Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 7215
Jeg ønsker veldig gjerne svar raskt. Jeg bor sammen med en ekstremt ille fyr han har rusproblemer ageressjons problemer med mer. Han er veldig på å ville utnytte meg økonomisk, i tilegg vil han utnytte mine venner økonomisk og moren min søsken til meg. Han vil låne penger blir agresiv om han ikke får låne penger. Eksempel si han vil låne 3000 kr til tannlege si han får låne 2000 av moren min. Han mener det ikke er nok bruker opp alt på resturant og merkeklær istedenfor. Så vil han på ny låne 3000 kr til tannlege og blir agresiv of mener han må ha tannlege time!

Han har flere ganger klikket truet med å drepe søsteren min da han er rasende ikke får låne penger.

Han fikk låne 25000 av ei av mine venninner av å dikte opp alt mulig. Da hun spurte litt om når få det tilbake ble han enormt agresiv.

Han har fått raserianfall der han truer med å knuse sette fyr på leiligheten vi leier sammen.

Han kan og være enormt lei seg snakke om sin angst og det å ta livet av seg selv.

Humøret går opp og ned hele tiden og han har tidligere knust ødelagt leiligheter satt fyr på ting. Slått inn dører slått inn vinduer slosskamp angrepet folk med kniv osv osv.

Jeg er i en prosess om å gå fra ham. Når jeg går fra ham blir det nok veldig plutselig. Han kommer ikke få den muligheten hvor han får vite det er slutt og får lang tid å flytte. Jeg tenker å gjøre det slutt tidlig på dagen på en hverdag som rn gjør det slutt klokka 09 på morgenen for han litt tid å oppsøke nav for plass å bo. Han har ingen venner å ikje noe nettverk. Foreldrene hens har anmeldt ham for vold. Forhåpentligvis går jeg fra ham om 2 uker. Flere av mine venner har bestillt video overvåkning utenfor dørene sine jeg gav beskjed nå på fredag om at det kanskje var en ide. Jeg ser dessverre for meg han vil gå rundt lete etter meg og være truende slå inn dører his venner for å lete. Han har flere ganger blitt rasende for tidlig kg hen innbilte seg eksempel rn Coop ansatt som bruker å smile vennlig han har innbilt seg han liker meg og vil drepe denne ansatte. Flere av nære venner sa det var ikke noe å fundere på de ville få overvåkning installert alt i dag, jeg sa de kanskje ville vente litt å se men de alle nære venner vil bare skaffe med det samme.

Uansett jeg hadde dessverre lenge troa på han ville få jobb. Han hadde periode der han var mer eller mindre frisk. Jeg fikk dessverre følelsen av at jeg måtte støtte han og ikke kunne kaste ham på dør nå som han nesten ble rusfri nesten fikk seg jobb osv. Nå tror jeg imidlertid ikke problemer bare er rus og psykiske problem men at han liker å plage andre og at han er fryktelig egoistisk. Han gjør ingenting for å løse sine problem han kan plutselig ønske å ta seg en fest selv om han har vært rusfri en måned for å feire også knuse ødelegge andres leiligheter og han har ingen tanke om det er belastende for andre. Andre er bare gledesdrepere masete og slem om de forteller masse ble ødelagt eller spør om få penger tilbake.

Siden jeg er så fryktelig blakk økonomisk pga penger jeg har brukt på ham, han har lenge nektet og søke støtte fra nav ol. Også var det slik forrige måned i oktober at han fikk støtte fra nav og jeg trodde han ville få dette for november også! Jeg forsto det veldig slik på nav

Men så har nav begynt å kreve masse for å utbetale noe som helst. For at han skal få betalt for tannlege. Jeg har alt betalt mye for tannlege, en skade på Volvat på fylla, busskort og for at skal få tilbakebetalt må han levere inn husleie kontrakt og endte folkeregistret adresse.

Dette kom på veldig ille tidspunkt da jeg i forrige uke snakket med krisesenteret om å gå fra ham.. krisesenter gjorde meg veldig oppmerksom på at om han knuser noe i leiligheten er jeg 50% ansvarlig for alt han knuser.

Han har samtidig krangler med ulike folk på fylla og fått paranoia for at serbere albanere og diverse skumle folk er ute etter han.

Jeg føler på at husleie kontrakten blir mer ekte jo flere kopier en tar og jo flere plasser jeg levere den inn. Si vi leier av et hyggelig barnefamilie som er så utrolig fine mennesker. Og jeg vil ikke han skal slå i stykker denne leiligheten for å skade meg økonomisk.

Jeg lurte på å lage en falsk husleiekontrakt det finnes en plass med flere leiligheter. hva om en skriver falsk husleiekontrakt at leier i "dalviken 18" oppgir mail adresse som jeg har laget som er fiktiv. Dikter opp et telefon nummer.

Så henger en opp postkasse endrer folkeregistrert adresse dit.

Jeg lurte også på konto nummer i leiekontrakten. Si jeg skriver ett fiktivt konto nummer hvor hvor leie skal betales inn. Det blir kanskje et styr kanskje nsv har mulighet sjekke om kontoen er ekte?

Eller åpner en ny konto selv å skriver dette konto nummeret inn i leiekontrakten? Det tar tid for konto nummer å bli registrert på meg??? Å vil vel ikke synes så godt om konto nummer ikke er i aktivitet null penger inn og ut. Eller vil nsv finne ut navn på eier av kontoen.

Vil bare understreke jeg ikke er så opptatt av hva som skjer langt frem i tid. Si han får 15 000 fra nav nå. Også må dette tilbakebetales om 6 måneder. Eller jaja da har jeg uansett kommet meg bort fra hsm så da er det mer bagatell om jeg eller han nå betale tilbake 15 000. Det er nå det er vanskelig økonomisk slik at trenger penger for å komme seg bort.

Grunnen til at vil lage falsk leiekontrakt er vi leier en plass nå for 11 000. Om jeg sender inn denne kontrakten blir den lagret i nav. Med mitt fødsels og person nummer på. Om han knuser noe då finnes denne kontrakten og jeg er 50 % ansvarlig for alt som blir ødelagt. Han kan og få ut papirene sine å få ut mitt fødsels og person nummer.

Han er veldig på å miste papirer. Er leiekontrakten borte og han har folkeregistret adresse annen plass han vil ikke ha samme rett å oppsøke adressen disse hyggelige folkene bor. Han vil ikke se mitt person nummer.

Jeg vil jo være samme ansvar om noe blir ødelagt men han vil kanskje ikke være like klar over det. Om leiekontrakten blir lagret i nav har han rett til å få den ut.

Jurdisk sett ønsker jeg heller ikke å stå oppført som hans samboer.

Hadde vært fint om noen vet mer om nav, postkasse, folkeregistret adresse. Hva kan egentlig nav finne ut? Hvor raskt vil de kunne finne ut at en ikke bor der?
Hvor velger en å henge opp postkassen. Jeg tenker litt på en plass med mye ledig plass til postkasser slik at ikke noen irriterer seg over ekstra postkasse også la det stå ganske utydelig adresse på postkassen. Slik at ikke noen reagerer hva er det noen som har laget postkasse adresse at de bor i vårt hus!

Vanligvis kunne en bedt venner om å få henge opp postkasse om en har slik desperat behov. Men jeg ønsker ikke han vet adressen til noen av mine venner.

Håper på raskt svar hadde vært bra og sende inn papirer i dag! Å da må alt begynne å finne en plass å henge opp postkasse. Tenke på dette med konto nummer. Tenke på dette med folkeregistret adresse
Sitat av Gjemme-seg Vis innlegg
Dette kom på veldig ille tidspunkt da jeg i forrige uke snakket med krisesenteret om å gå fra ham.. krisesenter gjorde meg veldig oppmerksom på at om han knuser noe i leiligheten er jeg 50% ansvarlig for alt han knuser.
Vis hele sitatet...
Høres ut som at du skal fortsette å forholde deg til krisesenteret.
Du bør ikke gjøre noe ulovlig for å oppnå målet ditt.

Gjør det slutt, sørg gjerne for at noen andre kan støtte ham ved behov. Krisesenteret?

Finn ut av resten etterpå. Det ordner seg alltid. Ikke lag en falsk kontrakt eller noe som helst ulovlig. Det er å slå deg selv i ansiktet.
Sist endret av Tysteren; 25. november 2024 kl. 14:10.
Sørg for å ikke være alene når du forteller det, og en stund framover. Prøv å bo hos noen andre et par uker.

