Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2484
Revolut (og sikkert flere andre aktører her i verden) gir kunden ett engangs-virtuelt-kort på nett slik at man kan kun gjøre ett kjøp med det på nett, og at man da i etterkant ikke trenger være redd for at informasjonen senere skal kunne misbrukes til å svindle deg økonomisk.
(Kortet får (stadig) nye tall til å gjøre det neste kjøpet).

Eg fikk ikke til å betale wow-abbonnement hos Blizzards med dette engangkortet. Og det irriterer meg. (Men jeg klarte det med annet kort hos Revolut.)

Hvorfor skulle Blizzards i det hele tatt klare å gjenkjenne kortet mitt som bare engangs-kort ? De gjør vel bare dette for at kunder skal betale ett nytt abbonnement senere siden abbonnementet står på auto-oppdatering (man må aktivt melde seg av for å ikke gjøre ny subscription), og mange folk glemmer at de er på subscription og neste periodens abbonnement trekkes automatisk.
Psykisk ustabil
Det er svært enkelt for dem å kjenne det igjen. Det handler om nummerserien kortet ditt tilhører. De vet at f.eks. 4700 5900 xxxx xxxx er engangskort, mens 4700 5800 xxxx xxxx er flergangskort.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Det er ikke umulig at det er høyere transaksjonsgebyr for betalingsmottaker for transaksjoner som gjøres via Revolut engangskort. Samme grunn til at mange steder ikke godkjenner American Express.

Eneste grunn jeg klarer å gjette meg til. Vil tro det ikke er gratis for Revolut å pøse på med nye Mastercard kombinasjoner for hver transaksjon heller, så på noe måte må de jo inntjene pengene tilbake på.

Betalingsmottakere har forskjellige avtaler med forskjellige betalingsleverandører, som igjen har forskjellige avtaler med Visa og Mastercard. Forskjellige smertegrenser hos forskjellige leverandører og betalingsmottakere er nok grunnen.

Revolut engangskort ligger nok blant de høyeste.

Jeg tror personlig ikke Blizzard har ressurser eller vilje til å prøve å nekte folk fra å betale *kun* fordi det er engangskort, noe som de i utgangspunktet ikke skal vite med mindre de har gjort research på kortmumerne og sett på statistikk på fornyelser.

Merk også at hver gang noen ikke klarer å gjennomføre en betaling, er det mange som ombestemmer seg i impulskjøp. Det vil trolig ikke lønne seg å jakte og blacklisted engangskortsbrukere, kun på grunnlag om at de ikke fornyes automatisk.
Sist endret av frilansloser; 3. juni 2024 kl. 11:28.
Du skal betale et abonnement? Da er der meningen at det kortet skal brukes flere ganger, feks en g pr mnd. Det er ikke mulig med dette kortet, og det er kanskje derfor det blir avvist?
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Du skal betale et abonnement? Da er der meningen at det kortet skal brukes flere ganger, feks en g pr mnd. Det er ikke mulig med dette kortet, og det er kanskje derfor det blir avvist?
Vis hele sitatet...
Eg har overhodet ikke tanke om å betale dem mer enn en gang (3md). Hva de velger å kalle dette, abbonnement eller ikke, er opp til dem eller deg.

Det er KUN mulig å kjøpe spilletid hos dem på en måte som også tillater dem å trekke kortet på nytt for en samme periode som man betalte dem første gang. Eneste måten å hindre dette på er å melde seg av (abbonnmentet) eller å kunne betale med et slikt engangskort som de bandittene hos Blizzard gjennkjenner og stopper.
Psykisk ustabil
Sitat av Hoppeliten Vis innlegg
Eg har overhodet ikke tanke om å betale dem mer enn en gang (3md). Hva de velger å kalle dette, abbonnement eller ikke, er opp til dem eller deg.

