Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3558
Skal om noen uker sone i Saneid fengsel for vold i11 mnd, noen med erfaring derfra? Første gang jeg skal sone, og er på en T cycle atm så ser for meg en liten nedtur..
åssen er miljøet der oppe? Og hvor mange deler rom? Jeg har hull i neseveggen og snorker etter veldig mye pudder, så håper på minst mulig.. går også på seroquel og gjort det i 2 år, får jeg det med inn? Hva slags mennesker er det som soner der?
Fengselet er kategorisert som et åpent fengsel med lav sikkerhet, og har en kapasitet på 88 innsatte. Sandeid fengsel har et variert tilbud hva gjelder aktiviteter/arbeid på dagtid enten dette dreier seg om opplæring/skole eller praktisk arbeid.

Innsatte blir innlosjert på tomannsrom fordelt på tre boenheter. Alle rom har egen TV med et bredt utvalg av kanaler. Felles dusjrom og toalettrom på hver boenhet.

Det er ett rolig fengsel. Du får en prat med helseavdelingen der, og får de medisiner du trenger og har behov for.

Lykke til!
Det er det beste fengselet jeg har sonet i. Nesten som en liten ferie. Jeg trengte virkelig å være der for å si det sånn. Traff veldig mye hyggelige folk fra alle samfunnslag. Du får de medisinene du står på ute. Til og med nedtrapoing på B preparater.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Det er det beste fengselet jeg har sonet i. Nesten som en liten ferie. Jeg trengte virkelig å være der for å si det sånn. Traff veldig mye hyggelige folk fra alle samfunnslag. Du får de medisinene du står på ute. Til og med nedtrapoing på B preparater.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge sonet du om jeg får spørre? 11 mnd langt unna familie osv blir tøft , og min oldemor er på siste vers nå virker det som så passer veldig dårlig😅
Jeg var der bare noen uker. Du kan søke kriminalomsorgen om soningsutsettelse. Det fpr man innvilget hvis det er gode grunner til det. Sandeid er ikke noe å grue seg til. Det er det mest chill fengselet du kan tenke deg. Veldig greie og hjelpsomme fengelsbetjenter og mange forskjellige og varierte jobber + skole. Hvis du hsr riktig innstilling kan du få veldig mye ut av oppholdet. De har bra treningsrom, god kantine og du blir kjent mef mange hyggelige mennesker. Når jeg var der sonet det jenter der også. Det var ett stort pluss,men det hsr de sluttet med dessverre. Er veldig stor grad av frihet der til fengsel å være med turløype, bibliotek og biljard. Hvordan det blir avhenger av deg selv og mef hvilken holdning du reiser inn i det med. De har produksjon av div trevarer i verksted og eget gartneri. Jeg ville søkt meg til en av de. Noen liker også kjøkkenet godt. Å jobbe får dagene til å gå. Du vil også lære å lage den berømte Sandeidsnickersen. Dobbelt knekkebrød med nugatti og peanøttsmør inni. 11 måneder går fort når man kommer inn i rutiner med jobb og trening. Dette kommer til å gå så fint så. Jeg har bare fine minner derfra og savner det faktisk på mange måter. Det ga meg så mye og jeg ble kjent med meg selv og andre på en måte jeg ikke hadde opplevd på veldig mange år. Folk har en veldig god tone og humoren der inne er bare helt fantastisk. Det hjelper veldig med å få dagene til å gå. Se på dette som en mulighet til å forandre livet ditt til det bedre. Lykke til!
Du finner alt mulig av folk der inne, alt i fra voksne folk som er der av ymse grunner til drittunger som ikke har folkeskikk og prøver å skape litt blest.

Var mye knark når jeg var der, og noen sa det har aldri vært så mye der inne.

Men alt i alt, helt ok, du høster det du sår på en måte.

Du sover på ett rom med en annen, i en brakke på kanskje 30+

Var der inne for ikke sånn alt for lenge siden.
Sitat av Tôtlematin Vis innlegg
Du finner alt mulig av folk der inne, alt i fra voksne folk som er der av ymse grunner til drittunger som ikke har folkeskikk og prøver å skape litt blest.

Var mye knark når jeg var der, og noen sa det har aldri vært så mye der inne.