Du skulle ikke holdt ut så lenge.

En vanlig time hos min tannlege koster ca 700 kr. Så 3000? Hvorfor?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
En vanlig time hos min tannlege koster ca 700 kr. Så 3000? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
En undersøkelse ja, har du et aldri så lite hull begynner vi på tusenlappene..

Uansett rusmisbruker som låner penger til merkeklær og tannlege? Not so much..
Vet ikke om jeg synes synd på deg, det har tross alt pågått en stund.
Hør om du kan bo hos noen en stund så du kan finne en plan på å forlate han
Sjeldent jeg har sympati for folk som er sammens med rusmisbrukere.

Slå opp, kom deg videre, og være mer obs på røde flagg på framtidige partnere. Lykke til, du klarer bedre!
Vært der, gjort det.
Følg nøye med her nå: IKKE lag noe falskt, ikke gjør noe ulovlig.

Skaff deg en advokat, og fortell dette til advokaten. Gjerne fortell alt dette til krisesenteret og. Vær så snill, om du vil overleve, og beholde kroppen din uten skader, så forlat dette mennesket. Husk, her er det også en stor sjanse for at h*n kan påføre deg psykiske problemer. Pass på at du har en stødig, god og ordentlig person med deg når du skal gjøre det slutt. IKKE vent med dette, det vil da bare gi deg problemer videre.

Du fortjener så mye bedre, og et bedre liv. Ikke la slike kakerlakker som det ødelegger for deg. Jeg skjønner at det er vanskelig, spesielt om h*n manipulerer deg, og lyver og bruker deg da du har følelser for h*n. Men stol på meg, om du forlater h*n vil ALT bli bedre!
Takk for alle svar.Lurer enda på endel om kontrakter. Tenker å snakke med advokat, men jeg kan ikke snakke med advokaten om å lage feil kontrakter lurer på å få de vi leier av å skrive ny kontrakt? Enten at bare jeg står på kontrakten? Eller at bare han står på kontrakten? Om han ødelegger noe er det vel best det bare står han. Men om jeg har behov for å hente noe i leiligheten er det vel bra om den bare står på meg. Jeg er ikke ferdig å pakke ut viktige ting fra leiligheten. Men altså han kan klikke så ille at det kanskje helt plutselig blir slutt. Det har vært så ille raseriutbrudd fra han på matbutikken at jeg sprang ut en bakvei han begynte å skrike hore fitte og han skulle drepe moren min. Dette var utløst av at han var sint av å vente litt å være litt alene på matbutikken. 5 minutt eller noe, han påstod senere han fikk panikkangst og at jeg ikke hadde tatt hensyn til hans panikkangst. Han kan og klikke av at ansatte smiler eller sånn, si en ansatt på Coop eller Clas Ohlson er vennlig så kan han begynne å innbille seg ting kjenner du ham ! Du lyver! Han kjenner deg! Hvorfor sa han hei! Også kan det være personer jeg ikke en gang husker. Så hvordan han vil reagere når blir slutt kan jo slå annerledes ut enn hva jeg tror. Nære venner har fått info om hvor ille han er, og jeg kan si ifra at de ikke burde være på den eller den bussholdeplass ikke på kjøpesenteret når vi er der da min samboer vil slå ned vedkommende osv. Han har mange makabre ideer også om diverse Coop ansatte hen har innbilt seg at kjenner meg, og han er sint jeg ikke vil innrømme å kjenne disse, men jeg husker ikke en gang alle disse ansatte min samboer vil drepe på makabert vis. Jeg vet selvsagt heller ikke om det er sant at han virkelig har innbiller seg noe som er så tåpelig eller om det er mer en syk og kontrollerende greie for å plage meg. Samme med det med panikkangst han påstår ofte etter raseriutbrudd han hadde panikkangst men det vet jeg ikke om er sant.

Vet ikke hva som blir best av at bare han står på kontrakten? eller bare jeg? nå står begge på kontrakten. Det er kanskje dårligste løsningen?

Det er sant det noen skriver at er noe galt med meg også. Jeg har kjent folk som har tatt livet av seg og min samboer snakker masse om sin angst selvmord osv. Jeg tror det er litt det at jeg ikke helt har bearbeidet sorg over folk rundt meg som har gått bort. Jeg kunne også føle jeg burde hjelpe ham og ikke bruke alle værste episoder på fylla imot ham. Nå har jeg innsett at han er fryktelig ille når han ikke er ruset også. Det er null håp, eller rettere sagt håpet er bare å komme seg bort å få mitt gamle liv tilbake uten denne fyren. Jeg vil ære så glad få mitt gamle liv tilbake uten han!
Takk for alle svar.Lurer enda på endel om kontrakter. Tenker å snakke med advokat, men jeg kan ikke snakke med advokaten om å lage feil kontrakter lurer på å få de vi leier av å skrive ny kontrakt? Enten at bare jeg står på kontrakten? Eller at bare han står på kontrakten? Om han ødelegger noe er det vel best det bare står han. Men om jeg har behov for å hente noe i leiligheten er det vel bra om den bare står på meg. Jeg er ikke ferdig å pakke ut viktige ting fra leiligheten. Men altså han kan klikke så ille at det kanskje helt plutselig blir slutt. Det har vært så ille raseriutbrudd fra han på matbutikken at jeg sprang ut en bakvei han begynte å skrike hore fitte og han skulle drepe moren min. Dette var utløst av at han var sint av å vente litt å være litt alene på matbutikken. 5 minutt eller noe, han påstod senere han fikk panikkangst og at jeg ikke hadde tatt hensyn til hans panikkangst. Han kan og klikke av at ansatte smiler eller sånn, si en ansatt på Coop eller Clas Ohlson er vennlig så kan han begynne å innbille seg ting kjenner du ham ! Du lyver! Han kjenner deg! Hvorfor sa han hei! Også kan det være personer jeg ikke en gang husker. Så hvordan han vil reagere når blir slutt kan jo slå annerledes ut enn hva jeg tror. Nære venner har fått info om hvor ille han er, og jeg kan si ifra at de ikke burde være på den eller den bussholdeplass ikke på kjøpesenteret når vi er der da min samboer vil slå ned vedkommende osv. Han har mange makabre ideer også om diverse Coop ansatte hen har innbilt seg at kjenner meg, og han er sint jeg ikke vil innrømme å kjenne disse, men jeg husker ikke en gang alle disse ansatte min samboer vil drepe på makabert vis. Jeg vet selvsagt heller ikke om det er sant at han virkelig har innbiller seg noe som er så tåpelig eller om det er mer en syk og kontrollerende greie for å plage meg. Samme med det med panikkangst han påstår ofte etter raseriutbrudd han hadde panikkangst men det vet jeg ikke om er sant.

Vet ikke hva som blir best av at bare han står på kontrakten? eller bare jeg? nå står begge på kontrakten. Det er kanskje dårligste løsningen?

Det er sant det noen skriver at er noe galt med meg også. Jeg har kjent folk som har tatt livet av seg og min samboer snakker masse om sin angst selvmord osv. Jeg tror det er litt det at jeg ikke helt har bearbeidet sorg over folk rundt meg som har gått bort. Jeg kunne også føle jeg burde hjelpe ham og ikke bruke alle værste episoder på fylla imot ham. Nå har jeg innsett at han er fryktelig ille når han ikke er ruset også. Det er null håp, eller rettere sagt håpet er bare å komme seg bort å få mitt gamle liv tilbake uten denne fyren. Jeg vil ære så glad få mitt gamle liv tilbake uten han!
Vis hele sitatet...
Han har vel ikke en psykolog å snakke med? Borderline…

