Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 8927
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
jeg har absolutt følt det samme som deg. Jeg røyket mye tidligere, ikke over like lang tid, heldigvis. Hadde vel nesten overbevist meg selv om at jeg hadde godt av å røyke. Well, så kommer man ut av det, og ser hvor mye læringsevnen var svekket. store hull i flere fag som er vanskelige å få fylt. Man blir ikke inteligent av å røyke. Erfaringer som kansje følger med derimot, kan man selvsagt lære enormt mye av. Noe jeg gjorde.
Vis hele sitatet...
Godt sagt, kunne ikke vært mer enig.


Til trådstarter så tar jeg meg friheten til å si at jeg har vanskelig for å tro at du har hatt noen pause i det siste. Enten det, eller at du rett og slett tenker en del for mye på dette temaet. Du forklarer veldig vanskelig, som om du har "filosofert deg en smule for langt inn i temaet", om du forstår hva jeg mener(er ingen ekspert på ordvalg selv).

Kjenner forøvrig igjen mye i dine setninger, føler jeg har brukt de skoene der før. Du er sikkert fascinert av feks. Derren Brown (youtube), om du ser noen filmer og forstår hva det dreier seg om.
Kjøpte meg denne for noen år siden, tipper det er noe for deg http://www.norli.no/SamboWeb/produkt...duktId=4020869
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Dette er en ting jeg har tenkt på ganske lenge. Jeg har røykt hasj i 5-6 år nå og egentlig ganske store mengder i lange perioder. Jeg har jobb, kjæreste som ikke drikker engang(aner ingenting) og bor i en normal familie.
Jeg har stort sett holdt meg til hasjen (dvs jeg har prøvd andre ting i enkelttilfeller) og kan til et viss nivå gjøre alt som jeg gjør om jeg ikke har røykt uten at noen merker det(f.eks kjøre bil).
Vis hele sitatet...
Dersom du, etter å ha røyka i 5-6 år, er blitt så smart at du nå kjører bil i rusa tilstand, undrer jeg på hvor ufattelig tett du må ha vært tidligere.
Å kjøre i påvirka tilstand er stort sett det dummeste normale mennesker kan gjøre, men om dette er et steg opp for deg, skjønner jeg ikke hvordan du klarte å puste på egenhånd før.

Slutt med det.
Nå.
Trådstarter
32 3
dåttkom: Dette blir for dumt. Hadde du vært smart så hadde du kanskje visst at dette MÅ ikke ha noe med intelligens å gjøre om man velger å gjøre dette eller ikke. Nok sagt, du har i alle fall ingen anelse om hva jeg snakker om i likhet med de fleste andre her. Selv om det finnes noen få unntak. Til deg som sendte meg PM - slike ting du nevner er en del av det.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Gjeva du var litt meir tolerant mot kisen. Dette er kje ein tråd om rettskriving heller. Du gjer for resten eit lass med feil sjølv, til dømes «troll innlegg», «ord og stave», «og kutte», «naturleg vis», «missbruke».
Vis hele sitatet...
Du har rett, og jeg beklager til deg han romlingen. Det var et unødvendig sleivspark som jeg tror skulle være ment som litt morsomt mtp. at man skulle bli smartere innen disse fagene, og ikke kunne skrive dem rett. Innser at jeg failet stort og beklager dette. Hadde drukket litt så ser det litt klarere nå

Enda bedre med mine egne feil i tillegg

Sitat av uppdali Vis innlegg

Det er ganske vanskeleg å uttale seg om nett det der, for di det er ein sosial stigma ved bruken og derfor vanskeleg å få vita stort om dét. Men eg trur det kan vera rett lell — det kan ikkje vera mange dagsbrukarar som klarar fullt arbeidskøyr, utan nokre få.
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk det er ganske mange som røyker hver dag og er i full jobb. Har faktisk gjort det selv. Men nøkkelen her er nok hva man jobber med. Hvis man antar at det er en god del skriving innen filosofien så er det en fordel og ikke ha sløvet hjernen sin før man starter på slikt arbeid. Innen psykologien tror jeg det er særs viktig med et klart sinn, spesielt om man behandler pasienter. Tenk om man gir noen feil diagnose fordi man ikke snapper opp de få viktige tegn som vitner om lidelsen.

Men som du sier så kan man ikke vite dette sikkert. Det var igrunn derfor jeg brukte ordet tror for det er bare en gjetting fra min side.

Sitat av peder1234 Vis innlegg
dåttkom: Dette blir for dumt. Hadde du vært smart så hadde du kanskje visst at dette MÅ ikke ha noe med intelligens å gjøre om man velger å gjøre dette eller ikke. Nok sagt, du har i alle fall ingen anelse om hva jeg snakker om i likhet med de fleste andre her. Selv om det finnes noen få unntak. Til deg som sendte meg PM - slike ting du nevner er en del av det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kom du hit for og spørre etter meninger når du bare vil ta til deg de som er enige med deg?

Fyren over deg sier det er dumt og kjøre i rusa tilstand, noe du sier du gjør ofte. Så er du uenig?! Lykke til med og finne sosial aksept for dette noen plasser.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
dåttkom: Dette blir for dumt. Hadde du vært smart så hadde du kanskje visst at dette MÅ ikke ha noe med intelligens å gjøre om man velger å gjøre dette eller ikke. Nok sagt, du har i alle fall ingen anelse om hva jeg snakker om i likhet med de fleste andre her. Selv om det finnes noen få unntak. Til deg som sendte meg PM - slike ting du nevner er en del av det.
Vis hele sitatet...
Det virker på meg som om du leter etter unnskyldninger for å få lov til å fortsette med risikoadferden din. Det MÅ ikke ha noe med intelligens å gjøre? Hva annet forklarer at du utsetter uskyldige medtrafikanter for fare? Den eneste andre forklaringen er at du er klar over farene, men velger å drite i dem. Dette gjør deg muligens ikke dum, men det gjør deg til et egoistisk svin. Hvilket av alterntativene er det? Er du for dum til å fatte konsekvensene, eller er du så glup at du utmerket godt forstår farene ved å kjøre rusa men driter i det?
Trådstarter
32 3
Sitat av murloc Vis innlegg
Du har rett, og jeg beklager til deg han romlingen. Det var et unødvendig sleivspark som jeg tror skulle være ment som litt morsomt mtp. at man skulle bli smartere innen disse fagene, og ikke kunne skrive dem rett. Innser at jeg failet stort og beklager dette. Hadde drukket litt så ser det litt klarere nå