Men alt i alt, helt ok, du høster det du sår på en måte.

Du sover på ett rom med en annen, i en brakke på kanskje 30+

Var der inne for ikke sånn alt for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hehe jeg har dårlig tolmodighet for folk som leker deilig, så håper jeg slipper det, og rus prøver jeg å unngå, men noen svakheter har jeg enda. Er ikke interessert i å skape dårlige vaner igjen, men sone dommen og komme tilbake til normalen, er helsetilbudene greie der?
Du skal være der i 7 månder eller noe om du får søkt 2/3...så noen inntriger tror jeg det ikke er mulig å unngå. I hvert fall ikke om du har dårlig tålmodighet mot folk som ikke eier noe respekt.

God mat, (grei på det dårligste) greit lite gym, ballbinge og en liten løype rundt leieren på snaut en km.

Lykke til! kommer sikkert til å kjede deg men det er bare sunt ellers bruk tiden på reflektere litt om hva du vil videre
Har vært der et par ganger trivdes veldig godt og det var veldig mye fine folk og god stemning. Ikke ekstremt mye å fine på men nok. De aller fleste jeg har møtt har hatt det greit der. Ofte drugs
Jeg sliter med angst og er ikke den mest sosiale typen av meg, så når jeg da fikk beskjed om at jeg skulle til Sandeid, så var jeg så ifra meg og grua meg som faen !

Jeg orker ikke skrive noen novelle her, så jeg bare hopper helt frem til slutten; Jeg gråt når jeg måtte hjem igjen, for jeg trivdes så vannvittig godt !

Det er EN ting som plaga meg, og det var at dem gjødslet non-stop på jordet rett ved siden av =/

Btw, ho i administrasjonen er sinnsykt pen !
Trådstarter
Sitat av x-norWEEDgian-x Vis innlegg
Jeg sliter med angst og er ikke den mest sosiale typen av meg, så når jeg da fikk beskjed om at jeg skulle til Sandeid, så var jeg så ifra meg og grua meg som faen !

Jeg orker ikke skrive noen novelle her, så jeg bare hopper helt frem til slutten; Jeg gråt når jeg måtte hjem igjen, for jeg trivdes så vannvittig godt !

Det er EN ting som plaga meg, og det var at dem gjødslet non-stop på jordet rett ved siden av =/

Btw, ho i administrasjonen er sinnsykt pen !
Vis hele sitatet...