Og du da? Snakk med en psykolog om dette her.
Psykologen min er faktisk redd for min samboer, varier litt hva folk tror men noen tror min samboer er narsesist andre tror han er i psykose? Han har ingen psykolog og snakke med, og han liker ikke psykologer! Uansett så skal jeg bare komme meg unna han og ikke fundere så mye på hva som feiler ham. Det er kanskje ulike ting som feiler ham.
Hva som skjer med han er ikke ditt ansvar, det er ditt liv og din egen sikkerhet som er.
Kom deg vekk fort som f.
Nå ser jeg jo at dere synes det med å henge opp postkasse helt annen plass er en dårlig ide, og folk synes også feil folkeregistrert adresse og feil leiekontrakt er en dårlig ide. Og kanskje er det dårlig ide. Kanskje var det bare en befriende tanke at siden han nå er redd for en gruppe serbere han har kommet i bråk med, så kan han jo henge opp postkasse feil plass og levere feil opplysninger i leiekontrakt til nav . Hvorfor det en så dårlig ide? Hva konkret kan skje som gjør dette til en dårlig ide? Jeg synes jo det ville vært bra om han ikke leverer den kontrakten vi har nå til nav fordi på denne står det jo at vi leier sammen denne leiligheten.
Nå ser jeg jo at dere synes det med å henge opp postkasse helt annen plass er en dårlig ide, og folk synes også feil folkeregistrert adresse og feil leiekontrakt er en dårlig ide. Og kanskje er det dårlig ide. Kanskje var det bare en befriende tanke at siden han nå er redd for en gruppe serbere han har kommet i bråk med, så kan han jo henge opp postkasse feil plass og levere feil opplysninger i leiekontrakt til nav . Hvorfor det en så dårlig ide? Hva konkret kan skje som gjør dette til en dårlig ide? Jeg synes jo det ville vært bra om han ikke leverer den kontrakten vi har nå til nav fordi på denne står det jo at vi leier sammen denne leiligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter litt med å få noe sammenheng i hva som er formålet med å manipulere leiekontrakt. Kan du konkretisere det? Jeg skjønner du skal bli ferdig med han men han er vel ikke så blåst at han plutselig tror han bor et annet sted?
Han er slik at han mister ting. Mister bankkort osv. Så om lager en fiktiv leiekontrakt et annet sted å han sender inn den fiktive til nav. Så trenger han ikke sende inn den riktige leiekontrakten. Slike leiekontrakter blir jo lagret i nav sine system.

I tillegg så er det slik at folkeregistrerte adresser gir viss rettighet de også si han er full på utested eller havner i slosskamp politi osv kanskje kjører ham hjem til folkeregistrert adresse. Havner han på glattcelle eller annet han kan han bli kjørt hjem til folkeregistrert adresse.
Legevakt sykehus som han bruker mye kan gi hjem-kjøring i taxi til folkeregistrert adresse. I disse tilfellene da risikerer han kommer på døren i ille humør.

Det er om han står registrert på adressen. Om han ikke står registrert på adressen men jeg står på adressen blir jeg kanskje likevel nødt å skaffe annen leilighet fordi han oppsøker meg og vet jo denne adressen.

Jeg vet jo heller ikke hva som vil skje men begynte å fantasere om å henge opp postkasse helt annen plass, at hen folkeregistret seg der og sende inn fake leiekontrakt fra nav.

Glemte å si at han kan virke veldig hyggelig snill oppegående så han kan jo få folk på sin side. Så derfor var det også kanskje litt greit med fake leiekontrakt.. si han skriver seg på denne leiekontrakten det vi leier sammen bare han så leier jo ikke jeg der og det å hente ting kan bli vanskelig. Motsatt om bare jeg står på leiekontrakt jeg kan bli 100% erstatningsansvarlig om han ødelegger noe. I en rettsak om han skal erstatte noe så har han jo ikke penger.

Det var bare noe som virket befriende med å henge opp postkasse helt annen plass, lage fake leiekontrakt, og folkeregistrert adresse langt unna på denne plassen. Jeg er jo også i en slik situasjon at jeg ikke bryr meg noe særlig om nav skulle lage konsekvenser. Er bare redd for at samboer skal bli sint klikke osv.
Dette er jo helt absurd. Tilbake til mitt opprinnelige innlegg:

Sitat av Dough Vis innlegg
Høres ut som at du skal fortsette å forholde deg til krisesenteret.
Vis hele sitatet...
Glem nå hele den leiligheten dere har. Det er en bagatell med din egen sikkerhet og mentale helse tatt i betraktning. Fortell krisesenteret om disse fantasiene du har om adresser og postkasser.

Jeg har hørt mye rart om rus i relasjoner etter hundrevis av møter i AA og NA men dette var en ny vri.

Hva angår veien videre så burde du kanskje fokusere på ny bolig på hemmelig adresse. Ikke spekulere i hvordan du kan unngå han på den måten du gjør, det virker som du er litt i ferd med å miste grepet om virkeligheten. Du må fortelle psykolog og krisesenter om hvordan du planlegger å håndtere dette med adresser ASAP.
Sist endret av Dough; 25. november 2024 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Når man leverer inn husleiekontrakt for å søke husleie, så sjekker dem opp hvem som eier bolig og om det samsvarer med kontrakten.

(Lagde kontrakt med eksen uten at vi var registrert samboer og beløpet var det jeg betalte på lånet, gikk ikke helt etter planen.. en utbetaling)

Jeg har ikke helt klart å forstå greien med kontrakten?

Du skal gå fra han og du fortsette å bo i boligen?

Han får tid til å komme seg på NAV og få nødhjelp/hastesak så han forhåpentligvis får tak over hodet raskest mulig?

Kanskje jeg som er helt borte, men du vil ha han folkeregisteret et annet sted enn der dere er nå, før/etter du har fått han ut?
Sist endret av Naturgrønn; 26. november 2024 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Sjeldent jeg har sympati for folk som er sammens med rusmisbrukere.

Slå opp, kom deg videre, og være mer obs på røde flagg på framtidige partnere. Lykke til, du klarer bedre!
Vis hele sitatet...
Du må tenke litt over hvordan du prater til mennesker i fremtiden.
Sitat av Borderline Vis innlegg
Han har vel ikke en psykolog å snakke med? Borderline…

Og du da? Snakk med en psykolog om dette her.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du ofte drar opp at folk visstnok har borderline (nesten hver gang jeg ser noe fra deg her?), men alt er ikke en diagnose. Ut ifra brukernavnet ditt skjønner jeg hvor du har det fra – jeg har borderline sjæl, men ro ned litt med diagnostiseringene.
Det er uansett ikke ts sinn jobb å gjøre han frisk.

Med din forklaring så hadde jeg forholdt meg til krisesenteret. Dem vet hva som bør gjøres
Vært der, gjort det.
Sitat av Brukernavn404 Vis innlegg
Jeg ser at du ofte drar opp at folk visstnok har borderline (nesten hver gang jeg ser noe fra deg her?), men alt er ikke en diagnose. Ut ifra brukernavnet ditt skjønner jeg hvor du har det fra – jeg har borderline sjæl, men ro ned litt med diagnostiseringene.
Vis hele sitatet...
Nå er dette litt off-topic, men fikk faktisk en PM fra vedkommende hvor h*n siterte noe jeg skrev(to forskjellige innlegg via to forskjellige PM'er), hvor det sto "Flaut" under. I den neste, så prøvde vedkommende seg "Du har en personlighetsforstyrrelse."
Jeg har tenkt å reise tilbake til der han kommer fra å gjøre det slutt der. Av en rar anledning er han friskere om han er nære søsken famile slekt. Jeg tror han føler mer han må oppføre seg normalt om de er i nærheten. Jeg tror det blir mindre katastrofe å gjøre det slutt der enn om han skal gå løs på alle mine venner her i Bergen og husene deres osv. Jeg har også vurdert og spørre noen av hans søsken om råd for hvordan gjøre det slutt. De vet jo endel om hvordan han er. Men likevel er jeg jo redd de forteller ham.

Jeg trenger pengene for at vi skal kunne reise. Og det er helt krise da jeg hadde sett for meg han fikk ca 19 000 fra nav tannlege husleie strøm mye av dette har jeg alt betalt. Jeg var egentlig opptatt av at han skulle være i ok humør frem mot reisen. Ikke at han var i godt humør han klikket mange ganger på butikk kjøpesenter og nabolag i forrige uke. Han klikket sjeldent ille! etter disse ekstreme episodene det jeg nermest løp unna han. Så tenkte jeg litt når han var i godt humør på butikker "la han bare kjøpe den genseren" viktigste er jo han er i ok humør og leverer nav søknaden. Grunnen til han klikka mye forrige uke var at jeg ringte studiestedet mitt og litt forskjellig og det takla han ikke "hvem du snakker med nå!" Også innbille seg ting. Eller late som han innbiller seg ting. Han takler ikke jeg snakker med andre enn ham. Noe som er totalt krise at han ikke takler jeg jobbet før jeg traff ham og lønnsmessig så får jeg jo forhåpentligvis tilbake jobbene mine etter det er slutt med han. Han klikker bare jeg drar innom min gamle jobb.

