ikke å svare resten om dere skjønner hva han her mente. Det høres så enkelt ut slik det står i ord, men det er veldig kompleks. God natt.