Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4808
Hei Freaks!

Jeg har en venn som har tatt veldig av med bruk av kokain.
Det gikk fra en stripe i ny og ne, til fire ganger i uken, 1 gram+ hver gang.

Nå i senere tid har jeg også fått vite at han har hjerte og karproblemer, hvilket gjør meg enda mer bekymret.

Han innrømmer selv et misbruk, og vet ikke hva han skal gjøre. Det gjør ikke jeg heller.

Han spurte meg også om amfetamin var et bedre alternativ hvis han først skal bruke noe. Vet ikke helt om det er noe jeg vil svare på, ei har svaret på.
Han bør vel komme dit at han vil oppsøke hjelp. Vil han ikke slutte, er det vel heller lite man får gjort med det.

Fastlege er en fin plass man kan starte, er han kommet dit at han vil ha hjelp for sitt misbruk.
Amfetamin vil nok ende opp med å bli værre for han.
Å kontakte fastlege ville jeg unngått så lenge som mulig, i det minste må han tenke seg godt om.
Det kan føre til konsekvenser som ikke gjør situasjonen noe lettere.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan gå til legen uten og si hvem som bruker stoff. Men i min opplevelse kan du ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg.

Hvis han ikke vill ha hjelp, Eller ikke vil bli rusfri da går det ikke.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hmm. Vet ærlig talt ikke hvem som er verst av amf og cola, jeg får hjertebank av begge.

Bare det at kameraten ikke tar helsa på alvor er et tegn på at han ikke har kontroll imo.
Alle med et snev av selvkontroll ville lagt stimulanter på hylla med en slik diagnose.

Vet mange har havnet på makkakjøret etter at kokainavhengigheten har blitt for dyr og kontoen står i ruiner. Amf er ikke et bedre alternativ, men billigere.

Du beskriver det som at avhengigheten har kommet gradvis, hva slags tidsperspektiv snakker vi om?

Kokainavhengighet skal visstnok være noe av det vanskeligste å komme ut av, så håper det ikke har pågått alt for lenge.
Hans kokain-forbruk vil i lengden bli så kostbart at han rent økonomisk vil slite om han ikke har jobb. Ut over det, så er scenario like dritt på den ene eller den andre siden av drogene. Blir litt som å velge mellom pest eller kolera pga. hans tilstand. Beste for han ville vært avrusing og satse på at han er mulig å redde ut av rushelvete. Lykke til!
Sitat av Attentionspan Vis innlegg
Å kontakte fastlege ville jeg unngått så lenge som mulig, i det minste må han tenke seg godt om.
Det kan føre til konsekvenser som ikke gjør situasjonen noe lettere.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype dette? Hva slags konsekvenser tenker du på?
Strafferettslige? En kompetent lege vil naturligvis først og fremst
prøve å hjelpe pasienten, som tross alt kommer for å be om hjelp.
Dessuten er leger underlagt taushetsplikt.

(Interessant lenke: http://tidsskriftet.no/2014/09/helse...nner-narkotika)
Sikkert den gamle regla med at sertifikatet kan ryke oppsøker man lege.

Men strengt tatt så tror jeg ikke det er noe man bør tenke så alt for mye på når man er så langt ute kjøre som TS fremstiller det.

Har han i det hele tatt et sertifikat.
Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Sikkert den gamle regla med at sertifikatet kan ryke oppsøker man lege.
Vis hele sitatet...
Svaret til juristen i følgende lenke belyser dette spørsmålet:

https://www.ung.no/oss/lovogrett/119993.html
Man er vel strengt tatt en fare for andre trafikanter har man et rusmisbruk. Er man ikke vettug nok la bilen stå under periodene man bruker rus.