Uansett da jeg/vi endelig fikk sendt inn søknaden hans til nav jeg hjalp han mye. Da fikk han helt helt helt helt helt panikk. Vil ikke politi skal vite adressen. Serberne kan komme (for de som ikke har lest hele tråden har han lurt noen litt skumle kriminelle serbere til å gi ham penger uten at han levert dem noe av det de har kjøpt) han er veldig redd for serberne og mener jeg må gi ham 8000 kr som kan gi til serberne før han sender inn nav søknad.

Jeg vil egentlig bare han skal få penger fra nav. Bryr meg ikke lenger så mye hvor han har postkasse dette med postkasse var et krav fra nav postkasse folkeregistrert adresse. Vil bare han skal få penger fra nav. Jeg vil ha litt ro til å pakke ut noe viktig fra leiligheten. Så ha økonomi å reise nære hans slekt å gjøre det slutt der..

Jeg sliter faktisk veldig med hvordan få til det økonodk og tidsmessig uten at hen bare klikker og krasjet hele leiligheten.
Jeg sliter faktisk veldig med hvordan få til det økonodk og tidsmessig uten at hen bare klikker og krasjet hele leiligheten.
Vis hele sitatet...
Dess mer du skriver dess mer sikker blir jeg på at det eneste riktige for deg er å pakke sekken å dra på krisesenteret. du er jo bare opptatt av alt og alle andre enn deg selv. Det er veldig vondt å se. Du er redd for leieligheten og hva som skal skje med alle alle andre. Vel, alle andre er ansvarlige for seg selv. Om typen din denger venner, famile og bekjente så er det aldri ditt ansvar, like lite som det er din skyld. De er voksne og ansvarlig for sitt eget liv. Nå er det på tide at du tar ansvar for ditt eget liv så får alt annet komme i annen rekke. I den rekkefølgen, ikke motsatt sånn du holder på med å sette deg selv sist.
Du er jo ikke alene om dette og disse trådene dukker opp her med jevne mellomrom. Felles er at ofre for rus og vold i nære relasjoner har store utfordringer med å se seg selv i situasjonen. Her blomstrer jo du.
Sist endret av Dough; 26. november 2024 kl. 10:49.
Jeg sliter faktisk veldig med hvordan få til det økonomisk og tidsmessig uten at han bare klikker og krasjer hele leiligheten.

Håper noen har råd angående hvordan han kan få penger fra nav. Jeg vil egentlig bare reise bort. Vil ikke ha katastrofe i Bergen hvor han springer etter mine venner og Coop ansatte og folk han innbiller seg jeg har snakket for mye med. Jeg vet ikke hvem han kommer til å angripe. Jeg tror alle mine nære venner holder seg unna han så det blir vel noen jeg ikke tenker så mye på. Eller noen jeg har lett å tenke den tanta mi angriper han ikke. Uansett så er det vel mer eller mindre tilfeldig hva han innbiller seg kanskje å vanskelig å vite hva han vil finne på når det blir slutt. Ja og en ting til han blir gjerne sint for slikt som dere snakker dritt om meg. Noen har manipulert deg å si dette! Jeg forteller noe som er viktig for meg også mener han det ikke er min ide! : men noen i nabolaget og at jeg har snakka med noen og at jeg er manipulert. Så kan han klikke mer når jeg sier nei det var min ide det har jeg alltid ment. Men han klikker bare mer å påstår han skal drepe venner som har manipulert meg osv.

Jeg må selvsagt komme meg bort blir helt utslitt gange 1000 av å ha hans berg og dalbane av følelser og raseri.

Det er veldig mye økonomisk nav husleiekontrakt og adresse postkasse jeg lurer på om noen her vet svar på??...

Jeg har alt bestemt meg for å gå fra ham! forhåpentligvis jeg orker å reise til der hans slekt bor å gjøre det slutt der. Om ikke blir det det opplegget krisesenteret har som høres lettvindt ut, men jeg tror jeg får en lang og tung periode der han går rundt i Bergen og hater alt og alle og leter etter meg og venner av meg
Sist endret av Gjemme-seg; 26. november 2024 kl. 10:55.
Vært der, gjort det.
Jeg sier det igjen, følg NØYE med nå: Dra til krisesenteret, ring han og gjør det slutt med han. Fortell krisesenteret om hva du går igjennom. Ikke dra tilbake til leiligheten før du har noen som kan hjelpe deg fysisk med å hente tingene dine der. Si deg selv opp fra leiekontrakten. Kontakt psykolog, fortell alt dette til psykologen. Ikke gjør noe ulovlig. Dersom samboeren din er voldelig mot deg, anmeld det. Samboeren din må få seg en vekker, dette kan IKKE fortsette. Det er en sannsynlighet for at h*n blir dømt for vold i nære relasjoner. Du fortjener bedre enn dette, men for at det skal skje må du faktisk ta noen grep selv.

Det er helt ok å spørre oss her på forumet, samt. dele det du sliter med. Men du må huske på at det er ingen her som kan hjelpe deg, bare deg selv. Det gjør du ved å reagere, ta noen grep og faktisk gjøre hva de fleste her anbefaler deg. Til syvende og sist er det kun DU som kan styre hva som skjer videre i livet ditt.

IKKE VENT MED NOE, GJØR DET NÅ. TING BLIR __IKKE__ BEDRE AV Å VENTE!
Håper noen har råd angående hvordan han kan få penger fra nav.
Vis hele sitatet...
Det er hans problem, ikke ditt. Han har selv to bein, armer og hode han kan benytte til å oppsøke NAV. Dette er virkelig helt forkvakla at du "bare skal" hjelpe han først så kan du gjøre det slutt. Helt koko. Som jeg skrev, du må sette deg selv først. I motsatt rekkefølge av alt du holder på med nå. Dette hjelper krisesenteret deg med.
Litt av poenget er om han får penger fra nav har vi begge mer penger til å reise bort. Jeg ser virkelig for meg at om jeg gjør det slutt fra krisesenteret: han kommer å gå rundt i Bergen å lage masse problem i minst et halvt år, kanskje mer enn ett år da han vil jo trolig få kommunal leilighet av kommunen til å bo sentralt i bergen i årevis-dersom jeg drar på krisesenteret å gjør det slutt derifra. Men dersom vi begge reiser bort. Han blir kanskje værende der nære sin slekt og reiser ikke en gang tilbake til Bergen. Han får jo lett paranoia så si vi har reist langt bort fra Bergen, han kan jo bli redd reise tilbake til Bergen, pga serberne og alt mulig, de paranoia greiene er som at innbiller han seg først en ting blir det paranoia for mye annet samtidig.
Sitat av Bjarnebekjent Vis innlegg
Du må tenke litt over hvordan du prater til mennesker i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Jeg har kommet lengre enn de aller fleste her inne ved å være meg selv.

Er jeg helt på jordet hvis jeg mener at man bør kjenne typen før man blir kjærester og flytter sammen? Har man ikke opparbeidet seg noe som helst erfaring når man er voksen?

Jeg kunne selvfølgelig hatt en "sydd puter" kommentar til TS, men det er nok av hvite riddere her inne som har gjort det allerede.
Vært der, gjort det.
Hvorfor det? Jeg har kommet lengre enn de aller fleste her inne ved å være meg selv.

Er jeg helt på jordet hvis jeg mener at man bør kjenne typen før man blir kjærester og flytter sammen? Har man ikke opparbeidet seg noe som helst erfaring når man er voksen?

Jeg kunne selvfølgelig hatt en "sydd puter" kommentar til TS, men det er nok av hvite riddere her inne som har gjort det allerede.
Vis hele sitatet...
Det er mange av innleggene dine jeg har likt, men det lenger opp, samt. dette er ikke en av de. Joda, vi alle er forskjellige og formulerer oss på forskjellige måter med forskjellige meninger, men det er faktisk lov å lese situasjonen litt og tenke over hva andre kan føle, istedenfor å være opptatt av å fortelle hvordan man selv føler det i andres situasjon.

Vis hele sitatet...
Problemet er vel at situasjonen er dramatisk og skremmende. Fyren virker jo farlig sånn som jeg leser det. Da hjelper det ikke stort med besserwisser kommentarer.

