Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1073
Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg 2 x LG 27" 27EA63 på Elkjøp til den stasjonære PC'en min. Skjermen her: http://www.elkjop.no/product/data/pc...led-ips-skjerm

Koblet først den ene til med HDMI, og bildet er rett og slett hårreisende dårlig. Jeg har installert drivere og programvaren, men skjermbildet fyller ikke hele skjermen, og bildet er veldig kornete. Har prøvde å finne innstillinger i Windows og på skjermen for å fikse det, men klarer ikke... Help.

Btw. PC'en min er denne --> http://www.elkjop.no/product/data/st...jonar-pc-tc105

På forhånd takk for råd og tips!
Sitat av NorskeKroner Vis innlegg
Hei!

Jeg har nettopp kjøpt meg 2 x LG 27" 27EA63 på Elkjøp til den stasjonære PC'en min. Skjermen her: http://www.elkjop.no/product/data/pc...led-ips-skjerm

Koblet først den ene til med HDMI, og bildet er rett og slett hårreisende dårlig. Jeg har installert drivere og programvaren, men skjermbildet fyller ikke hele skjermen, og bildet er veldig kornete. Har prøvde å finne innstillinger i Windows og på skjermen for å fikse det, men klarer ikke... Help.

Btw. PC'en min er denne --> http://www.elkjop.no/product/data/st...jonar-pc-tc105

På forhånd takk for råd og tips!
Vis hele sitatet...

Kan du gi oss et skjermbilde av hvor hårreisende dårlig?
Litt mer spesifikt angående oppløsning osv hadde hjulpet.

Et tips: Skal du be om tips til et PC relatert problem, så legg alltid med så mye informasjon som mulig. Selvom du tror det ikke er intresant så kan det være en mulig feilkilde (såklart ledig plass på HDD når det gjelder skjerm sier seg selv som urelevant...men du ser tegningen).
Skjønner den...

Jeg kjøpte ovennevnte PC sammen med èn 27" skjerm og det fungerte knirkefritt. Da jeg ønsket 2 skjermer, byttet jeg den først kjøpte skjermen fordi det ikke var hdmi på den, og kjøpte to LG 27EA63.
Når jeg nå kobler den nye skjermen til pc'en med HDMI, dekker ikke hele skjermbildet skjermen, og bildet er kornete. Det går fint å bruke pc'en, men ting er ikke optimalt.

Er det noen innstillinger jeg overser=?

btw, når jeg kjøpte skjermene så kjøpte jeg også den billigste HDMI kabelen til 99kr.

På den første skjermen hvor alt fungerte bra, brukte jeg DVI. Jeg skal bruke DVI på èn skjerm her også, og hdmi på den andre, men DVI-kabel fulgte ikke med skjermen.
Jeg har funnet ut at det er omtrent håpløst med mer enn 1 skjerm og HDMI/DVI og så høy oppløsing. Jeg hadde 2x24" og 1x21" som sto på høykant. Skulle bytte ut en av 24" med en 27", plugget ut 24" og plugget inn 27" koblet til med DVI kabel.

Det ble elendig bilde uansett hva jeg prøvde. Oppløsingen skulle være 2560x1440, men det var ikke mulig. Måtte til med displayport for å få det rett, og etter det IT ansvarlig på jobb sa så var det ikke mulig uten display port. Kunne vel jukses til på en måte med 30hz, men det er ikke aktuelt.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Jeg har funnet ut at det er omtrent håpløst med mer enn 1 skjerm og HDMI/DVI og så høy oppløsing. Jeg hadde 2x24" og 1x21" som sto på høykant. Skulle bytte ut en av 24" med en 27", plugget ut 24" og plugget inn 27" koblet til med DVI kabel.

Det ble elendig bilde uansett hva jeg prøvde. Oppløsingen skulle være 2560x1440, men det var ikke mulig. Måtte til med displayport for å få det rett, og etter det IT ansvarlig på jobb sa så var det ikke mulig uten display port. Kunne vel jukses til på en måte med 30hz, men det er ikke aktuelt.
Vis hele sitatet...
Burde jo ikke være noe problem, begge skjermene hans er jo 1080. Personlig har jeg kjørt 2 1080p skjermer på mitt gamle gt9800(512mb vram) uten problemer, så jeg vet ikke helt hvorfor du får problemer TS. Jeg brukte DVI på skjerm 1, og hdmi->DVI adapter på den andre skjermen av mangel på hdmi kontakt på den.
Sist endret av Lonelycrab; 13. januar 2014 kl. 16:21.
Sjekk overscan/underscan-innstillingene til skjermkortet, det kan også hende du manuelt må stille aspect ratioen på skjermen til fill, 16:9 e.l. HDMI er klønete sånn sett.
Sist endret av Nichotin; 13. januar 2014 kl. 17:31.