Enda bedre med mine egne feil i tillegg



Jeg tror faktisk det er ganske mange som røyker hver dag og er i full jobb. Har faktisk gjort det selv. Men nøkkelen her er nok hva man jobber med. Hvis man antar at det er en god del skriving innen filosofien så er det en fordel og ikke ha sløvet hjernen sin før man starter på slikt arbeid. Innen psykologien tror jeg det er særs viktig med et klart sinn, spesielt om man behandler pasienter. Tenk om man gir noen feil diagnose fordi man ikke snapper opp de få viktige tegn som vitner om lidelsen.

Men som du sier så kan man ikke vite dette sikkert. Det var igrunn derfor jeg brukte ordet tror for det er bare en gjetting fra min side.



Hvorfor kom du hit for og spørre etter meninger når du bare vil ta til deg de som er enige med deg?

Fyren over deg sier det er dumt og kjøre i rusa tilstand, noe du sier du gjør ofte. Så er du uenig?! Lykke til med og finne sosial aksept for dette noen plasser.
Vis hele sitatet...

Okey, hør her. Om du er fult klar over at du gjør noe ulovlig, klar over risikoen, men likevel tar sjansen. Er du da uintellegent? Akkurat her tror jeg du skyter deg i foten fordi det finnes veldig mange eksempler på dette. Du er dum hvis du gjør dette og tror at det ikke er noe problem i det hele tatt.
Sosial aksept?? Hva har det med saken å gjøre??
De få som har vært enige med meg har begrunnet det godt(pm også) og jeg kjenner meg igjen i hva de sier. Dere andre begrunner svaret deres på hva som er mest sannsynlig eller deres egne erfaringer. Hvis dette ikke virker for deg, ja da er det vel umulig, er det ikke?

dåttkom: Der har du det, men det er din mening(og sikkert mange andres). Jeg tar den sjansen.

Men det er en ting. Hold deg til saken nå og i så fall er ditt innspill ikke relevant som du selv forklarer

Det er litt vittig at du angriper meg slik, mr. moral politi. Jeg er bombesikker på at jeg kunne snudd den om med et eller annet tema med deg. Hva med hasjrøyking? Støtter du organisert kriminalitet? Men jeg har ikke tenkt å gå videre eller utdype her. Det er ikke saken
peder1234: vi driter i om du er klar over risikoen ved å kjøre ruset. hva som skjer med deg bryr normale mennesker lite, problemet i trafikken er at det fort går utover andre. Dette må du nesten skjønne?

en ting jeg lurte litt på, du har røyket i 4-6 år eller noe? blitt smartere på tiden osv, men hvor gammel er du, når startet du å røyke, har du tenkt over naturlig modning som også vil forekomme? Det er jo naturlig å bli smartere i løpet v en 6 års periode, men om det er hasjen sin fortjeneste er en annen ting.
Trådstarter
32 3
Sitat av seven_up Vis innlegg
peder1234: vi driter i om du er klar over risikoen ved å kjøre ruset. hva som skjer med deg bryr normale mennesker lite, problemet i trafikken er at det fort går utover andre. Dette må du nesten skjønne?

en ting jeg lurte litt på, du har røyket i 4-6 år eller noe? blitt smartere på tiden osv, men hvor gammel er du, når startet du å røyke, har du tenkt over naturlig modning som også vil forekomme? Det er jo naturlig å bli smartere i løpet v en 6 års periode, men om det er hasjen sin fortjeneste er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Og som du sikkert forstår så driter jeg i hva du/dere mener. Selvfølgelig sier du noe her, men dette er ikke saken. Har du ingen argumenter for det som er saken? Jeg har tenkt på dette, men tankemønsteret er såpass forskjellig fra det normale så jeg står fortsatt på mitt. Om det ikke funker for deg betyr ikke at det ikke er mulig.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Dere andre begrunner svaret deres på hva som er mest sannsynlig eller deres egne erfaringer. Hvis dette ikke virker for deg, ja da er det vel umulig, er det ikke?
Vis hele sitatet...
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Og som du sikkert forstår så driter jeg i hva du/dere mener.
Vis hele sitatet...

Har du glemt hvorfor du startet denne tråden? Du avsluttet nemlig førsteposten din med følgende:

Sitat av peder1234 Vis innlegg
Er det noen som har noen tanker om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg synes du har fått mange tanker rundt dette. De fleste synes jeg også har skrevet greie innlegg uten noe form for moralisering eller annet. Foruten det med bilkjøring da, men den er selvforklarende.

Hadde du syntes det var greit om f.eks kjæresten din satt på meg i min bil etter at jeg hadde tatt meg 6 øl? eg har ganske høy toleranse for alkohol, så dette burde ikke være noe problem eller? Og etter din filosofi så hadde jeg ikke trengt og opplyse henne om at jeg kjører i denne tilstanden heller, akkurat slik som du.

Eller hva om jeg kjører over noen i familien din fordi jeg hadde svekket reaksjonsevnen min ved og drikke alkohol akkurat nok til ikke klare og stoppe?
Sist endret av murloc; 17. mars 2011 kl. 08:53.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Var til Murloc. Jeg skulle elsket å vist deg den, men jeg jeg vet ikke om den ligger på nett. Det stod i et "UiB-blad".
Vis hele sitatet...
Kan det være dette du sikter til?
http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=45202

I tilfelle må du bare utvikle schizofreni først. Det kan visstnok la seg gjøre:
https://brostein.b.uib.no/2011/02/08...ynder-psykose/
Trådstarter
32 3
Sitat av murloc Vis innlegg
Har du glemt hvorfor du startet denne tråden? Du avsluttet nemlig førsteposten din med følgende:



Jeg synes du har fått mange tanker rundt dette. De fleste synes jeg også har skrevet greie innlegg uten noe form for moralisering eller annet. Foruten det med bilkjøring da, men den er selvforklarende.