Sliter med angst etc sjæl og tar 4+ mg for å holde ut bare selve dagen, dette kommer ikke av lege da, så kjip den, ikke bodd med noen på 7 år så får håpe det er like greit som dere sier😅
Sitat av Steffen02 Vis innlegg
Sliter med angst etc sjæl og tar 4+ mg for å holde ut bare selve dagen, dette kommer ikke av lege da, så kjip den, ikke bodd med noen på 7 år så får håpe det er like greit som dere sier��
Vis hele sitatet...
Pro tip fra meg. Når du kommer til Sandeid så går du inn i administrasjonsbygningen. Der er det en podtkasse hvor man kan skrive beskjeder til helse/lege. Der skrivet du hva du hsr brukt av vanedannende benzo evt.andre ting. Overdriv gjerne litt også. Da får du en lang nedtrapping på Sobril. Jeg skrev på lappen at jeg hadde brukt 20 rivotril + andre benzoer til dagen. Noe som sikkert stemte også. Har ingenting å si om du har fått medisinene av lege eller kjøpt dem illegalt. De startet meg på over 20 stk 25 mg Sobril fordelt over 4 gangee daglig deretter trappet de dosen ned over lang tid. Fikk den siste 10 mg sobrilen kvelden før jeg reiste hjem. Medisiner virker mye bedre i fengsel også føles det som.
Sist endret av FriFugl; 11. juli 2024 kl. 14:09.
Trådstarter
Pro tip fra meg. Når du kommer til Sandeid så går du inn i administrasjonsbygningen. Der er det en podtkasse hvor man kan skrive beskjeder til helse/lege. Der skrivet du hva du hsr brukt av vanedannende benzo evt.andre ting. Overdriv gjerne litt også. Da får du en lang nedtrapping på Sobril. Jeg skrev på lappen at jeg hadde brukt 20 rivotril + andre benzoer til dagen. Noe som sikkert stemte også. Har ingenting å si om du har fått medisinene av lege eller kjøpt dem illegalt. De startet meg på over 20 stk 25 mg Sobril fordelt over 4 gangee daglig deretter trappet de dosen ned over lang tid. Fikk den siste 10 mg sobrilen kvelden før jeg reiste hjem. Medisiner virker mye bedre i fengsel også føles det som.
Vis hele sitatet...
Godt tips! Det skal jeg gjøre, mulig det vil gjøre oppholdet mitt en del lettere
Sitat av Steffen02 Vis innlegg
Godt tips! Det skal jeg gjøre, mulig det vil gjøre oppholdet mitt en del lettere
Vis hele sitatet...
Det vil det definitivt gjøre. Siden du skal sone såpass lenge vil du være ferdig med nedtrapping sånn ca midt i soningen. Be om samtale med legen når du har vært der ett par uker sånn at dere kan bli enig om at nedtrappingen foregår så skånsomt som mulig over f. eks 4-6 måneders tid. Forklar ham at du sliter veldig med angst og at du vil benytte opoholdet til å å jobbe med dette og at sluttmålet ditt er å vøre både angst og benzofri men at det er viktig at dette gjøres over tid. Har møtt mange der inne som har fulgt en dånn plan sammen med legen. Det gikk veldig greit for dem også etter at de var ferdig nedtrappet. Sandeid er på en måte ett perfekt sted å gjøre noe sånt på siden man ikke har mulighet til å bare sitte på rommet og isolere seg. Man må ut av rommet uansett. Skal du ha mat må du til kantinebygget, skal du dusje og vaske klær må du bruke felles vaskeri/bad. Du må også jobbe for å få penger til å bruke i kiosken. Dette gjør at du hele tiden sosialiserer med andre fanger + betjentene. Det er jo en kjent sak at å trene på sosialisering er den beste behandlingen for angst. Fysisk arbeid og trening er også glimrende verktøy. De har bra treningsrom oh en lang turløype som går rundt hele leiren. Når jeg var der var det ingen som isolerte seg. Ikke engang Afghanistan veteranene med ptsd gjorde det. Var vel 3 av dem der hvis jeg husker riktig. Folk er generelt veldig chill, imøtekommende og humoren fangene immellom er noe helt for seg selv. Jeg hsr sittet i lukket fengsel også og der var det veldig mange som isolerte seg. De hadde det meste de trengte på cella og sluttet og gå ut. Til slutt turde de ikke å gå ut. Komfortable luksusfengsler skaper vannvittig mye mer psykisk sykdom enn de gamle tyoen fengsler/åone fengsler. Har en stesønn som soner forvaringsdom i ett av de aller nyeste luksusfengslene som Norge liker å skrøyte sånn av i utlandet. Bare de siste månedene har det vært 2 selvmord der, massevis av selvisolering og selvskading. Han forteller også om tilfeller av grov vold fanger imellom. Sånne ting som man ser på dokumentarer fra USA liksom. Vær glad fir at du skal til Sandeid og ikke på ett sted der du har kjøleskap, toalett, dusj og betjenter som kommer med ipad til cella di når du har telefontid. Det ville funket dårlig når man sliter med angst
