Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7278
Har sett på en fin leilighet, men utleieren skal ha 6 måneders depositum. Vurderer depositumsgaranti, men er litt usikker. Har vurdert lån også, men det er så sabla høy rente. Noen tips?
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sakk med banken din om det, jeg og utleier gikk i banken sammen, skrev under noen papirer om depositumskonto. og vips så var det i orden. har ikke kostet meg 1 kr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sakk med banken din om det, jeg og utleier gikk i banken sammen, skrev under noen papirer om depositumskonto. og vips så var det i orden. har ikke kostet meg 1 kr.
Vis hele sitatet...
Utleigar skal jo dekke kost med konto, men du må åpenbart ha pengane som skal inn på depositumskonto. For seks månader vert fort det eit titalls tusen, og det er ikkje alle som har det i cash.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg trodde normalen var 1 måned depositum, og 2 måneder om huseier er litt jævlig?
Ei løysing kan vere å betale litt til eit kjipt forsikringsselskap, så ordner dei det for deg...

Orsak: Såg ikkje at du hadde vurdert dette.

Fordelen er at du slepp å punge ut alt for mykje no. Bakdelen er at du aldri ser pengane att, og at du støtter kjipe folk som skor seg på andre sitt elende...
Sist endret av snegler; 16. mars 2017 kl. 15:39.
Hør med arbeidsgiver om mulighet for enten personallån eller at de kan stille med depositumsgaranti.
Min leietaker kjøpte depositumsgaranti via husleie.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av snekker1 Vis innlegg
Min leietaker kjøpte depositumsgaranti via husleie.
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt ei fantastisk dårleg ordning. Du betaler relativt mykje up front for ein kreditt du kanskje får bruk for. Får du bruk for kreditten må du betale tilbake alt.

1.3 Garantien er ingen forsikring og Hiscox v/NCL vil kreve enhver utbetaling under garantien tilbakebetalt av Leier, samt renter, gebyrer og andre nødvendig kostnader som måtte ha påløpt for Hiscox v/NCL i anledning garantisaken.
Vis hele sitatet...
Er det råd å låne beløpet av slekt er det langt betre.
Anonym bruker
"Kjent Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg trodde normalen var 1 måned depositum, og 2 måneder om huseier er litt jævlig?
Vis hele sitatet...
Normalen er 3 måneder. Det er jo ikke kun for å være 'forsikret', men også for å se at leietager ikke lever måned til måned.
6 måneder? galskap, det er jo fort 50 000kr det jeg har intrykk av at er normalt er 2 månedsleier i depositum
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hvorfor skal utleier ha 6 måneder? Har du hørt noe om det? Hadde vært skeptisk til folk som ikke holder seg til det som er vanlig. Brått kommer det en ytterst hjemmesnekret kontrakt med andre uvanlige vilkår...
Snakk med NAV.
Jeg fikk depositumsgaranti gjennom NAV (husbanken?) uten noen utgifter til dette, utenom et garantibevis som holdt for utleier.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg trodde normalen var 1 måned depositum, og 2 måneder om huseier er litt jævlig?
Vis hele sitatet...
Jeg har selv alltid hatt minst 2-, og som oftest 3 måneders depositum der jeg har bodd. Den ene gangen jeg kun hadde 1 mnd depositum i mitt leieforhold, så var det snakk om en veldig shady utleier.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg har selv alltid hatt minst 2-, og som oftest 3 måneders depositum der jeg har bodd. Den ene gangen jeg kun hadde 1 mnd depositum i mitt leieforhold, så var det snakk om en veldig shady utleier.
Vis hele sitatet...
Kanskje du er en av de som er litt "nøyere" på det om jeg kan si det slik. Der jeg bodde sist hadde jeg ingenting i depositum, så lenge jeg betalte i tide så var huseier fornøyd. Nå derimot, så er det 2mnd og det syntes jeg er helt OK.