Hadde du syntes det var greit om f.eks kjæresten din satt på meg i min bil etter at jeg hadde tatt meg 6 øl? eg har ganske høy toleranse for alkohol, så dette burde ikke være noe problem eller? Og etter din filosofi så hadde jeg ikke trengt og opplyse henne om at jeg kjører i denne tilstanden heller, akkurat slik som du.

Eller hva om jeg kjører over noen i familien din fordi jeg hadde svekket reaksjonsevnen min ved og drikke alkohol akkurat nok til ikke klare og stoppe?
Vis hele sitatet...
Oisann, var det vanskelig å forstå at jeg ville ha deres meninger på det som er posten her? Jeg gir en god faen i hva du/dere mener om andre ting.
Dette er usaklig, svarer ikke mer på dette. Du har ikke skjønt det.

Sitat av 9ppel Vis innlegg
Kan det være dette du sikter til?
http://nyheter.uib.no/?modus=vis_nyhet&id=45202

I tilfelle må du bare utvikle schizofreni først. Det kan visstnok la seg gjøre:
https://brostein.b.uib.no/2011/02/08...ynder-psykose/
Vis hele sitatet...
Det stod en lignende artikkel ved siden av den jeg tenker på. Var ikke akkurat den.

Hvis du tror jeg mener jeg ikke har feil som person eller andre meningen og tar andre valg enn andre så har du ikke forstått det jeg lagde denne tråden for. Nå er det mer du/dere som gjør alt dere kan for å angripe meg. Ser du ikke at dette ikke er relevant hvis du leser hele posten? Jeg har prøvd å utdype hvordan jeg mener det.

Det siste var til Murloc. Fikk ikke redigert igjen
Sitat av peder1234 Vis innlegg
dåttkom: Dette blir for dumt. Hadde du vært smart så hadde du kanskje visst at dette MÅ ikke ha noe med intelligens å gjøre om man velger å gjøre dette eller ikke. Nok sagt, du har i alle fall ingen anelse om hva jeg snakker om i likhet med de fleste andre her. Selv om det finnes noen få unntak. Til deg som sendte meg PM - slike ting du nevner er en del av det.
Vis hele sitatet...
Jau, den stakkars, mistolka rusbrukaren har vi sett nok til før. Alle andre er idiotar og «skjønar»*ingenting, endå sunt folkevit skulle tyde på at det er lite smart å køyre bil i rus. Legitimering av rusgift kallar ein dét. Kan hende du skulle kutte litt ned på weedbauna og sjå om du faktisk kan føre ein diskusjon med folk utan at han til sist handlar om stimulere dei fastlæste tankane ein fær i rus.
Trådstarter
32 3
Sitat av uppdali Vis innlegg
Jau, den stakkars, mistolka rusbrukaren har vi sett nok til før. Alle andre er idiotar og «skjønar»*ingenting, endå sunt folkevit skulle tyde på at det er lite smart å køyre bil i rus. Legitimering av rusgift kallar ein dét. Kan hende du skulle kutte litt ned på weedbauna og sjå om du faktisk kan føre ein diskusjon med folk utan at han til sist handlar om stimulere dei fastlæste tankane ein fær i rus.
Vis hele sitatet...

Hehe, ja du traff virkelig spikeren. Det er lite smart, men det vil ikke si man er uintelligent. Det er en risiko. Det er et valg hver og én kan ta. Tenk deg om. Herregud les før du skriver.
Ikke kverruler på den, takk. Jeg holder meg til tema i den tråden JEG opprettet. Hvis det plager deg så ikke skriv.
Sist endret av peder1234; 17. mars 2011 kl. 09:26.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Hvis du tror jeg mener jeg ikke har feil som person eller andre meningen og tar andre valg enn andre så har du ikke forstått det jeg lagde denne tråden for. Nå er det mer du/dere som gjør alt dere kan for å angripe meg. Ser du ikke at dette ikke er relevant hvis du leser hele posten? Jeg har prøvd å utdype hvordan jeg mener det.
Vis hele sitatet...
Om saken din er at du blir smartere å røyke hasj går du frem som et utrolig dårlig eksempel.
Sånne som deg trekker legaliserings-kampen ned.
Trådstarter
32 3
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Hehe, ja du traff virkelig spikeren. Det er lite smart, men det vil ikke si man er uintelligent. Det er en risiko. Det er et valg hver og én kan ta. Tenk deg om. Herregud les før du skriver.
Ikke kverruler på den, takk. Jeg holder meg til tema i den tråden JEG opprettet. Hvis det plager deg så ikke skriv.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis at det sier deg noe(eller at det betyr noe), men flere av de smarteste personene jeg kan gjøre dette i ny og ne hvis man må. Jeg tror du hadde blitt ganske overrasket. Jeg tenker selvfølgelig hvis man absolutt må ut og kjøre og ikke rett etter man har røykt så klart.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Hehe, ja du traff virkelig spikeren. Det er lite smart, men det vil ikke si man er uintelligent. Det er en risiko. Det er et valg hver og én kan ta. Tenk deg om. Herregud les før du skriver.
Ikke kverruler på den, takk. Jeg holder meg til tema i den tråden JEG opprettet. Hvis det plager deg så ikke skriv.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det var veldig presist, jeg da.

Du hopper jo fryktløst ut i vannet for så å plaske rundt febrilsk, overasket over at du ble våt.
Trådstarter
32 3
Sitat av fetter Vis innlegg
Om saken din er at du blir smartere å røyke hasj går du frem som et utrolig dårlig eksempel.
Sånne som deg trekker legaliserings-kampen ned.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lest tråden, nei...

Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg syntes det var veldig presist, jeg da.

Du hopper jo fryktløst ut i vannet for så å plaske rundt febrilsk, overasket over at du ble våt.
Vis hele sitatet...
Vi er enige om at det ikke er smart, men utdyp hvorfor man MÅ være uintelligent.
Poenget er ikke at alt jeg gjør er så forbanna smart, men at man kan bli smartere av å røyke hasj. Er det veldig vanskelig å skjønne hva jeg mener??

