Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 9217
Etter jeg og min nære venn som forøvrig er lege har diskutert dette med narsissisme og kommet frem til at vi begge er narsissister.
På grunn av de sosiale normene som tilsier hva som er tabu eller ikke, så havner vi litt på den tabubelagte siden når man innrømmer at man at man har narsissistiske trekk.

Er det alltid dårlig å være narsissistisk, eller blir dette sett ned på siden her til lands så har vi en bred form for janteloven og vi blir gjerne tatt for selvsentrerte egoister som KUN tenker på seg selv.
Jeg må påminne dere om at selvom jeg og min legevenn er narsissister så har det seg sånn at vi begge har et etablert miljø rundt oss som nneholder barn, kone og samboer og med disse forholdene lagt til rette så kan vi ikke bare si at vi KUN bryr oss om oss selv.

Med narsissistiske trekk så mener jeg følgende:

1. Har en grandios oppfatning av egen betydning
2. Er opptatt med fantasier om ubegrenset suksess, makt, briljering,
skjønnhet eller ideell kjærlighet (megalomania)
3. Tror de er "spesielle" og kan bare bli forstått av, eller bør assosieres med,
mennesker (eller institusjoner) som også er spesielle eller av høy status. 4. Krever betydelig beundring.
5. Har en følelse av rettigheter (entitlement)
6. Er mellomenneskelige utnyttende
7. Mangler empati
8. Er ofte misunnelig på andre eller tror andre er misunnelige på han eller
henne
9. Viser arrogant, overlegen adferd eller holdninger

Denne testen under så kan dere teste dere selv for narsissistiske trekk, og siden nettopp jeg har en høy score, så forventer jeg elvklart at det er flere der ute som også scorer høyt.

HSNS - The Hypersensitive Narcissism Scale (HSNS), er den mest kjente skala for avsløring av covert narsissisme.

HSNS besvares ved å skåre 10 spørsmål på em skala fra 1 (usant) til 5 (sant). Vennligst besvar følgende spørsmål ved å avgjøre I hvilken grad hvert ledd er typisk for dine følelser og adferd. Velg et tall fra 1-5 på skalaen under.

1= usant, helt uenig

2= utypisk

3= nøytral

4= typisk

5= sant, helt enig


[ ] 1. Jeg kan bli helt oppslukt av å tenke på personlige ting, min helse, karriere og mitt forhold til andre.

[ ] 2. Jeg blir lett såret av kritikk eller sårende bemerkninger fra andre.

[ ] 3. Når jeg kommer inn i et rom føler jeg meg ofte selvfokuserende og føler at andre ser på meg.

[ ] 4. Jeg liker ikke å dele æren for egne bragder med andre.

[ ] 5. Jeg føler jeg har nok bekymringer om jeg ikke skal bekymre meg om andre også.

[ ] 6. Jeg føler mitt temperament skiller seg fra andre.

[ ] 7. Jeg tolker ofte andres bemerkninger på en personlig måte.

[ ] 8. Jeg blir ofte opptatt ev egne interesser og glemmer andres tilstedeværelse.

[ ] 9. Jeg misliker grupper, med mindre jeg vet jeg blir akseptert av minst en av de tilstedeværende.

[ ] 10. Jeg føler meg brydd når andre menesker kommer til meg med sine problemer og ber om min tid og sympati.

(Etter: Fardal 2006)

En skåre over 35 regnes som høy score og en skåre under 23 regnes som lav score.

Med denne testen så ønsker jeg kun å belyse situasjonen rundt narsissisme og hva folk rundt om tenker om seg selv.
Jeg og min venn fikk begge 38 poeng.

