Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4108 1026763
Er en mix av Typhoon og Royal Dane. Holder til på østlandet. Planta de 4. Mai=12 uker. Har ikke kommet noen buds enda nei, tar nok en del tid til. Satser på slutten av august til slutten av september. Men hørt at det kan gå til oktober. Får da ikke håpe det.
Sitat av moret Vis innlegg
Mine er nå 7 cm høye og har utviklet 3 sett blader(utenom de små runde som kommer først). Tror det er helt normalt. De er på 12 dager i dag. Hvordan er dine da?
Vis hele sitatet...
Når du sier bladsett, da mener du de kommer i par, altså 6 blader udenom de små runde du nevner over?

Mine er ca 11,5 cm og 4,5cm fra blad til blad og har 2 bladsett, utenom de små runde.

De strakk seg ganske høye i starten pga dårlig (24t lys nå) tilgang til lys.
Sist endret av qrk; 28. juli 2010 kl. 18:15.
Sitat av qrk Vis innlegg
Når du sier bladsett, da mener du de kommer i par, altså 6 blader udenom de små runde du nevner over?

Mine er ca 11,5 cm og 4,5cm fra blad til blad og har 2 bladsett, utenom de små runde.

De strakk seg ganske høye i starten pga dårlig (24t lys nå) tilgang til lys.
Vis hele sitatet...
Her er bilder av min frøplante.


Ganske dårlige kvalitet grunnet mobilkamera.
Sweet, hva er strainen?
Wow, den er myyyye større enn min. Hva er grunnen til at det går så forbaska seint? hehe. Har ikke tid til sånn tull.
Det er nok Swiss Cheese.
Ganske grei strain å ha med å gjøre Har hatt litt erfaringer med den fra før og ganske fornøyd med både yield, high og "vannskelighetsgrad".

Jeg kjører den 14 timer under 400w HPS og resten av døgnet under Lysstoffrør. Sikkert det som kjører den mest. Men, har jo andre ting på plass også, lufting, fuktighet, jord og temperatur. Tror det meste er opptimalt der og.
Da blir de fort store.
Tror jeg skal gå til innkjøp av CFL også når studielånet kommer( hahaha!) for å få hele spekteret, samtidig som jeg får kraften fra HPS. Om jeg ikke bare kjører MH spørs hvor lenge jeg gidder å vente på levering.

Edit: så jeg hadde skrevet 16 timer HPS for noen poster siden, det ble endret i går til 14 *note to self, sjekk timer før posting*
Går nedover i HPS-tid siden jeg har en som er close til blomstring..
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg kjører den 14 timer under 400w HPS og resten av døgnet under Lysstoffrør. Sikkert det som kjører den mest. Men, har jo andre ting på plass også, lufting, fuktighet, jord og temperatur. Tror det meste er opptimalt der og. Da blir de fort store.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg egentlig lurer litt, for alle faktorene du nevner skal være optimale.

Fukt, temp, lufting, jord o.l.
Oki, den så litt spinkel ut. Så ut som min første vinduskarm grow som jeg startet en mars-måned

Hvilken størrelse har du potten den står i?
Og hvor mye/hvilke type lys står den under?
Og hvordan har du blandet jorden(med hva, og hvilken mengde av hver, sånn cirka.)?

Kan jo gi noen småpunkter om mitt oppsett

luft: Får skapet av en vifte øverst i skapet og hull nederst. Har også en bordvifte inni som blåser litt sånn overalt. Nå som det er varmt og sommer har jeg bare døra åpen, med en bordvifte som blåser luft fra vinduskarmen inn i skapet. Det funker i massevis.

Fukt: Jeg drar inn luft fra badet når jeg dusjer Det er faktisk ganske effektivt. Ellers sprayer jeg veggene inne i rommet med vann et par ganger om dagen.

Temp: er veldig enkelt, om sommeren er jo temperaturen ganske stabil her jeg bor. Holder seg egentlig perfekt uten noe stress. Om vinteren lar jeg bare HPS'en varme opp rommet. Det blir helt perfekt faktsik. Jeg bruker HPS'en til det meste om vinteren, den klarer å varme opp store deler av hybelen, og gir masse lys hvis jeg føler det blir mørkt. Da kan jeg ha det meste av annen elektronikk av og spare litt strøm.