Jeg har ikke noe å bidra med her, men det har ikke du heller
Om han får penger fra nav blir det bedre mer penger på deg. Men, kan ha ikke få seg en jobb?
Jobb jeg har forsøkt lenge lenge få han å få seg jobb. Var litt derfor jeg kom i denne situasjonen da jeg trodde oppriktig han ville jobbe være selvstendig, da han snakket om sin motivasjon for jobb. Han ville jobbe på Kiwi hotell Rema alt mulig. Han har og erfaring som leder ganske høyt opp i flere bedrifter. Men til syvende og sist blir det bortkastet tid å lete etter jobber til ham. jeg og venner slekt har letet etter jobber til han ringt rundt osv. Hjulpet ham med jobbsøknad og han leverer ikke inn jobbsøknad en gang. Virker mer som han har sabotert masse av andres tid ved å late som han er motivert for jobb.. Forhåpentligvis jeg får til å stikke fra ham om få uker. Men det hadde jo vært bra om han fikk penger fra nav eller penger fra en jobb nå slutten av november og begynnelsen på desember slik at vi har litt mer penger å reise bort.
Jobb jeg har forsøkt lenge lenge få han å få seg jobb. Var litt derfor jeg kom i denne situasjonen da jeg trodde oppriktig han ville jobbe være selvstendig, da han snakket om sin motivasjon for jobb. Han ville jobbe på Kiwi hotell Rema alt mulig. Han har og erfaring som leder ganske høyt opp i flere bedrifter. Men til syvende og sist blir det bortkastet tid å lete etter jobber til ham. jeg og venner slekt har letet etter jobber til han ringt rundt osv. Hjulpet ham med jobbsøknad og han leverer ikke inn jobbsøknad en gang. Virker mer som han har sabotert masse av andres tid ved å late som han er motivert for jobb.. Forhåpentligvis jeg får til å stikke fra ham om få uker. Men det hadde jo vært bra om han fikk penger fra nav eller penger fra en jobb nå slutten av november og begynnelsen på desember slik at vi har litt mer penger å reise bort.
Vis hele sitatet...
Ikke vent.
Bare stikk!
Jeg ønsker veldig gjerne svar raskt. Jeg bor sammen med en ekstremt ille fyr han har rusproblemer ageressjons problemer med mer. Han er veldig på å ville utnytte meg økonomisk, i tilegg vil han utnytte mine venner økonomisk og moren min søsken til meg. Han vil låne penger blir agresiv om han ikke får låne penger. Eksempel si han vil låne 3000 kr til tannlege si han får låne 2000 av moren min. Han mener det ikke er nok bruker opp alt på resturant og merkeklær istedenfor. Så vil han på ny låne 3000 kr til tannlege og blir agresiv of mener han må ha tannlege time!

Han har flere ganger klikket truet med å drepe søsteren min da han er rasende ikke får låne penger.

Han fikk låne 25000 av ei av mine venninner av å dikte opp alt mulig. Da hun spurte litt om når få det tilbake ble han enormt agresiv.

Han har fått raserianfall der han truer med å knuse sette fyr på leiligheten vi leier sammen.

Han kan og være enormt lei seg snakke om sin angst og det å ta livet av seg selv.

Humøret går opp og ned hele tiden og han har tidligere knust ødelagt leiligheter satt fyr på ting. Slått inn dører slått inn vinduer slosskamp angrepet folk med kniv osv osv.

Jeg er i en prosess om å gå fra ham. Når jeg går fra ham blir det nok veldig plutselig. Han kommer ikke få den muligheten hvor han får vite det er slutt og får lang tid å flytte. Jeg tenker å gjøre det slutt tidlig på dagen på en hverdag som rn gjør det slutt klokka 09 på morgenen for han litt tid å oppsøke nav for plass å bo. Han har ingen venner å ikje noe nettverk. Foreldrene hens har anmeldt ham for vold. Forhåpentligvis går jeg fra ham om 2 uker. Flere av mine venner har bestillt video overvåkning utenfor dørene sine jeg gav beskjed nå på fredag om at det kanskje var en ide. Jeg ser dessverre for meg han vil gå rundt lete etter meg og være truende slå inn dører his venner for å lete. Han har flere ganger blitt rasende for tidlig kg hen innbilte seg eksempel rn Coop ansatt som bruker å smile vennlig han har innbilt seg han liker meg og vil drepe denne ansatte. Flere av nære venner sa det var ikke noe å fundere på de ville få overvåkning installert alt i dag, jeg sa de kanskje ville vente litt å se men de alle nære venner vil bare skaffe med det samme.

Uansett jeg hadde dessverre lenge troa på han ville få jobb. Han hadde periode der han var mer eller mindre frisk. Jeg fikk dessverre følelsen av at jeg måtte støtte han og ikke kunne kaste ham på dør nå som han nesten ble rusfri nesten fikk seg jobb osv. Nå tror jeg imidlertid ikke problemer bare er rus og psykiske problem men at han liker å plage andre og at han er fryktelig egoistisk. Han gjør ingenting for å løse sine problem han kan plutselig ønske å ta seg en fest selv om han har vært rusfri en måned for å feire også knuse ødelegge andres leiligheter og han har ingen tanke om det er belastende for andre. Andre er bare gledesdrepere masete og slem om de forteller masse ble ødelagt eller spør om få penger tilbake.

Siden jeg er så fryktelig blakk økonomisk pga penger jeg har brukt på ham, han har lenge nektet og søke støtte fra nav ol. Også var det slik forrige måned i oktober at han fikk støtte fra nav og jeg trodde han ville få dette for november også! Jeg forsto det veldig slik på nav

Men så har nav begynt å kreve masse for å utbetale noe som helst. For at han skal få betalt for tannlege. Jeg har alt betalt mye for tannlege, en skade på Volvat på fylla, busskort og for at skal få tilbakebetalt må han levere inn husleie kontrakt og endte folkeregistret adresse.

Han har samtidig krangler med ulike folk på fylla og fått paranoia for at serbere albanere og diverse skumle folk er ute etter han.

Jeg føler på at husleie kontrakten blir mer ekte jo flere kopier en tar og jo flere plasser jeg levere den inn. Si vi leier av et hyggelig barnefamilie som er så utrolig fine mennesker. Og jeg vil ikke han skal slå i stykker denne leiligheten for å skade meg økonomisk.

Jeg lurte på å lage en falsk husleiekontrakt det finnes en plass med flere leiligheter. hva om en skriver falsk husleiekontrakt at leier i "dalviken 18" oppgir mail adresse som jeg har laget som er fiktiv. Dikter opp et telefon nummer.

Så henger en opp postkasse endrer folkeregistrert adresse dit.

Jeg lurte også på konto nummer i leiekontrakten. Si jeg skriver ett fiktivt konto nummer hvor hvor leie skal betales inn. Det blir kanskje et styr kanskje nsv har mulighet sjekke om kontoen er ekte?

Eller åpner en ny konto selv å skriver dette konto nummeret inn i leiekontrakten? Det tar tid for konto nummer å bli registrert på meg??? Å vil vel ikke synes så godt om konto nummer ikke er i aktivitet null penger inn og ut. Eller vil nsv finne ut navn på eier av kontoen.

Vil bare understreke jeg ikke er så opptatt av hva som skjer langt frem i tid. Si han får 15 000 fra nav nå. Også må dette tilbakebetales om 6 måneder. Eller jaja da har jeg uansett kommet meg bort fra hsm så da er det mer bagatell om jeg eller han nå betale tilbake 15 000. Det er nå det er vanskelig økonomisk slik at trenger penger for å komme seg bort.

Grunnen til at vil lage falsk leiekontrakt er vi leier en plass nå for 11 000. Om jeg sender inn denne kontrakten blir den lagret i nav. Med mitt fødsels og person nummer på. Om han knuser noe då finnes denne kontrakten og jeg er 50 % ansvarlig for alt som blir ødelagt. Han kan og få ut papirene sine å få ut mitt fødsels og person nummer.

Han er veldig på å miste papirer. Er leiekontrakten borte og han har folkeregistret adresse annen plass han vil ikke ha samme rett å oppsøke adressen disse hyggelige folkene bor. Han vil ikke se mitt person nummer.