I mine øyne er ikke svaret svart/hvitt. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som så.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere kommer med innlegg etter innlegg når det er noen få i denne tråden som har forklart det jeg mener. Hvis dere ikke skjønner dette så har dere ikke grunnlag for å svare. Hvis dere skjønner, men er uenige så vil jeg høre meningene og gjerne eksempler.
Sitat av peder1234 Vis innlegg

Vi er enige om at det ikke er smart, men utdyp hvorfor man MÅ være uintelligent.
Poenget er ikke at alt jeg gjør er så forbanna smart, men at man kan bli smartere av å røyke hasj. Er det veldig vanskelig å skjønne hva jeg mener??

I mine øyne er ikke svaret svart/hvitt. Det er ikke nødvendigvis så enkelt som så.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som påstår at det ikke finnes smarte folk som røyker. Vi er heller tvilende på at det er hasjen som har gjort dem smarte.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Du har ikke lest tråden, nei...
Vis hele sitatet...
Joda, det har jeg. En tråd som ikke kan kalles annet enn sirkelrunk for "misforståtte" smartinger med stort behov for å legitimere sitt eget misbruk.

Sitat av peder1234 Vis innlegg
Vi er enige om at det ikke er smart, men utdyp hvorfor man MÅ være uintelligent.
Poenget er ikke at alt jeg gjør er så forbanna smart, men at man kan bli smartere av å røyke hasj. Er det veldig vanskelig å skjønne hva jeg mener??
Vis hele sitatet...
Man blir ikke smartere av å røyke hasj. Det er derimot fullt mulig å bli smartere selv om man røyker. Det har lite med hasjen å gjøre.
Om du sikter til å kjøre bil i påvirket tilstand er det ikke noe å diskutere. Det er, evner eller ei, ikke forsvarlig.

Det er på ingen måte vanskelig å skjønne hva du mener, jeg er bare ikke enig.
Sist endret av fetter; 17. mars 2011 kl. 09:45.
Trådstarter
32 3
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er ingen som påstår at det ikke finnes smarte folk som røyker. Vi er heller tvilende på at det er hasjen som har gjort dem smarte.
Vis hele sitatet...
Okey, jeg har tenkt den tanken også. Men hvorfor ikke si det med en gang så kan vi ha en diskusjon omkring det?
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Okey, jeg har tenkt den tanken også. Men hvorfor ikke si det med en gang så kan vi ha en diskusjon omkring det?
Vis hele sitatet...
Det er jo det vi har sagt hele tiden
Trådstarter
32 3
Sitat av fetter Vis innlegg
Joda, det har jeg. En tråd som ikke kan kalles annet enn sirkelrunk for "misforståtte" smartinger med stort behov for å legitimere sitt eget misbruk.



Man blir ikke smartere av å røyke hasj. Det er derimot fullt mulig å bli smartere selv om man røyker. Det har lite med hasjen å gjøre.
Om du sikter til å kjøre bil i påvirket tilstand er det ikke noe å diskutere. Det er, evner eller ei, ikke forsvarlig.

Det er på ingen måte vanskelig å skjønne hva du mener, jeg er bare ikke enig.
Vis hele sitatet...
Og likevel har du "lest" hele tråden...
Ok, det du sier etterpå er ting jeg vil høre mer om. Du kan heller forklare hvorfor du mener det er slik enn å komme med alt det andre. Smålig.

Det du sier med bilkjøringen viser egentlig at du ikke har lest tråden.

Sitat av murloc Vis innlegg
Det er jo det vi har sagt hele tiden
Vis hele sitatet...
Det er ingen som forklarer dette med andre ting enn sine egne meninger(og mye annet usaklige ting). Jeg har ingen beviser, men jeg vil ha i gang en saklig diskusjon.

Det finnes jo de få i tråden som har skjønt det jeg tenker på. Hvorfor ikke fortsette diskusjon rundt det dem har sagt?

Murloc: Litt av poenget mitt Murloc er at dere er tvilende(forståelignok), men dere VET ikke dette helt sikkert.
Da svarer man deretter

Det er dette jeg vil ha en diskusjon på. Begrunnelser o.l

Det hadde kanskje vært riktigere å fått svar fra dem har opplevd lignende ting som meg og hørt hva dem har erfart.
Men dette vet jeg jo nå, ikke før jeg opprettet tråden...

Jeg hadde en teori om at dette er det flere som har opplevd, men aldri snakker om. Syntes temaet i så fall hadde vært interessant.
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Murloc: Litt av poenget mitt Murloc er at dere er tvilende(forståelignok), men dere VET ikke dette helt sikkert.
Da svarer man deretter

Det er dette jeg vil ha en diskusjon på. Begrunnelser o.l

Det hadde kanskje vært riktigere å fått svar fra dem har opplevd lignende ting som meg og hørt hva dem har erfart.
Men dette vet jeg jo nå, ikke før jeg opprettet tråden...
Vis hele sitatet...
Nei selvfølgelig vet vi ikke dette sikkert. Til det har vi for lite forskning. Men ved observasjoner av andre og meg selv(dagrøyking i 2 år) trekker jeg mine konklusjoner. Det er ingen som har påstått at det de kommer med er uomtvistelige fakta.

Det jeg ikke liker er at du skal bli så agitert når noen har en annen mening en deg. For som nevnt tidligere så har faktisk nesten alle her i tråden kommet med greie saklige poster.
Trådstarter
32 3
Sitat av murloc Vis innlegg
Nei selvfølgelig vet vi ikke dette sikkert. Til det har vi for lite forskning. Men ved observasjoner av andre og meg selv(dagrøyking i 2 år) trekker jeg mine konklusjoner. Det er ingen som har påstått at det de kommer med er uomtvistelige fakta.

Det jeg ikke liker er at du skal bli så agitert når noen har en annen mening en deg. For som nevnt tidligere så har faktisk nesten alle her i tråden kommet med greie saklige poster.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt enig med deg her(det siste). Faktisk veldig uenig, men jeg respekterer din mening på samme måte som jeg forventer det samme tilbake. Et annet spørsmål er hvor mye dere har tenkt på dette? Jeg har tenkt på dette en god del også i normal tilstand.

