Siden du er så nysgjerrig og interessert skal jeg svare deg på spørsmålene dine.
Sitat av
Xasma
De fleste som kjenner meg vil nok også karakterisere meg som ekstrovert også, men testen sier noe annet.
Da er spørsmålet; hvorfor tror du på testen framfor å tro på deg selv? Jeg har nevnt en rekke ganger at mange av testene er dårlige, og har sagt at en test ikke er nødvendig for å vite hva man faktisk er innenfor MBTI.
Sitat av
Xasma
Du slenger ut en påstand, jeg avviser den, og du viser meg hvordan denne allikevel passer inn. Selv om jeg like så godt kunne ha funnet opp personlighetstypen min over for å legge en felle, og se om du tok agnet i din iver på å vise at slike tester, og din intuisjon på disse er gode. Svaret vil vi nok aldri få

.
Jeg gir meg vel f** i hvilken personlighetsype du er. Du vet jo ikke selv hva du er, og minst av alt vil du dele det med oss her på forumet. Du vil jo ikke en gang ta den testen jeg anbefaler, men skal absolutt stå på ditt ved at "en test er nok blablabla". Hvorfor skal du putte ut agn, og feller for meg? Jeg bryr meg vel pokker i hva du er, og det gjør du tydeligvis selv også, så hvorfor gidder du å diskutere? Jeg har en ekstremt god intuisjon, og min intuisjon forteller meg at du er et kverrulant troll som bare vrir og vender på alt som blir sagt og ikke tar til deg noe av det jeg sier, men angriper alt jeg skriver. Du aner ikke hvem jeg er, eller hvem de vennene jeg refererer til.
Sitat av
Xasma
Du prater helt likt som en som driver med horoskoper.
Hva faen skal det bety? Jeg tror null og nada på horoskoper. Dette er en barnslig og usakelig kommentar fra deg.
Sitat av
Xasma
De som finner feil i teorien bare har ikke fordypet seg nok til å numme sin kritiske sans og godtar det utifra at de har inntatt et rammeverk gitt av teorien selv(ref boken igjen). Et rammeverk for en teori som gjør seg immun for kritikk er per def en ræva teori ifølge all vitenskapelig diskurs. Samme hvor mye et rammeverk gir mening så lenge man aksepterer rammeverket, gjør det ikke en teori god når rammeverket er bygd på en hullete grunnmur og ting som er vist direkte feil i psykologi.
Jeg har aldri påstått at MBTI ikke har flaws, jeg nevner i mitt åpningsinnlegg at det er mye kritikk mot det, jeg nevner flere ganger at det er mange dårlige tester, jeg nevner flere ganger at folk har lett for å bli feiltypert. Jeg har til og med sagt at man bør være kritisk til det, så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til.
Sitat av
Xasma
For å beholde horoskopanalogien; horoskoper kan gi mening om man godtar at galakser og stjerners bevegelser påvirker ens liv. Men da har man sett bortfra at dette på ingen måter gir mening ifølge astrofysikk, biologi og andre fagfelt.
Dette er også svada, og har ingenting med MBTI å gjøre, og det kan ikke sammenlignes i det hele store. Et stjernetegn er noe du tilfeldigvis blir født i fordi stjernene står riktig på himmelen, og sier at alle som er født i den måneden er så og si lik. Det har ingenting med personlighet å gjøre i det hele tatt, ei heller har det noe med hvordan du prosseserer og tar til deg informasjon. Det forteller ingenting om din evne til å reflektere over ditt deg, deg selv og verden rundt deg. Så la oss nå holde denne analogien unna MBTI.
Sitat av
Xasma
Men så kan du møte hans mor, søster, bror, datter, eller noen andre - og de vil også si de har et bilde av personen, som ikke stemmer helt overens med ditt. Å da si du har enerett på å bestemme hans trekk er ikke bare arrogant, det er på trynet ifølge all psykologiteori jeg noensinne har lest. Som også er grunnen til at psykologi er et fundamentalt vanskelig felt å slå noe bombastisk fast(sett bort fra hjernescanning o.l. i nyere tid).
Nei, det er nok ikke riktig. Både hans mor, hans søster, stefar, bor osv, alle vil nok kjenne han igjen i den personlighetstypen han er. Jeg har ikke bestemt hans personlighet, og det nevnte jeg i det tidligere innlegget mitt. Jeg går ikke rundt å putter merkelapper på mennesker. De er den personligheten de er uten noen som helst innflytelse fra meg. Jeg er en analytisk og observerende person, jeg leser mennesker lett, og det er nok også derfor jeg kan kategorisere de så lett som jeg kan. Det er ikke kvantefysikk, det er psykologi, det er ikke så jævlig vanskelig når du skjønner systemet, og ser kjennetegn, mønster osv i personlighetstrekkene til mennesker.
