Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3066
Hei for ca 1,5 år siden mista jeg førerkort pga ruskjøring. Jeg hadde en sprekk på rivotril og ble tatt 3ganger på ei uke bak rattet på en bil. Pga at det var et rimelig isolert tilfelle som skjedde på ei uke ble det bare samfunnsstraff på 88timer ut av hele greia. Men jeg mistet altså førerkortet på livstid (som vil si 5år'ish) det kjipeste var vel at jeg hadde CE og hele pakka. Har aldri vært borti noe annet i trafikken annet en et par fartsbøter. Så det er ikke noe som har gjentatt seg opp igjennom år. Jeg har vært flink til å holde meg unna bil når jeg har vært beruset.

vet det er mange som får igjen lappen før så jeg tenkte å begynne å søke når det har gått 3-3,5 år.

Over til spørsmålet når jeg får lov til å ta lappen igjen må jeg da ta heeele lappen på nytt? Altså kjøretimer og hele greia der, eller holder det med ny teoriprøve og oppkjøring?

Jeg vet at de kommer til å kreve rusfrihet, dooh men enda en stund til jeg må begynne å tenke på det
Teoriprøve og oppkjøring er det som kreves, men du må gjerne ta et par kjøretimer for å få låne bil til oppkjøring.
Ja da blir det nok én kjøretime og så oppkjøring gjorde det samme når jeg kjørte opp for 12år siden. Tok alt det obligatoriske og 1 kjøretime før oppkjøring. Oppvokst på landet så fikk det tidlig inn med kjøring
Iflg. det jeg har forstått, kan du tidligst avlegge ny førerprøve fem år etter rettskfraftig dom.

Orka ikke å gjengi forskriften med egne ord, men dette er sakset fra ung.no:

Sitat av ung.no
Det følger av forskrift om tap av retten til å føre motorvogn m.v. § 1-5 at

"Er tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn fastsatt for alltid etter tvingende regler i vegtrafikkloven § 33 nr. 1 tredje og fjerde ledd, skal minstetiden nevnt i § 33 nr. 1 sjette ledd og § 40 være 5 år."

Videre følger det av § 8-5 at

"Når tap av førerett er fastsatt til å gjelde for alltid i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd som følge av overtredelse av trafikale adferdsregler, og gjenerverv etter utløpt tapsperiode er aktuelt, skal ny førerprøve avlegges som vilkår for gjenerverv av føreretten. Retten skal i disse tilfelle ikke fastsette særskilt pålegg om ny førerprøve."

Du kan altså forsøke å ta førerkortet på nytt tidligst etter fem år, og da må du avlegge ny førerprøve.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg tro det er mulig å starte på urinprøver ett år før dette, så du kan dokumentere edruelighet når fristen går ut. Ellers kan du risikere å måtte vente enda et år før du får avgi førerprøve. Men sjekk dette med lokale myndigheter.
Sist endret av kallisti; 2. april 2018 kl. 23:46.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Iflg. det jeg har forstått, kan du tidligst avlegge ny førerprøve fem år etter rettskfraftig dom.

Orka ikke å gjengi forskriften med egne ord, men dette er sakset fra ung.no:



Da vil jeg tro det er mulig å starte på urinprøver ett år før dette, så du kan dokumentere edruelighet når fristen går ut. Ellers kan du risikere å måtte vente enda et år før du får avgi førerprøve. Men sjekk dette med lokale myndigheter.
Vis hele sitatet...
Det er mange jeg kjenner som har fått igjen lappen før det har gått 5år. Eneste er å søke til fylkesmannen/fylkeslege så bestemmer de om de skal gi meg dispensasjon. Da teller det veldig mye at jeg har vært på rehab i mellomtiden og sånt. Har noen kompiser som bare har søkt en gang i måneden etter 3-4år, og plutselig fått innvilga. Det er vel forskjellig person som vurderer fra gang til gang som jeg har forstått.
Ingenting er gratis, du må dokumentere for å få innvilget før de 5 årene. Og du må gjerne dokumentere i lang tid etter du har fått sertifikatet og for å beholde det.
Ja jeg vet. Jeg må dokumentere. Har vært på rehab for opiater. Nå skal det sies at alle de åra jeg har vært heroinmisbruker og sprøytenarkoman har jeg ikke hatt behov for førerkort. Jeg har stort sett bodd i byen og hengt i de tunge miljøene i Oslo og Trondheim. Men har slutta med nåla og bruker ytterst skjelden opiater.

jeyg ser jo nå når jeg er relativt (hehe) rusfri at førerkortet kan være kjekt å ha. Det ville gitt meg mulighet til å flytte litt vekk fra trange by-leiligheter og kanskje finne noe større der jeg og dama kan bo. sier ikke at det er fælt å bo 5min unna bykjernen. Og vi trenger vel egentlig ikke mer enn 50kvm.

Men likevel frister det å finne noe litt støree
Sist endret av Sondre; 3. april 2018 kl. 01:00.
Vær hard med deg selv og begynn med prøver gjerne allerede nå. Om det er ca 2 år siden du ble tatt, så tror jeg at du vil få innvilget søknaden din om du om ett års tid søker, med rene fine prøver.
Joa kan vel gjøre det. Men først må jeg "rase fra meg" litt ^^ nå har jeg vært flink og rusfri i over et halvår (inntil 2uker siden) mesteparten av tia her jeg jo vært på institusjon så det er egentlig ikke noe å skryte av å klare seg uten nark et halvår når man er på rehab.

Men jeg har kasta bort 10år på minus, og husker vel heller lite av de åra. Har selvfølgelig en del røverhistorier men det er ikke noe som egner seg blant "streite" folk

Men jeg prøver å bli bedre. Første mål var å legge vekk nåla. Jeg vet ikke om jeg kan se for meg, meg selv som 100% rusfri. Men trenger ikke være hekta på noe. Alt er så mye bedre i moderate mengder.

Neste mål blir nå at dama skal få førerkort. Det er ikke billig når hun ikke har hatt førerkort før, Og for at hun skal være rusfri i et halvår må jeg også det bare for å støtte og ikke sitte å friste.

Så blir det meg etterhvert jeg ville vel egentlig bare få bekreftet at jeg ikke trenger å betale 30k for lappen min da holder det med noen tusenlapper tenker jeg
"Rase fra deg" er et oppbrukt og veldig svakt begrep, enten tar du deg skikkelig sammen ellers så er du uegnet.. Livsstilsbytte som skal til, ikke bare en kort edru periode.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
"Rase fra deg" er et oppbrukt og veldig svakt begrep, enten tar du deg skikkelig sammen ellers så er du uegnet.. Livsstilsbytte som skal til, ikke bare en kort edru periode.
Vis hele sitatet...
Signerer dette, det er ingen moralpreken. Kjenner mange som har mistet på livsstid og fått den igjen. Felles for alle er at de har lagt om livsstilen omgående og hatt dokumentasjonen på det i orden for å få den tilbake.