Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 998
Hallo, folkens.

Kompisen min oppgraderte skjermkortet sitt i dag fra HD7850 til R9 280x. Som lyn fra klar himmel viser det seg at dette nye kortet, som er bedre enn 7970 i de aller fleste tester, faktisk er dårligere enn 7950 i CS:GO.

Jeg spiller CS:GO på 7950. FPSen min ligger på alt mellom 140 og 250, med alle grafikkinnstillinger på maks, 1080p.
På forrige kortet hadde kompisen min 90-120 FPS. Nå, med det nye kortet, går han ikke over 145.

Hvordan i all verden er dette mulig? Kan legge til at han prøvde det nye kortet sitt i BF4 også. Der får han 80 FPS med ultra settings (jeg får 40-55).

Er dette et resultat av dårlig optimalisering fra Valve sin side? Er det driverproblemer fra AMD sin side? Vi bruker begge Catalyst Version 13.12

Beklager om dette ble rotete. Dersom noe er uklart kan jeg forsøke å forklare igjen.

(Grunnen til at dette er litt big deal er fordi han også gikk til innkjøp av 144hz skjerm, og det virker litt wasted når FPSen svinger mer enn Tarzan)
Først vil jeg si; det var litt av en oppgradering. Hvor får folk sliker penger fra? Sitter selv med et 6970HD og tenker at det kanskje er på tide å oppdatere om 1-2år, men det er jo meg.


Har han formatert eller tatt en ren installasjon av Windows i etterkant mtp. driverkluss og diverse? Ev. så kan det være CS:GO som ikke enda er optimalisert for de nye kortene.



Btw: Ser forskjell fra 45hz, 60-75hz og 100-120hz - men er det merkbar forskjell med 144hz?
Sist endret av hayer; 9. januar 2014 kl. 05:36.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Os? CPU? Specs generelt? Mange faktorer som spiller inn her.
Sitat av hayer Vis innlegg
Har han formatert eller tatt en ren installasjon av Windows i etterkant mtp. driverkluss og diverse?
Vis hele sitatet...
Han har ikke reinstallert Windows, men han har prøvd å reinstallere CS:GO.

Sitat av hayer Vis innlegg
Ev. så kan det være CS:GO som ikke enda er optimalisert for de nye kortene.
Vis hele sitatet...
Det var det vi tenkte også :P Lurte kanskje på om han hadde fått et defekt kort også, men da burde han ikke pulla så bra FPS i BF4.

Sitat av hayer Vis innlegg
Btw: Ser forskjell fra 45hz, 60-75hz og 100-120hz - men er det merkbar forskjell med 144hz?
Vis hele sitatet...
Tror ikke forskjellen mellom 120hz og 144hz er så merkbar.

Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Os? CPU? Specs generelt? Mange faktorer som spiller inn her.
Vis hele sitatet...
Windows 7. i5-3550 (ikke K-verson), 8 GB RAM, 850W PSU,
Etter min erfaring, så er cs:go kresen på skjermkort.
Ikke alle som er like kompatible, hvis du skjønner!
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg ligger på 160-300 med
r9 280x (Sapphire toxic)
i5-2500k @3,3
16gb ram
Er det ikke noen spill som struper sin egen ytelse da det er unødvendig med så høy fps?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvem er det som lager dette 280x-kortet da? XFX og en del andre produsenter er notoriske for å lage kort som blir alt for varme, noe som fører til at de throttler sin egen hastighet for å unngå at kortene blir overopphetet. Hva slags temperatur ligger de på?

De enkleste tiltakene du kan gjøre er å kjøpe en svær bordvifte som du setter til å blåse direkte på kortet, eller å flytte kortet bort fra hovedkortet vha. en PCI-e riser-kabel.