Men Murloc: Forstår du helt klart hva jeg mener når jeg sier det er slik som de få andre i posten har svart? Har du gått i dybden på akkurat dette? Det som blant annet har med fugleperspektiv(var også en annen og det beste svaret fikk jeg på pm, men han ville være anonym). I så fall vil jeg vite hva du mener om dette.

En annen ting er om man faktisk kun holder seg til hasj. Jeg tviler på dette hvis man bruker masse annet.

...og lever ellers et greit og normalt liv...
Sitat av peder1234 Vis innlegg
Men Murloc: Forstår du helt klart hva jeg mener når jeg sier det er slik som de få andre i posten har svart? Har du gått i dybden på akkurat dette? Det som blant annet har med fugleperspektiv(var også en annen og det beste svaret fikk jeg på pm, men han ville være anonym). I så fall vil jeg vite hva du mener om dette.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg mener det ikke finnes grenser for hva man kan oppleve i ulike sinntilstander. Jeg er bare uenig i at dette kalles og bli smartere. Så ja jeg skjønner godt at man opplever slike ting.

Men mange mener at man kan oppleve slike ting ved f.eks meditasjon. Blir man da smartere av meditasjon? Nei det er der det stopper for min del.

Om du derimot hadde spurt om rusmidler kan utvide horisonten din og gjøre deg mer reflektert over diverse ting så hadde jeg vært hundre prosent enig med deg. Men dette er ikke bare en egenskap som kommer av rusmidler. Mange vil f.eks oppleve endrede perspektiv i livet ved å oppleve stor sorg. Eller man endrer seg totalt hvis man får et barn. Men igjen, man blir ikke smartere.

For slik jeg tolket det, så mente du at det skjer en fysiologisk endring i hjernen som øker din mentale kapasitet til og lære og forstå nye ting. Og det tviler jeg sterkt på.
Sist endret av murloc; 17. mars 2011 kl. 10:19.
Trådstarter
32 3
Takk for den. Her var et svar jeg ventet på. Min teori er at det starter slik du sier, men at det er mulig å utvikle den. Og resultatet av dette over tid vil føre til ny informasjon(som man forhåpentligvis kan dra nytte av) og bli "smartere".
Er godt mulig jeg bruker feil ord, men jeg prøver å forklare det slik det oppleves.

Det siste du sier tror jeg heller ikke på. Min teori(kort sagt) er at dersom man får en annen tankegang(i tillegg til dne man allerede har) og oppdager nye ting og kan bruke denne informasjonen...sammen med den tankegangen man allerede har - at man vil utvide informasjonsmengden og derav = "smartere". Og spesielt hvis dette fører til at man gjør en ting annerledes(med bedre resultat) enn hva man ville gjort i utgangspunktet. Jeg føler selv jeg har brukt denne metoden flere ganger og lykkes. Men dette er egentlig ikke alt jeg mener. Jeg syns det har gitt meg bedre kontroll over meg selv, evne til å planlegge langt frem i til, målbevisst, se sammenhenger "ovenifra" og da er det lettere og se sine egne feil/andres og rette på dem = man blir "bedre"(etter min teori).
Om man kun kjører dette tankegangen vil man fungere ganske dårlig sosialt(etter min mening), men om man kombinerer den med den man allerede har så vil man totalt sett ha utvidet repotoaret(eller hvordan det skrives).

Jeg mener det også kan føre til at man kan "kartlegge" en persons(noen typer) rutiner. Man kan se sammenhengene i de forskjellige situasjonene etter hvilke svar, uttrykk og kroppsspråk man får. Det gjør det lettere å lese personen og det kan gjøre det vanskeligere å lure deg(hvis noen skulle prøve på dette) fordi man kan prøve å lese personen. Man kan lettere se sammenhengen av en handling hvordan ting utvikler seg over lang tid og forstå dette

Man kan lettere prøve ut teorier og ta forskjellige valg og se hvilke forskjellige ting som skjer etter hva man gjør. Dette er vanskelig, men over tid med ny info og ny info vil man bli bedre og bedre til å gjøre dette

Man bygger det opp litt etter litt. Tanke etter tanke. Kontrollen øker.
Tilslutt - sammen med det vanlige - så kan man bruke det til det man vil oppnå

Skal man inn i en uvant/ubehagelig situasjon som man aldri har gjort før så kan man før man gjør det tenkte igjennom hele hendelsen(eksempel: jobbintervju). Man kan tenke seg alle mulig tenkelig ubehageligheter, bli forberedt på hva som kommer, oppføre seg deretter og man kan kanskje se an personen og tenke seg til hvordan denne egentlig er.
Sitat av peder1234
Takk for den. Her var et svar jeg ventet på. Min teori er at det starter slik du sier, men at det er mulig å utvikle den. Og resultatet av dette over tid vil føre til ny informasjon(som man forhåpentligvis kan dra nytte av) og bli "smartere".
Er godt mulig jeg bruker feil ord, men jeg prøver å forklare det slik det oppleves.

Det siste du sier tror jeg heller ikke på. Min teori(kort sagt) er at dersom man får en annen tankegang(i tillegg til dne man allerede har) og oppdager nye ting og kan bruke denne informasjonen...sammen med den tankegangen man allerede har - at man vil utvide informasjonsmengden og derav = "smartere". Og spesielt hvis dette fører til at man gjør en ting annerledes(med bedre resultat) enn hva man ville gjort i utgangspunktet. Jeg føler selv jeg har brukt denne metoden flere ganger og lykkes. Men dette er egentlig ikke alt jeg mener. Jeg syns det har gitt meg bedre kontroll over meg selv, evne til å planlegge langt frem i til, målbevisst, se sammenhenger "ovenifra" og da er det lettere og se sine egne feil/andres og rette på dem = man blir "bedre"(etter min teori).
Om man kun kjører dette tankegangen vil man fungere ganske dårlig sosialt(etter min mening), men om man kombinerer den med den man allerede har så vil man totalt sett ha utvidet repotoaret(eller hvordan det skrives).