Sitat av
Xasma
Poenget er at jeg er verken interessert i en persons svar på en test i personlighetstest eller IQ-test når jeg kjenner dem, da vi vet ifølge basiskunnskap innen psykologi at slike personlighetstester er vissvass, da de bygger rammeverk på utdatert teori. Jeg trenger heller ingen test til å fortelle meg hvilke venner som får ting gjort og f.eks rydder etter vors og ikke, det vet jeg veldig godt uten.
Hvem har sagt at du skal gjøre det? Tror du jeg går rundt å tvinger alle vennene mine til å ta en test? Selvølgelig gjør jeg ikke det. Tenker du på at jeg fikk vennen min til å ta den? Dersom du vil vite grunnen kan du sende meg en PM, men jeg prøvde å hjelpe han med et personlig problem.
Sitat av
Xasma
Har du vurdert at jeg spør som jeg gjør, og forventer svar på det jeg sier; nettopp fordi jeg er ute etter å kanskje få noe ut av det?
Du forventer rett og slett svar fra meg? Jeg har prøvd å svare og komme med informasjon om de ulike MBTIene men du avfeier jo alt som blir sagt og skyter det opp i stjenene til horoskopene.
Sitat av
Xasma
Problemet er at alt du sier er: les rammeverket, så blir du enig.
Alt jeg sier? Virkelig, i de lange lange innleggene min sier bare én ting; og det er at du skal lese deg opp om det? Jeg nevner det ja, og tror du ikke en fysiker gjerne vil at du skal lese deg litt opp om string teori dersom du kommer brautende inn i en diskusjon om Det Holografiske Universet med en arrogant holdning og tror at du vet best, uten å en gang vite hva som egentlig diskuteres, men komme med påstander og bakvise alt som blir sagt, uten å forstå hva som egentlig blir sagt eller komme med noe konstruktivt relevant til aktuelle temaet? Jeg har aldri skrevet at du blir å være enig dersom du leser deg opp, jeg skriver at du vil få bedre forståelse for hele greia i stedet for å sitte her å anta og synse om noe du tydelig ikke har satt deg godt nok inn i, og ikke en gang ta til deg noe av det jeg sier.
Sitat av
Xasma
At du tar deg nær av kritikk, fremfor å svare på argumentene med motargumenter så du kan overbevise, gjør at du selv sender deg ned i et synkehull. Hvis du er interessert i en sirkelrunk rundt en teori du tror på, så må du gjerne ha det, men ikke forvent at det står uimotsagt på et diskusjonsforum.
Svarer på argumentene dine nå jeg, og jeg så ikke helt hvorfor jeg skulle gjøre det tidligere. Jeg sender ikke meg selv ned i et synkehull, det er du som tråkker på tynn is. Jeg valgte å ikke svare ettersom det ikke føltes som noe å svare på, men rene antagelser og påstander om hvem jeg er, hva jeg tror, horoskop osv. Rett og slett masse tull som føltes totalt unødvendig å svare på, men nå har jeg svart, så jeg håper du er fornøyd og at du har fått noe ut av det som du så fint skrev at du ønsket.
Sitat av
Xasma
Problemet er heller at man tar noe så fascinerende som psykologi og tror man kan redusere det til noen høyst generelle spørsmål og utifra dette kategorisere alle mennsker som 16 typer, uavhengig av oppvekst, kultur, og et utall andre faktorer. Det er alkimy for en kjemiker.