Jord: Blander jeg på gefülen. Blomsterjord fra nærmeste plantebutikk, lecakuler,akvariesand og perlite mikset sammen. Har ingen mål jeg går etter, men kjenner etter på konsistensen av bandingen og ser etter hva jeg mener trengs. Sjekk ut Jorge Cervantes - Ultimate Grow 2, en film der han blander en veldig bra jordblanding. Denne kan du kopiere..

Ellers: Næring tar jeg når planten viser tegn til å trenge det. Og så sjekker jeg pH i jorda en gang innemellom når jeg begynner med næring.

Bare stå på, det blir nok urter til slutt. Men vil absolutt anbefale å kjøpe lys. I hvertfall en CFL i det blå spekteret.
Hvilken størrelse har du potten den står i?
Vis hele sitatet...
Dette er en liten potte som er ca 13x13cm

Og hvor mye/hvilke type lys står den under?
Vis hele sitatet...
Plantene mine under 400w MH lys 24 timer.

Og hvordan har du blandet jorden(med hva, og hvilken mengde av hver, sånn cirka.)?
Vis hele sitatet...
Jeg bruker bare 100% lett canna coco jord.
Hadde ikke tilgang på perlite.

Fukt: stabilt på 50% 24 timer i døynet
Temp: 26 stabilt 24 i døynet

Luft inn: 380m3/t - frisk luft fra ute
luft ut: 380m3/

Har sett begge filmene til Jorge Cervantes, de er veldig bra forklart.

Pga dårlig redigerings muligheter så må jeg lage en ny post:

- 2 "store" (45W) vifter i rommet som sirkulerer luften, den ene ifra utelufta som gir spredning i rommet
- God PH i jorden/vann.

Har sett begge filmene til Jorge Cervantes, de er veldig bra forklart.

Har også les den "Cannabis Fra frø til plante" 83 siders pdfen, så jeg føler meg ikke helt "grønn" i emnet selv om det er førstegangsplante.
Ser like spinke ut =p
http://bildr.no/thumb/698332.jpeg

Dette er bare for gøy jeg prøver og ha en plante, så jeg lurer på hva jeg burde gjøre nå? når den har vokst ca 2 mnd og lurer på hva disse ''håra'' er? Er det begynnelsen på en liten go'sak?

http://bildr.no/thumb/698333.jpeg
Lurer også på hvilken strain dette kan være om noen ser noe ut av bilde?
Sist endret av RaiserTeos; 5. august 2010 kl. 21:11.
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
http://bildr.no/thumb/698332.jpeg

Dette er bare for gøy jeg prøver og ha en plante, så jeg lurer på hva jeg burde gjøre nå? når den har vokst ca 2 mnd og lurer på hva disse ''håra'' er? Er det begynnelsen på en liten go'sak?

http://bildr.no/thumb/698333.jpeg
Lurer også på hvilken strain dette kan være om noen ser noe ut av bilde?
Vis hele sitatet...
Det er planten som har gått inn i pre-blomstringsfasen. De hårene du nevner er pistiller og det er disse planten bruker til å fange opp pollen fra hannplanten.. Så gratulerer for du har fått en jente!
Takk for svar Har en plante rett ved siden av ca 6cm høyere og den har ikke fått noe som helst ''pistiller'', er dette en hann da? Har dere noen anelse om ca hvor lenge til den blir klar til og tørkes?
Sitat av RaiserTeos Vis innlegg
Takk for svar Har en plante rett ved siden av ca 6cm høyere og den har ikke fått noe som helst ''pistiller'', er dette en hann da? Har dere noen anelse om ca hvor lenge til den blir klar til og tørkes?
Vis hele sitatet...
Det er ofte at hannplantene er litt høyere og de vil få små pollensekker som du vil se er annerledes enn denne damen du har fått=) Hvor lenge de skal stå varierer litt etter strain, og siden du ikke vet dette må jeg tippe...Så den ser rimelig Indica dominant ut så jeg tipper yttligere 6-9 uker.