Jeg mener det også kan føre til at man kan "kartlegge" en persons(noen typer) rutiner. Man kan se sammenhengene i de forskjellige situasjonene etter hvilke svar, uttrykk og kroppsspråk man får. Det gjør det lettere å lese personen og det kan gjøre det vanskeligere å lure deg(hvis noen skulle prøve på dette) fordi man kan prøve å lese personen. Man kan lettere se sammenhengen av en handling hvordan ting utvikler seg over lang tid og forstå dette

Man kan lettere prøve ut teorier og ta forskjellige valg og se hvilke forskjellige ting som skjer etter hva man gjør. Dette er vanskelig, men over tid med ny info og ny info vil man bli bedre og bedre til å gjøre dette

Man bygger det opp litt etter litt. Tanke etter tanke. Kontrollen øker.
Tilslutt - sammen med det vanlige - så kan man bruke det til det man vil oppnå

Skal man inn i en uvant/ubehagelig situasjon som man aldri har gjort før så kan man før man gjør det tenkte igjennom hele hendelsen(eksempel: jobbintervju). Man kan tenke seg alle mulig tenkelig ubehageligheter, bli forberedt på hva som kommer, oppføre seg deretter og man kan kanskje se an personen og tenke seg til hvordan denne egentlig er.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg vel sånn at det du snakker om her er enkel psykologi, bare at du får det til å høres veldig vanskelig ut. Dette er slik underbevisstheten din jobber. Henviser til boken jeg anbefalte deg i en tidligere post(hjernens funksjoner, kroppspråk, manipulering, etc).

Kan vel også legge til at etterhvert som du blir eldre, spessielt hvis du er noe smart og oppegående, så vil slike "tankeganger" du kaller det utvikle seg.

Sitat av peder1234
Min teori(kort sagt) er at dersom man får en annen tankegang(i tillegg til dne man allerede har) og oppdager nye ting og kan bruke denne informasjonen...sammen med den tankegangen man allerede har - at man vil utvide informasjonsmengden og derav = "smartere". Og spesielt hvis dette fører til at man gjør en ting annerledes(med bedre resultat) enn hva man ville gjort i utgangspunktet. Jeg føler selv jeg har brukt denne metoden flere ganger og lykkes.
Vis hele sitatet...
Igjen, underbevisstens jobb. Underbevissten din gjør dette hver dag, det er sånn man lærer.

Bevissten din kan tenke 1(2?) tanker samtidig. Underbevissten klarer opptil 19.
Man kan prøve å gjøre underbevisstens jobb, slik du beskriver her. Men det ville være mye lettere å la den gjøre det selv.
Sist endret av enanthate; 17. mars 2011 kl. 14:06.
Sitert fra Wikipedia.no:

"Brukeren kan bli avslappet eller hyperaktiv, ofte omtalt som «trippy». Personen blir mer oppmerksom på farger, mønstre, musikk og lignende. Hjernens metakognitive evner blir stimulert, som er hjernens evne til å tenke hvordan en skal løse et problem; høyere tenkning, selve «tanken bak tanken».[7] Dette er en følt og ikke virkelig ferdighet og kan verifiseres via intellektuelle og motoriske tester."
Peder er smart psykisk han, noe som gjør han mer bevisst på sine valg, han er ikke i tvil på seg selv, har bra selvtillit, god kontroll over følelser,han kan også se mye dypere inn i ting, ei er heller "tro" noe han søker. Han er også en av dem som faller sist av båten om livet skulle bringe ubehag.

OlaNordmann derimot, Han ser ikke lengre en nesespissen. Det finnes bare 1 side av det å være "smart", Fysisk smart.
Han kan hoderegne 5*25 på få sekunder, Han har lest alle historiebøkene og han har årna seg topp karakter i alle fag.
Meen, hvordan er livet ellers da... ola?, har du lært noe?
Han er ikke særlig bevisst over seg selv, over andre mennesker,eller hvorfor han lever i det heletatt, og han kan til tider være ond, bringe mye ubehag i forskjellige sitvasjoner, netopp pågrunn av han ikke er særligt bevisst over seg selv og sine valg. Selvtilliten den har han på topp,
men skulle noe dramatisk skje, så vil ola fort få ubehaglige tanker i hode, deppresjon, usikkerhet, ustabilitet og alt som drar i de negative, netopp pga han ikke er særligt selv bevisst/smart, lite kontroll med andre ord.

Alt har 2 sider vet dere, ALT. valge er vel bare hvilken side Du tar, hvilken side gir mest betydning?

Tror verden lider av høyt mangel på førstnevnte hvertfall, rape,murder,warr, service to self! oh you name it dawg.
Sist endret av In space; 17. mars 2011 kl. 20:30.
Du går bare igjennom vanlig utvikling og blir smartere ettersom du blir eldre, og mens dette har skjedd i hjernen din, har du også vært fjern.
"Shit, jeg har vokst 10 cm det siste året og jeg røyker hver dag. Du vokser av weed! "
Nå har ikke jeg lest alle postene.
Men etter personlig erfaring vil jeg si både Ja og Nei som svar på tittel din.
Man kan ha problemer med å lære når man røyker hasj. F.eks om man studerer, kan man få problemer med å få med seg hva som blir sagt i undervisningen. Ikke minst ha problemer med å huske det som blir sagt.

Men man kan også oppfatte ting annerledes, se ting fra andre/flere vinkler, ikke minst utenom på skolebenken. Som kan være veldig smart i seg selv.
Selv har jeg blitt interessert i mye forskjellig, som jeg liker å lese meg til. Jeg sier ikke at det er røykingen selv som har fått meg til å "åpne" øyene mine for nye ting som språk og kultur. Men den har definitivt gjort at jeg har hatt lyst å lære ting -jeg aldri hadde brydd meg om før.
Det er vel, så vidt jeg vet, ingenting som tyder på at cannabis gjør deg smartere, sånn helt uten videre.
Eneste måten man kan bli smart på, er vel å lese og lære seg nye ting, akademisk.

