Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3065
Hei, har lurt på å skvise litt mer ut av i5'en min å lurer på litt praktiske ting rundt det.
Ettersom jeg ikke har klokket noe før stiller jeg meg ganske så forsiktig til det hele.

Prossesoren min er en i5 4690k med orginal kjøleren.
Det jeg da lurer på er det en "trygg" plass å legge seg mtp overklokking? Og om det spiller noen rolle om prossesoren er noen år gammel (om det kan spille inn på hva påkjenning den måtte tåle)
Vil jo helst unngå å ødelegge den
Å jeg har tenkt å bytte ut kjøleren før klokking.

Om det skulle trengs er resten av hardwaren som følger:

i5 4690k
MSI R97-G43
16 gb ram
Corsair 600w psu
Gtx 1050 ti


Takker for svar
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Regner med du mener Z97 hovedkort?
Du kan nok klare opptil 4.5GHz, men bør nok ikke begynne så høyt.
Det skal mye til for å drepe en cpu med såpass "ny" hardware, hovedregelen er så lav vcore som mulig, men høy nok til at systemet er stabilt.
Ang din cpu, hold deg under 1.3vcore, og helst ikke over 80c, selv om den tåler opptil 90c. Lavere vcore, gir lavere temperatur.
Jeg pleier alltid å skru av alle innstillinger ang strømsparing på cpu i bios når jeg klokker, bedre stabilitet blant annet.(og sikkert gammel vane)
Et godt tips er å oppdatere bios før du klokker, les deg også opp på hovedkortet ditt på særegne innstillinger du bør bruke når du overklokker.
Prøv å hold deg unna "auto" innstillinger der du kan, visse innstillinger fungerer bra der, men langt ifra alle.
Husk også å benchmarke klokkene dine. Selv om klokken har høy GHz, så betyr det nødvendigvis ikke at du får bedre ytelse enn en med lavere frekvens som er mer stabil.
Trådstarter
Mener såklart z97

Tusen takk for utfyllende svar !