Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5682
Heisann, nå har det seg sånn at legen min er på kurs i 2 uker, han sa han skulle ordne ny respet til meg i dag, noe han ikke gjorde. Har ringt legekontoret og det er ingen der som vil skrive ut ny respet.

Hva sier loven om dette? Kan dem altså nekte meg ny respet fordi legen min glømte å skrive ut før han dro? Er ganske desperat etter den respten..
De bør vel sette inn en vikar, hvis noen f.eks trenger en hastetime må de jo ta de imot, og at den legen som tar de imot skriver ut ny resept til deg. En ordning må det være i hvert fall.
xtyranthl's Avatar
Trådstarter
Dem vil verken sette opp time før legen min kommer tilbake eller gi meg ny resept. Så er i grunn og bunn f***ed.
Er det a prep du skal ha? eller noe b-prep med fare for avhengighet?

Hvis du har vært litt for rask med å spise opp resepten din, så kan det hende at han har sagt at du ikke skal få....

Hvis det ikke er tilfelle, så kan du gå til hvilken som helst annen lege og forklare situasjonen, så kan de skrive ut medisin til deg, men er det medisiner med potensiale for misbruk så er de fleste leger skeptiske.
xtyranthl's Avatar
Trådstarter
Det er for sterke smerter, mer enn det går jeg ikke inn på akuratt det. Legen sa spesefikkt at resepten skulle være klar idag, noe overforbruk har jeg ikke ettersom jeg tar mindre enn det legen anbefaler siden jeg ikke er så glad i effekten jeg får av det. Blir nektet time før legen min kommer tilbake ( ja dirkete nektet) Og om jeg skulle ha en såkalt hastetime måtte jeg vente til neste mandag... Ringt 6 ganger idag for å forklare det at dette haster men det har vist ingenting og si. Fri forr ideer og vurderer sterkt og selvmedisinere på gateprodukter.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legevakten?
Heller gå ned dit å snakk med dem istedenfor å ringe.
xtyranthl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Legevakten?
Vis hele sitatet...
3 timers kjøretur til nermeste legevakt. Har ikke bil og umulig å komme seg dit med offentlig transport. Heller ingen som kan kjøre, kunne jo tatt taxi men det blir rett og slett for dyrt selv med egenandelen.

Og om jeg skal dra ned på legekontoret så blir jeg bare å få samme svar som på tlf.
Da får du nesten bare selvmedisinere med gateprodukter.
Ettersom du ikke kommer deg dit og bare får det samme svaret uansett så er det jo ikkenoe vits å prøve noe annet?
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Da får du nesten bare selvmedisinere med gateprodukter.
Ettersom du ikke kommer deg dit og bare får det samme svaret uansett så er det jo ikkenoe vits å prøve noe annet?
Vis hele sitatet...
Hva med å forsøke å holde på helsa, livet, og hvilke grenser en har og vente? Jeg ville ihvertfall ikke utelukket det som et alternativ.
Han sier jo at det haster og at han ikke har tid til å vente...
I utgangspunktet kan du be apoteket om en nødekspedisjon av minste mengde legemiddel inntil reseptutsteder igjen er å treffe etter forskrift om legemidler fra apotek § 7-3. Imidlertid er det apoteket som må vurdere når dette anses påkrevet, og det er naturligvis mindre sannsynlig at apoteket vil ekspedere jo mer avhengighetsdannende legemiddelet er. Du vil ikke fortelle oss hvilket legemiddel det er snakk om, eller opplyse oss om det er tale om et A-, B- eller C-preparat, slik at det umuliggjør en allerede vanskelig vurdering.

Hva angår lovmessigheten ved å nekte å skrive ut resept mens legen er borte: Juridisk er det legen som må rekvirere legemidlene, uavhengig av om det er faste legemidler. Det er altså strengt tatt slik at ansatte som ikke har rekvisisjonsrett ikke kan gjøre denne jobben. Dersom legen har lovet deg en resept, og deretter ikke gitt deg denne når han skal være fraværende i to uker, kan dette eventuelt utgjøre brudd på forsvarlighetskravet i hlspl. § 4. Men det skal mye til, må vurderes konkret, og det er uansett neppe mulig for oss å gjøre det i denne saken uten svært detaljerte opplysninger. Til et eventuelt spørsmål om en annen lege ved legekontoret kan gjøre det i stedet, avhenger svaret av en rekke forhold, bl.a. hvor godt journaldokumentert bruken din er. Dette har vi heller ikke nok informasjon til å vurdere. (Det er videre uklart for meg hvorfor du ikke kan få en hastetime, eller hvorfor legen ikke har satt inn en vikar.)
Sist endret av Pengui; 24. april 2017 kl. 19:01.
Hadde ikke nølt med å anmelde legen til Helsetilsynet og skrevet en god kommentar på legelisten..
Anmelde legen fordi han har glemt skrive ut en resept? Er ikke det dra det litt vel langt. Leger har som regel mye på agendaen.

Kjedelig situasjon for, TS. Men det er mer legekontoret legen jobber hos som har slått seg vrang. Ikke legen.
Noen ganger må man bare stille hardt mot hardt i dialog med resepsjonen hos fastlegen. Når man får resepter hos legen så får man ofte beskjed om å vente med å ringe for fornyelse til man er på siste tabletten (av en eller annen grunn), og når man da ikke har fått resepten og legen er borte så er det ikke akseptabelt at de ikke kan løse opp i floka til legen. Du har jo ikke gjort noe feil, derfor mener jeg at de burde ha klart å finne en løsning. Konsekvensen av å ikke få disse smertestillende er jo to ting, den ene er at man må gå med smertene, den andre tingen er at man også kan få abstinenser oppå disse smertene.

ImnotEmo: Det er jo ikke snakk om en politianmeldelse her da, feil/dårlig behandling burde være god nok grunn til å melde ifra.
Skjønner det, men legen har mest sannsynlig glemt det. Det da er vel normalt at man glemmer ting av og til. For egen del så burde "stjerne og kommentar" hos fastlegen være noe man vurderer hvis man har følt på dårlig behandling/oppfølging over tid. Regner med legen vil beklage seg når han kommer tilbake fra kurs. Rive litt kjeft hos de i resepsjonen, er medisinen så viktig for, TS.

Men er enig i at selve legekontoret har gjort det litt vel vanskelig for, TS. Er det slik han framstiller det.
Sist endret av ImnotEmo.; 24. april 2017 kl. 21:49.
Vel beklagelse hjelper ingenting når fyren må gå med smerter og legekontoret høres ikke ut til å løfte en finger for å hjelpe. Det skal ikke glemmes slike viktige ting, da egner dem seg alldeles ikke til å være leger iallefall. Hvorfor kan ikke legekontoret ringe en annen lege i nærheten og forklare problemet f.eks ? Med E-Resept burde det ikke være vanskelig å gjøre noe ala dette.
Jeg er vel for godtroende Dere har sikkert rett.

(Men det er fortsatt legekontoret som har vært mest idiot i hele saken)