Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1622
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hei,

Har fått påvist at jeg er nærsynt og trenger styrke -0.5 for å korrigere synet.

Har tenkt å legge litt penger i et par briller med kunne også tenke meg å kjøpe flere billige briller.

Jeg handler veldig mye rart på ebay og tenkte dette var den perfekte plassen å handle noen billige briller.

Problemet er at absolutt alle brillene jeg finner der inne kun har styrker på pluss siden? Har letet en del og sikkert sett igjennom 100 salgsannonser men på samtlige der man kan velge styrke er det kun for langsynte.

Hva skyldes dette? Er det jeg som søker feil?
Det er nok deg som søker feil. Har kjøpt briller med - på ebay flere ganger.
Har hørt av optiker at det er mye lettere/billigere å produsere plusstyrke-briller. Det er grunnen til at man har mye større utvalg i pluss enn minus på butikker som Nille osv. En annen grunn kan være at det muligens er vanligere for dem som er nærsynte å ha andre "feil" på øye, som skjeve hornhinner osv. som krever mer enn bare briller med styrke, men heller spesialslipte glass. Men vet ikke om dette stemmer 100%.

Uansett, dersom det bare er -0.5 burde du kunne finne noen greie på nettet. Men vil anbefale å gå til en ordentlig optiker egentlig. Det er jo ofte "2-for-1" og slikt hos de billige, og med så lite som -0.5 trenger du ikke noe fancy glass eller noe heller. Burde ikke koste deg mer enn noen hundrelapper, og da fpr du litt kvalitet også istedenfor pleksiglass fra nettbutikk.
Her er mitt søk på Ebay: https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...s+0.5&_sacat=0

Her er noen billige på -0.5: https://www.ebay.com/itm/Glossy-Blac...TKxBc65eQ-iwnA

Pluss er lettere å lage da dem er tykkere på midten, mens minus er tynnest på midten.

Selv bruker jeg -1,0 som kjørebriller og dem kjøper jeg på Nille eller CoopExtra.