Har selv sett skjema hos lege/psykolog der det er en del av vurderingen av pasienten. "Har pasienten sertifikat".
Naivt å tro at helsevesenet kun er ute etter å hjelpe deg.
Min personlige erfaring er at det er en sannhet med modifikasjoner.
Hvis en person har et ekte kokain problem kan det lønne seg å få hjelp. Men hva om vennen overdriver og denne personen ender opp i samme situasjon men bare mer isolert uten førerkort og et brev fra det offentlige om at han har et problem og kan søke hjelp hvis han vil. Det vil da ofte være mer sansynelig at dealeren blir ringt.
Trådstarter
Rusbruken hans har eskalert gange hurtig.
Fra å prøve det for et et halv år tid siden, til i dag å innrømme at han virkelig sliten.

I tillegg til dette er han i en vanskelig situasjon, uten arbeid.
Nå var mitt problem med litt svakere rusmidler (alkohol og hasj) å sterkere saker stort sett bare i sosiale lag, men for meg hjalp det å nå bunnen. Da tok jeg tak selv, legen ble kontaktet før bunnen å hjalp ikke stort annet en å få meg ned på bunnen litt raskere.

Hvis han ønsker og slutte, virkelig ønsker det, så klarer han det selv.
Han må lese seg opp og forberede seg på hva som kommer og hvordan takle det.
Men for all del ikke bytt ut kokain med noe annet 'bedre' - det er dog diverse kosttilskudd og kjerringråd som kan hjelpe. Ikke minst kosthold, trening og holde seg i aktivitet. Jeg gikk mye turer og sosialiserte meg mer.

Hvis han ikke klarer å motivere seg til å slutte selv og helsen er på spill er det kanskje på tide å oppsøke hjelp.
Høres uansett ut som at det er på tide å ta grep. Lykke til!
Ville vært bekymret for han ja, spesielt når han har hjerte/kar problematikk. En bekjent dro seg en del linjer, og døde samme kvelden av hjertesvikt. Husker ikke helt diagnosen, men han hadde fått beskjed av legen at han måtte slutte røyke samt bruke amfetamin.

Regner med at kokain er vel så hardt for hjerte.

Vanskelig å få noen til å slutte hvis ikke de har bestemt seg for det selv. Nære vennene til min bekjente forsøkte forjeves å hjelpe han.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mye koster et gram i Norge nå? Hvor mye bruker fyren for i måneden?

Har selv slitt med en (da ikke så mye) bedre halvdel med et Kokainproblem, eller som hun selv sier så var/er hun avhengig av alkohol men når hun drakk ville hun også bruke Kokain... hønen eller egget? Jeg betalte aldri for faenskapen, men det var en del penger som røk med der tenker jeg selv om det koster en brøkdel av norske priser her omkring.

Når det gjelder løsning så har jeg ingen. Det var mye kjemping og lite fremgang. Semi-frivillig innesperring på avrusingsklinikk som minnet om fengsel i et fattig afrikansk land, kjefting, trygling eller logisk resonnering -- ingenting fungerte før hun selv bestemte seg for at nå var det nok. Det er nok ikke lett å si om det jeg gjorde var en medvirkende faktor i denne beslutningen. Det er det som er så vanskelig med avhengighet.
Hvordan i svarte finansierer han forbruket sitt?
Kola er jo svindyrt, og du sier han er i dårlig situasjon uten jobb osv.

I tilegg til fysisk og psykisk helse så er sikkert økonomien begynt å bli ett problem også, og om det ikke er ett problem enda så kommer det nesten garantert til å bli det i fremmtiden, og det hjelper ikke akuratt på helsa det.
Med mindre han driter penger eller har foreldre som gjør det eller noe i den duren.

Økonomiske problemer sliter voldsomt på kropp og sinn.
Folk jeg ser som sliter mest med penger og i tilleg ruser seg er de som har det værst. Aldri penger til nok/riktig mat, kan aldr bli med på ting, kjøre hue på ubetalte regninger, betalingsmerknader og dritt osv osv... Det sliter så på kroppen og psyken at om ikke hjertet tar kvelden først så gjør psyken det før eller siden.
Sist endret av Alge; 19. juli 2017 kl. 06:59.
Var avhengig av koka i 2 år, måtte selge for å finansier eget forbruk. Etterhvert blir man jævlig kald og ukritisk. Fikk etterhvert hjelp av fastlegen, brukte beroligende over noen uker for å komme ned.