Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1662
Jeg har tenkt til å spare 10k+ i måneden fremover. Har tenkt litt på det med fond/askjer osv. Men, jeg har alltid lurt på hva er egentlig vitsen å investere i fond når man må skatte såpass mye av gevinst?
Så denne siden her i stad: https://www.sparebank1.no/nb/bank/pr...gene-dine.html

Altså la oss si jeg sparer til 1 mil i fond, og når jeg skal ta ut pengene så må jeg skatte 380 000 kroner av de. Har regnet ut at hvis man bare sparer pengene på sparekontoen så blir det omtrent den samme gevinsten. Mulig jeg er helt på bærtur, men jeg ser ikke helt poenget å gjøre det når man må skatte nesten halvparten
Sist endret av erris1; 2. desember 2024 kl. 22:58. Grunn: ,
Du skatter kun av gevinsten, ikke innskuddet. Sparer du 1 mill og går break even, skatter du ikke noe. Taper du, kan du skrive det av skatten.

Tjener du 100k på det innskuddet vil du skatte i underkant av 38k.

Hvorfor spare i fond? Fordi indeksen stort sett slår inflasjonen selv med skatt beregnet. De samme reglene gjelder for sparekonto. Har du milliarder på sparekonto må du fortsatt skatte av gevinsten.
Sist endret av Cheese; 2. desember 2024 kl. 23:30.
Du må huske at det kun er gevinst du skatter på. Ikke hele beløpet. Kunne jeg få sett dette regnestykke ditt? Regner med du er klar over at det er 22% skatt på renteinntekter..
Det er også noe som kalles skjermingsfradrag som gjør at man ofte skatter mindre: https://www.nordnet.no/no/kunnskap/a...yr-det-for-deg
Når er det renteinntekter og når er det gevinst?

Det er vel 28% på gevinst? men p g a en eller annen omregningfaktor blir tallet på finurlig vis 38%?
Sist endret av ketoDaddy; 3. desember 2024 kl. 01:22.
Slik jeg forstår det så er skatten på aksjegevinst 37,84%.

Det er for utbytte at det brukes en oppjusteringsfaktor. Denne oppjusteringsfaktoren gjør at
utbytte til privatpersoner ganges med et tall før skatten beregnes, slik at skattesatsen går fra 22% til 37,8%. Se https://fiken.no/forklarer/oppjustering-av-aksjeutbytte

Skatt på andre kapitalinntekter er 22%.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Når er det renteinntekter og når er det gevinst?

Det er vel 28% på gevinst? men p g a en eller annen omregningfaktor blir tallet på finurlig vis 38%?
Vis hele sitatet...
Renteinntekter er pengene/gevinsten du tjener på rentene. (Rentene på sparekonto i TS tilfelle.)

Når du selger akjser sitter du som regel enten igjen med en gevinst eller et tap.

Svarer dette på spørsmålet ditt?

Uskkke på hvor du har 28% fra.
Sist endret av Drugs; 3. desember 2024 kl. 04:06.
Regnestykket til sparebank1 på banksparing ser vel feil ut ?
2300*12måneder*20år = 552000
Banksparing:
Får man 2.262% rente (2,9% - 22% skatt) ender man opp på ca 688 000 etter 20 år med rentes rente.
(Brukte https://www.investor.gov/financial-t...est-calculator )
TS: i tillegg får du skjermingsfradrag som akkumuleres for hvert år du eier fondene. Det utgjør også ganske mye spart skatt dersom beløpet er stort og årene går.
Hva med tapet i verdien av hver krone? Den skjulte skatten ingen snakker om.

For hver person som betaler skatt eller bøter, evt tar del i andre typer pyramidespill, for hver krone benyttet på disse blir kjøpekraften i hver krone redusert. I Norge hvor ca 1/3 av befolkningen jobber i staten, 1/3 ikke jobber( barnehage, skole, pensjonist, eller på annet vis trygdede ) og ca 1/3 faktisk skaper verdier. I dette landet må de som skaper verdier skape verdier for de andre også. Altså 3 kroner tatt inn av det private næringsliv dekke de 2/3 andre også. Norge lever i ei tåke av rikdom som gjør at folk flest ikke tar inn over seg det faktiske regnestykket.
Sist endret av ketoDaddy; 4. desember 2024 kl. 16:05.

For hver person som betaler skatt eller bøter, evt tar del i andre typer pyramidespill, for hver krone benyttet på disse blir kjøpekraften i hver krone redusert. I Norge hvor ca 1/3 av befolkningen jobber i staten, 1/3 ikke jobber( barnehage, skole, pensjonist, eller på annet vis trygdede ) og ca 1/3 faktisk skaper verdier. I dette landet må de som skaper verdier skape verdier for de andre også. Altså 3 kroner tatt inn av det private næringsliv dekke de 2/3 andre også. Norge lever i ei tåke av rikdom som gjør at folk flest ikke tar inn over seg det faktiske regnestykket.
Vis hele sitatet...
Verdiendringa på penger er jo inflasjon.

Det "reknestykket" ditt gir forøvrig ikkje meining.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2024 kl. 17:59.

Vis hele sitatet...
Jobber man i barnehage, så sørger man for at begge foreldre kan være i jobb. Jobber man i helsesektoren, så bidrar man til å gjøre folk friske, og ut i jobb igjen.
Jobber man med å kreve inn skatter, så bidrar man til å kunne betale folk som jobber i barnehage, i helsessektoren osv.

Som du ser, så bidrar også disse til verdiskapning, ved at det gjør livet til oss i privat sektor enklere/bedre, og at flere kan bidra i privat sektor.