Poenget er jo at det er generelt, mennesker er alt for komplekse til at vi burde gjøre det mer komplisert enn som så. Noen generelle greier kan vi gjerne ha til felles, og jeg ser ikke hvor 16 forskjellige typer er et så alvorlig rart tall. Skulle vi hatt 10 millioner personlighetstyper mener du? Lykke til med å lage den testen du. Ja, oppvekst, hvor du kommer fra, kultur osv har absolutt ikke noe å si for personligheten din skal vi tro Carl Gustav Jung, som mente du blir født med en personlighet som du har livet ut. Jeg vet ikke med deg, men jeg har i det minste ikke fått et schizofrent anfall enda eller en form for personlighetsforstyrrelse. Jeg er nok ganske sikker på at jeg har vært den samme meg hele livet, jeg har bare utviklet meg i forskjellige retningner, men meg er meg fortsatt. Det må være ganske forstyrrende å slite med feks dissosiativ identitetsforstyrrelse, og ikke helt vite hvem av deg som er deg. Så ja, selvfølgelig har du en personlighet uavhengig av det som skjer rundt deg osv. Når det gjelder MBTI tror jeg det er svært lite påvirket av miljø og oppvekst. Mine foreldre er begge Sensing, men både min bror, jeg og min søster er intuitive, og vi er alle forskjellige personlighetstyper. Jeg tror du misforstår hva som menes med denne type personlighetstyper. Det forteller ingenting om hva du har som hobbyer og interessert, hva du liker best av gul og grønn, hva som er favorittfilmen din osv. Dette er tilegnede interesser som du selv har valgt, eller blitt påvirket til å velge som ja, muligens er påvirket av dine venner, familie, nasjonalitet osv. Du må ikke forvirre det med hva MBTI personlighetstypene er eller handler om. Du finner de ulike 16 typene i alle mulige typer bransjer og yrker. Det er ikke sånn at dersom du er ESTJ så blir du garantert å bli Grunder og starte din egen bedrift der du er sjefen, selv om ESTJ ofte er veldig gode ledere, og du finner veldig mange ledere som er det, gjør de også alt mulig annet. Som nevnt tidligere handler MBTI om hvordan du tar til deg informasjon, hvordan du ser verden og omgivelsene dine, observerer verden på, hvordan du tolker informasjon, hvordan du tilegner deg ny kunnskap, hvordan du foretrekker å være sosialt, hvordan du henter energi, hvordan du tappes for energi osv. Det handler om det ekstremt indre, og ikke overfladiske hobbyer som du selv har valgt. Du ble født sånn som du er, og det skal veldig mye til å endre det, men som tidligere nevnt; det er det MBTI kan være bra for. Dersom du skjønner dine svakheter, kan du jobbe med de og kan feks være mer bevist på hvorfor du føler som du gjør der og da, og kanskje ikke bryte ut i sinne fordi du tolker noe på en annen måte en hva som var hensikten fra motparten. Du kan lettere forstå hvorfor noen mennesker virker kalde, eller hvorfor noen mennesker er ekstremt opptatt av nærhet osv. Noen blir ekstremt stimulert av det ytre, og verden rundt oss, mens noen finner sin inspirasjon og gledre fra sitt indre jeg. Mennesker er forskjellige som sagt.
Sitat av
Xasma
Er det noe jeg har gjort, så er det å diskutere MBTI og forklare deg hvorfor jeg mener det er vissvass.
Jeg har flere ganger sagt at jeg skjønner din skepsis, jeg ga til og med et eksempel på min egen skepsis. Jeg har også sagt at jeg ikke prøver å overbevise deg om at dette er noe du har nytte av, jeg har delt erfaringer, lenker og informasjon som jeg tror kan være nyttig for de som faktisk ønsker å sette seg mer inn i det.
Sitat av
Xasma
Det er du som begir deg ut på psykologeventyr og skal bruke det som en hersketeknikk at du vet hva jeg er, og ikke er.
Jeg sa jeg ville gjette hva du var, men du tok det som et angrep, og du har fortsatt ikke tatt en ny test eller skrevet hva du faktisk er. Så det er nok ikke mitt problem. Jeg må få lov til å tro hva andre her på forumet er uten at det skal være en forbrytelse.
Sitat av
Xasma
Min lille kommentar om at det kunne være agn hadde en enkel funksjon: stiller du spørsmål dersom du møter noe som overrasker deg, eller durer du på videre? Det ser ut til at du ble eitranes forbanna og det fikk glasset til å renne over, uten at jeg helt skjønner hvorfor.
Jeg synes det er smålig, og barnslig. Jeg er absolutt ikke forbannet. Jeg er rolig som en tibetansk munk på en tidllig søndag.
Sitat av
Xasma
For øvrig er det merkelig å kategorisere skepsis og kritikk av grunnmuren for et tema noen opprettet i en tråd om, som personangrep, når du selv har både kalt meg dum, uvitende og sikkert annet. Skal du skrike om personangrep bør du først og fremst ikke bruke dem selv, jeg har inntil nå ikke giddet å bemerke de, da jeg mener det her er det som faktisk drar ting ut av det tråden handler om: nemling MBTI.
Jeg har aldri kalt deg dum. Jeg har sagt uvitende i henhold til MBTI, og det skjønner du vel også godt hvorfor.
Jeg kom for øvrig over en fin video som beskriver hva "jeg" er:
https://www.youtube.com/watch?v=IeLGP2dsjME
Dette føler jeg er mer i korrelasjon til hva som menes med "personlighet" i henhold til MBTI. Det handler om verdier, hvordan du tar besluttninger, hvem du er som person, hvordan du føler osv.
Sist endret av kn^tte; 29. juni 2016 kl. 17:58.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.