Det er KUN mulig å kjøpe spilletid hos dem på en måte som også tillater dem å trekke kortet på nytt for en samme periode som man betalte dem første gang. Eneste måten å hindre dette på er å melde seg av (abbonnmentet) eller å kunne betale med et slikt engangskort som de bandittene hos Blizzard gjennkjenner og stopper.
Vis hele sitatet...
Lunar bank sine kort endrer CVC hver time, ihvertfall de digitale.
Det er riktig det som blir sakt, de godtar ikke engangskortene fordi de vet at de er engangskort pga. BIN nummer delen av PAN nummeret ditt. Se om det er muligheter for å bruke PayPal, da kan du kansellere abonnentet øyeblikkelig via PayPal. De får rede på det med en gang, men jeg har ikke sett en eneste nettside som har brukt den informasjonen til noenting som helst, så det som skjer er at de prøver og feiler å trekke deg etter gratisperioden har løpt ut. Ezpz.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har et Revolut kort, som sikkert mange andre, men får opp feilmeldingen når jeg prøver og legge til i Vipps. Vipps tillater bare norske kort?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Knowledge is my drug
10 3
Sitat av klattus Vis innlegg
Jeg har et Revolut kort, som sikkert mange andre, men får opp feilmeldingen når jeg prøver og legge til i Vipps. Vipps tillater bare norske kort?
Vis hele sitatet...
Da er det nok heller noe helt annet som er feil. Hvordan i all verden skulle Vipps fungert hvis man ikke kunne bruke Mastercard og VISA som betalingsmiddel?

Det funker som bare det å ha Revolut MC i min Vipps ihvertfall https://prnt.sc/eb_10IyMPgt-
Du må vel ha et norsk eller svensk kort for å bruke Vipps.
Knowledge is my drug
10 3
Du må vel ha et norsk eller svensk kort for å bruke Vipps.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Jeg bruker Revolut til det aller meste som jeg betaler med på Vipps, både til kortkjøp og til ting jeg kjøper på Finn hvor jeg Vippser direkte til selger.
Sitat av SupperClub Vis innlegg
Det stemmer ikke. Jeg bruker Revolut til det aller meste som jeg betaler med på Vipps, både til kortkjøp og til ting jeg kjøper på Finn hvor jeg Vippser direkte til selger.
Vis hele sitatet...
Betyr det at Revolut er registrert som norsk bank?
Vis hele sitatet...
Nei, Lithuania. Så jeg finner det merkelig at man kan legge til slike kort der.
Revolut kort kan brukes på vipps, men ikke som mottakerkort.
Knowledge is my drug
10 3
Vis hele sitatet...
Nei, Revolut har ikke bankkonsesjon i Norge. Revolut er en bank med base i Litauen
Personvernentusiast
M|kkelRev's Avatar
Sitat av SupperClub Vis innlegg
Nei, Revolut har ikke bankkonsesjon i Norge. Revolut er en bank med base i Litauen
Vis hele sitatet...
Revolut har en bankkonsesjon i Norge. Revolut er et fintech-selskap som tilbyr en rekke finansielle tjenester, inkludert digitale banktjenester. De har fått tillatelse til å operere i Norge, og deres tjenester kan omfatte alt fra betalingsløsninger til valutahandler. Det betyr at de rapporterer alt videre til Skatteetaten, på lik linje som andre banker i Norge.

Når det kommer til Vipps, bruker Vipps BankAxept til overføringer fra og til konto via vennebetaling, og Visa/Mastercard som regel når det er betalinger til bedrifter. Vipps godtar egentlig kun kort som er utstedt av en skandinavisk bank, men det er mulig at de har gjort et unntak for Revolut med tanke på at de er registrert hos Finanstilsynet. Vipps har ingen mulighet til automatisk å sjekke om navnet på et Revolut masterkort stemmer overens med eieren av Vipps-kontoen. De tar derfor en stor sjanse dersom det er mulig å legge til kort fra Revolut.

Vipps kjører alle transaksjoner gjennom et såkalt anti svindel og hvitvasking system, og der får transaksjonen en risikoscore. Dersom scoren er for høy, vil transaksjonen bli avvist. Det kan derfor være at noen kan legge til kort fra Revolut, mens andre ikke kan. Dette kalles på fagspråket "Fraud Risk Score".

Kilde: https://www.finanstilsynet.no/virkso...alj/?id=219530
Sist endret av M|kkelRev; 17. november 2024 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av M|kkelRev Vis innlegg
Revolut har en bankkonsesjon i Norge.
Vis hele sitatet...
Kan vi se en plass på Revolut-appen eller Revolut-webside at dette er tilfelle ?
Knowledge is my drug
10 3
De har bankkonsesjon i EØS i hvert fall.

https://prnt.sc/yq9EKTVbC-5u
Sist endret av SupperClub; 18. november 2024 kl. 17:16.