Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 7055
Hei,

Det er onsdag morgen og det står fortsatt "klar til beregning" etter at jeg sendte meldekort søndag ettermiddag (AAP). Har dette skjedd med noen andre? Bør jeg bekymre meg?
Ville tatt en telefon til NAV. Kan fort være noe krøll i systemet. Skal normalt ikke ta så lang tid.
Trådstarter
4 0
Hmm, problemet er at jeg oppholder meg i utlandet akkurat nå. Kan NAV se dette?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, med mindre du brukte VPN kan åpenbart NAV sjå at du sit i sentraleuropa og skriv meldekort - og eg vil tippe dei har automatiske system som melder ifra om slikt.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jepp, med mindre du brukte VPN kan åpenbart NAV sjå at du sit i sentraleuropa og skriv meldekort - og eg vil tippe dei har automatiske system som melder ifra om slikt.
Vis hele sitatet...
Og da kan vi jo si at vi var i Norge, men VPN mot utlandet?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og da kan vi jo si at vi var i Norge, men VPN mot utlandet?
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller du får beskjed om å ikke bruke det igjen, enn at de skal ta på seg masse arbeid for ingen grunn. Meldekort skal sendes fra Norge, enkelt og greit
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og da kan vi jo si at vi var i Norge, men VPN mot utlandet?
Vis hele sitatet...
Det kan du, men begynner først NAV å grave er det ein viss sjans for at dei finn ut at du ikkje var i Noreg. Hugs at NAV kan anmelde mistanke om trygdesvindel, og at politiet kan etterforske det.
Den tid man gikk på AAP, sendte mann meldekort 2 ganger i mnd. over flere år. Fikk aldri pengene så sent som onsdag.

Når du krysser av på de forskjellige punktene når du sender inn meldekort, er jo det ene alternativet om du har vært i utlandet - hatt ferie.
Kan nok være en grunn til at du ikke har fått pengene på konto, er du i utlandet, latt være melde fra om det.
Sist endret av ImnotEmo.; 31. mai 2017 kl. 10:49.
Trådstarter
4 0
Åh, det er godkjent fravær og sånn, mente heller om de da venter med utbetalingen til jeg er hjemme.
Den skjønte jeg heller lite av. Godkjent fravær? Krysset du av for at du er i utlandet, eller ikke?
Trådstarter
4 0
Hele meldekortet er fylt ut korrekt, og saksbehandler har innvilget utenlandsoppholdet, men jeg lurer på om de eventuelt venter med å utbetale til jeg er tilbake igjen jf. aktivitetsplan
Da har du det på det rene, da Ta en telefon, så får du nok svaret rimelig kjapt. Skal ikke være det vanskeligste ringe NAV fra utlandet.

Du kan forsåvidt sende de meldinger når du er innlogget på NAV, men da tar det ofte 2 dager før du får noe svar.
Hvis det er slik at det er oppdaget at en har vært i utlandet å sendt meldekort, regner jeg med det minste som skjer er at en blir anmeldt for svindel. Så vil jeg tro at det sjekkes om en har dratt kortet sitt i utlandet rundt den perioden. Dette er bare noe jeg tenker, og i og med at dette også har vært oppe i media at de skal "ta" de som sender meldekort fra utlandet så er vel ikke den tankegangen helt på jordet? Men får nå håpe at det bare er forsinket, har faktisk opplevd å fått pengene inn på konto senere enn tirsdag, men det har bare vært en sjelden gang og jeg har sendt meldekort i åresvis. Nå er det en stund siden jeg har sendt meldekort men mener å huske at selv om en ikke hadde fått pengene på konto så var beregningen klar ganske så raskt etter meldekortet var sendt inn.

Åja, godkjent utenlandsopphold er jo selvfølgelig noe annet, så ikke de siste postene før nå �� Da tar det sikkert bare litt lenger tid.
Sist endret av Jens1; 31. mai 2017 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.