Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2161
Hei,

Jeg har et hypotetisk scenario:

Tenk deg at man bor på bygda, eller i et område hvor politiet har litt mer tid til saker som ikke gjelder vold, drap eller alvorlige samfunnstrusler. Da kan det hende de dukker opp på døra bare fordi det er mistanke om at noen oppbevarer en liten mengde hasj. (eller det er i hvertfall slik jeg har forstått det sammenlignet med storbyer som har flere viktigere, alvorligere hendelser og muligens er litt mer progressive)

Hva ville skjedd om man hadde denne hasjen i en safe man hadde "glemt" koden til? Jeg antar at de ville beslaglagt den, men kunne de anmeldt eller fått deg dømt for noe? Jeg er ikke noen ekspert på safer, men antar at man ikke skal opp i så veldig mange tusen kroner før det kan bli veldig ressurskrevende å prøve og bryte den opp, selv for distriktspolitiet. Chatgpt mener de ville sprengt den eller hyret inn eksperter, men det kan jeg virkelig ikke se for meg hvis mistanken er en mindre mengde hasj. Kunne de krevd urinprøve eller noe annet for å prøve å ta deg på noe i hvertfall? Vil det å glemme en kode gjøre at du kan bli tatt for å forhindre politiet i arbeidet deres?
Sitat av nysgjerrigtype Vis innlegg
Jeg er ikke noen ekspert på safer, men antar at man ikke skal opp i så veldig mange tusen kroner før det kan bli veldig ressurskrevende å prøve og bryte den opp, selv for distriktspolitiet.
Vis hele sitatet...
Poenget med safer er at dei er tunge og upraktiske å frakte med seg, og bråkete å åpne in situ. Politiet har ikkje hastverk; dei kan ta den med seg, eller bryte den opp uten å tenke på lydnivå. Det går ganske kjapt om du har tungt verktøy tilgjengeleg.
Vil det å glemme en kode gjøre at du kan bli tatt for å forhindre politiet i arbeidet deres?
Vis hele sitatet...
Generelt har du ikkje plikt til å bedrive sjølvinrkiminering. Så nei, det er ikkje straffbart å nekte å samarbeide. Du treng ikkje å påstå at du har gløymt den, det er nok å sei at du ikkje vil oppgi den.

Forøvrig må dei ha skjellig grunn til mistanke for å kunne ransake, dvs. over 50% sannsyn for at du faktisk har gjort ei straffbar handling som er alvorleg nok. Riksadvokaten har vel sagt at ransaking for å avdekke knark er OK, kroppsundersøkelse (i.e. pisseprøve) for å avdekke bruk ikkje er OK. Men det er tvilsomt om eit tips i seg sjølv er nok til å gi skjellig grunn til mistanke.
Sist endret av vidarlo; 2. januar 2025 kl. 21:14.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Poenget med safer er at dei er tunge og upraktiske å frakte med seg, og bråkete å åpne in situ. Politiet har ikkje hastverk; dei kan ta den med seg, eller bryte den opp uten å tenke på lydnivå. Det går ganske kjapt om du har tungt verktøy tilgjengeleg.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men det høres likevel litt merkelig ut for meg. Har alle politistasjoner disse verktøyene på bakrommet? Hvis de ikke har, må de sende safen til en stasjon i en annen kommune som har dette? Leie verktøy fra det lokale verkstedet? Det høres ut som en svært tidskrevende affære med mye mails frem og tilbake, og logging av timelister som sikkert koster samfunnet 100 000+ kroner. For å gi noen et forelegg for å oppbevare 20 gram hasj?
Om du spør om politiet har verktøy til å åpne safen? Så nei, dem tilkaller større låsesmeder o.l. når dem skal få div dem ikke har kompetanse på utført.
Sist endret av Naturgrønn; 2. januar 2025 kl. 21:46.
I rundt 07-08 hadde jeg besøk av politiet. Da lå det mekk oppå safen. Den gang ba de om koden som jeg selvfølgelig ikke husket. De skulle Da fikse låsesmed e.l for åpne den men det gjorde de ikke da det ikke var bare bare åpne en skikkelig safe. Dette var på bygda. Man kan ha flaks der man kan ha uflaks. At de ikke åpna min redda meg fra en ubetinget så der hadde jeg sinnsykt flaks.
Sist endret av Fashen; 2. januar 2025 kl. 21:51.
Sitat av Fashen Vis innlegg
I rundt 07-08 hadde jeg besøk av politiet. Da lå det mekk oppå safen. Den gang ba de om koden som jeg selvfølgelig ikke husket. De skulle Da fikse låsesmed e.l for åpne den men det gjorde de ikke da det ikke var bare bare åpne en skikkelig safe. Dette var på bygda. Man kan ha flaks der man kan ha uflaks. At de ikke åpna min redda meg fra en ubetinget så der hadde jeg sinnsykt flaks.
Vis hele sitatet...
Oi, interessant! Jeg antar at de tok den med seg og du aldri hørte noe igjen?
Den ble stående da den veide 200+ kg. Hørte aldri noe mer om det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Takk for svar, men det høres likevel litt merkelig ut for meg. Har alle politistasjoner disse verktøyene på bakrommet? Hvis de ikke har, må de sende safen til en stasjon i en annen kommune som har dette? Leie verktøy fra det lokale verkstedet? Det høres ut som en svært tidskrevende affære med mye mails frem og tilbake, og logging av timelister som sikkert koster samfunnet 100 000+ kroner. For å gi noen et forelegg for å oppbevare 20 gram hasj?
Vis hele sitatet...
Det har de ikke. De tar bare kontakt med ekspertene.