Men hva jeg tror derimot, er at cannabis kan bidra til en annerledes tenkemåte, se ting fra litt andre synsvinkler.
Så det behøver på ingen måte være negativt i seg selv. Problemet er bare at alle mennesker er såpass forskjellig, at å si, at sånn eller sånn er det, blir helt på trynet.

Jeg tror imidlertid cannabis og andre rusmidler som havner i samme kategori, kan brukes med måte, og på samme tid som et slags verktøy til å oppnå mer forståelse av én og samme ting.
Men hevder du at cannabis direkte gjør deg smartere, vil det bli det samme som å si at cannabis øker intelligensnivået ditt, noe som kanskje ikke helt stemmer.
Just my 10.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Studier/hasj føler jeg ikke henger helt sammen .. Signerer Yayoisking. Men samtidig føler jeg at marihuana har åpnet en ny verden for meg. Det startet med at jeg så på dokumentarer om cannabis, og hvorfor det er ulovlig. Videre om hvor syk verden er blitt, og har fått en ny interesse for "konspirasjonsteorier" (som jeg før så på som tull).

OT: Anbefaler Zeitgest-dokumentarene ...
Sitat av Marcus92 Vis innlegg
Studier/hasj føler jeg ikke henger helt sammen .. Signerer Yayoisking. Men samtidig føler jeg at marihuana har åpnet en ny verden for meg. Det startet med at jeg så på dokumentarer om cannabis, og hvorfor det er ulovlig. Videre om hvor syk verden er blitt, og har fått en ny interesse for "konspirasjonsteorier" (som jeg før så på som tull).

OT: Anbefaler Zeitgest-dokumentarene ...
Vis hele sitatet...
Hasj inspirerte deg til å bli konspirasjonsteoretiker. Det er også en måte å formulere det på..
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg
“What hashish gives with one hand
it takes away with the other;
that is to say, it gives power of
imagination and takes away
the ability to profit by it.”
Charles Baudelaire (1860)
Vis hele sitatet...
Merkelig hvordan denne quoten blir sett på som et eksempel på negative sider ved Cannabis.. Profit er en av de største grunnene til at denne planeten er fucked..Om man mister lysten på oppmerksomhet og penger, men allikevel skaper mer kreativitet..Hvorfor er det noe negativt?

Uansett, har jeg blitt smartere av å røyke? Jeg vil si ja, hadde jeg blitt like smart uten? Hvem vet...men at jeg er blitt et mer reflektert menneske annser jeg som en god egenskap... Det er med Cannabis som med alle andre ting vi mennesker kan putte i oss.. Noen bruker det fornuftig og noen gjør ikke....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Merkelig hvordan denne quoten blir sett på som et eksempel på negative sider ved Cannabis.. Profit er en av de største grunnene til at denne planeten er fucked..Om man mister lysten på oppmerksomhet og penger, men allikevel skaper mer kreativitet..Hvorfor er det noe negativt?

Uansett, har jeg blitt smartere av å røyke? Jeg vil si ja, hadde jeg blitt like smart uten? Hvem vet...men at jeg er blitt et mer reflektert menneske annser jeg som en god egenskap... Det er med Cannabis som med alle andre ting vi mennesker kan putte i oss.. Noen bruker det fornuftig og noen gjør ikke....
Vis hele sitatet...
Tydelig at hasjrøyking ikke har gjort deg smartere. Du har åpenbart ikke forstått hva som ligger i ordet "profit" i denne sammenheng, dette har ingenting med penger å gjøre.
http://scienceblog.com/community/old.../20021645.html

The authors found that among heavy users (more than 5 joints per week, n=15) IQ scores decreased by 4.1 points on average, while gains in IQ scores were seen among light users (mean 5.8 points), former users (mean 3.5 points), and nonusers (mean 2.6).

Beklager hvis dette funnet har blitt postet tidligere. Og som PS: Korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet.
Nå er ikke jeg et gjennomsnittsmenneske, men allikevel. Sikkert noen som vil finne innlegget interessant.

Har aspergers, som de fleste vet så er aspergers en komplisert diagnose og stort sett alle tilfeller av den er unik.
Sosiale situasjoner for meg, faller ikke naturlig. Det sosiale er innlært og for meg føles det ikke naturlig å føre en samtale med andre mennesker, men takler det helt greit. Har spesielle språkvansker, dvs. jeg kan skrive stort sett uten mange feil, men sliter med å uttrykke meg selv, tolke og forstå dikt.

Jeg ble først oppmerksom på dette da jeg nådde mitt høydepunkt i norsk, da gikk jeg i 3. klasse på barneskolen. Jeg var egentlig ganske flink i norsk, men jeg ble ikke flinkere etter det. Og da kan du jo tenke deg hvor mye jeg kom til å slite videre, når faget begynte å kreve dypere forståelse for språket.

Utførte en nevropsykologi undersøkelse for noen år siden da jeg var 20. På den tiden brydde jeg meg verken om andre mennesker eller naturen. Hadde da en rekke prosjekter på gang i datafaget (selvstudier). Noen mer eller mindre syke.
Uansett, fikk konstatert prosesseringstempo (språklig) i lavre normal, sammen med diverse andre komponenter som oppmerksomhet, språklig innlæring og gjenkalling. Fikk også målt IQ til å ligge på omtrent ~ 130.

Dette stod i kontrast med det visuelle, som visuell innlæring, gjenkalling, gjenkjenning, finmotorisk tempo og koordinering. Et godt stykke over normalen, som sikkert kan forklare hvorfor jeg gjorde det så godt i datafaget. Var da jeg ble anbefalt å bli ingeniør og jeg begynte så på videregående. Og forsåvidt også da jeg ble tilbudt cannabis av en fyr jeg ble kjent med. Han var regnet som en meget oppgående fyr som jeg også oppfattet han selv, så jeg ble faktisk litt sjokkert når han spurte meg. Leste så opp cannabis på nettet av nysgjerrighet (forskningsartikler) og det var da det slo meg at jeg faktisk ikke kunne en verdens ting om temaet.

