Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 486
Hei er det noen med god kjennskap til Nav og sosiale rettigheter her?

Vi planlegger å flytte til Norge. Jeg er Norsk, samboeren min er fra et EU land. Vi har vært registrert som samboere hos Nav i mer enn 6 måneder da jeg mottar trygd.

Vil min samboer ha spesifikke sosiale rettigheter i Norge som min samboer, eller spiller det ingen rolle siden hun er fra et EU land?

Spør om dette siden jeg pga. et bilkjøp i Norge er fristet til å melde flytting tilbake allerede nå men blir usikker på om vi kommer dårlig ut hvis jeg melder flytting til Norge 3 måneder før hun gjør det.

Jada dette skulle jeg sikkert spurt noen I Nav om men det er ikke så enkelt alltid å et klart svar derfra.

Mange takk!
vedkommende beholder sine rettigheter fra de EU-landet hun kommer fra, og opparbeider rettigheter her, litt usikker på hvilke rettigheter hun har umiddelbar rett på, akutte helsetjenester vil hun ha rett på, f.eks arbeidstrygd tror jeg hun må jobbe noen måneder før hun har rett på.

Full AAP og pensjon krever 40 års botid (her regnes også fremtidig botid) og blir avkortet år for år, hun har jo opparbeidet noen slike rettigheter i landet hun kommer fra! tror ikke hun "arver" noen rettigheter i egenskap av din samboer, om dere hadde vært gift ville dere hatt gjensidig plikt til å forsørge hverandre.