Men 6mnd?
Det er litt for heavy, personlig hadde jeg funnet meg en annen plass å bo. Men igjen, må man og kan man så hvorfor ikke ?
▼ ... noen uker senere ... ▼
6mnd er altfor mye. 2-3 er er normalen. Har du råd til 6 mnd depositum, kan du liksågodt ta opp lån å kjøpe.
Så enkelt er det vel strengt tatt ikke Stukerten.

Uten oppsparte midler er det mye som skal til for at man får kjøpt seg leilighet i dag i en av de større byene.
For å være helt ærlig så virker det som huseieren har bedt om 6 måneder depositum fordi han egentlig ikke vil leie ut til deg, men ikke tørr å si det direkte. Eller var det flere andre på visning som fikk samme beskjed? 6 måneder er totalt urimelig imo, det skal godt gjøres å skade leiligheten for et høyere beløp enn 2-3 ganger husleie med mindre man går inn for det.
Flere som krever såpass til depositum. Har nada med at huseier ikke liker vedkommende.

Huseier bestemmer selv hvem han skal leie ut til. 6 mnd depositum høres ut som et flåsete argument fordi han vil skremme bort noen. Holder med at han forteller at han har valgt noen andre som får leie.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Flere som krever såpass til depositum. Har nada med at huseier ikke liker vedkommende.

Huseier bestemmer selv hvem han skal leie ut til. 6 mnd depositum høres ut som et flåsete argument fordi han vil skremme bort noen. Holder med at han forteller at han har valgt noen andre som får leie.
Vis hele sitatet...
Det var ikke et argument, det var en antagelse. Jeg vet at det er tillatt å kreve 6 måneders depositum, men det er også lovbestemt at dette er absolutt maks-beløp man kan kreve. For all del, det finnes utleiere som krever dette, men jeg mener fortsatt at det er urimelig, og det er ikke normalt.
Skjønner ikke helt hvorfor folk er så veldig opptatt av at det er 6 mnd depositum?

Vi vet jo ingenting om hvor mye det er snakk om i leie hver mnd.
Ei heller vet vi hvor mye leiligheten er møblert, og evt pris på innholdet.

Snakker vi her om en leilighet til 6000 kr i mnd, med alt inkludert, så er ikke 6 mnd urimelig.
Snakker vi om en leilighet til 10 000 i mnd, uten noe som helst, så er 6 mnd veldig på grensen.


Uansett så har ikke dette noe med hva TS er ute etter her.



Depositumsgaranti er nok en av de bedre løsningene, om man ikke klarer å oppdrive pengene på andre måte innen rimelig tid.
Både banker og andre tilbyr dette, så titt rundt og se hvem som gir den beste og rimeligste løsningen for deg.

Om du klarer å oppdrive nok penger innen rimelig tid, så kan du avtale med utleier at du betaler depositum inn over en viss tid.
F.eks de 3 første mnd. (Altså 3x husleie hver mnd).

Generelt så vil jo dette være avhengig av hvilken økonomi du har og hvilken leiepris vi faktisk snakker om.
3 måneders depositum er temmelig standard. Men det er for lite dersom målet er å sikre utleier mot useriøse leietakere. Det tar gjerne mer enn 3 måneder å kaste ut noen som slutter å betale husleien, og om de i tillegg har forårsaket skader på inventaret, blir dette fort et tapsprosjekt for utleier. Skader oppdager man gjerne først når leietaker har flyttet ut. Så blir det å leie inn håndverkere og kjøpe nye hvitevarer før man kan holde visning og leie ut igjen.
Jeg er selv på utkikk etter leilighet. Og har tenkt på NAV garanti da jeg ikke er i jobb atm. Vet ikke ossen garantien virker, men ser at flere ikke ønsker NAV garanti. Står ofte skrevet i annonsene.

3 Mnd depositum er som de fleste her sier standard. Varierer utifra om det er hvitevarer eller ikke, hvor nytt det er osv. Og sikkert for å få leietakere som har nok penger. De fleste som leier ut ønsker langtidsleie, da det er slitsomt å ha nye folk inn og ut.

Det beste er å bruke slekt hvis det går, og så mye du kan selv. Dette er penger som du får tilbake, så lenge man ikke herjer leiligheten og behandler ting fint som ikke er ditt.