Nå ble jeg klar over det potensialet cannabis faktisk har ved rett bruk, av rett person. Jeg måtte prøve. Så vi fyrte opp pipa, satt oss foran TV'en. Det første jeg merket var at hjernen ble varm og ble merkelig nok oppmerksom på blodgjennomstrømningen i kroppen (haha?). Vi begynte å diskutere og filosofere rundt de dypeste temaene og før jeg visste ord av det satt vi og koste oss til de råeste BBC naturprogrammene ever.

Ble til at vi fyrte en gang i måneden. Halvt års pause, fyrte litt igjen. For så å nyte livet videre. Brukte dette som en måte å koble ut og få orden og system på tankene og lærdom.

Det rare som hendte meg, var at jeg ble totalt frelst av naturen og er nå buddhist. Ble hekta på matematikk, kjemi og fysikk. Og ikke minst, biologi. Sitter nå 2 år etter med et veldig godt snitt og gode karakterer i alle realfagene. Klar for universitetet som jeg alltid har drømt om. Reist verden rundt. Dykket etter noen av vannets kuleste skapninger. Har dessuten fått en herlig kjæreste.

Selv om jeg ikke oppfatter meg selv som mer sosialt intelligent enn før, blir jeg oppfattet som en helt normal person av andre og finner kommunikasjon med andre mennesker uendelig ganger mer interessant og flytende enn tidligere da jeg var inngrodd, selvsentrert og uten verdier. Sant skal sies at interessene mine innenfor datafaget er eliminert, men nå er det realfag, naturens mysterier som gjelder.

Var nok ikke cannabis alene som forandret synet mitt på livet, men man bør ikke undervurdere denne komponenten.

Nå har jeg ikke fyret på en stund, har testet meg i ettertid. Gikk opp 10 poeng på den samme IQ testen og 5 poeng mer enn det jeg ble målt til tidligere, på en test jeg aldri har tatt før. Dette har nok en sammenheng med at jeg har tatt slike tester tidligere og har lært meg flere måter å vri og vrenge på elementer mentalt i hode.

Uansett, jeg har i alle fall ikke blitt dummere av å bruke cannabis. Kommer nok heller ikke til å bruke stoffet igjen, da jeg føler at cannabis ikke kan gi meg noe mer.

Hvordan folk reagerer på cannabis er helt klart individuelt, noen kan bli bedre mennesker. En liten prosent vil nok se på livet sitt som noe redusert.

Cannabis er et legemiddel og bør respekteres deretter. Og bør ikke misbrukes.



Trådstarter foreslår tanken om man faktisk kan bli smartere av cannabis eller ikke. I dagligtalen blir en utadvendt mann med mye kunnskap og/eller dyp filosofisk forståelse sett på som smart. Kan cannabis hjelpe deg med å utvikle disse ferdighetene? Svaret er, ja for de fleste.

Når du ser en som sitter på "vil du bli millionær" på TV2 som svarer elegant på alle spørsmålene vil mange oppfatte denne personen som smart, noen vil til og med si at han er intelligent. Svaret er at han sannsynligvis er han ikke spesielt intelligent (han kan være det). Han har nok bare brukt mye tid på å tilegne seg latterlig mye unyttig kunnskap som egentlig ikke høres spesielt smart ut når man tenker på det. Man kan jo diskutere seg grønn over hvor smart dette virkelig er, om målet er å vinne en slik konkurranse er det jo forsåvidt smart (haha?).

Den mest kunnskapsrike mannen som noen gang har levd i historien, Kim Peek. Var ikke veldig intelligent, faktisk lå han et godt stykke til venstre på bell-kurven (IQ: 87). http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek

Hva som er smart er subjektivt.

Om du var selvsentrert, syntes krig var helt ok. Ikke brydde deg spesielt mye om dine barn kom til en verden med et dårligere biologisk mangfold enn når du ble født. Ikke brydde deg om dyrevern, menneskerettigheter, osv.

Hvis du endret synet ditt på dette etter å brukt cannabis og lurer på om du har blitt smartere?
- Visst faen har du det ville jeg sagt.
Visste ikke att budhister brukte banneord
Sitat av diego Vis innlegg
Visste ikke att budhister brukte banneord
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism

Intensjonen bak ordet er viktigere enn ordet i seg selv :-)
Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg blir potte dum av å røyke meg stein - men jeg liker det ..

(Får skyte inn at jeg røyker ikke så mye lenger da, men får jeg sjansen til å ta en blås har jeg ingen ting i mot å koble fra meningsfylte kognitive persepsjoner for en time eller fire og bare ligge og slappe av med meningsløs filosofi eller reflektere over livet med en utrolig deilig rus i kombinasjon med halvannen liter iskald cola, en bolle spicy potetgull, noe søtsaker attåt og variabel musikk fra mp3-spilleren eller bare rett og slett måpe hjernedød foran TV-en som en zombie uten egentlig å følge med selv om jeg føler meg fokusert som bare rakker'n).
Man blir nok ikke smartere av det, men ikke dummere heller. Mange intelligente folk som røyker. En kan kanskje få noen filosofiske innsikter. Varierer vel litt fra person til person om man er istand til å nyttiggjøre seg av dem. Uansett synes jeg ikke du bør kjøre bil når du er påvirket, ei heller i morgentimene dagen etterpå.
Sist endret av rken996; 26. april 2011 kl. 04:13.
Du blir smartere av hasj ? jo i en grad. Driv du med planting av cannabis, så kan du falle får interessen for vidrer utvikling, og der kan du bli smart, du vil lærer kjemiske stoffer og alle plante typer, noe som er ganske tøft, og det kan du få bruk for i medisinsk utvikling.

Røyker du kun derimot, så kan du bli smart med at du oppdager hvor mye du egentlig bruke i cannabis, vil ikke i prinsipp si at hasj røyking gjør deg smartere.
Cannabis kan jo skape bevissthetstilstander som bidrar til at man får mange inntrykk av seg selv og andre. Dette kan man igjen høste og lære av. Av egen erfaring blir jeg veldig ofte inspirert til å gjøre bestemte ting etter en tripp (i den såkalte afterglowen)... alt fra noe smått som å organisere rommet mitt på en bedre måte til å være kreativ. At det dog gjør deg smartere i utgangspunktet tviler jeg på.