Jeg kjenner en fyr som jobber med byggteknikk, testing og vurdering av diverse løsninger såvidt jeg vet i et forskningssenter.
De får jevnlige henvendelser fra politiet om å åpne det ene og andre, som de utfører.

Det er ingenting de ikke kan åpne.

Om politiet bruker en slik tjeneste i ditt tilfelle kan man stille spørsmål ved, med det er ikke så utrolig dyrt og umulig som du tror.
Med mindre du lever av kriminalitet tviler jeg sterkt på at du er såpass i dems øyne at de skal inn i den safen, «uansett» liksom.
Min hypotese er at dette da kommer veldig an på.
Er du et relativt stille og rolig så skal det mye til for å komme i noe særlig søkelys, for bruk alene hvertfall. Hvis man ellers kler og ter seg som folk så kan du ha flaks. Og hvis det er en liten safe på 60-70 kg kontra 200+

Men kan fint tro på at det rette svinet kan, hvis de kan og har mulighet; leie inn mobilkran bare for å vise fram brøstkassa

Og kanskje ikke ha mekket synlig oppå der da, noen ganger lurer jeg på om folk er helt blottet for både sunn og usunn fornuft ;D
Hvis politiet har razzia og leter etter noe er en safe mistenkelig og har de fått innvilget ressurser til å ta seg inn hos deg så inkluderer dette enhver safe.
Trådstarter overvurderer kraftig innbruddssikker en safe er!
Under 100 kg, lett mat for 9 tommer vinkelsliper på en time.
Er det et større skap kan det ta mer tid, kreve mer verktøy som slegge, kiler, talje etc men politiet har sjeldent dårlig tid så.
Hva de gidder er jo en annen sak, det er en skitten og støvete jobb. Vidarlo er on point.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Vile i såfall bare hatt den som pynt, men alltid gitt inntrykket av at det er fullt av ulovlige rusmidler. Og gjemt sensitive ting på et faktisk gjemmested. La dem ødelegge skapet og så erstatte det når ingenting blir funnet inni. Win
Sist endret av meaculpaUIO; 6. januar 2025 kl. 21:47.
Profesjonell amatør
OnkelMeth's Avatar
28 9
Politiet ville trolig beslaglagt safen og bedt deg åpne den.
Hvis du nekter eller sier at du har glemt koden, ville de sannsynligvis notert dette, men det er lite sannsynlig at de ville tatt ekstreme tiltak for å åpne den hvis de kun mistenker en mindre mengde hasj.

De kunne krevd urinprøve for å prøve å bevise narkotikabruk.
Uten konkrete bevis på innholdet i safen, har de sannsynligvis ikke nok til å få deg dømt for besittelse.

Hvis du sier at du har glemt koden og politiet ikke har konkrete bevis utover mistanken, er sjansen stor for at saken ville blitt henlagt, særlig hvis det dreier seg om en liten mengde hasj.