Jeg vil jo være samme ansvar om noe blir ødelagt men han vil kanskje ikke være like klar over det. Om leiekontrakten blir lagret i nav har han rett til å få den ut.

Jurdisk sett ønsker jeg heller ikke å stå oppført som hans samboer.

Hadde vært fint om noen vet mer om nav, postkasse, folkeregistret adresse. Hva kan egentlig nav finne ut? Hvor raskt vil de kunne finne ut at en ikke bor der?
Hvor velger en å henge opp postkassen. Jeg tenker litt på en plass med mye ledig plass til postkasser slik at ikke noen irriterer seg over ekstra postkasse også la det stå ganske utydelig adresse på postkassen. Slik at ikke noen reagerer hva er det noen som har laget postkasse adresse at de bor i vårt hus!

Vanligvis kunne en bedt venner om å få henge opp postkasse om en har slik desperat behov. Men jeg ønsker ikke han vet adressen til noen av mine venner.

Håper på raskt svar hadde vært bra og sende inn papirer i dag! Å da må alt begynne å finne en plass å henge opp postkasse. Tenke på dette med konto nummer. Tenke på dette med folkeregistret adresse
Vis hele sitatet...
Ring krisesenter. Er du Oslo? Dra umiddelbart til legevakten på Aker sykehus og tillatt legen å sette deg i kontakt med teamet spesialisert i vold i samme bygget. De er spesialister i fysisk og psykisk vold i parforhold. For noe myeeee myeeee mindre enn det du beskriver hjalp de meg enorm. De kan veileder deg om alle institusjoner, osv.
Man er forelsket er man litt blind, men det overrasker meg om din familie. Min bror reiste fra andre siden jorden for å sikre seg at jeg skulle aldri treffe vedkommende igjen... men jeg tror han har null toleranse på slike situasjoner.
Jeg har fått en advokat via krisesenteret. Jeg har ikke gått til advokat før. Jeg lurte litt på hva jeg kan si til advokaten. Jeg har en plan om å stikke av fra fyren. Men mange mener det er slemt og etisk feil å bare stikke av fordi hvordan skal han klare seg uten sine medisiner (han har flere sykdommer) og hva med hans rettigheter osv kan de mene. Eksempel ansatte på NAV med mer kan mene slikt. Jeg er så redd for at noe jeg sier til advokaten blir noe min nåværende samboer senere kan finne ut av, altså jeg er også redd for at ting jeg sier til advokaten nå, blir noe min samboer kan få vite flere år frem i tid. Er det slik en kan ta opp noe med advokaten som aldri blir skrevet ned?
Jeg har fått en advokat via krisesenteret. Jeg har ikke gått til advokat før. Jeg lurte litt på hva jeg kan si til advokaten.
Vis hele sitatet...
Ver ærleg. Advokaten har veldig streng taushetsplikt og kan ikkje vitne mot deg.

Du bør imidlertid ikkje fortelle om framtidige lovbrot.
Jeg har en plan om å stikke av fra fyren. Men mange mener det er slemt og etisk feil å bare stikke av fordi hvordan skal han klare seg uten sine medisiner (han har flere sykdommer) og hva med hans rettigheter osv kan de mene.
Vis hele sitatet...
Not your problem. Han har ikkje krav på omsorg frå deg i utgangspunktet - og spesielt ikkje når han mishandler deg og dine nærståande.
Eksempel ansatte på NAV med mer kan mene slikt. Jeg er så redd for at noe jeg sier til advokaten blir noe min nåværende samboer senere kan finne ut av, altså jeg er også redd for at ting jeg sier til advokaten nå, blir noe min samboer kan få vite flere år frem i tid. Er det slik en kan ta opp noe med advokaten som aldri blir skrevet ned?
Vis hele sitatet...
Advokaten har som sagt nær sagt absolutt taushetsplikt, og kan ikkje røpe informasjon uten ditt samtykke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Advokaten har som sagt nær sagt absolutt taushetsplikt, og kan ikkje røpe informasjon uten ditt samtykke.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også i fremtiden si at tiden går og 4 år frem i tid min nåværende samboer lurer på noe..?

Jeg forsøker jo å planlegge nå slik at jeg ikke mister masse i min nåværende leilighet. At han ikke finner ut hvor venner bor osv osv . Så masse går ut på å lyve til min nåværende samboer.

Samtidig er det slik at andre kan mene han har behov for psykisk hjelp! pga min nåværende samboer muligens har både vrangforestillinger, psykoser og agerresjons problem, også har han også null venner. Han snakker og ofte om å ta sitt eget liv. -så ofte at det er umulig å ta det seriøst. Det kan jo være slik vi har vært på matbutikken og han har fått velge middag. Så når kommer hjem er han rasende vil ha annen mat å skal nå ta sitt eget liv og at det da er min feil. Eller bedre eksempel han vil ha penger til 1200 kr dra til Volvat legesenter. Han får penger men bruker de på noe annet. Så er han rasende skal ta sitt liv og trenger lege! han skal bestille gravstein der det står jeg har drept ham osv osv

Enkelte mener vistnok at om det skjer ham noe like etter jeg går fra ham er det endel min feil for å etterlate ham i forsvarsløs posisjon.( Siden han ikke kan ta vare på seg selv. )

Jeg er faktisk litt redd han plutselig etter jeg har forlatt ham han skal bli alvorlig syk og skadet (selvskading ikke ta medisiner osv) havne på sykehus, påstå det var min feil. Lage en greie med at jeg forsøkt drepe ham at jeg forsøkte hindre ham få ta sine medisiner osv osv osv osv.
Sist endret av Gjemme-seg; 27. november 2024 kl. 15:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg. Det ble dobbelt samme to ganger
Det er helt tydelig at du overtenker og har mistet bakkekontakten og ikke klarer og se hva du må prioritere.

Jeg har full forståelse for måten du reagerer på og at det er et resultat av hvordan livet ditt har vært. Men nå må du stole på krisesenter, advokat osv. og ta de rette valgene så du kan få et bedre liv.
Gjelder dette også i fremtiden si at tiden går og 4 år frem i tid min nåværende samboer lurer på noe..?

Jeg forsøker jo å planlegge nå slik at jeg ikke mister masse i min nåværende leilighet. At han ikke finner ut hvor venner bor osv osv . Så masse går ut på å lyve til min nåværende samboer.

Samtidig er det slik at andre kan mene han har behov for psykisk hjelp! pga min nåværende samboer muligens har både vrangforestillinger, psykoser og ageresjons problem, også var han også null venner. Han snakker og ofte om å ta sitt eget liv. -så ofte at det er umulig å ta det seriøst. Det kan jo være slik vi har vært på matbutikken og han har fått velge middag. Så når kommer hjem er han rasende vil ha annen mat å skal nå ta sitt eget liv og at det da er min feil. Eller bedre eksempel han vil ha penger til 1200 kr dra til Volvat legesenter. Han får penger men bruker de på noe annet. Så er han rasende skal ta sitt liv og trenger lege! han skal bestille gravstein der det står jeg har drept ham osv osv

Enkelte mener vistnok at om det skjer ham noe like etter jeg går fra ham er det endel min feil for å etterlate ham i forsvarsløs posisjon.( Siden han ikke kan ta vare på seg selv. )

Jeg er faktisk litt redd han plutselig etter jeg har forlatt ham han skal bli alvorlig syk og skadet (selvskading ikke ta medisiner osv) havne på sykehus, påstå det var min feil. Lage en greie med at jeg forsøkt drepe ham at jeg forsøkte hindre ham få ta sine medisiner osv osv osv osv.
Vis hele sitatet...
Nei, men seriøst! Jeg snakker for meg selv, og aner ikke om fyren din har en personlighetsforstyrrelse eller noe, men dette er ting som en person med psykiske problemer gjør. Jeg har gjort omtrent det samme som du beskriver at typen din gjør. Dette var for omtrent ti år siden, og det ble ikke bedre av at jeg drev med rus. Nå i dag forstår jeg ikke hvordan i all verden jeg kunne ha gjort noe sånt!? Uansett, det er ikke poenget mitt. Poenget mitt er; Den reaksjonen du har nå, det du føler, det du tenker, alt dette er nøyaktig komponert av ham. Han kjenner dine svake sider og bruker dem mot deg. Han tenker flere steg frem, forbereder seg på hva han skal svare hvis det og det skjer.