Have fun.
Sist endret av boiler; 21. oktober 2009 kl. 05:35.
Fikk faktisk 44 på den testen der, men jeg er fullt klar over at jeg er en egoistisk person og det bryr jeg meg ikke om. Hvorfor skulle dette være et problem egentlig? Jeg kan egentlig bare se det positive med dette.
Narsissisme, sammen med andre underliggende "tabu"-egenskaper som f.eks grådighet og egosime er en selvfølgelighet for samfunnsmessig utvikling. Dette er drivkrefter som får mennesket til å tenke innovativt. Om det er økonomisk gevinst eller selvrealisering som er den direkte belønningen er igrunn irrelevant, da det til sist handler om personlig gevinst. Samfunnsmessige goder som et resultat er ofte den hyggelige bieffekten.
Narsissime er da helt uproblematisk så lenge den ikke går utover andre i stor grad, når alle dine besluttninger går utover deg selv ser jeg det egentlig som ganske possitivt. Da man konstant kritiserer seg selv og sine valg, dette vil drive en person fremover og over tid utvikle trekk og egenskaper som ganger den enkelte i possitiv rettning. At dette er egoistisk får nå så være, vi lever nå sånn i utgangspunktet for oss selv. At vi kan spe på livet med releasjoner og forhold til andre mennesker er bare en stor bonus.

Alle er har narssisistiske tendenser, alle har et ego som krever noe av deg, hva ville ellers vært drivkraften for å gjøre noe? At noen sier at de utretter ting kun for andre har jeg vanskligheter med å tro på, men så scorer jeg nå også høyt på denne testen..

At jeg er narssisist betyr ikke at jeg ikke har medmenneskelighet, det betyr ikke at jeg ikke ser viktigheten av å verdsette andre og det betyr ikke at jeg ikke bryr meg om andre enn meg selv. Det betyr bare at jeg setter meg som person høyere enn deg, og det må da være lov? Om jeg gjør dette med rett får være et annet spørsmål.
Det som er negativt er jo mangel på empati, og arrogant holdning. I mine øyne

Skal derimot ikke se bort ifra at jeg er en liten narssisist selv :O
36. det eneste som redder meg ser ut til å være et snev av empati. jeg må si jeg er overrasket til det negative.
Fikk bare 20 poeng fordi jeg skrev 1=usant, helt uenig på nr 2, 6, 7 og 10.

Her er mine svar:

1. utypisk(2)
2. usant, helt uenig(1)
3. utypisk(2)
4. typisk(4)
5. nøytral(3)
6. usant, helt uenig(1)
7. usant, helt uenig(1)
8. nøytral(3)
9. utypisk(2)
10. usant, helt uenig(1)

Er det noe jeg ikke tar meg nær av, så er det kritikk.
Sist endret av exocytose; 21. oktober 2009 kl. 11:14.
jamen yolo da.
luni's Avatar
La meg bare presisere at en selvtest på nettet ikke er noe grunnlag for noen diagnose. Det blir kun for kuriositetens del.
Ingenting er som å fokusere litt på MEG MEG MEG ved å selvdiagnostisere!

La oss se litt på testen:
[ ] 1. Jeg kan bli helt oppslukt av å tenke på personlige ting, min helse, karriere og mitt forhold til andre.
Hva slags mennesker er det som IKKE kan bli helt oppslukt av personlige ting? Hvis du skal gifte deg bør du tenke på det. Hvis du har kreft bør du tenke på det. Herrejemeni, dette sier jo ingenting.

[ ] 2. Jeg blir lett såret av kritikk eller sårende bemerkninger fra andre.
Sårende bemerkninger blir sårende? Er ikke det nettopp en subjektiv vurdering som gjør at du anser noe som sårende?

[ ] 3. Når jeg kommer inn i et rom føler jeg meg ofte selvfokuserende og føler at andre ser på meg.
Det skal sies at folk ofte ser på folk som kommer inn i rom!

[ ] 4. Jeg liker ikke å dele æren for egne bragder med andre.
Dele æren med EGNE bragder? Her er setningen satt opp sånn at du automatisk føler at det er snakk om å gi andre æren for noe du selv har gjort - og hvem liker vel det? Da tror jeg det er beskjedenhetslidelser ute og går, gitt. Les: Er du ikke en dørmatte?

[ ] 5. Jeg føler jeg har nok bekymringer om jeg ikke skal bekymre meg om andre også.
Litt narssistisk, kanskje, men også ikke så urimelig. Tar du innover deg alle andre menneskers problemer, ender du opp med å bli sjuk.

[ ] 6. Jeg føler mitt temperament skiller seg fra andre.
Alle mennesker ser seg selv fra innsiden og alle andre fra utsiden. Det blir som å sammenligne epler og bananer og nødvendigvis vil man alltid tro at man skiller seg ut. Særlig hvis man er en fjorten år gammel jente, lzm.