Kommer kulden derimot ville jeg hentet de hjem etter det er under 10 grader om natten=)
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Det er ofte at hannplantene er litt høyere og de vil få små pollensekker som du vil se er annerledes enn denne damen du har fått=) Hvor lenge de skal stå varierer litt etter strain, og siden du ikke vet dette må jeg tippe...Så den ser rimelig Indica dominant ut så jeg tipper yttligere 6-9 uker.

Kommer kulden derimot ville jeg hentet de hjem etter det er under 10 grader om natten=)
Vis hele sitatet...
Takk for infoen
@RaiserTeos:
Du ser ganske lett at det er en hann.
I stedet for tråder/hår får den baller. Helt seriøst.
Du ser at planten får baller i internodene.

@qrk
Shit, sorry mac, men kan ikke helt se hva som liksom skal være galt da:S
Kan hende du har en strain som tar laaaang tid, vet at noen sativaer kan være ekstremt trege. Men ser jo fortsatt litt pjusk ut.

Ellleeeerrr.. vent nå litt.
Canna Coco sa du?
Kjører du kun kokos-fiber liksom?
Det er jo ikke noe næring i de greiene der, er det vel?
Kan jo være grunnen kanskje?
Jøss så da har jeg en hann og en hunn da Hva burde jeg gjøre med hannblomsten når den blir gammal nok? og jeg må vel ikke befrukte hunn planten :S Noen som sa det men hørtes feil ut eller jeg som har hørt feil??
Vil du røyke noe i av bra kvalitet får du hannen laaangt unna hunnen med en gang
Så langt unna det er mulig.
Poenget er jo at du ikke vil lage frø av hunnplanten, da med en gang de blir befruktet begynner å produere bra frø i stedet for bra THC. Så hvis du vil ha bra greier å røyke sørger du for at hunnen ikke er befruktet. Berfruktning skjer når hunnblomster kommer i kontakt med hann-pollen(kort forklart). OG pollen kan ferdes langt.

Jeg har tidligere blomstret hunnplanten i et rom. Og hannen i et annet. Når det er tid for høsting klipper jeg bare av de budsene jeg vil ha hunnplanten og lar den komme seg littegrann før jeg flytter den inn i samme rom som hannen. Da kan du få nye frø å leke med.

Man kan også lage andre morsome greier på hannplanten. Den produserer faktsik THC den også til et visst nivå så du kan jo prøve å røyke den, mange har fått positive overaskelser av å røyke hann-planter. Eller du kan mekke opp Green Dragon min favoritt.
Sitat av moret Vis innlegg
Vil du røyke noe i av bra kvalitet får du hannen laaangt unna hunnen med en gang
Så langt unna det er mulig.
Poenget er jo at du ikke vil lage frø av hunnplanten, da med en gang de blir befruktet begynner å produere bra frø i stedet for bra THC. Så hvis du vil ha bra greier å røyke sørger du for at hunnen ikke er befruktet. Berfruktning skjer når hunnblomster kommer i kontakt med hann-pollen(kort forklart). OG pollen kan ferdes langt.

Jeg har tidligere blomstret hunnplanten i et rom. Og hannen i et annet. Når det er tid for høsting klipper jeg bare av de budsene jeg vil ha hunnplanten og lar den komme seg littegrann før jeg flytter den inn i samme rom som hannen. Da kan du få nye frø å leke med.

Man kan også lage andre morsome greier på hannplanten. Den produserer faktsik THC den også til et visst nivå så du kan jo prøve å røyke den, mange har fått positive overaskelser av å røyke hann-planter. Eller du kan mekke opp Green Dragon min favoritt.
Vis hele sitatet...
Jøss takk for svaret, flytta den ene planten til andre siden av leiligheten nå
Det kan vel ikke være for seint?
Det merker du først om du begynner å få frø hahaha.
Neida, antagelig går det bra. Siden du kun hadde kommet til preflower så skal det ikke være noe problem.
Jeg planta 2 planter for litt over 2 mnd siden, men det er bare den ene som overlevde. Den andre har blitt ganske stor, men jeg lurer på om det er hunn eller hann plante. Jeg ser at det har begynt å komme noen tynne, små tråder helt innerst. Jeg klarte ikke å få noe bra bildet av det med mobilkamera.

