Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 912
Jeg har nylig investert i fond, på 3 dager har jeg tjent 5000 kr. Men jeg har gjort en liten feil. Jeg har satt pengene mine i generell fondssparing i stedet for ASK noe folk sier at jeg burde gå over til. Problemet nå er at jeg ikke har lyst til å selge meg ut for å overføre med tanke på 38% skatt. Burde jeg fortsette å investere 15 000 i måneden på generell fondssparings kontoen til stortingsvalget neste år og håpe på mindre prosent skatt av gevinst eller burde jeg selge meg ut nå og overføre alt til ASK kontoen?

Annen ting jeg lurer på er om jeg blir automatisk trukket 38% av gevinst når jeg selger eller er dette noe jeg må føre opp hos skattetaten?

Ønsker å spare 5+ år
Sist endret av erris1; 17. desember 2024 kl. 17:57.
Eventuelt salg kommer på neste års ligning.

Kan jo beholde nåværende fond der det er og eventuelt kjøpe mer av det eller andre fond fra en ASK.
Du vil ikke bli trukket i skatt før du "realiserer gevinst" dvs selger fondet.
Så hvis du selger fondet nå så vil du betale 38% i skatt, men hvis du sitter på det så vil du ikke måtte betale skatt før du selger.

Har du en ASK-konto så kan du selge fondet og kjøpe noe annet uten at du må skatte på det.
Du skatter kun når du flytter pengene ut av kontoen.

Men altså hvis du kjøper fond så bør du virkelig tenke langsiktig. Ikke bry deg om 38% skatt på 5000 så tidlig i "sparekarrieren".
Selg fondet, flytt pengene over til ASK og kjøp der.

Det kommer automatisk på skatteseddelen for neste år. Venter du til over nyttår så kommer det året etter mener jeg.

Ikke gjør tabben å bli for opphengt i å følge med på genvinst osv. Det er selvfølgelig moro når verdiene stiger men det er tilsvarende kjipt når de synker. Brått blir du fristet til å begynne å "trade" i fondene dine. Det KAN selvfølgelig gå bra, men som dem sier "Time in the market beats timing the market".
Sist endret av ID-Brikke; 17. desember 2024 kl. 20:41.
Trådstarter
64 7
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Du vil ikke bli trukket i skatt før du "realiserer gevinst" dvs selger fondet.
Så hvis du selger fondet nå så vil du betale 38% i skatt, men hvis du sitter på det så vil du ikke måtte betale skatt før du selger.

Har du en ASK-konto så kan du selge fondet og kjøpe noe annet uten at du må skatte på det.
Du skatter kun når du flytter pengene ut av kontoen.

Men altså hvis du kjøper fond så bør du virkelig tenke langsiktig. Ikke bry deg om 38% skatt på 5000 så tidlig i "sparekarrieren".
Selg fondet, flytt pengene over til ASK og kjøp der.

Det kommer automatisk på skatteseddelen for neste år. Venter du til over nyttår så kommer det året etter mener jeg.

Ikke gjør tabben å bli for opphengt i å følge med på genvinst osv. Det er selvfølgelig moro når verdiene stiger men det er tilsvarende kjipt når de synker. Brått blir du fristet til å begynne å "trade" i fondene dine. Det KAN selvfølgelig gå bra, men som dem sier "Time in the market beats timing the market".
Vis hele sitatet...
Men har det noe å si hvis man har pengene i generell fondssparing enn ASK hvis pengene skal ligge der inne i 5+ år? Taper jeg penger på at det ikke er på ASK eller? Jeg har ikke tenkt til å selge det eller bytte fond, bare sett inn penger der månedlig
Sitat av erris1 Vis innlegg
Annen ting jeg lurer på er om jeg blir automatisk trukket 38% av gevinst når jeg selger eller er dette noe jeg må føre opp hos skattetaten?
Vis hele sitatet...
Det blir nok automatisk overført informasjon til skatteetaten, men du må selv holde av penger til å betale skatten året etter du har realisert gevinsten.
Sitat av erris1 Vis innlegg
Men har det noe å si hvis man har pengene i generell fondssparing enn ASK hvis pengene skal ligge der inne i 5+ år? Taper jeg penger på at det ikke er på ASK eller? Jeg har ikke tenkt til å selge det eller bytte fond, bare sett inn penger der månedlig
Vis hele sitatet...
Nei det har ikke noe å si, og du taper heller ikke penger. Skatten vil være den samme uansett, når du først selger fondet ditt og tar ut penga.
Sist endret av venstrehook; 18. desember 2024 kl. 08:46.
ASK er bare interessant dersom du skal kjøpe og selge, bytte fond aktivt osv. lønner seg ellers å la dem stå, da akkumulerer du også skjermingsfradrag som gjør gevinstskatten noe mindre.
En vanlig misforståelse er også at man skatter av hele beløpet, men husk at du skatter bare av gevinsten minus skjermingsfradraget. Derfor er tiden din gode venn. Les deg opp på rentes rente-effekt. Når du har urealisert en gevinst på f.eks 100.000 om noen år, og fondene stiger 7%, så tjener du 7000 bare på gevinsten din alene. Det er også gøy å leke med 72-regelen (google it) og se hvor lang tid det tar å doble investeringen sin. Det vil også fortelle deg at tid er viktigere enn ASK ��
Etter i dag kan du vel selge og få igjen på skatten…
Er dette produkt/plattform fra banken din?

Om du nettopp har startet fondssparing og skal investere 15k i mnd over 5 år, ville jeg tatt det relativt lite tapet ved å flytte over til ASK. Da kan du også leke litt med porteføljen din etterhvert uten å tenke på skatt.

Men spørs hvilken fond du investerer i. Ikke alle fond og produkter kan du investere i fra ASK, da er heller en ren investeringskonto å anbefale. Der får du tilgang til alt som med AF, og mer!

Med langsiktig sparing i fond kan du utnytte renters-rente effekten bedre med ASK, som nevnt i sitatet.

Dette blir anbefalt om og om igjen av forskjellige økonomer for langsiktig sparing i fond.

Også en ren investeringskonto er og å foretrekke ifølge dem om du sparer i fond man ikke har tilgang til fra en ASK.

En aksjesparekonto gir deg frihet til å kjøpe, selge og bytte fond og aksjer uten å betale skatt underveis. Det betyr at du kan spare som du vil, og plassere pengene på nytt uten å måtte betale skatt. Du betaler først skatt når gevinsten tas ut av kontoen.
Vis hele sitatet...
Når du oppnår gevinst, slipper du å skatte av den så lenge den blir stående på aksjesparekontoen din. Du kan dermed reinvestere gevinsten “gratis”. Da slår rentes rente-effekten inn, hvor du får renter på dine allerede opptjente renter, og du får mer for pengene dine.
Vis hele sitatet...

https://www.nordnet.no/blogg/dette-b...tt-pa-utbytte/

https://www.nordnet.no/blogg/sett-sp...n-spareavtale/

Ikke akkurat spesielt spesifikt her men du finner det du lurer på i mange av andre artikler.

Sjekk også ut aksjespareskolen på Nordnet. Lærer veldig mye, og ved å lese spørsmålene på kommentarene er det lett å forstå seg på div.

Ellers, om det er hos banken din, har de nesten like mye informasjon som Nordnet og du kan ringe banken for gratis rådgivning.

Investeringskonto:

https://www.nordnet.no/no/tjenester/...saAoEhEALw_wcB
Sist endret av Naturgrønn; 25. desember 2024 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.