[ ] 7. Jeg tolker ofte andres bemerkninger på en personlig måte.
De fleste tolker bemerkninger som at de relaterer til dem. Dette er vanlig sosial intelligens, ikke selvgodhet.

[ ] 8. Jeg blir ofte opptatt ev egne interesser og glemmer andres tilstedeværelse.
GRATULERER DU HAR IKKE ADHD

[ ] 9. Jeg misliker grupper, med mindre jeg vet jeg blir akseptert av minst en av de tilstedeværende.
Er det noen mennesker som liker grupper hvor de ikke vet at en eneste en aksepterer deg? Her er det jo forskjellige grader av komfortabelhet, men fra formuleringen ser jeg for meg folkemengder med fakler og høygafler.

[ ] 10. Jeg føler meg brydd når andre menesker kommer til meg med sine problemer og ber om min tid og sympati.
"andre mennesker" får det til å høres ut som vilt fremmede. Ting stiller seg annerledes hvis det er snakk om venner.


Så slapp av alle sammen, selvdiagnostiseringen deres gir kanskje en varm følelse i mellomgulvet, men den er også totalt intetsigende. Kanskje jeg skal linke til noen start.no-tester ala "HvOr GæR'N Er U???" også? Så får vi avdekket sinnslidelsene som gjemmer seg blant folka.
Hehe. Det er nok ikke tilfeldig at Narsissisme ikke er en del av ICD-10. Jeg vil tro om det hadde vært en del av de "godkjente" personlighetsforstyrrelsene vi har i Norge ville det vært en svært høy prosent-andel normenn med personlighetsfortyrrelser=D
HSNS dekker det som kalles den coverte narsissismen som differerer fullstendig i fra de 9 punktene som trådstarter har listet opp som kriterier for dennes tolkning av narsissisme. HSNS tar for seg den oversensitive og depressive narsissismen. Disse 9 punktene dekker knapt halvparten av alle de punkter som det brede spekter av narsissistisk personlighetstype beståer av: Covert (HSNS definert narsissisme), overt (som er den narsissismen som trådstarter har fokusert på,DSM-IV) og den sunne narsissismen - som utrolig nok er fordelsaktig for en person å være.

Jeg ser på personlighetstester som veldig farlig i gale hender. Hvem har ikke lest en personlighetstest og funnet en eller flere punkter treffende til ens subjektive selvoppfatning en eller annen gang tidligere? Og i nesten alle typer personlighetstester så vil man kunne identifisere seg selv med minst en eller flere punkter i mer eller mindre grad. Noen vil sågar tro at en lider av en slik personlighetsforstyrrelse basert på den litteraturen eller det måleinstrumentet man leser for øyeblikket, som for eksempel HSNS. Slik vet kyniske folk å dra nytte av, slik som Scientologien for å nevne det første eksemplet som streifet tankene mine. Scientologien ville aktivt benyttet seg av slike personlighetstester til å fange de sårbare eller spesielt disponerte, eller overbevise de tvilende som ikke er sterke nok til å gjennomgå en omfattende hjernevask som utført av scientologiens medlemmer - disse selv som hjernevaskede ofre. En personlighetsanalyse av disse ofrene og hjernevaskerne ville scoret høyt på skalaen i enhver situasjon de måtte komme opp i ved en senere anledning, basert på deres fortid og tilhørighet. Å anse disse som narsissister blir feil i henhold til kriterier for bedømmelse, men kanskje ikke i henhold til symptomer, slik en kan oppfatte det.

Slike personlighetstester tar ikke hensyn til de bakenforliggende faktor som befinner seg hos ethvert menneske som gjennomgår en slik test. Det er de profesjonelle bak testen sitt ansvar å ha innsamlet all tilgjengelig informasjon om vedkommende fra pårørende og nære relasjoner til arbeidsforhold, sykehistorikk, personlige samtaler, osv. Tonen i testen er ment å være treffende for majoriteten av befolkningen, slik må det være, så de kan analysere data som fremkommer i resultatene av et slik måleinstrument. En selvtest på nett er i sannhet en kuriositet, slik en nevnte tidligere i denne tråden. Som et eksempel på hva som ville ha veltet en slik personlighetstest, eller resultatet av et slik et, er rusmidler som: alkohol, cannabis, amfetamin, kokain, heroin eller legemidler som benzodiazepin, antidepressiva og antipsykotika, eller sterke parkinsons medikamenter - bare for å dra det litt på spissen. En annen ting som fort kan velte et slik resultat er tilhørighet, alder, kjønn, bakgrunn, trosoppfatning, livssituasjon, familieforhold, etc.

