Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3125
Hoi!

Jeg har vært i kontakt med en ny arbeidsgiver, som nå har tilbudt meg en ny jobb, da jeg mistrives der jeg jobber i dag. Jeg takket ja, ikke skrevet under på noe kontrakt eller noen ting, bare bekreftet at jeg vil ha den.

Jeg ble far nå i år, så neste år er det da på plass at det blir pappa-perm. Han spurte aldri noe om dette, så jeg tenkte ikke på det i hele tatt.
Jeg føler da at jeg må fortelle at jeg skal ut i pappa-perm neste år, men da er jeg redd jeg går glipp av jobben. Hva bør jeg gjøre? 🤔
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gratulerer med barn!

Du har lovfestet rett på foreldrepermisjon, og arbeidsgiver har heller ikke lov til å vektlegge dette i en ansettelsesprosess. Hvorvidt du skal ut i foreldrepermisjon eller ikke er derfor ikke noe du trenger å informere arbeidsgiver om.
Du kan selvfølgelig stå på krava, kreve å ta i mot. Er det en større bedrift med mange ansatte har det kanskje ikke så store konsekvenser som i en liten. En stilling i en liten bedrift med f.eks mindre enn 10 ansatte er en ikke helt ubetydelig ressurs og det er bare ansvarlig å fortelle åpent om sånt. Det handler jo ikke bare om hvem som betaler men stillingen må jo erstattes, opplæring gies til vikar osv.