Dette er nøyaktig hva han vil. Det er IKKE greit i det hele tatt, men det er vanskelig å klandre ham når man vet at dette er et resultat av psykiske sykdommer. Det er forståelig at det han truer med og sånt er skummelt for deg, men han er rett og slett i en fase av livet der han ikke helt vet hvor han har seg selv, hva han egentlig vil, og klarer ikke å se lenger fram på en realistisk måte. Han har forårsaket denne skaden selv, han kom inn i dette forholdet med psykiske problemer og har forventet altfor mye av deg, og blitt skuffet fordi du ikke oppfører NØYAKTIG som han ønsker du skal.

Det han ikke innser, er at du ikke er hans eiendom, og at det ikke er en SELVFØLGE at dere holder sammen, at du har rett på et privatliv, at du har rett til å ha avstand ved behov. Dette er ting en umoden person med psykiske problemer sliter med å ta til seg.

Hvordan du kan hjelpe ham? Det er kun en måte å gjøre det på, og det er å forlate ham NÅ. Si fra til foreldrene hans / broren hans om at nå forlater du ham for din egen og hans skyld, og be dem følge opp med tanke på selvmordstruslene hans. Sammenligner vi med meg, som også har truet med slike ting i nøyaktig lignende situasjoner, så var det innerst inne i meg bare tomme trusler hele tiden, jeg hadde helt klart selvmordstanker, men hadde uansett ikke klart å gjennomføre de fleste av «forsøkene» jeg satte i stand.

Nå er det heller mer flaut når folk nevner «den gangen du ble stoppet i siste liten fra å ta livet ditt», for jeg vet innerst inne at det jeg sa bare var tull, og bare et forsøk på å manipulere.

Det som hjalp for MIN del var at hun stengte meg fullstendig ut av livet sitt umiddelbart, og sørget for at det var umulig for meg å ta kontakt med henne på minst seks måneder. Vi er venner nå idag, og alt er greit, men minnene og skammen består.

Så, slutt å tenke på disse tingene, kjære deg. Bare gi beskjed til noen nære pårørende og stikk. Anmeld eventuelt ham for eventuelle lovbrudd og få besøksforbud om det er nødvendig. Bruk alle menneskene du har rundt deg til å hjelpe deg. Foreldrene dine? Få dem til å stå for kontakten mellom deg og ham, for eksempel fordi du har ting i leiligheten hans, få foreldrene dine til å hente de tingene. Det var det som skjedde i mitt tilfelle.

Uansett hva, så har du NULL kontroll over ham, hverken nå eller etter at du forlater ham. Det er deg selv og din egen fremtid du må ta kontroll på. Dere kan sikkert være kjærester senere i livet også, hvis han har endret seg og følelsene fremdeles er der? Ser ikke problemet med det, men først må han løse sine psykiske problemer. Du kommer kanskje til å utvikle PTSD, det gjorde eksen min. Jeg er så flau over det idag, og det kommer typen din til å være om mange år også, når han er i bedre psykisk tilstand.

Bare stikk! Seriøst.

Forresten, advokaten din kommer ALDRI til å røpe noe, hverken nå, eller på sitt dødsleie, uten ditt samtykke. Ikke bekymre deg for å stole på advokaten.

Men, stikk fra ham. Nå. Seriøst.
Sist endret av Borderline; 27. november 2024 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vis hele sitatet...
Ja. Advokaten kan heller ikkje vitne mot deg.
Samtidig er det slik at andre kan mene han har behov for psykisk hjelp! pga min nåværende samboer muligens har både vrangforestillinger, psykoser og agerresjons problem, også har han også null venner. Han snakker og ofte om å ta sitt eget liv. -så ofte at det er umulig å ta det seriøst.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ditt ansvar.
Vis hele sitatet...
Igjen: det er ikkje ditt ansvar. Det skal rimelig mykje meir til enn manglande boevne for at det er å etterlate dei i hjelpeløs tilstand.
Sitat av Dough Vis innlegg
En undersøkelse ja, har du et aldri så lite hull begynner vi på tusenlappene..

Uansett rusmisbruker som låner penger til merkeklær og tannlege? Not so much..
Vis hele sitatet...
Rusmisbrukere kan forresten få gratis tannlegebehandling under visse omstendigheter.
Skal til første møte med advokat i dag og gruer meg litt. Håper virkelig jeg husker å ta opp alt som er relevant. At jeg ikke på vei hjem kommer på at det og det skulle jeg spurt om.
Lag deg notater før møtet med stikkord/moment du ønsker å ta opp. Lykke til!
Det er ikke før sent i dag jeg skal til advokaten. Etter klokka 16 så det er bare å sende melding om det er noe dere kommer på at jeg burde spørre om ..
Hvis du sliter med å prate, eller å fortelle hvordan situasjonen er, så ville jeg latt han lese det du har skrevet her.

Det burde få alarmen til å gå hos advokaten, mener jeg, uten at jeg har noe erfaring med dette.

Du virker som om du er samvittighetsfull og omtenksom. Men det bør du sette til side og tenke på deg selv. En partner skal være din klippe, ikke et båtvrak som synker og drar deg til bunns med seg.
Har vært til advokat og han var hyggelig. Han syntes ikke jeg burde dra hjem til min samboer men anmelde ham med det samme, også kan jeg bo på krisesenteret. så kunne min samboer få besøksforbud. Advokaten opplyste meg endel om mine rettigheter blant annet at om jeg velger å anmelde min samboer vil jeg kunne få advokaten jeg snakket med gratis i min sak i rettsak ol. På nåværende tidspunkt tenker jeg ikke å anmelde men kanskje det blir aktuelt når jeg går fra min samboer dersom han begynner å følge etter true venner meg og andre. Egentlig håper jeg min samboer finner noe annet å gjøre enn å gå til meg og mine venner å mitt nettverk å ville ha penger- når det blir slutt.

Men jeg er redd det blir fullstendig katastrofe etter det blir slutt å at han henger seg på meg leter etter hvor jeg kan være.. Jeg føler på at jeg har ikke noe å vinne på å gå til sak mot min samboer - Min samboer har ikke penger å vil derfor aldri kunne betale tilbake noe..

Hvis min samboer blir helt katastrofe etter det er slutt vet jeg at jeg også har støttende advokat. Hele situasjonen er likevel tung da jeg synes rettsak er siste utvei. Så altså om han ikke aksepterer når det blir slutt må det jo bli rettsak og alt .

Det er også noe jeg ikke har fortalt det er at min samboer har flere gamle saker mot seg politi i Norge og i annet land, så om han får anmeldelse fra meg også så vekkes trolig endel saker til liv, så det kan bli veldig lang dom. Endel av paranoia anfallene hans har jo dreid seg om han er redd for politiet jeg får ikke gå ut han er rasende politiet kan finne oss. Politiet kan følge etter meg så jeg får ikke handle mat gå på studiested osv. Men andre ganger min nåværende samboer er like sint bare fordi han er kontrollerende og sjalu. Som når jeg skulle på hyttetur på et fjell ei helg med ei tante. Og han ville drepe min tante osv osv.

Til sammen blir alt for mye og jeg må bare fokusere på at jeg selv blir svært syk av å bo med ham så jeg må jo komme meg bort fra ham.

Noe jeg har tenkt på en stund er å reise med ham til utlandet nært der hans familie bor å gjøre det slutt der. Jeg tenker det er en sjanse han da ikke kommer tilbake til Norge og ikke kommer tilbake til Bergen. Og at det blir mindre drama styr av det enn om jeg gjør det slutt med ham i Bergen. I Bergen har han ikke noe bra eget nettverk henger bare på meg og mine venner vil låne penger.

Det er vondt å være så sliten å tenke på hvor mye jeg har lurt meg selv. Han har jo i perioder vært rusfri framstått som svært oppegående jeg har trodd jeg kunne låne ham penger og at han ville få jobb, og at det å låne ham penger og hjelpe ham med jobbsøknader var en bra investering i bedre framtid for oss begge jeg trodde jo at han ville være takknemlig og glad for dette selv hvis forholdet skulle ta slutt. Vi var venner en stund før vi ble sammen. så har jeg blitt helt tullete i hodet av å tro på så mye som ikke er sant. For alt er jo motsatt når til og med mine venner setter opp kamera på sine hus og er redd for at han skal angripe i raseri.