I skrivende stund kan jeg også poengtere at forskjellene mellom verbal og non-verbal kommunikasjon, atferdsmønster og sykehistorie ville også fint veltet resultatet av en slik utredning. Komorbidet og differensialdiagnoser ville vært vanskelig å holde adskilt uten den rette bakgrunnsinformasjonen. Utredningen må også beregnes å foregå over lengre tid og via en rekke forskjellige måleinstrumenter, ikke bare HSNS for å oppfylle de strenge kriteriene som oppgis for en bedømmelse av testresultater.

Personlighetstester bør tas med en klype salt for de som leser eventuelle testresultater som forekommer i denne tråden her, eller vedkommendes aksept for at narsissime er et menneskelig trekk. Jeg vil anta at disse har kanskje bare skumlest over det første tilgjengelige informasjonen som fremkom om emnet, og sett på det for god fisk å være en absolutt menneskelig fremtoning - noe som ikke er helt feil - men jeg tipper at hvis de dykker inn i emnet, så er det ikke fullt så aktuelt å sammenligne seg med en narsissist allikevel, såfremt det ikke er den sunne typen da. Og resultatene som gjengitt av enkelte her sier pent lite om hvor de står hen i den narsissistiske bedømmelsen som trådstarter oppgir, siden måleinstrumentet han benytter seg av er feilplassert til den narsissistiske kategorien slik jeg har forstått det. Så til syvende og sist tror jeg nok scoren for de fleste som prøvde seg på testen viser seg noe annerledes gjort på den riktige måten, med den rette bedømmelsen, i forhold til de tilgjengelige resultat fra de andre måleinstrumentene og med den riktige og utfyllende, for ikke å si kritiske, bakgrunnsinformasjonen som testen egentlig krever!
Er DSM-IV den amerikanske versjonen av ICD-10?
Artig, dette her. Jeg har en litt usunn fascinasjon for sånne tester a'la "How manic depressiv are you???"., og hygger meg med det når jeg får sjansen. Nå er jeg riktignok en ganske oppegående person uten så altfor mange forstyrrende personlighetstrekk (tror jeg?), så vi lar det bli med de artige testene og tenker ikke så mye på utfallet.


Jeg fikk forresten 24.
▼ ... flere år senere ... ▼
Denne er gammel, men siden det er den tråden som nok helst vil tiltrekke de som ønsker å lese om temaet (pga. at ordet er brukt som overskrift), skriver jeg her, årevis etter.

TS: Jeg tror at man kan ha narsissistiske trekk og at alle kan være litt narsissistiske av seg nå og da, men det er noe ganske annet enn å faktisk lide av patologisk narsissisme. Bare det at du og vennen din innrømmer åpent at dere tror dere er narsissistiske, er noe mange som har den patologien ikke ville ha gjort; i alle fall ikke introverte narsissister.

NPD kan ved grovinndeling havne i samme kurv som antisosial personlighetsforstyrrelse, og er svært alvorlig, da det handler om fastlåste trekk som er svært vanskelige å endre. Personer med disse lidelsene er vanvittig ødeleggende for de som blir deres ofre, og ofte ser man det ikke før i etterkant. Normale personer med velutviklet sosial kompetanse, forventer jo stort sett at andre også er rasjonelle, gode på bunnen, og kan føle medlidenhet, så de vil først og fremst bli sjokkerte og forvirrede av narsissister. Man nekter på en måte å tro at det er mulig. Snakker av erfaring. Farlige mennesker. De kan påføre andre stor skade. Mangelen på empati og total fornektelse av at de selv kan ha skyld i noe, samt sinnet og utnyttelsen, gjør at de som har havnet i nettet sitter igjen skadet inn i sinnet i etterkant. Er dette noe du og din venn kan kjenne dere igjen i? - Ser du andre mennesker som "ting" hvis eksistens kun har verdi i den grad de kan forsyne dere med noe dere vil ha?
Sist endret av Navle Loe; 4. april 2018 kl. 01:02.