Er disse trådene et tegn på at det er enten hunn eller hannplante?
hvis de hvite trådene er der hvor det kommer en gren ut fra stammen så er det nok pistiller, et tegn på at det er hun plante.
http://www.weedfarmer.com/cannabis/kinds.jpg

Her ser du hvordan det ser ut
Trådene er fortsatt veldig små, men jeg syntes det ser mer ut som pistiller. Thanks
Regel hvis man tror det er hann man har fått:
Gi det noen dager til, ikke gjør noe drastisk før du er helt sikker.
Det kan ta noen dager før pistillene kommer ut av "huset" sitt. Og du kan gå glipp av mye bra av å kaste planter man ikke er 100% sikker på.
Ok, men hvor lang tid pleier det å ta før det begynner å bli buds?
Det tar nok noen uker
Hvilken strain har du?
Tipper på rundt 6-7 uker kanskje...
Jeg hadde noen shiva frø og noen white widow (kanskje ikke de beste for dyrking utendørs i Norge, men det var de jeg hadde). Men disse frøene var blandet i posen så jeg vet ikke om det er white widow eller shiva.
White widow har vel en blomstringsperiode på 8 uker.
Samme har shiva... Så du må belage deg på å vente en stund til
Blir det ikke litt kaldt for planten om 8 uker?
Jo, det blir veldig kaldt. Og kulden kommer fort om dagen. Frost er ikke veldig gunstig for å si det sånn.
Hvis du bor i Oslo(som profilen sier), så var det relativt kaldt i natt. Så hvis du har mulighet bør du flytte dem inn.
Men, det kan gå å fullføre dem ute, men forvent sakte vekst. Og skader når de blir utsatt for frost bør du være forberedt på, dette igjen kan drepe planten eller bremse veksten enda mer.

Alt i alt: anbefaler å flytte dem inn, har du ikke mulighet bør du tenke på måter å beskytte planten på.
Jeg har nok ikke mulighet for det, men hva kan jeg gjøre for å beskytte planten?
Ok, kjipt.

Du kan prøve å dekke de til med en pappeske.
Eller gjerne to stk i litt forskjellig størrelse så du får en buffersone av luft i mellom lagene. Bare husk å lag to-tre luftehull i eskene, så planten får tilgang på frisk luft. Hvis du vil gjøre det skikkelig gourmet limer du på noen lag med avispapir eller noe litt løst, så får du sånn uteligger-isolasjon

Og gjerne litt høy eller granbar rundt stammen nederst, så kanskje du kan holde jorda litt stabil også.

Downside med dette er at du må ut hver dag og dekke til/fjerne boksen hver dag.

Ellers kan du prøve å lage et provisorisk drivhus av ettellerannet skrot du finner billig(eller dyrt, opp til deg). Da får du jo gode dyrkeforhold hele året.

Men så lenge det fortsatt er et par varmegrader i lufta skal det gå bra, men helst ikke under 10grader, da bremser du veksten for mye.
Ok, jeg får se hva jeg får gjort for å beskytte planten. Men uansett, takk for hjelpa!
Sitat av moret Vis innlegg
@qrk
Shit, sorry mac, men kan ikke helt se hva som liksom skal være galt da:S
Kan hende du har en strain som tar laaaang tid, vet at noen sativaer kan være ekstremt trege. Men ser jo fortsatt litt pjusk ut.

Ellleeeerrr.. vent nå litt.
Canna Coco sa du?
Kjører du kun kokos-fiber liksom?
Det er jo ikke noe næring i de greiene der, er det vel?
Kan jo være grunnen kanskje?
Vis hele sitatet...
Ser ut som planten kommer seg i gang. Har forresten Kings kush og TrainWreck (denne har utviklet seg best til nå).
Canna coco jord, skulle vist være godt medium sa de på butikken?

Kan det hende at det som er problemet?