Jeg tenker mye på å reise med ham til utlandet for så bli mer kvitt ham. Hadde vært bra og hatt bergen i fred og kunne være i bergen og vite han var i utlandet. Jeg er usikker på hans mulighet til å komme seg tilbake til Norge. Få i utlandet vil låne ham penger. Og i utlandet vekker det ikke samme sympati. Hva skal han si i utlandet dama mi i norge har gjort det slutt å jeg trenger låne penger reise til henne? Her i bergen klarer han få sympati fra flere han dikter opp at han flyttet langt, og alt for kjærligheten at det er vanskelig å få seg jobb selv om han har jobbet som leder og gjør så godt han kan.
Sist endret av Gjemme-seg; 29. november 2024 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vært der, gjort det.
Dette blir jo værre og værre.. Så nå er det snakk om frihetsberøvelse, drapstrusler, vold i nære relasjoner, trusler, vold(psykisk (og fysisk?)), osv. osv.

Reiser du til utlandet med han, så kan det være han får overtaket på deg, og du sitter fanget, og enda verre.

Kom deg vekk fra denne personen, før han blir siktet for drap.
Sist endret av SaerDnAX; 29. november 2024 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har vært til advokat og han var hyggelig. Han syntes ikke jeg burde dra hjem til min samboer men anmelde ham med det samme, også kan jeg bo på krisesenteret. så kunne min samboer få besøksforbud. Advokaten opplyste meg endel om mine rettigheter blant annet at om jeg velger å anmelde min samboer vil jeg kunne få advokaten jeg snakket med gratis i min sak i rettsak ol. På nåværende tidspunkt tenker jeg ikke å anmelde men kanskje det blir aktuelt når jeg går fra min samboer dersom han begynner å følge etter true venner meg og andre. Egentlig håper jeg min samboer finner noe annet å gjøre enn å gå til meg og mine venner å mitt nettverk å ville ha penger- når det blir slutt.

Men jeg er redd det blir fullstendig katastrofe etter det blir slutt å at han henger seg på meg leter etter hvor jeg kan være.. Jeg føler på at jeg har ikke noe å vinne på å gå til sak mot min samboer - Min samboer har ikke penger å vil derfor aldri kunne betale tilbake noe..

Hvis min samboer blir helt katastrofe etter det er slutt vet jeg at jeg også har støttende advokat. Hele situasjonen er likevel tung da jeg synes rettsak er siste utvei. Så altså om han ikke aksepterer når det blir slutt må det jo bli rettsak og alt .

Det er også noe jeg ikke har fortalt det er at min samboer har flere gamle saker mot seg politi i Norge og i annet land, så om han får anmeldelse fra meg også så vekkes trolig endel saker til liv, så det kan bli veldig lang dom. Endel av paranoia anfallene hans har jo dreid seg om han er redd for politiet jeg får ikke gå ut han er rasende politiet kan finne oss. Politiet kan følge etter meg så jeg får ikke handle mat gå på studiested osv. Men andre ganger min nåværende samboer er like sint bare fordi han er kontrollerende og sjalu. Som når jeg skulle på hyttetur på et fjell ei helg med ei tante. Og han ville drepe min tante osv osv.

Til sammen blir alt for mye og jeg må bare fokusere på at jeg selv blir svært syk av å bo med ham så jeg må jo komme meg bort fra ham.

Noe jeg har tenkt på en stund er å reise med ham til utlandet nært der hans familie bor å gjøre det slutt der. Jeg tenker det er en sjanse han da ikke kommer tilbake til Norge og ikke kommer tilbake til Bergen. Og at det blir mindre drama styr av det enn om jeg gjør det slutt med ham i Bergen. I Bergen har han ikke noe bra eget nettverk henger bare på meg og mine venner vil låne penger.

Det er vondt å være så sliten å tenke på hvor mye jeg har lurt meg selv. Han har jo i perioder vært rusfri framstått som svært oppegående jeg har trodd jeg kunne låne ham penger og at han ville få jobb, og at det å låne ham penger og hjelpe ham med jobbsøknader var en bra investering i bedre framtid for oss begge jeg trodde jo at han ville være takknemlig og glad for dette selv hvis forholdet skulle ta slutt. Vi var venner en stund før vi ble sammen. så har jeg blitt helt tullete i hodet av å tro på så mye som ikke er sant. For alt er jo motsatt når til og med mine venner setter opp kamera på sine hus og er redd for at han skal angripe i raseri.

Jeg tenker mye på å reise med ham til utlandet for så bli mer kvitt ham. Hadde vært bra og hatt bergen i fred og kunne være i bergen og vite han var i utlandet. Jeg er usikker på hans mulighet til å komme seg tilbake til Norge. Få i utlandet vil låne ham penger. Og i utlandet vekker det ikke samme sympati. Hva skal han si i utlandet dama mi i norge har gjort det slutt å jeg trenger låne penger reise til henne? Her i bergen klarer han få sympati fra flere han dikter opp at han flyttet langt, og alt for kjærligheten at det er vanskelig å få seg jobb selv om han har jobbet som leder og gjør så godt han kan.
Vis hele sitatet...
Girl, dette høres ut som "90 days fiance uncensored extreme edition" om de hadde fått lov til å sende noe slikt på tv.

-dette kommer ikke til å bli bedre
-han kommer ikke til å forandre seg
-det er ikke sikkert du klarer å gjøre det slutt om dere reiser til hans hjemland, og du er ikke trygg der på samme måte som i Norge
-ikke reis til utlandet med han
-for the love of god, slutt å overtenk og bare kom deg bort, dette kommer aldri til å bli noe bedre eller enklere av at du er "snill" med han.
-om ikke du tar grep nå kan dette ende skikkelig fælt
-vær snill å ha nokk respekt for deg selv til å se at det du skriver om han ikke er greit eller akseptabelt i det hele tatt
-du er verdt mer en dette må du vite
Krisesenter og advokat. I stedet skal du løse dette helt på egenhånd med samlivsbrudd og full kontroll på hvor han er. Sånn at han ikke er iBergen der han vet du er.
Leste tråden og hvis ikke du ønsker å løse det på den måten du har startet med krisesenter og advokat så har jeg forståelse for at du ønsker leiligheten og det du eier.

Du har venner. Sett igang de istedenfor. Tøm leiligheten for alt innhold som du er eier av gjennom venner. Gjort på ett par timer også skrur du av telefonen og forsvinner si en ukes tid og tar en pustepause.

Utifra hvordan han reagerer på det iforhold til dine venner og familie så blir du muligens mer bestemt på hvordan håndtere dette om det skal bli sak eller vente noe.

Eks kona mi havnet på krisesenter en gang og det var ikke noen fin prosess men hun fikk muligheten til å stikke av med barna hvor hen hun ønsket i landet uten at det forelå en sak på meg. Ting tar tid alltid med systemet. Det er ikke slik at de arbeider over ett par dager men heller måneder og år. Jeg er glad selv at det ikke kom noen løgner om meg og mottok ingen anmeldelser eller anklagelser bortsett fra at jeg var litt sinna til tider men hadde på langt nær oppført meg så ille som du beskriver i ett 10 års ekteskap så terskelen er ganske så lav når man snakker om kvinners rettigheter i Norge og den terskelen har nok han gått over for lenge siden.

Jeg ble forbanna selv når jeg mistet barn men var ikke inne på tanken en gang og gå tilbake til eks dama eller plage de på noen som helst måte.

Du kjenner han best selv men det du skriver ang. Hanns tanker om politi gjør nok at han får seg en vekker og prøver å oppføre seg når "lyset" og alle øyne er på han på en måte. Da kan du også få hjelp av både politi og de på krisesenter til å få leiligheten og han inn på midlertidig botilbud i påvente av sak. Så må han ta ansvar selv for sitt eget liv selv om han havner i "grøfta" .

Håper det hjelper deg noe å bli pushet til å gjøre det du ender opp med raskere enn du gir utrykk for at du kommer til å gjøre.

Blir som at man må komme seg 1 mil av gårde men du kun starter reisen flere ganger og går tilbake etter ett par kilometer.

Ikke dra til utlandet med han. Vet ikke jeg hvilket land han kommer ifra men du kan bli maktesløs hvis han setter igang venner og myndigheter der imot deg med en helt annen historie enn du forteller. Fullfør det du har startet på en eller annen måte og anmeld han hvis noe mer skjer ihvertfall.