Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1143
Fant ut at jeg har muligheten til å øke boliglånet mitt med 1.6M, har nesten betalt ned alt men hvis jeg bare hadde betalt minimalt og hatt alt i fond kunne jeg betalt ned hele lånet med bare fortjenesten...

Hva tenker dere, alt over ~5% er vel ren profitt? Evt. 1.6M i Bitcoin?
Skal mye til for at det slår feil ja. Norske krona er jo så svimeslått så det går ann omtrent. Så det er verdt å holde med i betraktningen: prøv å få litt i både norske og utlandske fond slik at en evt oppgang av kronen ikke gjør den reelle verdien på lånet ditt høyere og gevinsten på fondet enda lavere ettersom at utenlandske aksjer isåfall blir billigere (og dermed lavere i norsk pris).

Da blir 10% til 10% uansett hvor mye den ene eller den andre valutaen går opp eller ned ihvertfall i tankeboblen.

Bare husk at som privatperson at du må skatte ganske høyt på gevinsten, samtidig får du skattelette på både renter og evtuelle tap også. Hvis du har 1.6 millioner som du kan bruke ville jeg vurdert å spytter det inn i aksjeselskap

ettersom at du slipper unna med mye lavere skatt hvis du sjonglerer gevinsten fornuftig.

Ps: du kan låne ut halvparten av boligen din skattefritt til eget firma og føre det som utgift for selskapet og skattefri inntekt til deg selv. Verdt å merke at det må se ut som et kontor og ikke som et horehos hvis du blir utpekt til kontroll en dag av skattemyndighetene
Sist endret av benzotosk; 22. november 2024 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil si dette er helt feil tidspunkt å gå tungt inn i aksjemarkedet og fond siden mange av børsene stadig er på all time high. Det samme med Bitcoin. Og spesielt med lånte penger. Du risikerer å plutselig ha papirtap på 30-40-50% når det kommer et kraftig fall. Det er bare et spørsmål om tid.
Ikke invester penger du ikke har råd til å miste
For privatpersoner er vel aksjesparekonto stort sett bedre enn as.
Renten er for høy for det nå.
Det KAN være lurt men det er en unødvendig risiko for liten fortjeneste i mine øyne.

Du må betale rente på lånet og skatt på gevinst i fondet.
Under covid var dette lurt men nå hadde jeg ikke gjort det.
Avvent til neste børskrakk.
Se på kursene og indeksene når pandemien brøt ut. Det meste datt drøye 30%. Kjøper man i en sånn dipp så gjør man gjerne 50% gevinst i løpet av ett par år.

Det lønner seg å gjøre som du tenker så lenge du får større avkastning på pengene enn renten på lånet (etter skatt). Men mens du venter på å høste overskuddet vil naturligvis dine månedlige utgifter være høyere siden du må betjene 1,6 mill i boliglån mens du venter på verdistigningen i fondene.
Viktig er at du setter deg et mål også. Hvor mye skal det stige før du tar gevinst? 10, 40 eller 100%?
Har du mange års perspektiv kan du gå for en dobling, Google på 72-regelen så ser du.

Men som sagt, skal du gjøre et stort enkeltinnskudd i fond så ville jeg ventet til en børsnedgang. Skal du kjøpe deg inn over tid, slik jeg har gjort, spiller det mindre rolle.