Kan godt hende jeg har glemt noe viktig informasjon han gav meg i den sammenhengen.
Sist endret av qrk; 13. august 2010 kl. 18:30.
Den kommer til å vokse en god del etter du har satt den i blomst altså. Du kan vente oppmot 50% ekstra i vekst. Du kan prøve å binde den ned, toppe eller ScrOG'e den. Alle skal være gankse effektive mot høyde. Spørs veldig hor langt d har kommet i prosessen. Hvor mange blapar har du?
Skunk, som navnet sier, lukter en del. Hvis det er fare for at personer kan merke lukten er det da automatisk også fare for at onkel kommer. Du kan nesten banne på at hele etasjen du bor i kan ha et lite hint av krydder over seg når blomstringen begynner. Men, du kan jo være heldig og at det holder seg noenlunde greit.
Det finnes maskiner som "renser luften", desverre husker jeg ikke hva det heter. Tror det ligger et bilde inne på forumet her though.
Om du vil vente eller finne en annen strain må du nesten avgjøre selv. Det er alltid greit å være forsiktig og vente til du får din egen gård langt inne i en skog eller noe, men husk at det produseres mye bra weed i boligblokker i oslo også

Strains som lukter litt mindre:
Chronic
Northern Lights
Også hørt at Swiss Miss lukter litt mindre.
Det skal funke perfekt egentlig.
De fleste gror på den måten der
Så fort du får kullfilter som suger ut luft så skal lukt-problemet være løst, da er det bare å kjøre på med stinkende greier hvis det er det du ønsker.
Du får ikke så mye dugg på vinduene, kanskje littegrann hvis du bruker mye luftfukter, men dette er svært sjelden noe problem.

Hvor lang tid du bruker kommer helt an på strain. Men sånn cirka
4 dager på spiring
10 uker på stikling
6 uker på veg
2 mnd på blomst

Husk at alt dette blir med veldig +/- i bakhodet da. Man kan gro mye raskerer og mye tregere enn dette.
Sist endret av moret; 16. august 2010 kl. 01:38.
Jeg lurer rett å slett på om noen her har Homebox, jeg vil gjerne høre erfaringer, jeg tenker først og fremst på XXL varianten som www.northgrow.no selger til 4900,-. www.hempster.no selger også denne homeboxen, men de skal ha 6500.- Noen som skjønner hvorfor? Ja bortsett fra det åpenlyse at de er grådigere o.l..

Uansett vil gjerne høre litt om hvordan Homeboxen har funket for deg som er eier av den, uansett størrelse såklart=)
Har XL selv, og den fungerer ypperlig. Klarer fint å holde det mørkt, og man kan enkelt installere vifte. Det er er ett solid "skjelett", så det er ikke noe pes å installere tyngre lamper. Enkelt å få ledninger ut osv, meget god lysisolering.

Prisforskjellen kan jeg ikke svare på, men de har nok satt prisene høyere opp enn konkurrentene. Husker selv at jeg skulle handle 'bubble bags', men de var tomme på alle cropshopsa, bortsett fra på en plass (husker ikke helt hvilken, men den lå utenfor sentrum av oslo). Der kostet de mye mer enn hva de andre butikkene tok, og sikkert rundt 50% mer enn internettpris. Det utgjorde i dette tilfellet noen tusen kroners forskjell.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har XL selv, og den fungerer ypperlig. Klarer fint å holde det mørkt, og man kan enkelt installere vifte. Det er er ett solid "skjelett", så det er ikke noe pes å installere tyngre lamper. Enkelt å få ledninger ut osv, meget god lysisolering.

Prisforskjellen kan jeg ikke svare på, men de har nok satt prisene høyere opp enn konkurrentene. Husker selv at jeg skulle handle 'bubble bags', men de var tomme på alle cropshopsa, bortsett fra på en plass (husker ikke helt hvilken, men den lå utenfor sentrum av oslo). Der kostet de mye mer enn hva de andre butikkene tok, og sikkert rundt 50% mer enn internettpris. Det utgjorde i dette tilfellet noen tusen kroners forskjell.
Vis hele sitatet...
Takker for svar! En ting jeg lurer på, er disse inntakene til slanger og ledninger o.l, noen sier de ikke er så lystette som det burde ha vært? Men du syns altså det ikke er noe problem skjønner jeg=)
Det har ikke vært noe problem for meg overhodet. Jeg skjønner hva folk mener hvis de sier dette, da man av og til kan skimte noe lys (luftehull osv), men i så tilfelle så er det ikke verre enn å tette igjen "hullene" som slipper lys gjennom.