Trådstarter
Det vil det definitivt gjøre. Siden du skal sone såpass lenge vil du være ferdig med nedtrapping sånn ca midt i soningen. Be om samtale med legen når du har vært der ett par uker sånn at dere kan bli enig om at nedtrappingen foregår så skånsomt som mulig over f. eks 4-6 måneders tid. Forklar ham at du sliter veldig med angst og at du vil benytte opoholdet til å å jobbe med dette og at sluttmålet ditt er å vøre både angst og benzofri men at det er viktig at dette gjøres over tid. Har møtt mange der inne som har fulgt en dånn plan sammen med legen. Det gikk veldig greit for dem også etter at de var ferdig nedtrappet. Sandeid er på en måte ett perfekt sted å gjøre noe sånt på siden man ikke har mulighet til å bare sitte på rommet og isolere seg. Man må ut av rommet uansett. Skal du ha mat må du til kantinebygget, skal du dusje og vaske klær må du bruke felles vaskeri/bad. Du må også jobbe for å få penger til å bruke i kiosken. Dette gjør at du hele tiden sosialiserer med andre fanger + betjentene. Det er jo en kjent sak at å trene på sosialisering er den beste behandlingen for angst. Fysisk arbeid og trening er også glimrende verktøy. De har bra treningsrom oh en lang turløype som går rundt hele leiren. Når jeg var der var det ingen som isolerte seg. Ikke engang Afghanistan veteranene med ptsd gjorde det. Var vel 3 av dem der hvis jeg husker riktig. Folk er generelt veldig chill, imøtekommende og humoren fangene immellom er noe helt for seg selv. Jeg hsr sittet i lukket fengsel også og der var det veldig mange som isolerte seg. De hadde det meste de trengte på cella og sluttet og gå ut. Til slutt turde de ikke å gå ut. Komfortable luksusfengsler skaper vannvittig mye mer psykisk sykdom enn de gamle tyoen fengsler/åone fengsler. Har en stesønn som soner forvaringsdom i ett av de aller nyeste luksusfengslene som Norge liker å skrøyte sånn av i utlandet. Bare de siste månedene har det vært 2 selvmord der, massevis av selvisolering og selvskading. Han forteller også om tilfeller av grov vold fanger imellom. Sånne ting som man ser på dokumentarer fra USA liksom. Vær glad fir at du skal til Sandeid og ikke på ett sted der du har kjøleskap, toalett, dusj og betjenter som kommer med ipad til cella di når du har telefontid. Det ville funket dårlig når man sliter med angst
Vis hele sitatet...
Hater å sosialisere meg ufrivillig jeg da😅 spesielt nå som jeg er på tren blir jeg kjappt irritert også, men satser på at det blir rolig og at jeg kanskje slipper ut litt tidlig, bare det ikke skjer på vinteren😂 ser lite fram til oppholdet så møter vel opp som en gnom😅
Tren bør du gå av i god tid før soning. Har selv aldri brukt det, men har sett venner riote rundt med det. Husker de ble veldig ustabile i psyken. Veldig engstelige, søvnproblemer og rett ut aggressive. Kanskje opohavet til angsten din ligger der. Uansett bør du ta en grundig samtale med legen helst en urolog eller hormonspesialist. De greiene der er ikke til å spøke med verken kortsiktig tig eller langsiktig. Det vet du nok selv også, men nå beveger vi oss inn på ett tema som egentlig ikke er lov å diskutere for mye her inne. Av gode grunner så vidt jeg har forstått. Kan vel avslutte med at jeg mistet min beste venn gjennom mange år på grunn av de greiene der. 32 år gammel. Hjertet stoppet. Etterlot seg kone og 2 små barn.
Sist endret av FriFugl; 11. juli 2024 kl. 21:24.
Trådstarter
Tren bør du gå av i god tid før soning. Har selv aldri brukt det, men har sett venner riote rundt med det. Husker de ble veldig ustabile i psyken. Veldig engstelige, søvnproblemer og rett ut aggressive. Kanskje opohavet til angsten din ligger der. Uansett bør du ta en grundig samtale med legen helst en urolog eller hormonspesialist. De greiene der er ikke til å spøke med verken kortsiktig tig eller langsiktig. Det vet du nok selv også, men nå beveger vi oss inn på ett tema som egentlig ikke er lov å diskutere for mye her inne. Av gode grunner så vidt jeg har forstått. Kan vel avslutte med at jeg mistet min beste venn gjennom mange år på grunn av de greiene der. 32 år gammel. Hjertet stoppet. Etterlot seg kone og 2 små barn.