Jeg tror du blir kjempefornøyd jeg! Det eneste, som jo er logisk, er at det blir gjerne noe varmere i homeboxen enn i resten av rommet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det har ikke vært noe problem for meg overhodet. Jeg skjønner hva folk mener hvis de sier dette, da man av og til kan skimte noe lys (luftehull osv), men i så tilfelle så er det ikke verre enn å tette igjen "hullene" som slipper lys gjennom.

Jeg tror du blir kjempefornøyd jeg! Det eneste, som jo er logisk, er at det blir gjerne noe varmere i homeboxen enn i resten av rommet.
Vis hele sitatet...
Kan jeg også få spørre hvilket oppsett du kjører i din XL boks? Altså styrken på lampen(e) om du har vifte og filter osv=) Kanskje også litt om hva fukt og temp ligger på?
Sist endret av Zarathustra; 17. august 2010 kl. 12:16.
Kjører én 400w hps, med en enkel baderomsvifte som utsug festet i lufte-/ledningshull i taket. Har kullfilter i rommet som teltet står i. I teltet bor det i dag to alenemødre sammen med sine 6 barn. Barna flytter ut av teltet senere i dag
Sist endret av caperno; 17. august 2010 kl. 12:28.
Sitat av caperno Vis innlegg
Kjører én 400w hps, med en enkel baderomsvifte som utsug festet i lufte-/ledningshull i taket. Har kullfilter i rommet som teltet står i. I teltet bor det i dag to alenemødre sammen med sine 6 barn. Barna flytter ut av teltet senere i dag
Vis hele sitatet...
Akkurat, høres jo nydelig ut=) Jeg lurte også på om dusse stengene man kan flytte for å feste lamper og evt. kullfilter følger med pakken, eller må jeg ja noe modulsett i tillegg? i XXL kan jeg kjøre 2X400 HPS tror du ikke?
Du får nok plass til 2x400 ja. Jeg kjøpte mitt brukt, og da fulgte stengene med, så om du må ha noe ekstra vet jeg ikke. Men jeg vil absolutt tro at dette følger med, da det jo er vesentlig for produktet som helhet.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du får nok plass til 2x400 ja. Jeg kjøpte mitt brukt, og da fulgte stengene med, så om du må ha noe ekstra vet jeg ikke. Men jeg vil absolutt tro at dette følger med, da det jo er vesentlig for produktet som helhet.
Vis hele sitatet...
Vel om du ser videoen på youtube, vil du se at i tillegg til de stengene som holder teltet oppe er det 4 stenger som kan flyttes på..Det er også 4 stropper til kullfilter i den videoen. Uansett teltet er bestilt. 240x120x200 cm og dette til KUN kroner 2999,- når alle andre kjører 4900,- og opp til 6500,- Hvor? spør kanskje noen. Her www.design-belysning.no Snakket med de akkurat, flotte folk!
Design-belysning er gode folk Tror de tjener en god del penger på stonere
Sitat av caperno Vis innlegg
Du får nok plass til 2x400 ja. Jeg kjøpte mitt brukt, og da fulgte stengene med, så om du må ha noe ekstra vet jeg ikke. Men jeg vil absolutt tro at dette følger med, da det jo er vesentlig for produktet som helhet.
Vis hele sitatet...
Av erfaring vil jeg tro at 2x400W HPS vil bli ekstremt varmt inne i en growbox. Du vil derfor trenge en heavy ekstrasjonsvifte for å kvitte deg med varmen.
Hmm, nå er blomstringen her i gang. Sitter med 4 igjen. Hannplantene gadd vi ikke å gjøre noe av.