Vis hele sitatet...
Tar hyppige blodprøver og tester. og var hos urolog for en liten tid siden, mangel på egenproduksjon men ikke nok til resept seff😅 angst har jeg hatt i 18 år jeg angriper ikke folk selv om dommen min sier det, litt sent å kutte ut nå, så kjører bare turen videre enn så lenge tar ikke idiot mengder heller så pr nå. ADHD medisinen blir nok det verste å klare seg uten
Adhd medisiner og beroligende vil du få der inne, men garantert ikke tren. Hvis du har såpass egenproduksjon av test etter tren har du veldig bra gener. Kutter du det ut nå vil du på sikt komme opp på ditt normale nivå. Sandeid er jo en fin plass å restituere på sånn sett med sunn mat, jobb og treningsrom. Jeg hadde selv så lave verdier pga bivirkninger av LAR medisin at jeg måtte stå på TRT i noen år. Når jeg sluttet i LAR trappet jeg ned TRT gradvis over noen uker. Tok blodprøver ett par måneder etterpå og verdiene var over gjennomsnittet. Noen få av oss er genetically gifted på det området. Har selv tatt ett par runder med mer illegale roids fir mange år siden. Husker jeg følte meg deppa og apatisk en stund etterpå, men jeg kuttet det ut brått. Etter noen uker var jeg tilbake til normalen. Smartere å trappe gradvis ned. De fleste jeg kjenner som har drevet endel med det har enten helseproblemer, døde i ung alder og noen få fungerer normalt, men må ta TRT resten av livet. Vær smart å ikke bli som dem. Nå har du sjansen, men vinduet lukkes fort. Jeg har tro på deg.
Trådstarter
Adhd medisiner og beroligende vil du få der inne, men garantert ikke tren. Hvis du har såpass egenproduksjon av test etter tren har du veldig bra gener. Kutter du det ut nå vil du på sikt komme opp på ditt normale nivå. Sandeid er jo en fin plass å restituere på sånn sett med sunn mat, jobb og treningsrom. Jeg hadde selv så lave verdier pga bivirkninger av LAR medisin at jeg måtte stå på TRT i noen år. Når jeg sluttet i LAR trappet jeg ned TRT gradvis over noen uker. Tok blodprøver ett par måneder etterpå og verdiene var over gjennomsnittet. Noen få av oss er genetically gifted på det området. Har selv tatt ett par runder med mer illegale roids fir mange år siden. Husker jeg følte meg deppa og apatisk en stund etterpå, men jeg kuttet det ut brått. Etter noen uker var jeg tilbake til normalen. Smartere å trappe gradvis ned. De fleste jeg kjenner som har drevet endel med det har enten helseproblemer, døde i ung alder og noen få fungerer normalt, men må ta TRT resten av livet. Vær smart å ikke bli som dem. Nå har du sjansen, men vinduet lukkes fort. Jeg har tro på deg.
Vis hele sitatet...
Holder meg innen for rammene som folk kaller sunn fornuft, men nei dette var en spontan cycle som var for å øke litt masse etter jeg raste 15 kg ned på cola, men anbefaler ingen å gå på kur, men å ta en liten dose her og der kan hjelpe mange
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Skal inn om noen uker til sandeid fengsel ,skal sone der i 2 år for vold og narko. Er det greit der inne som noen her skriver? Hvis man har planer om å jobbe, følge alle aktiviteter. Går tia fort? Og når kan man søke om prøveløslatelse? Jeg kjenner jeg gruer meg litt, men samtidig innstilt på å få unna dommen på en grei måte å komme tilbake til sunt og normalt liv igjen
Sist endret av Isfjellet; 3 uker siden kl. 01:00. Grunn: Skrev litt feil
Trådstarter
Sitat av Isfjellet Vis innlegg
Skal inn om 2 mnd til Sandeid. Skal sone der i 2 år for vold og narko. Er det greit der inne som noen her skriver? Hvis man har planer om å jobbe, følge alle aktiviteter. Går tia fort? Og når kan man søke om prøveløslatelse? Jeg kjenner jeg gruer meg litt, men samtidig innstilt på å få unna dommen på en grei måte å komme tilbake til sunt og normalt liv igjen
Vis hele sitatet...
Satt 1,5 mnd i sanneid før jeg søkte meg over til Froland, er varierende om det er greit, spørs litt på personene, du havner nok på brakke 3 som var kaos brakka.
Om du har tenkt å jobbe, så søk deg på skogslaget, så slipper du å stå i den lille luftegården å pille sneiper🙈 største ulempen er vel maten og det lille treningsrommet + dobbelt rom ellers var det ok